Geblesseerd paard ineens te duur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Als mijn paard niet meer bruikbaar is voor mijn eigen doeleinden dan:

Vind ik de maandelijkse kosten te duur en zoek ik een goedkopere oplossing
105 (23%)
Laat ik hem inslapen en koop ik een nieuwe, ik wil rijden.
42 (9%)
Mag mijn paard gewoon blijven waar hij is zolang hij nog een goed en gelukkig leven heeft
269 (60%)
Anders
30 (6%)

Totaal aantal stemmen: 446

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:56

Ik vind het niet zo'n eenvoudig onderwerp maar wel goed dat mensen de moeite nemen om er eens over na te denken.
Ik vind het volgende je hebt een paard om het paard en erop rijden is ding twee.
Dat houd dus in dat je het dier zo goed mogelijk ten alle tijden hoort te verzorgen ook bij ziekte.
Maar wat als het paard niets meer kan en zoals mensen zeggen afgeschreven is.
Mensen die in de sport rijden en daar in door willen kan ik begrijpen als je je paard in laat slapen want ook al kan het paard niets meer hij kost nog steeds een boel geld.
Ook mensen die door een of andere reden er geen geld meer voor hebben daarvan kan ik het ook begrijpen.
Maar, wat ik wel vind is dat je als het even mogelijk is het dier in zijn waarde moet laten als hij nog happy is op de wei dan moet je alles proberen om hem daar lekker te laten en niet omdat het jou beter uitkomt er maar een einde aan maken.
In laten slapen of slachten doe je als laatste middel om te voorkomen dat het paard zal lijden.
Jij bent verantwoordelijk voor het welzijn van het dier tot zijn dood of totdat hij een nieuwe eigenaar heeft en ook daarbij de verantwoording en er alles aan doen dat hij goed terecht komt.
Uiteindelijk is je paard toch je maatje en heb je er een gevoelsband mee en zomaar afschrijven en doden vind ik erg hard dan heb je in ieder geval geen hart voor je paard.

fokfanaat

Re: Geblesseerd paard ineens te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:02

dat is maar net hoe je het bekijkt, ik vind dat ik hart heb voro mijn paard als ik goed voor hem zorg, hem paard laat zijn, met soortgenootjes hele dagen op de wei heb staan, niet bezuinig op hoefsmid of da. Laat hem niet kreupel doorsukkelen omdat ik geen afscheid durf te nemen.

een paard heeft geen benul van levensverwachting, die weet alleen hoe hij verzorgt en behandeld wordt zolang hij nog leeft.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:05

Amen fokfanaat.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:32

randalinpony schreef:
Amen fokfanaat.

Van hetzelfde.

Ik zit dit ook wel elke keer met gemengde gevoelens door te lezen. Elke mening heeft wel wat me ook wel aan het denken zet. Ben niet van gedachte veranderd van hoe ik het zal doen, sta nog achter mijn keuze..

Ik vind rijden ook het leukst van het paarden gebeuren. Maar vind me verder niet egoïstisch, ze staat op een pension waar ze lekker paard mag zijn. Heerlijk 24 uur in de kudde en verder verzorg ik haar ook tot in de puntjes ik bezuinig nergens op. Ook op haar oude dag hoop ik van haar te kunnen genieten. Af en toe een buitenritje maken en troetelbeurt kan ik ook van genieten... Maar niet blijvend.. Dus ik ga er van uit dat ik er weer een leuk jong dier bij kan kopen. Mijn oudje blijf dan ook staan waar ze staat want het is tevens ook een prima pensioen plek. Ik denk niet dat ik een gezond oud paard in kan laten slapen. Mocht ze kreupel of stijf lopen vind ik het natuurlijk een ander verhaal. Soms zie je ook de oudjes helemaal stijf worden in de winter en zomers weer op fleuren... Eerlijk gezegd wil ik dat mijn oudje ook niet uit doen. Ze mag gezond uit worden anders is het klaar..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:35

maar zolang ze nog fit zijn zou verkoop als recreatiepaard ook nog een optie zijn.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:35

Ligt eraan wat je paard nog wel en niet kan. Als de mijne een blessure zou oplopen zou ik hem niet afmaken, althans niet zo snel omdat ik toch alleen buiten wat rondhobbel. Als het een dressuurpaard of sportpaard is, tsja dan of verkopen als recreatie- of gezelschap paard. Want met een geblesseerd of afgekeurd paard kan je de sport niet in...
Ik snap mensen dat ze hun paard dan afmaken, want het paard kan ook enorme pijn hebben. Voor mij is afmaken echt de allerlaatste optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:55

fokfanaat schreef:
maar zolang ze nog fit zijn zou verkoop als recreatiepaard ook nog een optie zijn.

