Cursus voor zelfverdediging met paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:39

Ik denk dat je te paard ook wat meer op het instinct van je paard moet durven vertrouwen. Een paard voelt eerder aan als er iets niet pluis is, daar is hij van oorsprong een prooidier voor en dus alerter op gevaar dan wij. Een paard kan via het hastertouw jouw hartslag voelen en dus voelen of je gespannen bent, dus reken maar dat ze het aanvoelen als iemand met kwade bedoelingen je benadert.
Als een dier er 'zomaar' vandoor gaat of zich onrustig gedraagt bij een bepaald persoon, geef em dan es een keer niet op z'n kop omdat'ie vervelend is maar vertrouw op z'n instinct, luister er naar en ga er vanuit dat hij je voor iets behoed heeft...

Maar goed, ookal ben je nog zo alert, het kan nooit kwaad om ook wat defensieve technieken voorbereid te zijn en je paard te leren spinnen of een roll back te maken. Zijn sowieso goede gymnastische oefeningen voor je paard dus waarom niet...

pien_2010

Re: Cursus voor zelfverdediging met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:49

Die oefeningen kunnen nooit kwaad Francis, alleen vertrouwen op het instinct van het paard weet ik zo net nog niet. Mijn dochter kwam ooit als 14 jarig meisje een blote mijnheer tegen (was vlak bij het naaktstrand). Zij schrok zich helemaal naar en paard ("jouw" Hercule) schrok zo erg dat hij blokkeerde en niet meer voor- of achteruit ging. Gelukkig was het een hele aardige mijn heer die zijn verontschuldiging aanbood dat hij te ver van het naaktstrand aan het wandelen was en haar dus de stuipen op het lijf had gejaagd. Hij draaide zich gelijk om met 1000 excuses en verdween zodat zij uit kon ademen en verder kon gaan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:27

Oh, ik zou ook zeker niet 'blind varen' op dat instinct, lang niet alle paarden zijn zo sensibel en zijn ze het wel dan neemt 'training' ook nog heel vaak de overhand want hebben ze geleerd braaf te zijn en niet op hun instinct te reageren (of idd... zijn ze zelf ook zo van slag dat er weinig reactie komt, mijn eerste Paintmerrie was ook een 'bevriezer').
Maar hoewel Hercule in dit geval schrok en bevroor, had deze meneer dus ook geen kwaad in de zin. Het zou heel goed kunnen dat hij bij iemand die daar met heel andere bedoelingen staat toch ook anders gereageerd zou hebben. Als deze meneer in plaats van omdraaien en weg lopen (hij was waarschijnlijk zelf ook geschrokken) een poging had gedaan je dochter van haar paard te trekken, dan denk ik maarzo dat Hercule wel 'wakker' was geworden.

Maar goed, zoals gezegd, zou er ook zeker niet op blind varen en er 100% op vertrouwen dat ze wel wat doen bij gevaar. 't Is meer 'andersom', dat wanneer ze wel wat doen, ik daar wel naar zou luisteren (als dat gedrag iets anders is dan wat je zou verwachten of wat ze normaal doen dus..). Als mijn paard zich wantrouwend gedraagt bij een bepaald persoon terwijl ze dat normaal niet doen, dan zou dat voor mij wel een indicatie zijn om niet stil te gaan staan maar lekker door te rijden bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:13

Interessant topic zeg! Heb even alle pagina's doorgelezen en ga nu wat filmpjes kijken. Zeker belangrijk om te weten! :j

Zet even een stipje. :D

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:47

Wat geinig topic eigenlijk nooit aangedacht, maar goed het zou je maar gebeuren! :=
Misschien nog niet eens zo een gek idee om pepperspray bij je te hebben en een flinke lange zweep.
En terwijl je de dader onder spuit met pepperspray zullen de meeste paarden uit schrik reactie wel gaan rennen en dan ben je gelijk een paar 100 meter verder. +:)+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:57

Cathleen schreef:
Wat geinig topic eigenlijk nooit aangedacht, maar goed het zou je maar gebeuren! :=
Misschien nog niet eens zo een gek idee om pepperspray bij je te hebben en een flinke lange zweep.
En terwijl je de dader onder spuit met pepperspray zullen de meeste paarden uit schrik reactie wel gaan rennen en dan ben je gelijk een paar 100 meter verder. +:)+

Goed idee om op een zenuwachtig paard buiten (wind!) met pepperspray te gaan spuiten.
Als er maar een beetje van op/in je paard komt, dan heb je héél veel geluk als hij 'alleen maar' een paar honderd meter verder rent.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 12:22

Pepperspray is, denk ik ook, geen goed idee :j

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:33

Pepperspray mag je ook niet hebben in Nederland :)
En als je t zo ver laat komen ben je al te laat vind ik. In de meeste gevallen dan.

