Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:21

Overigens was mijn opmerking niet naar iemand persoonlijk gericht hoor.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:23

Citaat:
Nee dat is niet onmogelijk. Ik rijd mijn paarden nooit achter de loodlijn en rijd ze altijd keurig los voor ik begin
Ja een lekkere lange hals met de neus voorruit. Mijn paarden vinden dat heerlijk. Volgens mij is dat wel natuurlijk.

Hmm, mijn paard vindt dat verschrikkelijk, krult zich het liefste op. (is dt dan mijn fout denk je?) Denk dat jouw systeem voor vaan-paardjes best goed zal zijn

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:24

Nee, dat dacht ik ook niet. Maar ik ben blij dat we nu eens op niveau van gedachten kunnen wisselen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:25

[quote="aquahorse\] niet onmogelijk. Ik rijd mijn paarden nooit achter de loodlijn en rijd ze altijd keurig los voor ik begin
Ja een lekkere lange hals met de neus voorruit. Mijn paarden vinden dat heerlijk. Volgens mij is dat wel natuurlijk. [/quote]

Die van mij vinden het heerlijk om op de wei te staan!

Paardrijden is allang niet meer natuurlijk, als je natuurlijk bezig wil zijn, moet je er niet opgaan zitten.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:27

Pipo schreef:
[quote="aquahorse\] niet onmogelijk. Ik rijd mijn paarden nooit achter de loodlijn en rijd ze altijd keurig los voor ik begin
Ja een lekkere lange hals met de neus voorruit. Mijn paarden vinden dat heerlijk. Volgens mij is dat wel natuurlijk.

Paardrijden is allang niet meer natuurlijk, als je natuurlijk bezig wil zijn, moet je er niet opgaan zitten.
[/quote]
nee, hij bedoelde waarschijnlijk dat de houding zo natuurlijk mogelijk is

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:29

Lenn schreef:
Citaat:
Nee dat is niet onmogelijk. Ik rijd mijn paarden nooit achter de loodlijn en rijd ze altijd keurig los voor ik begin

Hmm, mijn paard vindt dat verschrikkelijk, krult zich het liefste op. (is dt dan mijn fout denk je?) Denk dat jouw systeem voor vaan-paardjes best goed zal zijn

Het is moeilijk te zeggen wie zijn fout dat is. Persoonlijk heb ik het daar ook liever niet over omdat je daar niet verder mee komt. Ook denk ik dat je niet van een fout kan spreken als het al aan jou zou liggen omdat je niet anders geleerd hebt misschien of anders weet.
Ik probeer mijn leerlingen liever te laten voelen hoe het beter kan, daar kunnen ze wat mee. Ik vind het jammer om mensen een schuldgevoel te geven of om ze onzeker te maken, dan ontneem je volgens mij alleen iemand het plezier bewust of onbewust.
Ik werk dus vanuit een heel ander principe: het we willen vooruit principe Lachen

Het opkrullen is in ieder geval niet goed, waar het aan ligt kan ik je zo niet zeggen omdat ik het paard en jou niet ken.
Ik weet dat ons systeem voor dit soort paarden goed werkt. Ik heb er namelijk al verschillende met succes getraind met dit probleem.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:31

Pipo schreef:

[/quote]

MIsschien moet je ze dan ook niet in de wei zetten maar weer terug in de kudde Knipoog

Ik denk dat je een paard zo natuurlijk mogelijk moet laten bewegen met iets onnatuurlijks op zijn rug, zodat het dier er de minste last van heeft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:21

he jammer, ik dacht vanmiddag (toen er nog maar een bericht stond Haha! ) dat dit een hele interessante discussie zou gaan worden over die valse knik, maar dit is weer een erg vermoeiende discussie geworden over de methode van aquahorse.

