[VOLG] Beginnen van zero...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:07

Tijd voor een update. Ik weet niet of het heel goed nieuws is :\ .

Eerst 2 ontspannen filmpjes van mijn dochter met Chumani, gewoon grondwerken en samen bezig zijn. Dat is van 2 weken geleden. Dit vindt Machteld superleuk om te doen, en Chumani vindt het precies toch ook niet erg.

Vorige week is Machteld vooral met Chumani bezig geweest: verzorgen, longeren, spelletjes op de grond, cavaletti, en erop gaan zitten en stappen, zowel met als zonder zadel.
Het voorlopige zadel is een Trekker Pro Endurance en het ligt als gegoten op Chumani's rug. Schoudervrijheid, veel ruggegraatvrijheid en niet te lang, 16'' dus ideaal voor m'n 11'jarige dochter.

Vandaag de eerste echte les OP Chumani, na 4 maand niet meer gereden te hebben.

En ik weet niet wat ik ervan moet vinden... Ik ben ongelooflijk trots op m'n dochter, ze heeft dat schitterend gedaan, met volle moed en volharding, vastbesloten om samen met Chumani te rijden en controle te nemen. Maar Chumani heeft erg veel gebokt en zelfs gesteigerd. En jawel, op het eind van de les is ze erin geslaagd om Machteld uit het zadel te gooien, de grond op. Machteld moest 10 tellen bekomen van de schrik en heeft dan zelf zonder een woord te zeggen het opstapbankje genomen en is terug in het zadel gaan zitten om toch nog de les af te kunnen sluiten.

OK, misschien was het wel te verwachten na 4 maand niet meer te moeten werken onder het zadel... Misschien had ik teveel verwachtingen. Ik vind het eigenlijk vooral jammer voor Machteld, want ze was zo vol goede moed en vastbesloten er iets van te maken. Pas op, die moed heeft ze nog steeds, ze heeft al meteen een afspraak vastgelegd voor de volgende les: overmorgen (donderdag).

Ik heb 2 filmpjes gemaakt van het begin van de les (ze heeft in totaal een groot half uur in het zadel gereden, enkel aan de longe).

Commentaar is welkom, zeker opbouwende kritiek!

Annemarievzr

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:22

knap hoor dat ze het durfde! Ik vind dat ze mooi recht zit. Zie ik het goed dat je dochter met haar gewicht naar buiten hangt?
Heel veel succes samen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:24

Ik lees al een tijdje mee en ik schrik van de filmpjes. Wat mij opvalt:

- de longeur (instructrice) heeft geen zweep bij zich. Dat kan een bewuste keuze zijn, maar je ziet ook dat ze chumani niet voorwaarts krijgt als ze dat wel wil, en zwaaien met een longe is dan duidelijk weinig effectief.
- ik zou zelf kiezen om veel meer van die mond af te blijven, zeker zo aan de longe, en aan een los teugeltje te rijden. Je dochter drukt haar handen erg omlaag en je ziet dat chumani er erg ongelukkig mee is
- respect dat je dochter blijft doorzetten maar ik zie wel veel spanning in haar lichaam, waar de pony weer op reageert. Ze komt ook snelheid en handigheid tekort als het wat lastiger wordt, en ook de longeur laat dat dan onvoldoende zien.
- het is wat lastig te zien maar volgens mij zit je dochter scheef. Ze knikt in linkerheup en zakt daardoor naar rechts weg. Een gevoelig paard kan daar heel heftig op reageren.

Ik vind het knap met hoeveel geduld jullie volhouden maar ik denk wel dat hier een meer ervaren ruiter handiger is om de basis te bevestigen.