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:20

oomens schreef:
Cathleen schreef:

Goed idee om op een zenuwachtig paard buiten (wind!) met pepperspray te gaan spuiten.
Als er maar een beetje van op/in je paard komt, dan heb je héél veel geluk als hij 'alleen maar' een paar honderd meter verder rent.

Dit was met een sarcastische ondertoon, rondrijden met een "wapen"/peperspray/lange zweep is natuurlijk ook niet de oplossing.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:49

aangezien ik er mijn werk van maak om over dit soort dingen te filosoferen:

pepperspray ergens onderin je handtas... tegen de tijd dat je hem hebt uitgegraven... veel te laat.
zelfs een pistool zonder veiligheidspal (zoals de Glock) in een heupholster trek je over het algemeen minder snel dan iemand met een mes tien meter kan afleggen (effectieve radius van de meeste pistoolschutters)

maw... dat soort spullen vergen heel erg veel training om enig nut te geven... en zijn allemaal erg verboden.

een zweep doet helemaal niks, wordt alleen je paard gestoord van.

nee, je moet vooral leren inzien wat gevaarlijke situaties zijn, die uit de weg gaan en vooral zijwaarts je paard kunnen bewegen, achterhand en voorhandwendingen, sterke zijgangen vanuit been en uit al die oefeningen snel kunnen weggalopperen. daar heb je het meeste aan. beetje zoals Garrochawerk, zeg maar.

op een handige manier je snor drukken.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:57

Airnt schreef:
nou grotendeels heb je daar gelijk in omdat alles wat ECHT werkt per definitie levensgevaarlijk is.

Maar ik moet zeggen, mij heeft martial arts al meermaals uit de brand geholpen. Maar situational awareness helpt een hoop, en dat is hebt beste: conflict uit de weg gaan.

maar de gevaarlijkste situaties zijn ons veel vreemder: mensen die niet meer normaal reageren en denken, die onder invloed zijn bijvoorbeeld. of mensen die met voorbedachte rare kwaad in de zin hebben (zijn er weinig en die hebben een steekje los, maar zijn wel link) die situaties zijn heel gevaarlijk en kunnen je overkomen.

Toch blijft het devies: vertrekken.
En het heeft zin om dus aan je paardcontrole te werken om dat te kunnen doen.

Airnt schreef:
aangezien ik er mijn werk van maak om over dit soort dingen te filosoferen:

pepperspray ergens onderin je handtas... tegen de tijd dat je hem hebt uitgegraven... veel te laat.
zelfs een pistool zonder veiligheidspal (zoals de Glock) in een heupholster trek je over het algemeen minder snel dan iemand met een mes tien meter kan afleggen (effectieve radius van de meeste pistoolschutters)

maw... dat soort spullen vergen heel erg veel training om enig nut te geven... en zijn allemaal erg verboden.

een zweep doet helemaal niks, wordt alleen je paard gestoord van.

nee, je moet vooral leren inzien wat gevaarlijke situaties zijn, die uit de weg gaan en vooral zijwaarts je paard kunnen bewegen, achterhand en voorhandwendingen, sterke zijgangen vanuit been en uit al die oefeningen snel kunnen weggalopperen. daar heb je het meeste aan. beetje zoals Garrochawerk, zeg maar.

op een handige manier je snor drukken.

Net dit interessante topic gevonden....Weet niet of de mensen nog op bokt zitten maar goed....

Ik heb me dit soort dingen wel eens afgevraagd en als ik dat eerste filmpje bekijk dan "schrik" ik er toch wel van hoe snel je van een paard af getrokken kan worden.

Nu zal ik niet zo snel een slachtoffer worden van een viespeuk (46 jaar, man, heeeel erg terugtrekkende haarlijn, kortom ik ben geen Tom Cruise :+ En dan zit op een paard van 175 ).