Ik ben benieuwd naar dat artikel, iemand die zin heeft om het te gaan typen?
Het valt mij op dat sinds ik daar wat over gelezen heb hier op bokt, dat ik op steeds meer plaatjes (eigenlijk echt heel veel Scheve mond ) paarden met een valse knik zie lopen. Het is ook zo iets vaags => hoogste punt achter de oren, dat is gelijk achter de oren, maar je kan het ook opvatten als een paar centimeter meer naar achter.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:53

Lenn, ik ken je situatie niet maar ik weet helaas uit ervaring dat bv goed passend harnachement ook heel veel doet. Toen ik eindelijk een goed passend zadel had liep mijn paard ook veel lekkerder en uiteraard ontspannen naar beneden. Dan komt er tevens endorfine vrij en daardoor steeds meer ontspanning etc etc. Wat je ook eens zou kunnen proberen is de 'passenger ride' Gewoon in stap of draf ( of galop Lachen ) meerijden met je paard zonder te sturen of het tempo beinvloeden!! Behalve als je paard van gang verandert, dan corrigeren. Ook dus met losse teugel. Heel goed voor je evenwicht en het meegaan met de beweging. Je paard gewoon laten lopen totdat hij ontspant en met zijn neus naar beneden gaat. Dan halthouden en een paar minuten stilstaan. Op deze manier krijg je rust en ontspanning in je paard. Zelf gebruik ik dit nog altijd als losrijdmiddel. Pas als ik een ontspannen paard heb ga ik aan het werk omdat dan ook de spieren voldoende ontspannen zijn om zich in te spannen.
(maar vooral je evenwicht krijgt heel veel te verduren Knipoog )

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:22

sanne83 schreef:
he jammer, ik dacht vanmiddag (toen er nog maar een bericht stond Haha! ) dat dit een hele interessante discussie zou gaan worden over die valse knik, maar dit is weer een erg vermoeiende discussie geworden over de methode van aquahorse.

Ik ben benieuwd naar dat artikel, iemand die zin heeft om het te gaan typen?
Het valt mij op dat sinds ik daar wat over gelezen heb hier op bokt, dat ik op steeds meer plaatjes (eigenlijk echt heel veel Scheve mond ) paarden met een valse knik zie lopen. Het is ook zo iets vaags => hoogste punt achter de oren, dat is gelijk achter de oren, maar je kan het ook opvatten als een paar centimeter meer naar achter.

Het is ook een hele leuke discussie geworden hoor, ik vind er niets vermoeiends aan, alleen leerzaam.
Ja, helaas lopen er veel teveel paarden met die valse knik.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 01:16

A8H"]
[quote="samsam schreef:
Mijn paard heeft een sterk achterbeen, maar stuwt nogal en als je achter veel activiteit opwekt (om schwung en tact te creeëren) en voor niet opvangt dan "loopt hij nogal de grond in" hij gaat hangen op de hand.

Hoe zou jij dit aanpakken?

Hoe stuwt hij dan?
Je moet proberen 3/5 van het gewicht naar achteren te brengen.
Heb je tijdens het opvangen veel veel in je hand?
[/quote]

Hoe stuwt hij dan?
Hij stuwt door groot en ruim te draven, maar gebruikt al zijn afzet om meer voorwaarts te komen, maar dus niet om ook omhoog af te zetten en te gaan dragen.

Hoe doe ik dat in de A8H methode?

Al vang ik niet op, ook in het voorwaartse kan hij echt "mijn hand inlopen" en zwaar in mijn hand worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 03:00

Aquahorse.........in ieder boekje staat dat het paard 2-3 van zijn gewicht op de voorhand draagt. Wat de bedoeling van dressuurrijden is, is dat het gewicht verdeelt wordt. 50-50..............dus waar je die 2/3 vandaan haalt?????

Of is dat het nieuwe waar je het over hebt?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 09:10

Pipo schreef:
Aquahorse.........in ieder boekje staat dat het paard 2-3 van zijn gewicht op de voorhand draagt. Wat de bedoeling van dressuurrijden is, is dat het gewicht verdeelt wordt. 50-50..............dus waar je die 2/3 vandaan haalt?????

Of is dat het nieuwe waar je het over hebt?

