Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:39

100 kilo is wel een verschil met de 70 kilo waar je eerst zo stug aan vast hield.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:42

Nouja, als je wat zwaarder bent kun je natuurlijk niet op elk paard stappen.

Het is vooral belangrijk dat het paard een sterke rug heeft, goed getraind word en dat de ruiter de juiste houding heeft. Dit is natuurlijk ALTIJD belangrijk, ook al ben je 1.30 en weeg me 25 kilo, maar als je wat zwaarder ben is het gewoon nog belangrijker.

Maaaarrrr, dat wil dus niet zeggen dat een zwaardere ruiter niet op een paard kan stappen.

Wil me vriendin perse een tinker? Veel mensen denken dat de bredere paarden ook sterker zijn, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn! Een juist getrainde en goed bespierde warmbloed is misschien meer geschikt dan een tinker waar 1 keer per week een helf uur mee gewerkt word. Natuurlijk kan een goed getrainde tinker ook, maar het gaat even om het voorbeeld :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:43

Ik hield nergens stug aan 70 kg, ik heb één keer gezegd dat 70 + 20 al snel 90 is (grove schat, weet ik veel hoeveel een zadel weegt) en één keer gezegd dat op mijn pony geen mensen mogen klimmen al zijn ze niet eens 70 kg.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:44

xSlvna schreef:
Vlinder25 schreef:
Heel banketstaaf en confronterend voor je vriendin maar waarom zou je met dat gewicht op een paard gaan zitten?

Ik zat in hetzelfde schuitje een aantal jaar geleden en Bokt was heel hard in een bepaald topic. Toen ook nog de manege waar ik wilde rijden zei dat ik wel aan de limiet zat qua gewicht gingen mijn ogen open.
Nu weeg ik rond de 70 kilo en kan me niet voorstellen dat ik er met 20 meer nog op zat.

Een paard is van nature niet gemaakt om op te zitten. Eens? Daarom laten we onze paarden ons meer op de achterhand dragen en willen we ze van de voorhand af hebben omdat ze daar al het meeste van hun eigen gewicht op dragen. Met ons erbij wordt het nog zwaarder. Wij willen een Rijpaard en dat is iets anders dan een paard...

Het hangt van het paard af wat voor gewicht het aan kan maar 95 kilo is te veel. Ook voor een groot paard. Wil ook niet zeggen dat een groot paard per definitie een sterke rug heeft.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Meer kan ik er niet op zeggen.

eens, als mens heb je een keuze. Als paard vaak niet. Wees verstandig en kijk naar jezelf. Ga met bijna 100!! Kilo gewoon niet meer op een paard zitten. Ga lekker sporten en afvallen, het paardrijden word dan een goede motivatie om door te zetten.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:47

xSlvna schreef:
Berdien schreef:
Jij vindt dus dat een normaal! gebouwde man van 1.90m of langer met bijbehorend gewicht (vaak toch ook al gauw 90kilo) ook niet op een paard mag stappen xSlvna?

Liever niet. :')

Bijkomend nadeel is dat het gros van de ruiters de dieren niet goed aan het lopen krijgt, de paarden vaak te dik zijn en niet op de achterhand gereden worden, geen fatsoenlijke rugspieren hebben en ik kan nog wel even door gaan.

Als je dan als een Edward je paard fijn aan het lopen hebt ziet het plaatje ook goed uit. Nadeel is dat veel mensen met een groot gewicht de te dikke paarden op de voorhand hebben bungelen. 110 KG + overgewicht op de voorhand, johé! *\o/*

Als je je paard correct aan het lopen hebt is het niet zo een grote ramp nee.

Het lijkt net of je bedoeld dat dikke mensen hun paard niet dressuur matig goed kunnen laten lopen? En vaak te dikke paarden hebben? Ik zou van jou wel een een foto op je goed dressuur matige gereden paard welke slank is willen zien.

xSlvna

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:52

Die heb ik niet, daarom komt er ook geen zware ruiter op. :Y)

Ik zeg dat dat vaak het geval is (ook onder de lichtere ruiters), dus dan heb je én een verkeerd gereden paard dat ook nog dik is (zijn Tinkers heel vaak) met een ruiter die nog eens te zwaar is. Het is gewoon een opsomming. Heb je als te zware ruiter een slank, bespierd paard wat netjes op de achterhand gereden is, vind ik het persoonlijk al een minder groot probleem.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:53

Weet je waar ik nu heel erg benieuwd naar ben, welke reactie bij wat voor gewicht hoort. :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:55

Dat valt wel te raden toch ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:56

xSlvna schreef:
Die heb ik niet, daarom komt er ook geen zware ruiter op. :Y)

Ik zeg dat dat vaak het geval is (ook onder de lichtere ruiters), dus dan heb je én een verkeerd gereden paard dat ook nog dik is (zijn Tinkers heel vaak) met een ruiter die nog eens te zwaar is. Het is gewoon een opsomming. Heb je als te zware ruiter een slank, bespierd paard wat netjes op de achterhand gereden is, vind ik het persoonlijk al een minder groot probleem.

