pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:28

spekenham schreef:
bigone schreef:
Als je dochter goed kan rijden dan zou ik eerder voor zoiets als onderstaande pony gaan.
http://www.sporthorses.nl/advertentie/8 ... 2InNiyKA5s

Dan is je dochter net vijftien en kan ze de Z met haar in, voordeel is dat de pony weer redelijk jong te koop komt en dan Z2 loopt, het narijden van andere pony's kun je misschien veel van leren maar een dier door en door kennen en opleiden geeft voor een jonge ruiter een toegevoegde waarde.

die pony is toch veels te klein 1.42 die gaat het het echt niet maken tussen al die grote d pony's

Grappig om ineens mijn advertentie hier tegen te komen. Beter 1 van 1,42 die voor je door het vuur gaat, dan 1 van 1,48 die staakt ;). En ze zal nog wel een paar centimeter groeien, haar moeder is tussen haar 3de en 6de jaar ook nog 6 centimeter gegroeid :)

Sorry voor offtopic, maar ik moest het even kwijt.

BigOne

Re: pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:55

Wondertje, het is een fijn beest om te zien en loopt er lekker over, ik zou met zo'n pony het avontuur wel aandurven. Juist omdat de hele voorgeschiedenis bekent is en je een jonge pony vaak nog helemaal naar je hand kunt zetten zou ik voor zo iets gaan, helaas al jaaaaren uit de ponytijd maar het blijft leuk.
Kleinkids nog lang niet op rij leeftijd anders had je al een reactie gehad van mij, veel succes met de verkoop.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 15:59

elinesikko schreef:
Als een bepaalde pony op zich aan je eisen voldoet, alleen prijs op aanvraag is..
Dan kun je toch gewoon bellen? Bij mij was het soms dat m'n mond open viel van de enorme bedragen,
maar soms viel het ook ontzettend mee.
Dus dan zou ik het toch proberen, niet geprobeerd is altijd mis.

sommige vd advertenties had ik al gebeld waren voor mij al bekende advertenties 10000 voor sommige van die pony's nee daar vind ik ze niet goed genoeg voor. ( die prijs dan)

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 16:01

welshfan97 schreef:
bij die linkjes zou mijn interesse uitgaan naar 2, 6, 10 en de laatste. echt wow dacht ik bij het zien van 2, dan 10 en dan de laatste, maar dat is een kwestie van smaak, ik hou van de wat grovere pony zegmaar. (ik heb de duurdere pony's niet meegnomen want zoiets als vd P.anne wil iedereen wel alleen heeft daar niet iedereen de portemonnee voor)
daarnaast ken ik mathador en denk ik dat dat echt een hele leuke pony voor uw dochter, ik heb het filmpje bekeken en dat is op mijn computer slecht van kwaliteit en versnelt.

nou die pony's vd panne vielen me reuze mee heb er toevallig vd week mee gemaild, maar ook die pony's lopen net maar 65% tenminste zo dacht ik het te zien in de uitslagen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:13

Maar goed, een pony loopt natuurlijk niet alleen die proef. Het zou heel goed met een andere ruiter heel anders kunnen gaan. Daar is het ook een combinatie voor. Misschien dat je dochter met zo'n pony wil uitzonderlijk goed uit de voeten kan en dus hogere scores eruit kan rijden. Ik zou niet per se daarop vastpinnen ;)

Hoe lang is je dochter? Wellicht dat het ook meespeelt hoelang je denkt dat ze nog bij de pony's gaat blijven rijden. Een pony moet ook verkoopbaar zijn als hij niet eeuwig gaat blijven, dus ik zou dan zeker ook letten op bijv. de leeftijd die een pony over enkele jaren heeft. Het zou zeker ook opnieuw pleiten tegen de pony met rijtechnisch probleem uit de OP - stel, je dochter is over een jaar of 3 echt te lang voor de D-pony's, en de pony die je hebt gekocht is dan nog niet 'klaar'... Dat verkoopt weer zo lastig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:42

spekenham schreef:
welshfan97 schreef:
bij die linkjes zou mijn interesse uitgaan naar 2, 6, 10 en de laatste. echt wow dacht ik bij het zien van 2, dan 10 en dan de laatste, maar dat is een kwestie van smaak, ik hou van de wat grovere pony zegmaar. (ik heb de duurdere pony's niet meegnomen want zoiets als vd P.anne wil iedereen wel alleen heeft daar niet iedereen de portemonnee voor)
daarnaast ken ik mathador en denk ik dat dat echt een hele leuke pony voor uw dochter, ik heb het filmpje bekeken en dat is op mijn computer slecht van kwaliteit en versnelt.

nou die pony's vd panne vielen me reuze mee heb er toevallig vd week mee gemaild, maar ook die pony's lopen net maar 65% tenminste zo dacht ik het te zien in de uitslagen.