/add
Het gebrek aan voorwaarts denken zie je overigens ook in het tweede cavalettifilmpje. Aandraven aan de hand kost daar veel te veel tijd, en ze draaft ook niet lekker ontspannen door.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:18

Zit ook nog de andere filmpjes terug te kijken, ik denk echt dat jouw dochter nog tekort komt voor dit paardje. Ze is slim, snel, en heeft heel wat technieken in phuis het je moeilijk te maken en jouw dochter heeft daar - nu - de kwaliteiten nog niet voor. Ik zou - zeker in haar belang - toch gaan kijken naar iemand die de basis goed kan bevestigen. Kan hier als je wil per pb wel verder op ingaan.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:20

Pluim voor je dochter! Wat een doorzetter!

Wat ik zie is een onrustig/gefrustreerd paard. Als ik het goed zie zit de longeerlijn aan het bit? Zowel je dochter als de instructrice geven hulpen waardoor het naar mijn idee niet duidelijker word.

Ik denk dat het verstandiger is dat je of lange teugel geeft en het 'sturen' overlaat aan de conductrice of dat ze de longe los maakt.

Is het gebit al eens gecheckt en past haar bit goed?

Ik vind het een prachtig paard, en denk dat ze ook uiteindelijk ook een heel goed leerpaard is. Succes!

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:20

Lielle schreef:
Zit ook nog de andere filmpjes terug te kijken, ik denk echt dat jouw dochter nog tekort komt voor dit paardje. Ze is slim, snel, en heeft heel wat technieken in phuis het je moeilijk te maken en jouw dochter heeft daar - nu - de kwaliteiten nog niet voor. Ik zou - zeker in haar belang - toch gaan kijken naar iemand die de basis goed kan bevestigen. Kan hier als je wil per pb wel verder op ingaan.

Denk dat dat indrdaad de beste oplossing is om het leuk te houden voor iedereen...

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 09:59

Bedankt voor deze reacties! Eigenlijk is het een bevestiging van wat ik ook "zie". Ik zei gisteren tegen m'n man dat ik zelf 3 dingen zag:
1. ik heb het gevoel dat we plots 10 stappen geskipt hebben, want we hebben 2 maand gewerkt aan ontspanning en rust bij Chumani - in alles, wat redelijk goed gelukt is en dat was gisteren in nog geen 10 minuten allemaal weg :(
2. mijn dochter trekt veel te veel in de mond en zoekt steun in de teugels, waar Chumani heftig op reageert. Nochtans doet ze dit bij andere paarden waar ze op rijdt niet, dus het geeft aan hoe onzeker ze is als ze op Chumani zit...
3. het longeren en vooruit sturen met de longe was in mijn ogen ook niet correct, want je ziet Chumani hierdoor nog verder spanning opbouwen tot het uiteindelijk explodeerde en ze heviger begon te bokken - met als resultaat dat Machteld viel.

Persoonlijk had ik gisteren graag gelongeerd met zadel zonder ruiter, tot ontspanning en gelijkmatige tred. Daarna hetzelfde mét ruiter - zonder teugelcontact, enkel met het contact van de longe, ook weer tot ontspanning en gelijkmatige tred en dan stoppen.

Ik zou Chumani héééél graag laten doorrijden door een hele goede ruiter. Ik heb er al verschillende stallen over aangeschreven (ik wil echt dat het op een correcte, respectvolle manier gebeurt en dat werk dat we wel al op een positieve manier hebben kunnen opbouwen niet om zeep geholpen wordt - dus niet zadel erop, ruiter erop en hop rodeo-rijden maar!), ik heb van iedereen positieve antwoorden gekregen, maar telkens met hetzelfde antwoord: graag, maar tijdsgebrek! Meestal een jaar tot anderhalf jaar wachttijd.
Niet dat ik die tijd niet wil nemen, maar ik wil haar niet weer een jaar stilzetten :?

@Mjelle_G: we hebben Chumani eind deze maand een jaar, in dat jaar zijn haar tanden al 2 keer gedaan, de volgende beurt staat gepland voor januari 2016. De paardentandarts komt 2 keer per jaar bij ons, omdat één van onze Poitou-ezels een afwijkende kaakstand heeft waardoor zijn tanden niet correct afslijten. Als hij komt voor Bob (de ezel), kijkt hij meteen ook m'n andere paarden na - en als Chumani niet thuis staat, rij ik samen met hem nog even naar de stal voor een check-up.