Nou volgens mij zijn niet alleen tinkers te zwaar die van jou is ook behoorlijk aan de maat, gelukkig weeg jij niet zo zwaar hoeft ze dat ook niet mee te sleuren. :+

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:57

xApple schreef:
Dat valt wel te raden toch ;)

Nou en als je mijn reactie dan lees hoeveel kg weeg ik dan?

mnkortleve schreef:
Ik vind 1.80 en 95 kg op een tinker van 1.45 geen gezicht ik zou dan zeker naar een tinker rond de 1.60 a 1.65 gaan kijken.
Als het paard een goede conditie en goede bespiering heeft dan geloof ik niet dat het veel kwaad kan.
Zelf heb ik ook tinkers van rond de 1.45 en ik heb daar ook zwaardere ruiters op gehad en ik kon nou niet merken dat ze daar moeite mee hadden of anders op reageerde, nu denk ik wel dat het zeker uit maakt of je nu een hobbelende 95 kilo heb of een rijdende 95 kg.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Dat staat er toch, althans bij mij wel. Ik ben 70 kg, inmiddels denk ik nog iets minder, maar ik heb de weegschaal weggedaan :D
En ik rij op een grote Fjord met een gewicht van een kleine 500 kg (pas opgemeten) en een BCS score van 5-6, dus keurig op gewicht. Gaat prima dus.

xSlvna

mnkortleve schreef:
die van jou is ook behoorlijk aan de maat

Pardon? Die van mij aan de maat?

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 4729_n.jpg

Waar is die aan de maat? Arme ding zit nauwelijks vet op. :')

Edit: Je hebt het over de tank het paard dat ik pas rijd. Die begrijp ik wel, dier is moddervet en daar moeten ook de nodige kilo's vanaf, daarvoor word ze veel gelongeerd.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 06-03-14 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:58

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:58

Met 95 kg zou ik op geen enkel paard gaan zitten.
Dat is gewoon veel te veel voor zo'n rug. Dus ik vind dat die mensen groot gelijk hebben.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:59

Berdien schreef:
Jij vindt dus dat een normaal! gebouwde man van 1.90m of langer met bijbehorend gewicht (vaak toch ook al gauw 90kilo) ook niet op een paard mag stappen xSlvna?

Dit!!! Ga eens op een gemiddelde western stal kijken, ga daar eens even lopen miepen over dierenmishandeling en ik wil hun reactie wel eens zien :')

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:00

xSlvna schreef:
mnkortleve schreef:
die van jou is ook behoorlijk aan de maat

Pardon? Die van mij aan de maat?

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 4729_n.jpg

Waar is die aan de maat? Arme ding zit nauwelijks vet op. :')

Zag ergens anders dat je een foto neer gezet had van dit jaar met de post dat ze aardig vet was.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:03

Meestal zijn het toch de zwaardere mensen die roepen dat het wel kan en dat er zoveel meer dingen belangrijk zijn enz. Meestal ;)

Ik heb geen idee wat jij weegt. Heel eerlijk gezegd vind ik dat ook niet zo interessant. Ieder bepaalt voor zichzelf en zijn/haar paard wat hem/haar het beste lijkt. & Iedereen mag daarvan denken/vinden wat hij wil.. :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:03

Niet die van mij gok ik zo. Als ik iets verschrikkelijk vind is het dikke paarden, niet 1 maar 24 uur per dag overbelast worden met dat gewicht, brr.

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:04

muntdrop schreef:
Ah, ik mag mijn paard dus ook gewoon afranselen met een zweep en slecht verzorgen, want ezeltjes in india hebben het zwaarder.

Wij hebben de mogelijkheid om goed voor onze dieren te zorgen, dat zouden we dus ook moeten doen. Ezeltjes in india hebben er niks meet te maken.

Dat zeg ik niet. Ik vind alleen dat wij hier overdrijven met wat een paard wel of niet aan kan.

Omdat hier zo goed wordt gezorgd voor onze paarden, vind ik dat eventjes wat ze aan het werk moeten, ze dat best wel kunnen hebben.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:07

xApple Ik heb broekmaat 34/36 maar heb ook broekmaat 44 gehad ben ruim 25 kilo in een korte tijd afgevallen, ik merkte bij mijn paarden geen verschil bij mezelf echter wel ik kom veel makkelijker op een paard van een paard.

xSlvna Maar soms doe je niet veel aan een dik paard, ik heb er hier nu 2 bij elkaar staan krijgen hetzelfde terwijl de 1 ''dik'' is en de ander dun.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:08

Kirsha schreef:
binky schreef:
Ik ben volgens de meeste van jullie te zwaar voor mijn tinker, toch we genieten zo enorm samen van 2x in de week een buitenritje van ongeveer een uur (mijn tinker is denk ik tegen de 20) de rest staat hij altijd buiten met schuilstal en vriendje. Dan vraag ik jullie welk paard heeft het zwaarder, mijn tinker die bovenstaand leven lijd of bv een paard met lichte ruiter die zijn paard iedere dag 1 uurtje uit zijn stal haalt om hem te rijden in een binnenbak waarna hij weer 23 uur op stal mag in zijn stal van bv 3 bij 3,5 en dagen lang geen lucht /zon/regen voelt ziet. Ieder zijn mening over wat nu niet goed is voor een paard.........jammer dat deze discussie iedere x weer oplaait op bokt.