Hieruit maak ik toch op dat jij absoluut een kaderpony wilt want je blijft maar op de 65% hameren.
Aangezien je dochter 12 is , nog geen ervaring tussen het grote geweld en jij/zij wel richting kader willen en voor een prijs onder de 10 dan zou ik toch nog eens heel reeel naar je wensen kijken.
Dit krijg je niet voor dit bedrag, los van alle kosten die er dan nog bijkomen. En ook al heb je 50 A 60 duizend te besteden, een plek is niet altijd te koop, voorbeelden genoeg in het verleden.
Wel voorbeelden van een goede jonge pony kopen en binnen drie jaar naar het kader toerijden, bvb Den Ostrik's Dailan, geboren in 2002 en in 2009 dus op zevenjarige leeftijd in het EK team en A kader.
Is trouwens maar 1,45 dus ook "kleintjes" kunnen scoren.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:39

Ben wel heel benieuwd over welke pony het gaat, wij kennen verschillende toppony's die nu wel te koop staan maar waar echt wel meer mee aan de hand is dan een "klein" rijtechnisch probleem!
Als je al enige twijfel heb dan niet doen!!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:44

Moderatoropmerking:
Even voor de goede orde: hoe goedbedoeld en behulpzaam ook, het is nog altijd niet toegestaan om advertenties te bespreken. Voor een eventuele zoek-vraag kun je op http://www.bokt.nl/markt terecht. Ook staat het altijd vrij om de link daarnaar/een oproep in het onderschrift te zetten.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 21:42

spekenham schreef:
welshfan97 schreef:

Hieruit maak ik toch op dat jij absoluut een kaderpony wilt want je blijft maar op de 65% hameren.
Aangezien je dochter 12 is , nog geen ervaring tussen het grote geweld en jij/zij wel richting kader willen en voor een prijs onder de 10 dan zou ik toch nog eens heel reeel naar je wensen kijken.
Dit krijg je niet voor dit bedrag, los van alle kosten die er dan nog bijkomen. En ook al heb je 50 A 60 duizend te besteden, een plek is niet altijd te koop, voorbeelden genoeg in het verleden.
Wel voorbeelden van een goede jonge pony kopen en binnen drie jaar naar het kader toerijden, bvb Den Ostrik's Dailan, geboren in 2002 en in 2009 dus op zevenjarige leeftijd in het EK team en A kader.
Is trouwens maar 1,45 dus ook "kleintjes" kunnen scoren.[/quote]

Nou om bij ons in brabant op de kampieonschappen mee te draaien in de top 10 moet je toch echt wel 65% scoren, wil je kader rijden is 68% echt wel nodig en wil je a kader rijden of in het team is over 70% nodig.. Een pony die maar net 60% scoort kost net zoveel als die pony die net wat extra heeft en dan zul je het toch altijd met minder moeten doen. En dan praat ik over de regionale kampioenschappen niet over kader want daar hebben wij geen ambitie voor.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:21

Je bent jezelf wel heel erg aan het tegenspreken Spekenham. Wat wil je nu in werkelijkheid? Mischien is het handig dat je dat voor jezelf duidelijk hebt voor je keuze's maakt voor je dochter.

Jouw dochter doet op dit niveau heel leuk mee. Dat is toch al super?

Ik snap eigenlijk jouw bedoelingen niet helemaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:36

Dan word je toch lid van een vereniging ver buiten Brabant, enigste nadeel is dat je voor kampioenschappen en selecties dan iets verder moet rijden, zijn meer mensen die dit doen. Gewoon kijken welke regios niet of nauwelijks Z2 pony's hebben en daar een papieren vereniging zoeken en huppakee, de weg met een 63% pony richting NK ligt wagenwijd open. En eenmaal op de Nederlandse dan zie je wel hoe ver ze komt.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 23:29

spekenham schreef:
welshfan97 schreef:

Ik ken vd panne (vriendin van mij heeft daar op stal gestaan) maar dat zijn behoorlijke goede pony's, die ze daar heeft!
Ik moet toegeven dat ze de laatste jaren wat minder gaat bij de pony's, omdat ze vooral met haar paard bezig is. Heeft niks met de kwaliteit van de pony te maken ;)

