Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:17

Bij.ons lopen de pony en het paard 's winters, mits het weer normaal is, vanaf een uur of 10 tot vlak voordat het donker is buiten en 's nachts of met zeer slecht weer op staal, dat kunnen ze gewoon contact met elkaar hebben en buiten staan ze altijd bij elkaar.

's zomers lopen ze zo vroeg mogelijk tot zo laat mogelijk buiten, en snachts ook op staal. Pony loopt wat minder in de wei omdat ze anders te dik wordt, paard de hele dag. Dan zijn ze even gescheiden maar hebben wel zicht op elkaar.

En sloom? Na dat is mn pony altijd, dus daar maakt extra/minder buiten weinig voor uit :+

Zelf ben ik er niet echt fan van ook ze snachts buiten te laten, omdat je er dan ook totaal geen zicht op hebt, in de stal is er een mindere kans op schrikken ect....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:23

Ceriadwen, ga jij eens 23 uur en 40 minuten op je wc zitten, maanden aan een stuk, en kom dit dan nog eens zo stoer vertellen. Als moraalridder zijn blijkbaar betekend dat je het beste voor je paard doet wil ik mezelf met trots zo noemen hoor.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:29

Gypsy schreef:
Ceriadwen, ga jij eens 23 uur en 40 minuten op je wc zitten, maanden aan een stuk, en kom dit dan nog eens zo stoer vertellen. Als moraalridder zijn blijkbaar betekend dat je het beste voor je paard doet wil ik mezelf met trots zo noemen hoor.

Moet je ook vooral doen, en dan along the way mensen die het anders doen proberen te overtuigen door heel hard voor hun paard te gaan huilen want die is toch wel zo zielig dat die hun als baas heeft.

Man wat ben ik dat soort vuile opmerkingen richting mensen die het anders doen dan dat "de stroming" wil beu!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:32

Niet op het land willen blijven is aangeleerd gedrag door de eigenaren omdat paarden weten dat binnen hun eten wacht :D :D Maar goed, dat is de discussie niet :+

Wat me in de discussie verbaast: de paarden worden dik op het land. En dan hoor ik mensen zeggen dat ze de (sport) paarden eerst hooi voeren, dan nog brok en dan mogen ze de wei in. Tjaaaa, hoe komen ze dan dik _/-\o_

Die van ons staan in de zomer 24/7 buiten in de wei, er wordt aan strookbegrazing gedaan, dus we kunnen zelf aangeven hoeveel gras ze erbij krijgen. En daarnaast krijgen ze gewoon niks (behalve als ze een zware training hebben gehad, dan krijgen ze wel bij)!! Nergens voor nodig. In de eerste paar dagen voeren we nog hooi bij om de overgang niet te groot te laten worden en dan eten ze daar nog gretig van. Na een dag of 3, 4 kijken ze er niet meer naar om. Als het gras schraler gaat worden in het najaar en de voedingstoffen eruit gaan, beginnen we weer met hooi bijgeven om de overgang naar 's nachts weer op stal minder groot te maken. Wij wonen in de polder en dus is 's winters de wei geen optie (is blubber en er staan plassen in, als je ze daarop zet heb je 's zomers geen gras). In de winter staan ze de hele dag in de paddock en 's nachts op stal. Gaat prima, ook voor sportpaarden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:34

In welke klasse en discipline start jij Netje?

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:35

Ceriadwen schreef:
Gypsy schreef:

Moet je ook vooral doen, en dan along the way mensen die het anders doen proberen te overtuigen door heel hard voor hun paard te gaan huilen want die is toch wel zo zielig dat die hun als baas heeft.

Man wat ben ik dat soort vuile opmerkingen richting mensen die het anders doen dan dat "de stroming" wil beu!

Nou wil ik toch wel eens weten wat jij zou zeggen als je idd zoals Gypsy zegt 23 uur per dag het hele jaar door op de wc opgesloten zit zonder iets te doen behalve eten?

En die opmerkingen zijn misschien ''vuil'', maar wel terecht. Laat een paard ook paard zijn.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:38

Waarom moet ik in hemelsnaam antwoord geven op een vergelijking die kant noch wal slaat. Mensen die zulke vergelijkingen de wereld ingooien daar wil ik niet eens mee discussiëren.

En die opmerkingen zijn niet terecht. Wie geeft jullie het recht om zo tegen iemand te praten, om zulke lage nare dingen te zeggen?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:38

Ceriadwen schreef:

Wat doet dat er toe Ceriadwen; mag ik de reden weten van je vraag of zit je gewoon een beetje te miepen?
Ikzelf rij niet, mijn dochter heeft een sportpony nu en hiervoor een paard gehad, maar hier staan er en ook direct naast ons staan genoeg (t/m Inter I, lijkt me hoog genoeg niet?).
Laatst bijgewerkt door Netje op 26-02-14 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:40

Dat mag je weten, omdat als jij in de sport meerijd (Z of hoger is dat voor mij) dan kan je paard niet optimaal met je meedoen op de manier waarop deze nu gehouden wordt, en is het in mijn ogen dus niet relevant voor deze discussie.
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 26-02-14 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:40

Ik zeg ja, Ik zelf denk dat een paard beter presteert als het de hele dag lekker paard mag zijn en niet het grootste deel van de dag op stal staat.
Wel wil ik even duidelijk maken dat ik er NIET op tegen ben als een paard op stal staat.
Dit moet uiteraard wel fatsoenlijk zijn, dus lekker op het weiland en een schuilstal tot hun beschikking hebben.