Een paard loopt van nature op de voorhand. Omdat wij er ook nog opzitten proberen we door de dressuur 3/5 van het gewicht naar de achterhand te brengen. Volgens mij is dat al heel oud.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 09:23

Samsam"]
[quote="A8H"][quote="samsam schreef:
Mijn paard heeft een sterk achterbeen, maar stuwt nogal en als je achter veel activiteit opwekt (om schwung en tact te creeëren) en voor niet opvangt dan "loopt hij nogal de grond in" hij gaat hangen op de hand.

Hoe zou jij dit aanpakken?

Hoe stuwt hij dan?
[/quote]

Hoe stuwt hij dan?

Hij stuwt door groot en ruim te draven, maar gebruikt al zijn afzet om meer voorwaarts te komen, maar dus niet om ook omhoog af te zetten en te gaan dragen.

Al vang ik niet op, ook in het voorwaartse kan hij echt "mijn hand inlopen" en zwaar in mijn hand worden.
[/quote]

Ik hoop dat ik het goed begrijp want het is best ingewikkeld omdat ik het paard niet ken en heb zien lopen. Het paard zet dus zijn achterbenen waarschijnlijk ver onder het lichaam. Klopt dit?

Het overbrengen van het gewicht, ook met onze methode is sterk afhankelijk van het paard en is dus in dit geval met name het probleem van stuwen. Onze methode heeft een positieve inwerking op ieder paard maar ieder paard is uniek. Dus de ingang die je gebruikt is verschillend en dus uniek. Je zou kunnen zeggen geheel afgestemd op de situatie van het paard en zijn berijder.

Dat het paard dus in jouw hand wil hangen is niet goed.
Even een paar vragen om een beter sluitend beeld te krijgen voor mezelf om je daarna te kunnen helpen.

Is het paard achter de loodlijn gereden of met bv. een slof?
Stapt het paard overhaast?
Heeft het paard wel eens de neiging om scheef te gaan staan met bv. het halthouden of een wending?
Wat is zijn moeilijke kant? En wat doet hij zoal om zich te onttrekken?
Is het paard onrustig met zijn hoofd?

Deze vragen betekene verder niets, ik heb de antwoorden alleen nodig om een goed beeld te krijgen. Je mag ze natuurlijk ook via PB sturen, miijn advies geef ik dan wel op het forum.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb veel paarden getraind met dit soort problemen. En dat is gewoon erg vervelend en belemmerend om mee te rijden. Het kan dus gewoon opgelost worden dat weet ik en dat heb ik dus ook in de praktijk mogen ervaren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 09:47

Ik moet eerlijk zeggen dat dit de eerste discussie over de ah8 methode is waar daadwerkelijk dingen in worden uitgeplozen......... hier kan ik al heel wat meer mee dan alle eerdere discussies bijelkaar........ nu gaat het ook intressant worden.........

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 10:28

Aqua8horse schreef:
Het kan dus gewoon opgelost worden dat weet ik en dat heb ik dus ook in de praktijk mogen ervaren.

Even voor alle duidelijkheid, ik heb deskundige instructie. Dit is niet een probleem wat zo 123 opgelost kan worden door een paar tips. Mijn hele manier van rijden moet ik hierop aanpassen en bij alle onderdelen van zijn opleiding zal ik hier tegen aanlopen. Het kost tijd om een paard (wat dat van nature niet zeer makkelijk doet) te laten dragen en sluiten. Maar hij heeft in elk geval veel ruimte in zijn beweging en een sterk achterbeen.

Ik heb dit als voorbeeld aangedragen om dat ik benieuwd ben hoe jij dit aan zou pakken. Ik wil dus niet "geholpen" worden, maar een beter inzicht krijgen van je A8H-methode

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 10:47

Maar SamSam. Als jij de antwoorden zou geven zouden andere bokkers er wel van kunnen leren misschien. Ongeacht of jij er iets mee wilt doen of niet. Ik zou het wel leuk vinden op di emanier wat meer van de A8H methode te zien. Zo kan je het ook bekijken! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 10:49

gijsenkim schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat dit de eerste discussie over de ah8 methode is waar daadwerkelijk dingen in worden uitgeplozen......... hier kan ik al heel wat meer mee dan alle eerdere discussies bijelkaar........ nu gaat het ook intressant worden.........

