Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:37

en garantie heb je toch nooit :) Mijne is volledig op de foto geweest maar had 3 maanden later mooi wel kissing spines. Waar met goeie training prima mee te werken valt heb ik me laten vertellen, als hij niet verslechtert.
En ach, wij kunnen ook morgen ons been breken op een stoepje en dan hebben wij maar 2 beentjes :P

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:42

listiglistje schreef:
Esmeej333 schreef:
Het gaat er juist om wat er gebeurd met zon paard als verkoper niet eerlijk is en dat zie je niet vanaf de advertentie of wel? Zijn weinig mensen hier die zeggen slacht bij een mankement maar als de keuze of handel of slacht is dan slacht. Imo ben je gewoon verantwoordelijk voor een paardje met een ernstig mankement die je de handel in stuurt. Hoeveel berichten lees je niet op bokt, ja m'n vorige artrose paardje wordt nu als Z-paard verkocht. Dan lijd zon paardje dus pijn omdat jij te slap was om te zeggen, genoeg is genoeg ik kan/ wil niet betalen voor een grasmaaier. Paard heeft er gen last als hij ingeslapen/geslacht wordt. Paard heeft er wel last van als hij pijn heeft. Tuuurlijk als zon beestje pijnloos op de wei kan staan, prima niks mis mee. Alleen veel mensen willen daarvoor niet betalen, is hun goed recht maar neem dan je verantwoordelijkheid.

Maar de titel van het topic is "Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt" dan is het toch on topic om te zeggen dat mensen dit wel eerlijk vermelden op Bokt? Daar gaat dit topic over, en vervolgens worden deze bokkers hier veroordeelt m.bt. hun eigen keuzes -O-

Ik heb ook wel eens een 6 jarige met hoefkatrol en cyste verkocht naar de manege, hele goede manege...
paard heeft zenuwsnede gehad en is daar zorgeloos oud geworden (22) dier werd erg goed behandeld en verzorgd!

En waarom zou een paard met artrose niet later Z kunnen lopen, medicatie/tildren en andere rijstijl/training doet vaak ook wonderen :) wil niet zeggen dat het dier dan persé pijn heeft....

Dat artrose was slechts een voorbeeld denk dat je prima weet wat ik bedoelde, een paard met pijn dat ergens voor verkocht/ gebruikt word waar hij niet voor zou moeten worden gebruikt. Dat zij eerlijk zijn wil niet zeggen dat er in de toekomst eerlijk met het paardje om gegaan wordt, dat is juist het hele punt waar hierover gediscussieerd wordt, als je je paard verkoopt weet je niet altijd wat er mee gebeurt, dat is precies het punt dus ik hebt het precies over wat Er in de OP wordt gezegd. Als we niet meer mogen praten ver de keuzes die mensen maken kunnen we dit hele forum wel opschorten niet? Mag je ook niks zeggen over iemand die verkeerde hulpmiddelen gebruikt, verkeerd rijdt, enz enz.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:16

ik heb toevallig net een topic geschreven bij vragen en discussies. want inderdaad is het mij ook opgevallen, maar wat mij het meeste opvalt: WAAROM MOGEN ER DAN NOG WEL BUITENRITTEN MEE GEDAAN WORDEN?! wie wil er uberhaupt op een paard die pijn heeft, buitenritten doen? en is het niet zo dat ze juist met buitenritten gekke sprongen/bewegingen kunnen maken wat voor blessures kan zorgen? welke eigenaar wilt uberhaupt zijn paard met bv. artrose verkopen aan iemand die er buitenritten mee wilt doen?

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:22

bello2005 schreef:
en ik blijf zeggen,, je kiest voor een dier tot dat de dood jullie scheidt, helaas niet iedereen houdt zoveel van zijn dieren;)

Zo denk ik er dus ook over..en idd is het jammer dat niet iedereen er zo over dacht.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:23

listiglistje schreef:
Als je alle mensen zou afspuiten of naar de slacht zou brengen die wat mankeren :7 .

hoezo vergelijken met mensen, zou het eerder vergelijken met koeien en varkens, daar heeft niemand er problemen mee dat die gezond geslacht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:31

Mensen willen de financiele lasten niet meer dragen, daarom zitten er ook zoveel oude honden in het asiel, bijna alleen maar oude....