In het verleden heb ik kort twee soorten verdedigingssporten gedaan. Waarschijnlijk net genoeg om een "gemiddelde idioot" me van het lijf te houden, mits ik op de grond sta. Maar op een paard is toch een ander verhaal.........

In de antwoorden van Airnt kan ik me helemaal vinden. Een wapen is inderdaad verboden maar ook niet praktisch omdat je deze direct of in 1 seconde beschikbaar hebt. Tenzij je altijd met getrokken sabel over de ruiterpaden rijd.... :D
Daarnaast kunnen andere artikelen zoals een hamer van de bouwmarkt ook als wapen aangemerkt worden als je ze bij je hebt om ze plausibel als wapen te gebruiken.

Wel eens gehoord dat een hamer in een gevulde gereedschap koffer in de kofferbak gewoon gereedschap is, leg je dezelfde hamer in het vakje in de je linker autoportier, dan word die als wapen gezien.

Een mogelijke oplossing qua wapen is een korte sjambok als zweep meenemen.

En inderdaad, de beste techniek is, niet zijn op de verkeerde plek op dat tijdstip. Dat heb ik wel van alle instructeurs meegekregen.

Vraag me wel af er cursussen zijn.

of toch zo maar een buitenrit maken....

Afbeelding

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:27

Ik haak erg graag aan. Dit topic komt voor mij als bizar geroepen.. :oo Om wat persoonlijke redenen voel ik mij na afgelopen weekend niet zo veilig meer in mijn omgeving waar mijn paard staat en zou er graag achter komen of clinics voor verdedigingsmethoden voor vanuit het zadel bestaan. Als die er zijn schrijf ik me zo in namelijk!

Pepperspray mag je niet gebruiken in NL, maar ik heb wel inmiddels zo'n verf spray besteld. (X-Marker)
Of het helpt, geen idee, want ik hoop hem eigenlijk niet te hoeven gebruiken. := Maar wat ik altijd leerde vroeger was, zorg voor afstand. Zodat je weg kunt, maar er ook letterlijk iets tussen jou en je belager in kan staan, of dat je de ruimte hebt om uit te halen. Slaan, aanvallen en defensieve wapens zijn er om je belager tijdelijk uit te schakelen en te zorgen dat je weg komt. Als je hem bewusteloos mept, dan word jij eerder aangekeken dan hij/zij. (En zo kan ie ook minder snel bij de teugels..)
En neem het desnoods op door het te filmen, audio recorder etc voor een sterker bewijs van context.. Geen idee of het in het bos werkt. Maar afgelopen weekend bij mij op het terrein hielp filmen wel degelijk. Alleen voel ik me dus nu niet zo veilig en gerust meer daar.. -O-

Ik lees graag andere opties mee, want in mijn situatie was het een stalgenoot die over de rooie was en doet het stalmanagement er niks mee. Je kunt dus ook op stal en gek tegenkomen die de pick op je heeft.. (Vertrekken staat op mijn planning, maar eerst de mede-eigenaren overhalen aka, mijn ouders.) Tot die tijd kijk ik over mijn schouders..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:52

zoals hier in filmpje niet, ik ben er toen mee bezig geweest met o.a. de bereden politie om dit op te zetten maar ze zagen er het nut niet van in.

toen met een beveiliger die ook verdedigingslessen geeft maar ook dat is nix geworden, toen is mijn spoor eigenlijk dood gelopen hoe dit op te zetten.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:21

Wat balen speurneusc!
Van mij zou het echt serieus mogen.. Er bestaan zoveel weerbaarheids trainingen voor aan de grond, tijdens het hardlopen, op de fiets.. Zelf zwemmers heb ik wel eens voorbij zien komen! Waarom ze het paard dan overslaan vraag ik me inmiddels best wel af.

Mocht je het ooit weer willen proberen, dan mag je altijd een pb doen. Ik sluit me graag aan..
Misschien dat er trainers zijn in zelfverdediging die toevallig ook paarden hebben.. Of ex-politie te paard.. (Bij mij op stal staat er één, ik wil wel eens kijken wat zij weet aan tips..) Vind het ergens wel de moeite waard om te proberen.. Maar ik weet niet in hoedanig ver jij toen was tot je echt een doodlopend pad tegen kwam. En het project helemaal overnemen zie ik ook niet zo zitten. :')

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:13

@Canon; gatverdamme wat vervelend dat je iets op stal hebt moeten meemaken :(:)

Waar ik net nog aan dacht toen ik zag dat dit topic weer omhoog is:

Tegenwoordig kun je voor een appel en een ei op Ali ook zo'n neppe GoPro aanschaffen, wellicht geeft het een "veilig" gevoel om die als bodycam te gebruiken tijdens het rijden. Op die manier heb je dan ook altijd bewegende beelden mocht er iets gebeuren. It ain't much, but it is something...

