Slachten vs inslapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:05

Anoniem

Re: Slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:13

Zit er ook wel mee. Mijn pony is ook al oud, nog altijd fit maar goed tis wel iets waar je nu over na gaat denken...

Wou altijd heel graag begraven (ja, ik weet dat het niet mag maar toch wou ik het. Wij hebben een boerderij met veel land en een grote kraan om een gat mee te graven).
Maar nu ik laatst een hond heb gezien die (te ondiep) begraven was, en na een maand opgegraven is door iets of iemand, weet ik dat ik zelf niet meer begraven wil worden, en mijn pony ook niet :7 Bah bah bah, kan er nog van kotsen.

Slachten doe ik niet, maar dat is meer een gevoelskwestie.
Dus word het voor mij toch rendac. Onze koeien gaan daar ook gewoon met mee, en ik vind altijd dat ze het zo respectvol mogelijk doen. Men neemt de tijd en laad de koe netjes in, zonder klap o.i.d.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:15

Een discussie zonder end is dit,dat geeft ook verder niet, ieder zijn eigen keus.. natuurlijk raken paarden van slag Door de geur van dode dieren. Echter is dit in het slachthuis niet het geval alles word direct verwerkt, en als het paard al in de stress is komt dit vaak van de eigenaar (geen slecht ding, niks is erger dan je lieveling weg moeten brengen) vind trouwens dat filmpje van jolliegirl op YouTube waar je uitleg geeft over de slag geen gek idee om die eens te bekijken TS.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 06:06

Tessa_93 schreef:
Filmpje van inslapen paard http://www.youtube.com/watch?v=9JopnqSGtgI

En hier nog een http://www.youtube.com/watch?v=iqyF4E019uI

Mijn paard word uiteraard ingeslapen, had daar bij mijn vorige paard ook een goed gevoel bij, en ze vechten écht niet.

Hmm zo is het niet gegaan de keren dat ik het gezien heb. Gewoon eerst slaapmiddel, dus paard gaat liggen en als ze liggen pas het laatste middel.

Vind dit omvallen niet echt prettig om te zien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 06:34

Ik wil even reageren op het 'de dood ruiken' waar mensen op de vorige pagina over discussieren.

Ik kom beroepsmatig veel op slachthuizen en ik heb echt nog niet meegemaakt dat dieren (of dat nu koeien, varkens, schapen of paarden zijn) de slachthal niet binnen willen vanwege het ruiken van de dood.
Eigenlijk heb ik nog nooit echt een dier flink in paniek gezien bij het binnenleiden in de slachthal/schiethok.

In het algemeen (dit kan per slachthuis verschillen) wordt het paard door een medewerker van het slachthuis overgenomen en de slachthal binnengeleid.
Vaak is het paard bij de eigenaar nog onrustig, maar eenmaal overgenomen door de medewerker van het slachthuis is die onrust vaak weg.
Ik denk dat een paard reageert op het gevoel van de geleider. De eigenaar vindt het over het algemeen zelf naar om het dier naar het slachthuis te moeten brengen, is er emotioneel bij betrokken.
Voor de medewerker in het slachthuis is het zijn werk, dagelijkse kost, geen emotionele betrokkenheid.
Dus die straalt iets anders uit naar het paard.

Dit zijn mijn persoonlijke waarnemingen tijdens het slachten van paarden en andere dieren in het algemeen.

Een dood dier dat langs de kant van de weg op de kadaverplaats ligt, is een ander verhaal. Deze dieren liggen er vaak al een paar uur tot een dag, voor ze opgehaald worden.
Daar komt inderdaad de geur van ontbinding bij kijken.
In een slachthuis krijgt het daar de tijd niet voor, binnen een half uurtje is het karkas ontdaan van de huid en alle ingewanden en verdwijnt het de koelcel in.

Welke keuze je moet maken als het zover is? Dat moet je echt zelf bepalen. Ik denk niet dat het ene beter of slechter is dan het andere.
Ik heb rustige euthanasieën gezien, ook paarden die vechtend ten onder gingen (ondanks dat er zeker niet bezuinigd werd op medicatie). Ik heb bij het slachten zelf uitsluitend positieve ervaringen gezien, maar wel van collega's gehoord dat ook daar niet altijd alles 100% goed gaat.

Mijn eigen keuze hangt af van de toestand van mijn paard wanneer het moment daar is. Als hij nog goed transporteerbaar is, mag hij van mij naar een slachthuis. Ik heb daar zelfs wel 1 voor op het oog ook, waarvan ik weet dat men er heel paardwaardig met paard en eigenaar omgaan.
Maar als hij niet meer goed transporteerbaar is, dan ga ik niet tegen wil en dank willen proberen om hem op een slachthuis te krijgen.
Schieten en verbloeden thuis vind ik geen optie, de boer ziet mij aankomen, met al dat bloed in de wei!
Dus dan zal hij geëuthanaseerd worden.

MartyMcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:03

Laat mijn paard ( heb ik nog niet ) als ie ziek is maar geslacht worden, waarom? Bij ons op stal was er een paard die op het punt stond om ingeslapen te worden, kreeg een roesje en nog iets en toen stond ie weer op. Dat was een verschrikkelijke ervaring, en ik had gehoord dat dit weleens vaker gebeurd. Daarna zou je nog wat moeten regelen met de kadaverdienst, tsja, 't klinkt bot. Maar van het geld waarvan jij de dienst gebruikt, kan je bijna een nieuw paard kopen.. Bij de slacht krijgen ze nog een aai over de neus en die hebben meestal ook een snelle dood met een kogel, mits er iets misgaat ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:01

Waar koop jij een paard voor 20 euro? Want alleen het individueel ophalen kost 500 euro maar anders hooguit 20 a 30

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:23

Ongeveer 2 weken terug hebben we mijn welshje in moeten laten slapen...
We hebben ervoor gekozen dat ze in haar eigen omgeving ingeslapen zou worden,naast haar weilandje.
Het is allemaal heel rustig gegaan,ze is echt in mijn armen gestorven; haar hoofdje had ik in mijn armen,en ze viel rustig neer.... als ik eraan terugdenk...mooier kon 't niet,ze was tot op het laatst bij me.
Volgende dag kwam Rendac,maar daar ben ik niet bijgeweest...
De dierenarts vroeg of hij contact op moest nemen met Rendac, dan zaten wij daar niet mee,dus maar zo gedaan.
Ik was er verder niet bij toen ze de volgende dag haar op kwamen halen.

En de kosten vallen mee van het ophalen,want met mijn haflinger hebben we het ook zo gedaan , en waren we rond de 20 euro kwijt volgensmij...

Maar wat idd al gezegt is, de keuze moet je zelf maken, maar het is natuurlijk best goed dat je er zo af en toe wel 's bij stil staat en overnadenkt,zodat mocht je voor onverwachte dingen komen te staan, dat je een beetje een idee hebt van te voren hoe alles in z'n werk gaat...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:35

Ik laat het in de kliniek doen. Of bij stal als die mogelijkheid er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:42

Rendac kost inderdaad maar iets van 20/30 euro, ligt er ook nog aan of je abonnement hebt (meeste boeren hebben dat) Individueel kost bijna 500, dan kun je eigenlijk net zo goed cremeren vind ik...

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:02

Ikzelf heb geen een van alle mogelijkheden (gelukkig) mee gemaakt. Ik kan dus niet oordelen wat beter is.
Al is mijn pony nog kerngezond en jong, wij hebben er toch al over na gedacht wat er met hem gaat gebeuren.
Wij willen hem in alle rust in laten slapen en vervolgens individueel cremeren. Voor ons de beste manier om het een plekje te kunnen geven. Ik respecteer de keuze van andere uiteraard.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:07

ik ben zelf voor inslapen

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:11

Moeilijke kwestie dit!

Inslapen vind ik voor mezelf wel een prettig idee, maar het gaat niet om mij.

Ik wil dat het voor mijn paard snel en paniek/pijnloos gaat. Als dit slachten is, doen we dat.
Maar is dat wel altijd zo...? Ligt aan de situatie denk ik? Met een oud/ziek paard die niet meer wil, ga ik echt niet naar Nijkerk rijden... Dan denk ik dat ze met een prikje rustig in de wei zo weg zakken.
Vervoeren zorgt dan voor een hoop stress denk ik. (en pijn misschien)
Of kan slachten ook op locatie..?

Zo zit ik er nu een beetje over te denken. Heeft iemand daar wat op te zeggen?
Ik wil het namelijk eigenlijk duidelijk hebben voor mezelf voordat er iets gebeurd en ik sta niet goed achter mijn beslissing.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:14

Joh..daar moet je je helemaal niet mee bezig houden! En mocht je ooit de keuze moeten maken (wat wsn nog heel erg lang gaat duren ) dan ben je al een stuk ouder en heb je dit topic vast niet nodig. Probeer er pas aan te denken als het van toepassing is :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:17

Misschien ligt hij vanmiddag wel op zijn rug :D

En dan moet je snel een keuze maken... Ik wil niet dat er automatisch een spuit in gaat en je dan het 'vechten' tegen de dood krijgt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:20

YelaBrenda11 schreef:
Joh..daar moet je je helemaal niet mee bezig houden! En mocht je ooit de keuze moeten maken (wat wsn nog heel erg lang gaat duren ) dan ben je al een stuk ouder en heb je dit topic vast niet nodig. Probeer er pas aan te denken als het van toepassing is :)

Tot dat je vanmiddag komt en je paard met zware koliek op stal ligt..