Gewoon egoïsme.

Dan is er een groep die her voor hun eigen gemoedsrust meldt dat het paard niet gezond is en eigenlijk gewoon niet meer bereden mag worden, maar wel aan de hand wandelen...maar dar gewoon als een stapritje zien...want recrearieruiters raggen niet met een paard |o die hebben zoveel ruitervaardigheid en verantwoordelijkheidsgevoel...zeker als ze een gratis paard krijgen....

Dan is er de groep die het verzwijgt en het dier mooi iemand in de armen drukt...

Diep triest...

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:34

ja en met die honden in het asiel; we hebben inderdaad al heel veel 'zielige' dieren in Nederland... en of dat niet genoeg is: HALEN WE NU OOK ZIELIGE DIEREN UIT HET BUITENLAND.. waarbij de zielige dieren uit nederland vergeten worden... 'ach we hebben dit hondje uit spanje gered, dit paard komt uit romenie helemaal verhongerd' dan denk ik: ''waarom uit het buitenland halen, als we in Nederland al genoeg ellendige dieren hebben?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:46

lissie_zigor schreef:
ja en met die honden in het asiel; we hebben inderdaad al heel veel 'zielige' dieren in Nederland... en of dat niet genoeg is: HALEN WE NU OOK ZIELIGE DIEREN UIT HET BUITENLAND.. waarbij de zielige dieren uit nederland vergeten worden... 'ach we hebben dit hondje uit spanje gered, dit paard komt uit romenie helemaal verhongerd' dan denk ik: ''waarom uit het buitenland halen, als we in Nederland al genoeg ellendige dieren hebben?

Omdat de dieren in het buitenland het écht ellendig hebben en de dieren in asielen in nederland gewoon goed verzorgd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:46

lissie_zigor schreef:
ik heb toevallig net een topic geschreven bij vragen en discussies. want inderdaad is het mij ook opgevallen, maar wat mij het meeste opvalt: WAAROM MOGEN ER DAN NOG WEL BUITENRITTEN MEE GEDAAN WORDEN?! wie wil er uberhaupt op een paard die pijn heeft, buitenritten doen? en is het niet zo dat ze juist met buitenritten gekke sprongen/bewegingen kunnen maken wat voor blessures kan zorgen? welke eigenaar wilt uberhaupt zijn paard met bv. artrose verkopen aan iemand die er buitenritten mee wilt doen?

Je moet kijken naar de type blessures wat wel of niet kan !!!
Artrose met bv 2 op de kogel hoeft niet pijnlijk te zijn als je ' simpel ' rijd.
Als je er een dikke M2/Z/ZZ dressuur proef of M/Z/ZZ parcours mee wil rijden is dat niet pijnvrij.

Maar lekker buiten lopen , of ' simpel ' B/L moet kunnen.

Een vriend van mij spingt met een paard 1.60 die KS heeft !.
Geloof mij , als dat paard er echt veel last aan had gehad had hij afgelopen Jumping A'dam niet foutloos rondgelopen.

ik wil niet weten wat daar allemaal uit komt op de foto maar het paard ziet er perfect uit.
Mooie droge benen , vol , goed in de bespiering en altijd super vrolijk en loopt gewoon rad !!

Stel hij gaat straks wat minder lopen, moet hij dan maar naar de slacht ??
Ik ken genoeg jonge ruiters die van overgang pony/paard graag met zo'n paard beginnen !

het ligt echt aan de verwachting die je hebt, type blessure en heel belangrijk het type paard .

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:49

lissie_zigor schreef:

Helemaal mee eens en ze brengen ook nog eens ziektes mee naar NL.

Zo ook iemand die ( die ik via via van iemand vernam, ze vroegen zelfs of ik die hond niet wilde opvangen?) vond de spaanse hond zo zielig en nam het mee naar NL en ineens heeft ie er geen tijd meer voor en wil er alweer vanaf.............