Een alarmsleutelhanger aan je zadelhangen lijkt me niet handig met een paard en precies zoals Airnt zegt is grabbelen naar een spray (of wapen van enigerlei) ook vrij kansloos.

Rijkunst is dan misschien inderdaad nog het effectiefste, in de hoop dat je nog kunt handelen.

speurneusc schreef:
zoals hier in filmpje niet, ik ben er toen mee bezig geweest met o.a. de bereden politie om dit op te zetten maar ze zagen er het nut niet van in.

toen met een beveiliger die ook verdedigingslessen geeft maar ook dat is nix geworden, toen is mijn spoor eigenlijk dood gelopen hoe dit op te zetten.

Heel erg jammer dat dit niet gelukt is! Ook ik wil graag helpen c.q. aansluiten als je het weer op zou willen pakken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:21

Ik denk dat het ook totaal zinloos is om de combi met het paard te maken.

Het beste wat je kunt doen is jezelf trainen en weerbaar maken. Als je echt zo bezorgd ben: ga op een vecht/verdedigingsport.
Leer je paard gewoon goed aan de hulpen staan zodat je kunt wijken enz. Maar als er ineens iemand je paard grijpt of iets geks doet heb je dikke kans dat het paard toch aan de kletter gaat of gewoon wegspringt en heb je niets meer aan hem.
Daar zou ik niet al die trainingsuren met een schrikdier instoppen voor iets wat nooit gaat gebeuren en als het toch eens gebeurd het dier uit instinct toch weer anders zal reageren dan je dacht.

Gewoon zelf weerbaar worden is het beste.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:27

Ik zit recente berichten te lezen, en moest erg grijnzen om de reactie van Sideswiper.

Daarna ben ik het topic wat inhoudelijke gaan lezen.
Ik denk dat er te weinig animo is, om het financieel rond te krijgen om echt cursussen te paard aan te bieden.

Of het zou ik de vorm van eenmalige workshops op grotere stallen moeten zijn, zodat je meerdere deelnemers hebt.
Maar met een eenmalige workshop heb je de technieken natuurlijk nog totaal niet in je systeem zitten, en is het meer iets 'voor de leuk'

De beste optie in de praktijk blijft denk ik gas erop, en hopen dat je sneller bent.

Hoe vaak gebeurt het eigenlijk in Nederland, dat iemand ook echt daadwerkelijk tijdens een rit aangesproken wordt, en vervolgens van het paard getrokken?

Iedere keer is teveel, uiteraard.
Maar gebeurt het überhaupt?

Ik heb me met mijn gele altijd erg veilig gevoeld buiten, op dat vlak.

Nou kon die ook prima een paar passen opzij, of zijn kont omzetten als ik dat vroeg. Desnoods mensen wegduwen (wel eens geprobeerd voor de lol, of hij dat daadwerkelijk zou doen) en het gas was iets dat hij hoogstpersoonlijk uitgevonden had geloof ik.
Denk ook dat hij redelijk indruk kon maken, als hij eenmaal heet was (en dat kon snel...) dan was het hals erop, en wat dribbel gedoe op de plek. (Volkomen stuurbaar op zo'n moment, júist zou ik zeggen want dan was mijnheer aan en wou hij alleen maar gewoon weten wat hij doen moest van mij)

Kortom, ik heb nooit de indruk gehad dat ik me, met hem, zorgen moest maken om 'enge mannen'.

Inmiddels is hij 26 en met pensioen.

@Canon, zonder te veel naar details te willen vragen, maar zat jij te paard? Of gaat het om een bedreigende situatie op stal?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:40

Ik ben nogal een verbaal persoon, en schroom ook niet om van mij af te rammen als er iemand aan mij zit. Daarbij kan mijn paard nogal vlugge achterbeentjes hebben, en loopt ze rustig dwars door iemand heen als ik dat van haar vraag (wel eens getest op mijn ex van 2 meter :') ).