Maar uit jou reacties TS, ga ik van uit dat je graag een goede pony wilt, voor een prikkie.
Goede pony's krijg je niet zomaar.
Ik zou lekker beginnen met een pony die nog iets minder kan, met een erg werkwillig karakter, en die het wel in zich heeft om hoog te komen. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 07:10

Stomme vraag misschien, maar is de score werkelijk een garantie voor de kwaliteit van een pony ? Ik kan mij voorstellen dat bv een pony met minder talent toch hoog scoort door een talentvolle ruiter en dat een talentvolle pony misschien nog geen hoge score heeft vanwege jonge leeftijd of een minder goede of minder gemotiveerde ruiter. Het is inmiddels alweer enorm lang geleden dat ik met het wedstrijd gebeuren te maken had, maar in die tijd zag je vaak zeer goede pony's niet scoren omdat de ruiter de kundigheid niet in huis had en matige pony onder een goede ruiter verrassen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 07:44

liljebo schreef:
Stomme vraag misschien, maar is de score werkelijk een garantie voor de kwaliteit van een pony ? Ik kan mij voorstellen dat bv een pony met minder talent toch hoog scoort door een talentvolle ruiter en dat een talentvolle pony misschien nog geen hoge score heeft vanwege jonge leeftijd of een minder goede of minder gemotiveerde ruiter. Het is inmiddels alweer enorm lang geleden dat ik met het wedstrijd gebeuren te maken had, maar in die tijd zag je vaak zeer goede pony's niet scoren omdat de ruiter de kundigheid niet in huis had en matige pony onder een goede ruiter verrassen.

is ook zo....recent voorbeeld....maar dan geen pony...Totilas :D
Niet dat hij matig presteerde maar zonder Edward op zijn rug zag het er toch iets anders uit.
Het werkt gewoon niet zo makkelijk....Z paard kopen en dan denken dat jij het er ook uit kan rijden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 08:14

Zo zie ik dat ook... maar dan begrijp ik de fixatie op de score niet helemaal. In feite zegt dat dan lang niet alles over het potentieel van een pony (of paard)

Is het dan niet beter om werkwilligheid en goede bewegingen te prioriteren boven score? (en een prettig karakter natuurlijk... vind ik eigenlijk voor een kind ook een voorwaarde)

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 09:43

scores vind ik maar relatief maar ik bekijk de pony's zo:

als ik weet dat er een kundige ruiter op zit die normaal met andere pony's hoger scoort en juist met die pony minder dan zal er toch ergens wel een factor zitten waarom de pony lager scoort bijv. minder beweging of minder sympathiek overkomen uiteraard ook de ervaring vd pony meegeteld.
Helaas vragen ze vaak ook voor die pony's de hoofdprijs.

Maar als een pony 60% scoort met een gewone doorsnee ruiter dan denk ik daar heel anders over want vaak zijn dit dan toch aardige pony's die gewoon een stuk opleiding missen maar daar betaal je dan ook geen fantasieprijzen voor.

Het is gewoon een afweging prijs en wat krijg je ervoor gaat mij niet direct om de scores maar als ik ze kan terugvinden op internet dan bekijk ik ze wel even in verhouding tot de vraagprijs.
Kan me zelf wel voor de gek houden en denken dat dochterlief meer kan scoren dan een goede bekende ruiter maar dat is natuurlijk niet zo

De echte bekende pony's daar heb ik het geld niet voor maar ga geen geld investeren in een pony die dus met een bekende amazone ergens onderaan bungelt met 60% dan liever een minder goed gereden pony die met een onbekende ruiter ook op 60% ergens onderaan bungelt.

En waarom ik de scores wel heel belangrijk vind is dat je toch de waardering moet krijgen op concours vd jury anders heeft wedstrijdrijden ook geen zin. Geeft toch een beetje een totaalbeeld vd pony, met alleen een goede beweger kom je er niet maar ook niet alleen maar met een hele lieve en brave pony zal toch van alles een beetje moeten zijn.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:48

ik vind dat je gewoon eens moet gaan kijken bij pony's ipv oordelen nav een advertentie en een beetje googlen op scores. Het gaat er toch om dat jou dochter plezier heeft van die pony, maar eigenlijk is het dus alleen belangrijk dat hij scoort op wedstrijden. Je kan er op wachten dat jullie straks een toppony kopen die hoog kan scoren maar waar jouw dochter niet mee overweg kan en er dagelijks jankend afkomt als je op de manier aan het zoeken bent. Ga gewoon een rijden op die pony's. Adverntenties zijn nooit wat het lijkt en ook scores zeggen mij heel weinig. Je kent de omstandigheden van de wedstrijden niet en of de jury's.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:57