Ik vind het best ironisch dat je praat over een 'discussie die weer oplaait' terwijl je zelf een onderwerp aansnijdt dat hier niets mee te maken heeft (en ook al tig keer besproken is).

Misschien is dat precies wat ik wil aangeven en weet datik het niet leuk geformuleerd heb maar de discussie gewicht zo ook de discussie stallingen de discussies wat is wel en wat is niet goed zijn hier al zo veel keren langs gekomen op bokt..........laat iedereen toch eens in zijn waarde. Ieder doet het op zijn manier maar ik ga er vanuit dat we allemaal het beste voor hebben met ons dier.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:10

mnkortleve schreef:
xApple Ik heb broekmaat 34/36 maar heb ook broekmaat 44 gehad ben ruim 25 kilo in een korte tijd afgevallen, ik merkte bij mijn paarden geen verschil bij mezelf echter wel ik kom veel makkelijker op een paard van een paard.

xSlvna Maar soms doe je niet veel aan een dik paard, ik heb er hier nu 2 bij elkaar staan krijgen hetzelfde terwijl de 1 ''dik'' is en de ander dun.

Maar dat ene te dikke paard, daar ga je toch ook niet een te dikke ruiter op zetten?

Die wat je hebt gezien, die echt moddervette donkere, moet er niet aan denken dat daar nog een 80/90/100 kg wegend persoon opstapt. Arm beest. Maar als je je bedenkt bij hoeveel tinkers, fjorden en haflingers dat gebeurd. :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:17

binky schreef:
Misschien is dat precies wat ik wil aangeven en weet datik het niet leuk geformuleerd heb maar de discussie gewicht zo ook de discussie stallingen de discussies wat is wel en wat is niet goed zijn hier al zo veel keren langs gekomen op bokt..........laat iedereen toch eens in zijn waarde. Ieder doet het op zijn manier maar ik ga er vanuit dat we allemaal het beste voor hebben met ons dier.

Het was mijn DA die zei: als je (vaker) op je Fjord wilt gaan rijden is het verstandig dat je wat gaat afvallen.
En dat was wel even slikken... maar ik wist natuurlijk ook wel dat hij gelijk had.
Ik ben er ook niet meer opgestapt totdat ik onder de 80 was, en nu ik 68 weeg rijd ik weer vaker.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:18

tinkerteun schreef:
muntdrop schreef:
Ah, ik mag mijn paard dus ook gewoon afranselen met een zweep en slecht verzorgen, want ezeltjes in india hebben het zwaarder.

Wij hebben de mogelijkheid om goed voor onze dieren te zorgen, dat zouden we dus ook moeten doen. Ezeltjes in india hebben er niks meet te maken.

Dat zeg ik niet. Ik vind alleen dat wij hier overdrijven met wat een paard wel of niet aan kan.

Omdat hier zo goed wordt gezorgd voor onze paarden, vind ik dat eventjes wat ze aan het werk moeten, ze dat best wel kunnen hebben.

Die ezeltjes moeten volgens die eigenaar ook gewoon aan het werk. Die mensen zien het waarschijnlijk ook niet als mishandeling.

Dat een paard iets kan betekend niet dat het ook goed voor hem is. De meeste paarden zullen met een te zware ruiter doorlopen, net zoals met een slechte ruiter of een zadel wat niet helemaal goed zit, tot dat ze er teveel klachten van krijgen.

Ik kan nu bijvoorbeeld ook elke dag op slecht zittende schoenen lopen, ik kan het wel en zal er niet opeens dood van gaan, maar het is niet goed en wellicht hou ik er na een tijd ook ernstigere klachten aan over.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:19

Ik snap eigenlijk wel wat xSlvna bedoeld, je ziet vooral bij paarden als tinkers,fjorden,hafjes nog wel eens dat ze gekozen worden door de wat zwaardere ruiter onder het motto dat ze lekker stevig zijn, het toch nog net wel past en het paard toch niet zo vaak word gereden en dus niet zwaar belast. Maar juist dat soort paarden als tinkers, fjorden, hafjes worden zelf al dik van lucht, dan ook niet regelmatig (en serieus) getraind en raken dus nooit in vorm om die "het past precies" ruiter te dragen. Imo zou een deel van die mensen echt gewoon beter kunnen mennen (dat is geen straf hoor _O- ), een groter rijtypischer paard kunnen zoeken of eens serieus gaan trainen (aan zichzelf en/of paard). Natuurlijk geld dat lang niet voor iedere recreatieve tinker eigenaar (of tinker eigenaar in de dop) maar ik zie ze toch ook wel eens...