Ik heb mij jaren geleden een keer ongemakkelijk gevoeld op een smal bospad, toen er ineens aan de voorkant een man uit het struikgewas kwam en een man vanaf de achterkant, maar heb toen gas gegeven en ben er asociaal langs gegaloppeerd. :=
Geen idee of zij wat wilden, maar toen was ik zelf ook nog wat banger aangelegd dan nu. Verder heb ik mij nog nooit ongemakkelijk gevoeld door mensen tijdens het buiten rijden. Niet in een woonwijk, langs de boerderijen op of in het bos of op de hei. Ik ben banger voor een idioot die veel te hard rijdt, en niet genoeg opzij gaat voor je.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:43

Nu woon ik natuurlijk in een gebied waar iedereen elkaar kent, behalve in de zomer.
Maar ik zou mijn dochter direct op een cursus doen als die er was.
Ze is 10 jaar en met een super shet niet erg weerbaar, ze mag alleen naar buiten als ze eerst meld waar ze langs zal gaan.
Helaas zelf wel ooit een nare/enge ervaring gehad met mijn pony, was toen denk 15 jaar. Was in de periode dat de eerste asielzoekers in vakantieparken werden onder gebracht, waren tijdens het uitgaan ook al verschillende aanvaringen geweest (meisjes lastig gevallen). Nu kwam ik 1 van hun tegen bij een rustig bospad, hij kwam recht op mij af en probeerde richting de pony te grijpen. Pony was iet wat kopschuw, dus draaide weg. Kon toen dus weg komen, maar je schrikt wel.
Meisje van 15, 1.55m lang op een smal d ponytje. Toen er wel achter gekomen hoe ik de pony kon laten trappen. Gelukkig nooit nodig geweest, pony is er nog nu 27 jaartjes en gaat nog door het vuur voor mij.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:50

het gaat er niet echt om om je paard te trainen, maar juist om te weten wat je zou kunnen uithalen en hoe te reageren. Als je dat niet weet zou je zelfs in je paniek verkeerd kunnen reageren en juist in de problemen kunnen komen.

Financieel is niet probleem denk ik, lijkt mij dat je hier niet rijk van hoeft te worden, alleen kostendekkend, en dan bedoel ik maar als ik een schriktraining geef op een stal, is voor mij de huur van de bak een kop koffie en de lol voldoende betaling.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:51

hypos schreef:
Nu woon ik natuurlijk in een gebied waar iedereen elkaar kent, behalve in de zomer.
Maar ik zou mijn dochter direct op een cursus doen als die er was.
Ze is 10 jaar en met een super shet niet erg weerbaar, ze mag alleen naar buiten als ze eerst meld waar ze langs zal gaan.
Helaas zelf wel ooit een nare/enge ervaring gehad met mijn pony, was toen denk 15 jaar. Was in de periode dat de eerste asielzoekers in vakantieparken werden onder gebracht, waren tijdens het uitgaan ook al verschillende aanvaringen geweest (meisjes lastig gevallen). Nu kwam ik 1 van hun tegen bij een rustig bospad, hij kwam recht op mij af en probeerde richting de pony te grijpen. Pony was iet wat kopschuw, dus draaide weg. Kon toen dus weg komen, maar je schrikt wel.
Meisje van 15, 1.55m lang op een smal d ponytje. Toen er wel achter gekomen hoe ik de pony kon laten trappen. Gelukkig nooit nodig geweest, pony is er nog nu 27 jaartjes en gaat nog door het vuur voor mij.

Dat is wel schrikken inderdaad. Ik rijd buiten altijd bewust met een zweep. Heb al vaker een hond weg kunnen krijgen op die manier, maar nog nooit nodig gehad op mensen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:51

Heel interessant maar een cursus is leuk, dat leer je in een veilige omgeving. Wanneer er dan buiten iets gebeurd heb je toch te maken met spanning die je waarschijnlijk overbrengt op je paard. Het allerbeste is imo toch de volledige controle over je paard weten te houden. Ik heb het hier eentje staan waar een vreemde niet achterlangs moet lopen en die gaat op mijn commando ook dwars door mensen /honden heen . Voldoende? Geen idee maar wel geruststellend met ook nog een zweep met scherpe kralen aan het eind die natuurlijk niet voor het paard gebruikt word.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:14

