Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xSlvna schreef:Vlinder25 schreef:Heel banketstaaf en confronterend voor je vriendin maar waarom zou je met dat gewicht op een paard gaan zitten?
Ik zat in hetzelfde schuitje een aantal jaar geleden en Bokt was heel hard in een bepaald topic. Toen ook nog de manege waar ik wilde rijden zei dat ik wel aan de limiet zat qua gewicht gingen mijn ogen open.
Nu weeg ik rond de 70 kilo en kan me niet voorstellen dat ik er met 20 meer nog op zat.
Een paard is van nature niet gemaakt om op te zitten. Eens? Daarom laten we onze paarden ons meer op de achterhand dragen en willen we ze van de voorhand af hebben omdat ze daar al het meeste van hun eigen gewicht op dragen. Met ons erbij wordt het nog zwaarder. Wij willen een Rijpaard en dat is iets anders dan een paard...
Het hangt van het paard af wat voor gewicht het aan kan maar 95 kilo is te veel. Ook voor een groot paard. Wil ook niet zeggen dat een groot paard per definitie een sterke rug heeft.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Meer kan ik er niet op zeggen.
xSlvna schreef:Berdien schreef:Jij vindt dus dat een normaal! gebouwde man van 1.90m of langer met bijbehorend gewicht (vaak toch ook al gauw 90kilo) ook niet op een paard mag stappen xSlvna?
Liever niet.![]()
Bijkomend nadeel is dat het gros van de ruiters de dieren niet goed aan het lopen krijgt, de paarden vaak te dik zijn en niet op de achterhand gereden worden, geen fatsoenlijke rugspieren hebben en ik kan nog wel even door gaan.
Als je dan als een Edward je paard fijn aan het lopen hebt ziet het plaatje ook goed uit. Nadeel is dat veel mensen met een groot gewicht de te dikke paarden op de voorhand hebben bungelen. 110 KG + overgewicht op de voorhand, johé!
Als je je paard correct aan het lopen hebt is het niet zo een grote ramp nee.
xSlvna schreef:Die heb ik niet, daarom komt er ook geen zware ruiter op.![]()
Ik zeg dat dat vaak het geval is (ook onder de lichtere ruiters), dus dan heb je én een verkeerd gereden paard dat ook nog dik is (zijn Tinkers heel vaak) met een ruiter die nog eens te zwaar is. Het is gewoon een opsomming. Heb je als te zware ruiter een slank, bespierd paard wat netjes op de achterhand gereden is, vind ik het persoonlijk al een minder groot probleem.
xApple schreef:Dat valt wel te raden toch
mnkortleve schreef:Ik vind 1.80 en 95 kg op een tinker van 1.45 geen gezicht ik zou dan zeker naar een tinker rond de 1.60 a 1.65 gaan kijken.
Als het paard een goede conditie en goede bespiering heeft dan geloof ik niet dat het veel kwaad kan.
Zelf heb ik ook tinkers van rond de 1.45 en ik heb daar ook zwaardere ruiters op gehad en ik kon nou niet merken dat ze daar moeite mee hadden of anders op reageerde, nu denk ik wel dat het zeker uit maakt of je nu een hobbelende 95 kilo heb of een rijdende 95 kg.
mnkortleve schreef:die van jou is ook behoorlijk aan de maat

Berdien schreef:Jij vindt dus dat een normaal! gebouwde man van 1.90m of langer met bijbehorend gewicht (vaak toch ook al gauw 90kilo) ook niet op een paard mag stappen xSlvna?
xSlvna schreef:mnkortleve schreef:die van jou is ook behoorlijk aan de maat
Pardon? Die van mij aan de maat?
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 4729_n.jpg
Waar is die aan de maat? Arme ding zit nauwelijks vet op.
muntdrop schreef:Ah, ik mag mijn paard dus ook gewoon afranselen met een zweep en slecht verzorgen, want ezeltjes in india hebben het zwaarder.
Wij hebben de mogelijkheid om goed voor onze dieren te zorgen, dat zouden we dus ook moeten doen. Ezeltjes in india hebben er niks meet te maken.
Kirsha schreef:binky schreef:Ik ben volgens de meeste van jullie te zwaar voor mijn tinker, toch we genieten zo enorm samen van 2x in de week een buitenritje van ongeveer een uur (mijn tinker is denk ik tegen de 20) de rest staat hij altijd buiten met schuilstal en vriendje. Dan vraag ik jullie welk paard heeft het zwaarder, mijn tinker die bovenstaand leven lijd of bv een paard met lichte ruiter die zijn paard iedere dag 1 uurtje uit zijn stal haalt om hem te rijden in een binnenbak waarna hij weer 23 uur op stal mag in zijn stal van bv 3 bij 3,5 en dagen lang geen lucht /zon/regen voelt ziet. Ieder zijn mening over wat nu niet goed is voor een paard.........jammer dat deze discussie iedere x weer oplaait op bokt.
Ik vind het best ironisch dat je praat over een 'discussie die weer oplaait' terwijl je zelf een onderwerp aansnijdt dat hier niets mee te maken heeft (en ook al tig keer besproken is).
mnkortleve schreef:xApple Ik heb broekmaat 34/36 maar heb ook broekmaat 44 gehad ben ruim 25 kilo in een korte tijd afgevallen, ik merkte bij mijn paarden geen verschil bij mezelf echter wel ik kom veel makkelijker op een paard van een paard.
xSlvna Maar soms doe je niet veel aan een dik paard, ik heb er hier nu 2 bij elkaar staan krijgen hetzelfde terwijl de 1 ''dik'' is en de ander dun.
binky schreef:Misschien is dat precies wat ik wil aangeven en weet datik het niet leuk geformuleerd heb maar de discussie gewicht zo ook de discussie stallingen de discussies wat is wel en wat is niet goed zijn hier al zo veel keren langs gekomen op bokt..........laat iedereen toch eens in zijn waarde. Ieder doet het op zijn manier maar ik ga er vanuit dat we allemaal het beste voor hebben met ons dier.
tinkerteun schreef:muntdrop schreef:Ah, ik mag mijn paard dus ook gewoon afranselen met een zweep en slecht verzorgen, want ezeltjes in india hebben het zwaarder.
Wij hebben de mogelijkheid om goed voor onze dieren te zorgen, dat zouden we dus ook moeten doen. Ezeltjes in india hebben er niks meet te maken.
Dat zeg ik niet. Ik vind alleen dat wij hier overdrijven met wat een paard wel of niet aan kan.
Omdat hier zo goed wordt gezorgd voor onze paarden, vind ik dat eventjes wat ze aan het werk moeten, ze dat best wel kunnen hebben.
), een groter rijtypischer paard kunnen zoeken of eens serieus gaan trainen (aan zichzelf en/of paard). Natuurlijk geld dat lang niet voor iedere recreatieve tinker eigenaar (of tinker eigenaar in de dop) maar ik zie ze toch ook wel eens...