Mijn paardjes staan de hele dag lekker buiten met nog 4 andere en vinden dit heerlijk!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:41

Ceriadwen schreef:
Dat mag je weten, omdat als jij in de sport meerijd (Z of hoger is dat voor mij) dan kan je paard niet optimaal met je meedoen op de manier waarop deze nu gehouden wordt, en is het in mijn ogen dus niet relevant voor deze discussie.

En wie ben jij om dat te bepalen?? Want dat vind ik wel interessant nl.

Paarden en ponies zitten stralend in hun vel de hele zomer en presteren prima. En zoals gezegd, na (zware) training krijgen ze wel bij, maar niet standaard iedere dag brok, hooi, supplementen (die veelal toch al nergens op slaan) etc. erbij.
Laatst bijgewerkt door Netje op 26-02-14 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:41

Ceriadwen schreef:

Mijn paard loopt Z dressuur en wordt op deze wijze gehouden en al jaren.
Gaat helemaal prima!

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:42

Ceriadwen schreef:
Waarom moet ik in hemelsnaam antwoord geven op een vergelijking die kant noch wal slaat. Mensen die zulke vergelijkingen de wereld ingooien daar wil ik niet eens mee discussiëren.

En die opmerkingen zijn niet terecht. Wie geeft jullie het recht om zo tegen iemand te praten, om zulke lage nare dingen te zeggen?

Ik vind het eigenlijk een prima vergelijking. Wat ben jij beter dan je paard dan?

Klopt, niemand heeft er toestemming voor gegeven, maar ik vind het gewoon sneu als je je paard 23 uur per dag op stal laat staan.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:42

Netje schreef:
Ceriadwen schreef:

Wat doet dat er toe Ceriadwen; mag ik de reden weten van je vraag of zit je gewoon een beetje te miepen?
Ikzelf rij niet, mijn dochter heeft een sportpony nu en hiervoor een paard gehad, maar hier staan er en ook direct naast ons staan genoeg (t/m Inter I, lijkt me hoog genoeg niet?).

aanvulling op jouw aanvulling. De paarden die Inter I lopen zullen zeker weten gewoon bijgevoerd worden. Die hebben namelijk de explosieve kracht nodig die ze uit brok halen anders kunnen ze niet op dat niveau meedraaien voor het paard op een makkelijke manier

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:44

Love_Swing schreef:
Ceriadwen schreef:

Ik vind het eigenlijk een prima vergelijking. Wat ben jij beter dan je paard dan?

Klopt, niemand heeft er toestemming voor gegeven, maar ik vind het gewoon sneu als je je paard 23 uur per dag op stal laat staan.

Vergelijking mens/paard vind jij een prima vergelijking.

Nou meid dan kan ik je antwoord geven. Ik zit 3 uur per dag opgesloten in mijn auto om 8 uur per dag opgesloten achter mijn buro mijn werk te doen om daarna 3 uur per dag opgesloten in mijn huis mijn taakjes uit te voeren en dan nog een uur of 8 opgesloten in mijn bed te slapen.

Tevreden?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:44

Je kan je paard toch gewoon krachtvoer bijvoeren als hij op de wei staat?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:45

Ceriadwen schreef:
Gypsy schreef:

De ergste stroming zijn de mensen die met drogredenen iets in stand houden wat al lang achterhaald is. Onderzoek genoeg om te bewijzen dat op stal staan slecht is, maar in de traditionele wereld houd men gewoon de oogkleppen op. Het zijn niet de zogenaamde nh'ers die als sekte bestempeld zouden moeten worden...

wie ik ben om zo'n opmerking te plaatsen? Wie ben jij om een levend wezen levenslang te geven?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:49

Ceriadwen schreef:
aanvulling op jouw aanvulling. De paarden die Inter I lopen zullen zeker weten gewoon bijgevoerd worden. Die hebben namelijk de explosieve kracht nodig die ze uit brok halen anders kunnen ze niet op dat niveau meedraaien voor het paard op een makkelijke manier

Lezen is ook al moeilijk; geeft toch aan dat na training wél gegeven wordt. Maar dan nog, leg mij nou eens uit wat het verschil is tussen een pony of paard wat Z loopt of PSG? Blijft hetzelfde paard hoor op de wei, de een wordt alleen zwaarder getraind dan de ander.

