Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cathleen schreef:Wat geinig topic eigenlijk nooit aangedacht, maar goed het zou je maar gebeuren!![]()
Misschien nog niet eens zo een gek idee om pepperspray bij je te hebben en een flinke lange zweep.
En terwijl je de dader onder spuit met pepperspray zullen de meeste paarden uit schrik reactie wel gaan rennen en dan ben je gelijk een paar 100 meter verder.
oomens schreef:Cathleen schreef:Wat geinig topic eigenlijk nooit aangedacht, maar goed het zou je maar gebeuren!![]()
Misschien nog niet eens zo een gek idee om pepperspray bij je te hebben en een flinke lange zweep.
En terwijl je de dader onder spuit met pepperspray zullen de meeste paarden uit schrik reactie wel gaan rennen en dan ben je gelijk een paar 100 meter verder.
Goed idee om op een zenuwachtig paard buiten (wind!) met pepperspray te gaan spuiten.
Als er maar een beetje van op/in je paard komt, dan heb je héél veel geluk als hij 'alleen maar' een paar honderd meter verder rent.
Airnt schreef:nou grotendeels heb je daar gelijk in omdat alles wat ECHT werkt per definitie levensgevaarlijk is.
Maar ik moet zeggen, mij heeft martial arts al meermaals uit de brand geholpen. Maar situational awareness helpt een hoop, en dat is hebt beste: conflict uit de weg gaan.
maar de gevaarlijkste situaties zijn ons veel vreemder: mensen die niet meer normaal reageren en denken, die onder invloed zijn bijvoorbeeld. of mensen die met voorbedachte rare kwaad in de zin hebben (zijn er weinig en die hebben een steekje los, maar zijn wel link) die situaties zijn heel gevaarlijk en kunnen je overkomen.
Toch blijft het devies: vertrekken.
En het heeft zin om dus aan je paardcontrole te werken om dat te kunnen doen.
Airnt schreef:aangezien ik er mijn werk van maak om over dit soort dingen te filosoferen:
pepperspray ergens onderin je handtas... tegen de tijd dat je hem hebt uitgegraven... veel te laat.
zelfs een pistool zonder veiligheidspal (zoals de Glock) in een heupholster trek je over het algemeen minder snel dan iemand met een mes tien meter kan afleggen (effectieve radius van de meeste pistoolschutters)
maw... dat soort spullen vergen heel erg veel training om enig nut te geven... en zijn allemaal erg verboden.
een zweep doet helemaal niks, wordt alleen je paard gestoord van.
nee, je moet vooral leren inzien wat gevaarlijke situaties zijn, die uit de weg gaan en vooral zijwaarts je paard kunnen bewegen, achterhand en voorhandwendingen, sterke zijgangen vanuit been en uit al die oefeningen snel kunnen weggalopperen. daar heb je het meeste aan. beetje zoals Garrochawerk, zeg maar.
op een handige manier je snor drukken.
speurneusc schreef:zoals hier in filmpje niet, ik ben er toen mee bezig geweest met o.a. de bereden politie om dit op te zetten maar ze zagen er het nut niet van in.
toen met een beveiliger die ook verdedigingslessen geeft maar ook dat is nix geworden, toen is mijn spoor eigenlijk dood gelopen hoe dit op te zetten.
hypos schreef:Nu woon ik natuurlijk in een gebied waar iedereen elkaar kent, behalve in de zomer.
Maar ik zou mijn dochter direct op een cursus doen als die er was.
Ze is 10 jaar en met een super shet niet erg weerbaar, ze mag alleen naar buiten als ze eerst meld waar ze langs zal gaan.
Helaas zelf wel ooit een nare/enge ervaring gehad met mijn pony, was toen denk 15 jaar. Was in de periode dat de eerste asielzoekers in vakantieparken werden onder gebracht, waren tijdens het uitgaan ook al verschillende aanvaringen geweest (meisjes lastig gevallen). Nu kwam ik 1 van hun tegen bij een rustig bospad, hij kwam recht op mij af en probeerde richting de pony te grijpen. Pony was iet wat kopschuw, dus draaide weg. Kon toen dus weg komen, maar je schrikt wel.
Meisje van 15, 1.55m lang op een smal d ponytje. Toen er wel achter gekomen hoe ik de pony kon laten trappen. Gelukkig nooit nodig geweest, pony is er nog nu 27 jaartjes en gaat nog door het vuur voor mij.
Kaitlyn schreef:Ik ben nogal een verbaal persoon, en schroom ook niet om van mij af te rammen als er iemand aan mij zit. Daarbij kan mijn paard nogal vlugge achterbeentjes hebben, en loopt ze rustig dwars door iemand heen als ik dat van haar vraag (wel eens getest op mijn ex van 2 meter).
Ik heb mij jaren geleden een keer ongemakkelijk gevoeld op een smal bospad, toen er ineens aan de voorkant een man uit het struikgewas kwam en een man vanaf de achterkant, maar heb toen gas gegeven en ben er asociaal langs gegaloppeerd.![]()
Geen idee of zij wat wilden, maar toen was ik zelf ook nog wat banger aangelegd dan nu. Verder heb ik mij nog nooit ongemakkelijk gevoeld door mensen tijdens het buiten rijden. Niet in een woonwijk, langs de boerderijen op of in het bos of op de hei. Ik ben banger voor een idioot die veel te hard rijdt, en niet genoeg opzij gaat voor je.
Femke_Tweety schreef:@Canon, zonder te veel naar details te willen vragen, maar zat jij te paard? Of gaat het om een bedreigende situatie op stal?