We hebben een bitfitter laten komen en verschillende types bit geprobeerd. Ze reageert op de meeste bitten heel heftig (écht heftig! Steigeren, bokken, schudden, ...) behalve op het enkelgebroken bit van Happy Mouth. Ik heb zelfs nog een Myler liggen, die toch heel goed aangeschreven staat.
Het liefst wil ik bitloos werken met haar, maar dat wil m'n dochter echt niet en dat begrijp ik wel...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:15

Ik snap wel dat je dochter niet bitloos wil, ze heeft er nu al weinig over te vertellen. Appies staan er bekent om dat ze niet altijd even makkelijk zijn. Is er geen handig ruitertje te vinden op de plaatselijke ponyclub? En ik snap jouw visie en dat je liever niet hup zadel erop en rijden hebt. Maar bedenk wel al het negatieve wat hij nu leert krijg je er moeilijk uit. Afleren is lastiger dan correct aanleren. In het ergste geval wordt het dan "corrigeren". Daar betaal je op stallen meer voor en gaat ook echt niet vriendelijk. Dus ben dat voor! Ik zou gewoon eens bij clublessen gaan kijken en informeren. Wie weet zit er wel een hele fijne ruiter tussen die jullie kan helpen.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:07

Ik bedoelde het niet als kritiek, probeer met je mee te denken! Is het geen optie dat ze gaat rijden zonder de longe eraan? Eerst lekker longeren zonder ruiter totdat er ontspanning is. Dan erop?

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 15:23

Ik vatte het ook niet op als kritiek hoor ;) . Ik ben zelf ook meestal de eerste om te roepen dat je best eerst eens de tanden laat nakijken wanneer een paard loopt te klooien met z'n bit :D .

@vencedor: we hebben een bijrijder gevonden, een meisje van 14 jaar met durf en 7 jaar rijervaring. Ze is nu nog enkele weken bij haar papa (hier 300 km vandaan), maar gaat ook rijden met Chumani vanaf eind augustus. Alleen: mijn dochter is op de 2 ruiterclubs waar ze rijdt al één van de handigste ruiters :') . Meestal gaat zij op een nieuw paard of pony...
Ik zie zelf ook hoe gespannen ze op Chumani zit. Precies alsof ze schrik heeft om iets verkeerd te doen omdat het deze keer haar eigen pony is. Ze is als de dood dat haar pony niet meer van haar moet weten. Terwijl met andere ponies en paarden rijdt ze goed door en durft ze vrij veel.
Zoals gisteravond: ze was van Chumani gevallen en na de les is ze naar een vriend gegaan en heeft ze 2 uur gecrost in de bossen met een Arabisch volbloed van 4 jaar oud. Zonder schrik, zonder scrupules, zonder aan de teugel te hangen... Nochtans een pittige merrie, dat arabiertje!
En zodra ze op haar eigen pony stapt, rijdt ze met schrik. Niet van haar pony, maar om iets verkeerd te doen...

Ik weet niet meer in welk topic het was, maar ik heb dat hier nog gelezen: op "vreemde" paarden en pony's geen enkel probleem, maar op de eigen pony plots een schrik. Dat heeft zij ook. En ik weet niet hoe ik die knop bij haar moet omzetten :?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:41

weet je zeker dat het schrik is om iets verkeerds te doen? op de grondwerkfilmpjes zie ik dat namelijk niet terug terwijl ze er met rijden wel heel erg gespannen op zit. En dat snap ik maar al te goed, maar dat is niet wat haar pony nu nodig heeft, en daar ben jij je duidelijk goed van bewust. Hoe handig ben je zelf met rijden? Je schreef een tijd terug dat je jezelf te zwaar vindt, maar als de kilo's van toen nog steeds kloppen zou ik dat ook overwegen. Op dit moment heeft die pony een handige doortastende ruiter met heel veel gevoel nodig, die zonder aarzelen lekker aan de slag gaat. Jouw dochter is nu te afwachtend en de longeur in het filmpje ook. En ik bedoel expliciet niet met grof geweld en veel misbaar, maar wel heel duidelijk en met autoriteit. En dat begint al op de grond want ook daar vind ik het te aarzelend allemaal.