Mee eens.
Maar ik heb al vaker gezegd niks nieuws te horen. (ben ik dan de enige, kan ik me niet voorstellen? )
Ik probeer altijd van de voorkant af te blijven en met zit een beenhulpen zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen.
En tot nu toe zijn de paarden die ik zelf ingereden heb nooit zwaar aan de voorkant geweest, maar hebben een lichte aanleuning. (vraag maar aan diegene die Kawa hebben gereden)

Kawa als voorbeeld is een paard wat vanzichzelf niet makkelijk de takt in draf bewaard.
Toch heb ik door vooral "stil zitten en niks doen " de takt veel verbeterd.

Ik heb altijd les op een manier gehad dat je eerst de fouten bijezelf zoekt als een paard iets niet doet.

Ik gebruik nooit slof of scherpe bitten, want tot nu toe heb ik alles zonder op kunnen lossen.
het duurt misschien wat langer, maar ik vind dat fijner ( maar dat is zonder af te kraken dat het met ook kan.)

Dus wat is er nu zo anders?

Dit is dus een grote vraag.
Vertel me nu eens wat jij nu zo anders doet als ik Aqua.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 10:52

Het paard zet dus zijn achterbenen waarschijnlijk ver onder het lichaam. Klopt dit?

Ja

Is het paard achter de loodlijn gereden of met bv. een slof?

Nee

Stapt het paard overhaast?

Nee

Heeft het paard wel eens de neiging om scheef te gaan staan met bv. het halthouden of een wending?

Ja zijn halthouden is niet altijd 100% recht, hij wil nog wel eens in de overgang zijn billen een tikje naar 1 kant drukken.

Wat is zijn moeilijke kant?

Wisselt een beetje, ook per gang verschillend

En wat doet hij zoal om zich te onttrekken?

rennen, hij onttrekt zich voornamelijk in het "er onder uit rennen"en bullt door als je hem terug wilt rijden

Is het paard onrustig met zijn hoofd?

Niet echt, hij is niet 100% constant in zijn aanleuning, maar niet echt vonrustig met zijn hoofd.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 25-12-03 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:05

runningkawa"]
[quote="gijsenkim schreef:

Mee eens.
Maar ik heb al vaker gezegd niks nieuws te horen. (ben ik dan de enige, kan ik me niet voorstellen? )
Ik probeer altijd van de voorkant af te blijven en met zit een beenhulpen zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen.
En tot nu toe zijn de paarden die ik zelf ingereden heb nooit zwaar aan de voorkant geweest, maar hebben een lichte aanleuning. (vraag maar aan diegene die Kawa hebben gereden)

Kawa als voorbeeld is een paard wat vanzichzelf niet makkelijk de takt in draf bewaard.
Toch heb ik door vooral "stil zitten en niks doen " de takt veel verbeterd.

Ik heb altijd les op een manier gehad dat je eerst de fouten bijezelf zoekt als een paard iets niet doet.

Ik gebruik nooit slof of scherpe bitten, want tot nu toe heb ik alles zonder op kunnen lossen.
het duurt misschien wat langer, maar ik vind dat fijner ( maar dat is zonder af te kraken dat het met ook kan.)

Dus wat is er nu zo anders?

Dit is dus een grote vraag.
Vertel me nu eens wat jij nu zo anders doet als ik Aqua.
[/quote]

Dat het langer zal duren ben ik niet met je eens, misschien zit daar dan al een verschil.
Ik denk dat ik niet zo 1,2,3 onder woorden kan brengen wat er anders is. Ik ken jou niet, Kawa niet en ik ken je instructrice niet. Het is dan onmogelijk om te beoordleen waar het verschil zit.

Feit is wel dat wij met die methode veel problemen hebben opgelost die door DA, klinieken en andere deskundige instructeurs tot op heden niet opgelost konden worden. Dus er zal toch een verschil zitten en het zal dus toc wat anders zijn.

Jouw vraag kan ik dus (nog) niet beantwoorden, helaas.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:09

Samsam"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Het kan dus gewoon opgelost worden dat weet ik en dat heb ik dus ook in de praktijk mogen ervaren.