Ik gaf het aan omdat hier als argument wordt gegeven dat ze dik worden van gras. Kan (heeft die van ons ook, daarom strookbegrazing), maar als je stándaard brok bijvoert (en sommige zóveel kilo dat je ervan schrikt) dan vind IK het niet gek dat ze dik worden.
Laatst bijgewerkt door Netje op 26-02-14 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:50

Ceriadwen schreef:
Gypsy schreef:

Als je dit zo beu bent kun je beter van bokt af gaan := zulke opmerkingen zul je altijd houden. Niet alleen op Bokt, maar ook op ander soorten social media en ook in het dagelijks leven. Sluit jezelf op in een kamertje, dan heb je zulke opmerkingen niet meer. En dan kun je ons meteen vertellen wat je er nou van vind om altijd in je eigen ontlasting te moeten leven. :D

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:51

Gypsy schreef:
De ergste stroming zijn de mensen die met drogredenen iets in stand houden wat al lang achterhaald is. Onderzoek genoeg om te bewijzen dat op stal staan slecht is, maar in de traditionele wereld houd men gewoon de oogkleppen op. Het zijn niet de zogenaamde nh'ers die als sekte bestempeld zouden moeten worden...

wie ik ben om zo'n opmerking te plaatsen? Wie ben jij om een levend wezen levenslang te geven?

Wie zegt dat IK mijn paarden niet buiten heb? Wie zegt dat IK weidegang niet belangrijk vind? Wie ben jij om tegen mij te zeggen dat ik mijn paarden levenslang geef?

Maak jij ervan in jouw hoofd, en dit is dus typisch voor jouw stroming. Denken voor een ander en dat mag jij helemaal niet, dat is niet netjes en niet sociaal.

Dus ja, je mag dat meisje wel een excuus aanbieden want je slingert een nare opmerking naar haar hoofd toe, en ondertussen schoffeer je mij ook door gewoonweg maar wat te vinden zonder dat je daar op welke manier dan ook enige weet van heb.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:52

Lumea schreef:
Als je dit zo beu bent kun je beter van bokt af gaan := zulke opmerkingen zul je altijd houden. Niet alleen op Bokt, maar ook op ander soorten social media en ook in het dagelijks leven. Sluit jezelf op in een kamertje, dan heb je zulke opmerkingen niet meer. En dan kun je ons meteen vertellen wat je er nou van vind om altijd in je eigen ontlasting te moeten leven. :D

Zo dan! Jij bent zeker ook afgestudeerd op de sociale academie?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:53

Def schreef:
Je kan je paard toch gewoon krachtvoer bijvoeren als hij op de wei staat?

Tuurlijk kan dat, maar ik gaf het als argument dat er werd aangegeven dat sportpaarden sloom worden in de wei en dik. En daarom gaf ik aan: je hóeft in principe (afhankelijk van zwaarte van training) in de zomer op de wei helemaal niet bij te voeren :D

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:55

Netje schreef:
Ceriadwen schreef:

Lezen is ook al moeilijk; geeft toch aan dat na training wél gegeven wordt. Maar dan nog, leg mij nou eens uit wat het verschil is tussen een pony of paard wat Z loopt of PSG? Blijft hetzelfde paard hoor op de wei, de een wordt alleen zwaarder getraind dan de ander.

Ik gaf het aan omdat hier als argument wordt gegeven dat ze dik worden van gras. Kan (heeft die van ons ook, daarom strookbegrazing), maar als je stándaard brok bijvoert (en sommige zóveel kilo dat je ervan schrikt) dan vind IK het niet gek dat ze dik worden.

Dan zit daar ons meningsverschil in. Het ging mij om de brok en die hebben paarden die veel presteren gewoonweg nodig die energie.

Z en lager is voor een paard niet moeilijk, kunnen ze prima op een basisrantsoen en als het ruwvoer goed is hoeven ze inderdaad niet tot nauwelijks bijgevoerd te worden.

Gypsy

Ach netje laat het varen. Iedereen die Ceriadwen geen gelijk geeft heeft er gewoon geen verstand van. Jij hebt je winsrpunten bij een pakje boter gekregen, geef het maar toe. :+

Dar meisje slingert zelf ook een ongefundeerde mening de wereld in, dus waaron zou ik me inhouden. Jij bent degene die mij meteen onder een stromingschaart. Iets met de pot....

xApple

Hangt er volgens mij nogal vanaf wat men verstaat onder een sportpaard. Ik vind paarden pas sportpaarden wanneer er geld mee verdiend wordt. De echte topsporters dus.. Geen basissport.

Ik denk dat ruiters hun paard liever meer op stal hebben ivm de blessures die de paarden buiten kunnen oplopen. Alle blessures die mijn pony's (geen sportpaarden!) hebben opgelopen kwamen allemaal van buiten/ buiten spelen met andere paarden. Geen probleem voor mij maar voor een professional is het andere praat.

Als mensen iets prachtigs konden bouwen waarbij de paarden écht droog en met een goede, grote schuilstal buiten konden lopen zou het misschien vaker gebeuren.. Maar de meeste grote stallen zetten die stap toch niet..