Dat is waar, maar vaak wordt er met een dergelijk paard meer gedaan dan alleen recreatie is mijn ervaring. Veel mensen denken voor "een prikkie" een sportpaard te kunnen kopen en gaan toch proberen wat er nog allemaal mogelijk is met een afgekeurd sportpaard. Met als gevolg dat het dier vaak van de één naar de ander gaat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:03

Zo lang ik het kan betalen blijft mijn paard... al had -ie bij wijze 3 benen.
Rijden vind ik niet het criterium om een paard graag te willen houden.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:22

Het is een scenario waar ik een paar jaar geleden mee te maken heb gehad. Pony van 21 heeft artrose. Alleen bij genoeg weidegang en een uitloopstal heeft hij er geen last van, iets wat bij mij in de omgeving niet te vinden was voor een normale prijs. Op dat moment stond ik op een stal met beperkte buitenzet mogelijkheden maar met binnenbak waar ik dus ook voor betaalde. Ik heb toen besloten hem te verhuizen naar een plek op 2 uur rijden van mijn huis waar hij in een kudde terecht is gekomen en 24/7 buiten kan lopen als hij wilt. En als hij wilt schuilen kan dat in de inloopstal. Ik probeer hem minimaal 1 keer per maand op te zoeken en ben erbij als de DA komt oid. Hij heeft het er absoluut naar zijn zin en heb er geen spijt van dat ik hem met pensioen heb gestuurd. Natuurlijk mis ik hem soms wel eens maar ik weet dat hij het er goed heeft en dat hij het naar zijn zin heeft in zijn kudde. En hij heeft geen dag kreupel of stijf gelopen, iets wat op de vorige stal wel eens gebeurde.

Ik bespaar verder kosten nog moeite qua kosten. Laatst nog een mega dure operatie overwogen omdat hij zijn kaak had gebroken. Gelukkig volstond een simpele beugel maar als het met een operatie had moeten gebeuren had ik dat ook gedaan.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:35

In de afgelopen 20 jaar ben ik de gelukkige eigenaar geweest van diverse paarden.
Alle paarden ongeacht leeftijd of evt aandoening worden bij mij oud en gaan bij mij dood.
Gebruiksdoel raakt bij mij ondergeschikt als het tijdelijk of langdurig niet goed gaat met mijn paard.

Momenteel is mijn haflinger hoefbevangen, ze kan om die reden al geruime tijd niet gereden worden en het is nog maar de vraag of dit er nog inzit voor in de toekomst.
Heel veel vervelend voor mij dat ik niet kan rijden, maar het is nog vervelender voor mijn haf....

Iedereen is anders en iedereen heeft een andere visie enz, die respecteer ik...
Sommige op stal vinden mij maar gek. ' je kunt er niks meer mee ' of ' wat een werk en zorgen heb je iedere dag door je paard
En daar staat in de beleving van enkele stalgenoten niks tegenover, geen bosrit of training.

Nee dat klopt, maar ik geniet iedere dag van mijn lieverd en ik heb mezelf en indirect ook haar beloofd dat ze bij mij oud mag worden ongeacht wat er gebeurd.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:44

Ik zit eigenlijk op dit moment in zo'n soort situatie, hoewel de afloop zich nog te raden laat.
Bij mijn 9 jarige merrie is recentelijk hoefkatrol ontsteking vastgesteld. Nu is ze ook nog eens drachtig dus ik kan op dit moment geen behandeling starten qua ontstekingremmers of pijnstilling. Wel heeft ze aangepast beslag maar er zit nog weinig verbetering in. Mocht zij niet meer bereden kunnen worden, wat ik heel erg zou vinden gezien we een geweldige combinatie waren, zou ik haar graag een mooi pijnvrij pensioen bieden. Helaas is mijn merrie ook hoefbevangen geweest waardoor ik haar heel moeilijk op gras kan houden. Ik zal alles doen binnen mijn kunnen om haar een goed leven te geven, maar ik wil wel reeel zijn en haar niet in een stal of op een stukje zand willen zien wegkwijnen. De toekomst zal het leren, maar linksom of rechtsom ze zal bij mij haar laatste adem uitblazen.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:54

Zou voor mij heel erg aan de situatie liggen.
ik heb het geld niet om een hele berg paarden aan Te houden (en ook niet de tijd trouwens) dus als een paard dat ik gekocht heb om serieus mee verder Te komen in de sport dat niet (meer) zou kunnen, zou ik hem wel weg doen. Hoe banketstaaf dat ook klinkt, en ik hou Dan echt wel heel veel van mijn paardje

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:23

Daar sta ik dan toch anders in.
Het was zeker mijn bedoeling verder met haar te komen en ik heb alles behalve bergen aan geld of tijd, maar mijn gevoel voor mijn paard is sterker dan de drang om verder te komen, dus ze blijft. Snap de andere keuze ook heel goed, maar ik kan het niet over m'n hart verkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:10

Vesceron schreef:
Daar sta ik dan toch anders in.
Het was zeker mijn bedoeling verder met haar te komen en ik heb alles behalve bergen aan geld of tijd, maar mijn gevoel voor mijn paard is sterker dan de drang om verder te komen, dus ze blijft. Snap de andere keuze ook heel goed, maar ik kan het niet over m'n hart verkrijgen.