Even voor alle duidelijkheid, ik heb deskundige instructie. Dit is niet een probleem wat zo 123 opgelost kan worden door een paar tips. Mijn hele manier van rijden moet ik hierop aanpassen en bij alle onderdelen van zijn opleiding zal ik hier tegen aanlopen. Het kost tijd om een paard (wat dat van nature niet zeer makkelijk doet) te laten dragen en sluiten. Maar hij heeft in elk geval veel ruimte in zijn beweging en een sterk achterbeen.

Ik heb dit als voorbeeld aangedragen om dat ik benieuwd ben hoe jij dit aan zou pakken. Ik wil dus niet "geholpen" worden, maar een beter inzicht krijgen van je A8H-methode
[/quote]

Dit vind ik dus weer jammer. Ik probeer heel serieus me in te leven in het probleem wat jij hebt met je paard. Daar besteed ik dus tijd en aandacht aan. Nu blijkt dat je helemaal niet geholpen wil worden. En ervaar ik dit als een soort test voor mijn kennis.
Het spijt me maar hier heb ik dus geen zin. Heel jammer want het werd inderdaad heel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:09

En als ik nou zeg ook veel paarden die helemaal verkloot waren, staken, teugelkreupel, vast in het hele lijf, noem maar op.
Die ook op andere stallen hebben gestaan, maar die ik (samen met hulp) weer goed heb gekregen.
Zit niet zover van jou af dan.

En wij moeten ook oordelen op jpu schrift, dan kun jij dat ook op mijn schrift.
En helemaal in het begin is er genoeg gepb't.

En jij zegt iets nieuws te hebben, dus wat is het grote verschil?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:14

Ik denk dat iedereen die "in de paarden zit" zijn/haar portie van verklote paarden "goed" krijgt en dat dit niet zo heel erg uniek is!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:15

Ik denk ook dat RK hetzelfde principe hanteerd als AH8. Ik heb eenmaal op kawa mogen zitten........ en ik zat op een paard die in alle opzichten in evenwicht was, zowel emotioneel als lichamelijk, ik zat op een paard die het in alle opzichten leuk vond om met me de bak rond te gaan...... ik ben gelukkig in een positie dat ik dat kan herkennen in een paard....... en ik denk dat daarom de verschillen niet groot genoeg zijn, en dat we daarom het revolutionaire er niet in zien......

AH8 rijd gewoon volgens hetzelfde principe als dat je rijd als je heel, veel verschillende paarden voor een hele lange tijd rijd......... In eerste instantie laat je het paard aangeven waar de grenzen liggen voor dat dier. Daarna ga je proberen stukje voor beetje die grenzen te verleggen...... De manier waarop je dat doet maakt niet uit........ de basis is luisteren naar wat het paard je aangeeft en daarnaar handelen. Daar is niet een techniek voor......... daarvoor moet je verschillende technieken gebruiken. Je moet aanvoelen welke techniek voor welk paard geschikt is en voor sommige paarden moet je een mengelmoes gebruiken van technieken.........

maargoed krijg alweer blauwe vingers van het typen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:19

Paarden die slecht zijn opknappen is ook goed werk. Maar paarden waar de DA, klinieken en waar deskundigen en deskundige ervaren instructeurs het niet meer weten en het niet kunnen oplossen en ik wel is wel wat anders.

Wat mij opvalt is dat mijn paarden allemaal geen moeite hebben met de tact in de gangen.

En nogmaals die methode is gebasserd op logica. Zoals je weet is dat niet eenvoudig om dat zomaar even uit te leggen. Vergelijk het met wiskunde.
Dus waar dat grote verschil nu zit kan ik je niet zo 1,2,3 vertellen omdat ik me dan eerst moet gaan verdiepen in de manier waarop jij traint of je methode. Althans om tot een goede objectieve conclusie te komen. Onze methode gaat veel verder en dieper op de materie in dan die dingen die jij hier beschrijft.
Dus ik moet je het antwoord schuldig blijven, vrees ik.