ik ben jou trouwens ook in een van de parelli horsenality topics tegengekomen, welk type was dat ook alweer? Ik heb daar toch handige dingen uitgehaald.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-08-15 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:45

Ik heb net een hoop pagina's bijgelezen, wat een enorm leuke pony hebben jullie :) Respect voor jullie doorzettingsvermogen en de tijd die jullie daar gunnen.

Als ik dan de laatste filmpjes aan de longe bekijk, denk ik dat jullie gelijk hebben met wat stukken overslaan en het feit dat je dochter nog wat handigheid tekort komt voor deze pony. Zowel in haar balans (ze zoekt haar balans in de teugels) als in haar manier van hulpen geven is ze nog te onervaren, er gebeurt veel te veel aan onbewust hulpen geven en storen op de pony. Een gevoelig dier als dit gaat hier begrijpelijkerwijs door in de staak. Zonde dat de instructrice die longeert dit niet onderkent, ik vind het zo nl wel een recept voor gevaarlijke situaties (de pony heeft haar er al afgegooid uit frustratie zo te lezen...). Kijk hier alsjeblieft mee uit!

Jammer dat het zo lastig is een handiger ruitertje te vinden, imo is dat voor de eerste tijd wel nodig. Een andere middenweg om toch met dochter en pony samen verder te kunnen gaan is wel (fatsoenlijk) longeren met dochter erop, de teugels eraf laten en een halsriem/bokriem om te doen waar dochter zich aan kan grijpen als ze spant. En dan puur gaan stappen onder het zadel aan de longe tijdens jullie oefensessies (voorwaarts, actief en doortastend, niet twijfelachtig laten lummelen), net zo lang tot beiden dat ontspannen en in balans kunnen doen. Daarna dit ook in draf (nog steeds zonder teugels!). De teugels er pas weer aan als dochter en pony hun balans hebben gevonden, imo is een groot deel van de frustratie gerelateerd aan het gemier in de mond.

Voor beiden is heel klein in ministapjes beginnen en vooruit gaan denk ik nu heel belangrijk, als je ervoor kiest om toch samen met dochter vol te blijven houden. De stappen die je zet in het rijden nu zijn sowieso te groot :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:55

Ik zit er nog eens over te denken, en zie dat Vientje hetzelfde schrijft als waar ik aan dacht. Eerst longeerwerk goed bevestigen en dan dochter erop zonder teugels, wel een bokriempje. Stappen aan de hand en dan je dochter de voorwaartse hulpen laten overnemen. Dan heb je op de grond veel meer controle en voor je dochter is het minder tegelijk waar ze aan moet denken. En dan idd hele korte sessies, een half uur is IMOP ook veel te lang geweest, alleen voor je dochter.

En ik denk echt dat ze een enorme doorzetter is en daarom zo dapper volhoudt, maar dat ze er - wsl onbewust - met heel veel schrik opzit. Je zou voor haar kunnen werken met bv veel praten tegen de pony (ademhaling!) zodat ze er alleen maar op hoeft te zitten en niet dee pony moet controleren. dat is de taak van de longeur/persoon op de grond.

heb je het nog nabesproken met de instructrice?

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 16:46

Jullie schrijven wat ik denk :) . Kleinere stapjes en heel geleidelijk aan weer opbouwen.
Ikzelf erop, tja... Ik ben een bewuste ruiter, dat is zeker zo, maar ik rij zelf nog maar anderhalf jaar en ik ben veel minder ervaren of bedreven dan mijn dochter. Op de grond kan ik vrij goed m'n plan trekken, maar in het zadel heb ik zelf nog teveel instructie nodig naar mijn aanvoelen.