Dus raken de asielen ook weer gevuld met buitenlandse zielige dieren...........of dieren in asielen maken steeds minder kans in NL.

Ik vind als je het meeneemt naar NL, zorg er dan zelf voor en hou het dan tot aan het overlijden of laat het daar als je er niet zelf voor wilt zorgen/ houden zonder dat er een tehuis klaarstaat.

Zo is het helaas ook met de paarden.............
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 15-10-13 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:50

ik denk dat het echt crisis verbonden is.
het laatste wat je wegdoet door geld nood zijn je dieren.
je hebt er een emotionele band mee
je denkt onbewust na dat anderen denken ' ze zijn zo geraakt, ze moeten zelfs hun paarden wegdoen!'
en natuurlijk ALS je dan iets ' moet opgeven'. kiezen mensen niet om het gezonde paard weg te doen maar het paard waar ze eigenlijk niks meer mee kunnen bereiken.
het paardje dat afgekeurd was kon vroeger lekker als knuffelpaard dienen en hield je er gewoon bij. Je kocht een nieuw paard waar je in de sport verder mee kon / gewoon mee kon rijden.
nu er minder geld is, houd je niet zomaar die 'afgekeurde' aan.
mensen gaan liever voor de goede dan het behouden van 'de slechte'...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:51

Lui_ schreef:
bello2005 schreef:
en ik blijf zeggen,, je kiest voor een dier tot dat de dood jullie scheidt, helaas niet iedereen houdt zoveel van zijn dieren;)

Zo denk ik er dus ook over..en idd is het jammer dat niet iedereen er zo over dacht.

Maar houden van en tot de dood ons scheidt kan ook betekenen dat je - juist uit liefde voor je paard - het laat inslapen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:56

(ik zal wel veel mensen over me heen krijgen)
Hebben we paarden niet voor ons eigen plezier??

Als jij er geen schik meer mee hebt omdat je er niet meer mee mag/kan doen wat jij graag wil doen.

Waarom zou ik dan een "kapot" paard niet laten hemelen en dan mijn zuurverdiende geld in een paard stoppen waar ik wel plezier mee heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:58

Moet zeggen dat ik me er aan de ene kant wel over verbaas, aan de andere kant ook weer niet.
Inderdaad, er zijn meer manieren om 'mankementen' te ontdekken tegenwoordig, om er verder mee door te dokteren of het te bestrijden/pijn te bestrijden en daarmee de ontwikkeling van pijn uit te stellen.

Aan de andere kant zijn paarden ook steeds meer een 'gebruiksvoorwerp' geworden. Voldoet het niet meer, dan gaat ie weg. Wat ieders goed recht is, je paard is een dure hobby en niet iedereen zal het geld op kunnen en willen brengen om er dan meerdere paarden op na te houden.

Wat ik dan dus wél heel discutabel vind, is dat er dan inderdaad paarden te koop of te geef aangeboden worden, en er zelfs gesproken wordt van boetes als je geen contact houdt en rechten dat het paard niet doorverkocht mag worden of gelijk terug moet of eisen aan hoe het paard gehouden wordt.
Ik ben van mening, je verkoopt je paard, dus je neemt er afstand van, en dus ook afstand van de rechten over het paard. Kan je dat niet, geef hem dan ook niet in handen van een ander. Weggeven vind ik daar dus ook onder vallen. Je vangt er geen geld voor, en dat is prima, heel nobel, maar ook als je hem weg geeft ben je je rechten kwijt als jij niet meer de eigenaar bent.

Wil je zeggenschap, betaal dan de maandelijkse kosten, kan je doen en laten wat je ermee wilt. Jij betaalt, dus je bepaalt, lijkt in mijn ogen niet meer dan logisch.
Ik schrik dan ook best wel dat er zoveel mensen dus claimen ontzettend veel rechten te hebben bij de verkoop van het paard. Er wordt met contracten gegooid, allerlei voorwaarden, eisen, maar het is na de verkoop jouw paard niet meer. Daar kijk ik meer van op, dan de kapotte paarden.
Vroeger zullen er ook veel kapotte paarden verkocht zijn, alleen toen kon je er nog niet zo snel achterkomen als nu.