Tja, ik ben nog steeds van mening dat je waardering bij jury's afdwingt door een zeer juiste, correcte en ontspannen pony voor te stellen in een precies gereden proef. Het feit dat je met een basic pony soms niet de punten krijgt ligt niet aan de pony of ruiter maar aan de jury die helaas soms door de pracht van het geheel gaan ipv voor de juiste manier van rijden. En waardering haal je ook uit het feit van het jezelf doelen stellen en genieten van de sport, als je de waardering voor je prestatie af laat hangen over wat jury's van je denken dan kom je regelmatig van een koude kermis thuis.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 10:02

nee hoor maar ik ga pas kijken als ik de pony echt leuk vind ga niet overal naar toe crossen om pony's te proberen, dochter vind ze allemaal leuk en wil ze allemaal hebben, als het aan haar ligt.

Wij kopen geen pony die haar niet goed ligt, maar ga niet zomaar overal naar toe rijden eerst thuis onderzoek doen en dan beslissen of het de moeite waard is om er naar toe te gaan.

En ja ik vind wel dat je een beetje kunt aflezen vd gemiddelde scores hoe de pony gewaardeerd wordt uiteraard niet van een toevallige score maar over een aantal wedstrijden genomen mag je toch wel een beetje vertrouwen op die scores.

En of de pony nu l m of z is maakt niet zoveel uit maar dochter wil gewoon lekker snel door als ze dadelijk uit haar c pony gegroeird is vandaar dat ze zelf graag een m of z pony terug wil.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:06

blijkbaar weet jij dus prima wat je wilt du vanwaar dit topic???

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 10:13

bigone schreef:
Tja, ik ben nog steeds van mening dat je waardering bij jury's afdwingt door een zeer juiste, correcte en ontspannen pony voor te stellen in een precies gereden proef. Het feit dat je met een basic pony soms niet de punten krijgt ligt niet aan de pony of ruiter maar aan de jury die helaas soms door de pracht van het geheel gaan ipv voor de juiste manier van rijden. En waardering haal je ook uit het feit van het jezelf doelen stellen en genieten van de sport, als je de waardering voor je prestatie af laat hangen over wat jury's van je denken dan kom je regelmatig van een koude kermis thuis.

En dat bedoel ik ook, als je terug kunt vinden dat een pony nette scores loopt mag je er toch op vertrouwen dat de pony ook de waardering van de jury heeft. En idd zie vaak hele gewone pony's die toch redelijk gereden worden echt heel sneu lage punten krijgen, terwijl een prachtige bewegingspony gewoon 68% scoort of meer maar wel veel fouten maakt, dat is echt jammer vd sport. Daarom wil ik toch graag een fijne pony zodat de jury er iig niet om heen kan dat de pony wel correct is en dan moet je verder zelf ervoor zorgen dat de pony gewoon netjes gereden wordt.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 10:14

bliver schreef:
blijkbaar weet jij dus prima wat je wilt du vanwaar dit topic???

topic ging helemaal niet waar het nu over gaat, maar zoals gewoonlijk wordt er weer afgedwaald vh onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:20

Ben je al een keer weze rijden en gezien hoe deze pony op joiw dochter reageert?

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 10:38

russel schreef:
Ben je al een keer weze rijden en gezien hoe deze pony op joiw dochter reageert?

nee ben er nog uit of de pony wel is wat ik zoek, heb ondertussen al meer onderzoek gedaan en weet nu een beetje hoe de vork aan de steel zit, is geen gevaarlijke pony ofzo maar wel een enorme stresskikker en daar zit het probleem een beetje , dochter is geen stresskikker gewend heeft nu zelf twee supercoole pony's vandaar de twijfel.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:45

Ik schrik hier echt van de prijzen! En waarom zo veel uit geven aan een pony waar je toch niet het kader mee in wil? Een bewezen pony is denk ik ook niet altijd leuk op wedstrijd. Kinderen oordelen hard naar elkaar,als het niet gaat sta je voor paal als je 1 staat heeft de pony het gedaan.
Waarom ook niet een E pony? Vaak wat goedkoper dan een D.