Chumani is een hele duidelijke left brain extravert. Niet de makkelijkste paarden, maar ze zijn wel heel duidelijk. En ze is heel stabiel! Schrikt echt maar zelden, zelfs in nieuwe situaties. Maar ze is heel snel iets beu en ze houdt van afwisseling, iets wat ze in mijn ogen net iets te weinig krijgt. We proberen in het werken en spelen met haar wel voor afwisseling te zorgen, maar soms heb ik net iets te weinig inspiratie. En ik ben niet zo'n fan van bepaalde vrijheidsdressuur-truukjes (om het ietwat oneerbiedig uit te drukken) - zoals neen leren schudden of steigeren, ... dat zijn nu net dingen die Chumani NIET moet leren *D !

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:36

Ik heb de filmpjes bekeken en ik zie toch nog wel wat mis gaan in basisgrondwerk, zowel bij het cavalettilopen als bij het rijden aan de longe.

1e filmpje: eigenlijk niets mee mis, Chumani volgt netjes in stap over de cavaletti's.

2e filmpje: Chumani draaft niet mee en Machteld houdt daardoor in en draait haar lichaam naar binnen naar Chumani om te kijken waar ze blijft. Het is handiger om zelf voorwaarts te blijven (hoewel het hier ook niet lijkt te helpen dat Machteld niet heel groot is en daardoor minder vaart kan maken dan gewenst) en met het touwtje achterwaarts te zwiepen langs je eigen buitenkant. Daarbij dus goed parallel aan de schouder van het paard blijven.

3e en 4e filmpje: Chumani lijkt overprikkeld doordat er teveel om haar heen gebeurt. De longeerdame staat soms in de verkeerde positie, te veel aan de voorkant, waardoor ze remmend werkt terwijl ze op dat moment wel aan Machteld vraagt om voorwaarts te rijden... Machteld zit niet lekker recht op haar paard en wordt volgens mij ook wat afgeleid door het gehannes van de longeerdame, die ook vaak net iets te laat aanwijzingen geeft.

Als jullie een longeercirkel hebben zou mijn voorstel zijn dat Machteld daarin eens alleen op Chumani gaat rijden, zonder aan de longe te zijn, zodat ze kan focussen op wat Chumani "zegt". Doordat een longeercirkel relatief klein is, is de kans op uit de bocht vilegen, in welke vorm dan ook, ook klein. Ik zou dan wel in stap beginnen en als de hulpen bevestigd zijn, ook eens een drafje gaan meenemen, maar dat heeft geen haast.
Grote kans dat als Machteld alleen is en kan focussen op haar paard, dat het beter gaat. Eventueel kan jij er bij zijn om te supporten.

Vrijheidsdressuur zou ik met Chumani niet aan beginnen, voor stomme kunstjes is ze net iets te slim. Wel zou ik wat meer afwisseling in het grondwerk aanbrengen, en wellicht op verschillende manieren met balkjes gaan werken of een obstakelkoersje meepakken en als leiderschap op de grond lekker gaat, gaan wandelen buiten (aan de hand, dus niet wat wij een buitenrit noemen als ruiter erop).

Ook zou het goed zijn als jij wat meer met Chumani doet, zodat jij haar beter gaat aanvoelen en daardoor Machteld en Chumani beter kunt begeleiden. Dat je pas relatief kort rijd maakt je misschien niet de beste ruiter maar je hebt wel veel gevoel voor dieren en dat is wat er nu nodig is om de vertaalslag tussen Machteld en Chumani beter te laten verlopen.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 08:49

Knoop doorgehakt!

Machteld is deze week op een gevorderden paardrijkamp (met een trektocht, eventinglessen, ...). Het was de bedoeling dat ze Soprana zou meenemen naar de stal, maar Soprana, de Engelse volbloed, is medisch nog niet helemaal op plooi, dus vonden we het beter haar nog een maandje rust te gunnen voor we met haar aan de slag gaan.