Ik denk en voel exact hetzelfde als jij. Hoop voor je dat je paard snel een beetje opknapt. Mogelijk kan je later nog wel iets met haar gaan doen? Hoe ernstig is de hoefkatrolontsteking?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:54

Hoefkatrolontsteking is een hele nare pijnlijke blessure dat eigenlijk alle kanten op kan.
Ik hoop voor je dat het weer helemaal goed komt en je straks lekker van je paardje kan genieten.
te veel belasting van de voorhand is in de toekomst niet wenselijk vaak moet je anders gaan rijden.
Misschien is het een troost voor je dat het goed kan komen ik heb met beide ervaring.
Sterkte met je paardje.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:28

[***], dankjewel, het is een 3 maar de DA gaf al aan dat er paarden zijn met een 1tje die nooit meer lopen en paarden met een 4 die nog prima mee gaan. Het is echt afwachten voorlopig. Gelukkig is het nu nog een heel vrolijk paard en lijkt ze pijnvrij hoewel ze in draf dus niet goed loopt.

lady62, dankjewel ik hoop het ook. Ik ken ook meerdere verhalen, zowel positief als negatief, ik hoop bij de eerste groep te gaan horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:29

Vesceron schreef:
[***], dankjewel, het is een 3 maar de DA gaf al aan dat er paarden zijn met een 1tje die nooit meer lopen en paarden met een 4 die nog prima mee gaan. Het is echt afwachten voorlopig. Gelukkig is het nu nog een heel vrolijk paard en lijkt ze pijnvrij hoewel ze in draf dus niet goed loopt.

lady62, dankjewel ik hoop het ook. Ik ken ook meerdere verhalen, zowel positief als negatief, ik hoop bij de eerste groep te gaan horen.

Ik ga je een pbtje sturen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:30

Marcella_e schreef:
Ik lees dat jou gebruikers doel gewoon heel anders dan die van mij. Eigenlijk is voor jou het woord gebruikers doel al niet goed. Jij maakt maatjes voor het leven waar je een echte band mee wilt opbouwen. En dat is helemaal prima en leuk! En super fijn voor zo'n paard dat er ook dat soort mensen zijn.

Dat heb je dus mis. ;)
Mijn paarden zijn in de regel allemaal bij mij gekomen omdat ik hoger in de sport wilde komen, of voor verkoop, echter woog op termijn hun lot zwaarder dan mijn eigen droom en heb ik mijn wensen gebruiksdoelen aangepast op hun vermogens.

Eenmaal heb ik een recreatiepony aangekocht met de intentie fijne bosritten te maken en TREC te rijden. Van die ambities kwam niets terecht toen ik mijn oude sportpaard dus ineens ernstig geblesseerd terugkocht van zijn nieuwe eigenaar. De pony was zeer geliefd en vond in no-time een fijn thuis elders; Nog steeds mis ik dat dier dagelijks en voel ik jaloezie branden als ik foto's zie met zijn nieuwe eigenaresse... Hetzelfde geldt voor mijn jonge sportpaard van bovengemiddelde kwaliteit; Als pennymeisje droom ik al van precies zo'n talentvolle merrie, en toch heb ik ook haar verkocht; er was nu eenmaal een oudje dat mijn aandacht, tijd en geld nodig had om er weer bovenop te komen. Het was gevoelsmatig de enige juiste keuze maar betekende wel dat ik (tijdelijk) afscheid moest nemen van mijn eigen dromen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:12

Net is ons nieuwe paardje gebracht.Een super leuke ruin van 19.Ik wilde graag een ouder paardje die nog wel goed recreatief gereden kon worden.Beetje springen,3 keer per week uurtje rjden,buitenritje.Zijn oude eigenaar reed dressuur met hem maar merkte dat dat te veel voor hem werd.Ze wilde hem niet zomaar verkopen en via via zijn wij bij elkaar gekomen.Nu zijn we allebei blij ik een leuk paard waarvan ik weet dat hij gezond is en zij weet dat hij een heel goed huis heeft en tot zijn dood bij ons blijft.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 11-10-14 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:15

ik heb 'laat ik heb inslapen...' aangeduid
Dit is eigenlijk niet wat ik bedoel maar het sluit het best aan bij mijn mening.
Als mijn paard een blessure heeft ga ik geen duizenden euro's uitgeven om hem te genezen. Mijn paard heeft niet meer dan 2000 euro gekost dus kan ik zowel een nieuw paard kopen. Ik vind dat je grenzen moet stellen aan het budget dat je aan je paard wilt uitgeven.