Was het maar zo dat het vaak nog een hele poos duurt dat zeiden ze ook tegen mij maar het is dan toch ergens mis gegaan dat ik mijn 5 jarige heb moeten laten inslapen :n

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:22

NeverGiveUp schreef:
Misschien ligt hij vanmiddag wel op zijn rug :D

En dan moet je snel een keuze maken... Ik wil niet dat er automatisch een spuit in gaat en je dan het 'vechten' tegen de dood krijgt..

daarom hebben wij de keuze al zo goed als vast staan..

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:25

Ja precies, het kan zo maar klaar zijn, thats life.

Weet ook niet of het verschil maakt als ik 5 jaar ouder ben. Doordenk het nu en doordenk het dan ook..

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:28

Ik had gehoopt dat het nog heel veraf zou zijn maar ik heb recent mijn 17 jarige paard moeten laten gaan.
Ze is bij ons thuis ingeslapen omdat vervoeren echt niet meer ging. Ik was bang voor een doodstrijd, maar dat is absoluut niet geweest.
Da heeft haar 3 spuitjes gegeven, 1 om te versuffen, een roesje en dan het uiteindelijke spuitje. Het ging echt super vredig. Mijn merrie was wel echt op, ze had bloedarmoede vanwege een hersentumor/hersenbloeding en vermoedelijk nog andere inwendige bloedingen en ze viel al bijna om van het roesje terwijl ze daar normaal alleen suf van worden.

Een vriendin van me heeft een tijd geleden haar 'gezonde' paard laten inslapen wegens blessure die niet meer beter werd. Paard had er nog geen last van en was helemaal helder, maar het zou zich snel evolueren en mijn vriendin wilde haar paard dit besparen. Dit paard is ook ingeslapen en is ook vredig gegaan.

Ik denk dus dat je gewoon een goede dierenarts moet hebben die genoeg middel gebruikt, dan is inslapen geen probleem.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:17

Yvank_ schreef:
YelaBrenda11 schreef:

Tot dat je vanmiddag komt en je paard met zware koliek op stal ligt..

Was het maar zo dat het vaak nog een hele poos duurt dat zeiden ze ook tegen mij maar het is dan toch ergens mis gegaan dat ik mijn 5 jarige heb moeten laten inslapen :n

Ts heeft helemaal geen paard...

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:19

Op de baan worden ze toch meestal gelijk afgeschoten? Althans in Amerika dat ik weet?
Die paarden worden ook daarna begraven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:39

NeverGiveUp schreef:
Zo zit ik er nu een beetje over te denken. Heeft iemand daar wat op te zeggen?
Ik wil het namelijk eigenlijk duidelijk hebben voor mezelf voordat er iets gebeurd en ik sta niet goed achter mijn beslissing.

Schieten(dus niet slachten) kan op locatie. Wel zit je dan met verbloeden(leegbloeden van je dier) dit is verplicht. Of de dierenarts moet alsof een spuit toedienen(na het schieten) zodat het hart stopt.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:09

Inderdaad schieten, met schietmasker, wat geen masker is, maar een pin die heel hard op de schedel klap waardoor het paard bewusteloos raskt Is een verdovingsmiddel een paard gaat er niet dood aan. De dood treed pas in nadat een dier is doodgebloed. Klinkt heel heftig, maar zo werkt het ook in slachthuizen.
Daar mag mijn paard lekker in slaap vallen en daarna een dodelijke injectie krijgen. Het vechten tegen het slaapmiddel betekend dat je dierenarts een prutser is. Maar dat komt gelukkig maar heel weinig meer voor.
Vandaar dat ik naar een kliniek ga.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:31

Het paard raakt niet bewusteloos, maar hersendood. Dat is heel wat anders. Bij bewusteloosheid kan het paard nog wakker worden tijdens het bloeden, niet goed dus. Als hij hersendood is, werken enkel de organen nog: eigenlijk is de geest al 'weg' en moet alleen het hart nog stoppen (als ik het goed heb).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:39

Yarrah ook dat klopt niet.

EskeGirl, dat klopt wel.
De pin klapt niet op de schedel. Maar de pin schiet dwars door de hersenen heen. Het paard is dus hersendood. Klinisch dood dus.
De echte dood treed idd in als een dier is leeggebloed óf als het hart daadwerkelijk gestopt is.(Maar dan kan je niet meer verbloeden)