Ik heb het weleens getraind en leg het ook wel eens uit.
Goed verdedigen tepaard is een combi van paard en ruiter.
En zijwaards benaderen zodat jij wat kan en jij weg kan,maar dat jij desituatie beheerst.
En leer goed zitten zodat je niet van je paard getrokken wordt.
Maar goed ik geef wel les en werk veel met paarden.
Je mag pb sturen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:18

Kaitlyn schreef:
Ik ben nogal een verbaal persoon, en schroom ook niet om van mij af te rammen als er iemand aan mij zit. Daarbij kan mijn paard nogal vlugge achterbeentjes hebben, en loopt ze rustig dwars door iemand heen als ik dat van haar vraag (wel eens getest op mijn ex van 2 meter :') ).

Ik heb mij jaren geleden een keer ongemakkelijk gevoeld op een smal bospad, toen er ineens aan de voorkant een man uit het struikgewas kwam en een man vanaf de achterkant, maar heb toen gas gegeven en ben er asociaal langs gegaloppeerd. :=
Geen idee of zij wat wilden, maar toen was ik zelf ook nog wat banger aangelegd dan nu. Verder heb ik mij nog nooit ongemakkelijk gevoeld door mensen tijdens het buiten rijden. Niet in een woonwijk, langs de boerderijen op of in het bos of op de hei. Ik ben banger voor een idioot die veel te hard rijdt, en niet genoeg opzij gaat voor je.

Dat klinkt supertof natuurlijk, maar feit is dat je fysiek direct verliest van ongeveer 90% van de mannen.
Kom je dus echt de verkeerde tegen heb je niets aan schelden en al helemaal niet aan van je aframmen.
Wegvluchten is dan gewoon de beste optie..
Tenzij je behoorlijke ervaring hebt in vecht en verdedigingssport, maar behoorlijk is dan ook echt wel heel wat uren gemaakt.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:42

Dankjewel voor je woorden Dioxide.
Het was echt flink schrikken inderdaad en ze zijn wel gewaarschuwd. Maar dat haalt natuurlijk niks uit. :n Een vriendin van mij op stal stuurde diezelfde avond nog een appje omdat zij die dag ook problemen met ze had "Ze zijn terug en staan op de hoek van mijn stal te staren naar hoe ik nu al een half uur langer longeer, want ik durf er niet langs.." Het zijn echt twee vuile bullebakken.. Van die tokkies.. |o

Meer mensen hebben écht last van hen en het stalmanegement doet er niks aan, want ze doen allemaal klusjes voor niks en zijn zo begaan met hen.. >;) Tot gisteren wist ik helemaal niet dat er zo veel mensen op stal waren die akkefietjes hadden met hen.. Maar omdat mensen daar mij goed en lang kennen en duidelijk zien dat ik nu echt gespannen ben en niet op mijn plek ben, praat ik er ook gewoon over met ze. En plotseling komen er steeds meer mensen naar voren.. Ik ben momenteel niet alleen, maar wel de enige (lees: eerste) waarbij het zo geëscaleerd is.. En het laat me niet veiliger voelen.

Femke_Tweety schreef:
@Canon, zonder te veel naar details te willen vragen, maar zat jij te paard? Of gaat het om een bedreigende situatie op stal?

Eigenlijk beide Femke.. De eerste keer stond ik aan de grond op stal en had ik mijn paard ook niet bij mij. Dan weet ik eigenlijk wel wat te doen.
Maar de tweede keer was een dag later en toen zat ik te paard toen hij op ons af kwam en verwachtten wij het ook totaal niet. Er stond gelukkig een stalgenootje bij in de buurt, die de kruiwagen tactisch tussen mij +paard en hem in had geparkeerd. Maar voor ze die beweging met de kruiwagen kon maken, was hij duidelijk van plan fysiek te worden aan zijn hele voorkomen en taalgebruik richting mij en paard. Ze had geen seconde later tussenbeide moeten komen.. #)

Op de grond weet ik mezelf heel goed te verdedigen wanneer dat moet en zelf kalm te blijven, maar te paard is dat echt een heel ander verhaal.. Ze voelt je zekerder omdat je hoger zit enzo, maar je hebt werkelijk géén idee wat je kan doen.. Ik bevroor gewoon volledig..