Dus wilde Machteld Chumani meenemen. Besproken met de lesgeefster en zij zag dat zeker zitten (ze kent Chumani niet persoonlijk, alleen van de verhalen van Machteld). Zo gezegd zo gedaan, dus op zondag Chumani gaan ophalen. Eerst in haar stal gezet, maar dat gaf vrij veel stress. Dus maar in de weide, samen met Goldie - een hele rustige ruin. En dat klikte meteen! Binnen de 15 minuten stond Chumani ontspannen te grazen naast Goldie.

Met een goed gevoel 's avonds vertrokken.
En gisteren is het kampje begonnen! De lesgeefster vroeg of haar vaste stalruiters eventueel met Chumani mochten rijden en op zich heb ik daar zeker geen probleem mee - zolang ze het maar veilig houden (voor zichzelf hé).

En dit is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chumani heeft een uur meegelopen in de les, stappen, draven, galopperen. Eerst alleen in de piste, daarna in groep (maar wel met een ander bit). Een eerste parcours gesprongen, 6 sprongen van 30 cm. En als afsluiter heeft de ruiter Chumani eens goed laten galopperen op de galoppiste (daar heb ik geen foto's van)

In de namiddag hadden ze fotoshoot, elk met hun eigen pony en als afsluiter een groepsfoto (daar staan niet alle pony's op, omdat 2 ponies niet sociaal zijn met andere paarden...)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Foto's zijn niet van mijn hand, dus een grote dank aan Gina, de mama van de ruiter op Chumani, voor de foto's!)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:55

Ziet er goed uit! :)
Vind het meisje(de meisjes) er ook rustig opzitten en ze is nog wel alert. Maar het ziet er niet paniekerig uit :)
Misschien kan je haar daar door iemand laten (bij)rijden?

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:08

Ziet er leuk uit. Goede keus geweest :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:48

Chumani met Machteld naar ponykamp laten gaan was zo te zien een goede keuze. Gaaf!

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:28

Hier nog een stille meelezer! Ik vind het heel interessant om de vooruitgang van Chumani te volgen :-) Leuk dat ze op kamp is kunnen gaan met je dochter!

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:19

he intressant proces om te volgen! Zie absoluut vooruitgang in Chumanii. Denk dat het een goeie keus was om die mee te laten gaan hoor!

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 09:44

Snelle update, want ik moet aan mijn werk beginnen!

Chumani heeft meegedaan met de eventinglessen en een eventingproef op het einde van de dag. En ze is 3de geworden met haar ruiter (niet Machteld) op de 14 combinaties!
Haar minst sterke proef was de dressuurproef (E7) en dat is geen verrassing, want Chumani loopt niet graag netjes in het gareel :D .

Woensdag en gisteren heeft Machteld er mee gereden! Eerst een kwartiertje ingereden door een stalruiter en daarna is Machteld opgestapt. Ze heeft een uur gereden met haar in de groepsles en het is super gegaan!

Haar bokken is gereduceerd tot een enkel bokje bij de overgangen, bijvoorbeeld van stap naar draf, ze gaat over in draf met een bokje. En bij de overgang van draf naar galop start ze de galop ook met een bokje :) En daarna gaat het lekker vlotjes!

Foto's volgen na dit weekend, maar in ieder geval: Chumani blijft op die stal staan en wordt gedurende de komende maand door de vaste stalruiters verder doorgereden *\o/* . En op 30 augustus gaat Machteld een oefenwedstrijdje op stal rijden met Chumani: een dressuurproef en een springparcours van 50 cm...
Zelfs in onze stoutste dromen hadden we dit niet durven denken...

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:05

Wat gaaf! Fijn dat er nu vooruitgang komt, dat hebben jullie wel verdient :)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:47

Helemaal super! :)

Blij dat het zo goed gaat!! :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:27

Mooi, zo te lezen is de grootste hobbel genomen. Fijn dat jullie hier met behulp van die stal zo gevolg aan kunnen geven.