Aan de andere kant wordt je ook sneller gestimuleerd om je paard te verkopen. Doet ie het niet, hup verkopen. Wil je een zwarte maar heb je een bruine? Hup ruil 'm in. Overal is tegenwoordig ook wel weer een reden voor om je paard te verkopen. Van kleur, tot doeleinde, tot stallingsmogelijkheden, iedereen weet altijd wel een reden om het paard te verkopen. En dat kan, dat mag. Ik ben zelf ook niet heilig, ik heb ook een paard verkocht. Maar ik heb d'r zonder contract verkocht, omdat ik zo realistisch ben; verkocht is verkocht, weg is weg.

Dus nee, dat er kapotte paarden verkocht worden.. Dat vind ik niet raar. Maar van alle voorwaarden en eisen en contracten, daar valt m'n bek van open.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:03

_Natasja_ schreef:
(ik zal wel veel mensen over me heen krijgen)
Hebben we paarden niet voor ons eigen plezier??

Als jij er geen schik meer mee hebt omdat je er niet meer mee mag/kan doen wat jij graag wil doen.

Waarom zou ik dan een "kapot" paard niet laten hemelen en dan mijn zuurverdiende geld in een paard stoppen waar ik wel plezier mee heb?

Het gaat volgens mij niet om een paard te laten inslapen, maar om hem door te verkopen terwijl er niet meer op gereden kan worden...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:03

ip moet je natuurlijk voor ieder dier zorgen die je aanschaft tot het dood gaat,maar ja,dat werkt niet altijd zo,soms maar beter ook,een dier kan bij een ander een veel leuker huis krijgen als dat het had bij degene waar die eigenlijk niet meer gewenst is...

en een dier laten inslapen is ( gelukkig) hier echt het laatste wat ik doe,dan moet een dier teveel "lijden" dat een dierwaardig bestaan er niet meer is,een paard inslapen terwijl hij wel goed op een wei kan staan,maar omdat ik er met mijn dikke hol niet meer op kan zitten,zou het laatste zijn waarbij ik me nog recht in de spiegel zou kunnen aankijken,dus dat gebeurd hier dan ook niet..

wel blijven alle dieren verder tot hun dood hier,ik ga niet stukke paarden bij anderen onderbrengen :n ,dat is mijn verantwoordelijkheid,ik heb ze gekocht,dus dan zorgen we ervoor tot het niet meer gaat :)

en over buitenlandse import honden,we importeren ook buitenlandse paarden,terwijl marktplaats en boktmarkt vol staat met paarden,ook niet meer importeren dan?

gelukkig mogen en kunnen we als mens zijnde onze eigen keuzes maken wat betreft dieren aankopen en waar we dat doen...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:13

Lowara schreef:
Hier iemand die de dupe is geweest van de andere kant van het verhaal.
Voor leerlingen superleuke KWPN merrie gekocht, L2 dressuur, maar laatste jaren recreatief gereden.
Paard stond dag en nacht op de weide ondanks luxe pensionstal, en had ijzers aan de voorbenen waarvan we het nut niet snapten, maar goed, proef gereden ging prima, paard is klinisch goedgekeurd, en hele verleden van het paard was ( dachten wij.....) bekend.

Nou... Drama.... Binnen anderhalf jaar stokkreupel en bleef dit ook. Ondanks dat ze recreatiefgereden werdt, en er verder niets raars met haar gedaan werd.
Wat bleek? Paard had flinke artrose aan de voorbenen....
Eerst dachten we nog dat het gewoon dikke pech was, en na anderhalf jaar rust op de weide is ze weggegeven aan een meisje die er af en toe een stapritje mee maakt en die het hele verhaal kent. Geloof dat er wel een contract is trouwens, paard is officieel nog van mijn leerlingen.

Jaartje of twee later neemt een bokker ineens contact met mij op, het artrose paard bleek vroeger van haar te zijn geweest, volledig afgekeurd voor de sport vanwege artrose, en weggegeven aan degenen waar wij haar van hebben gekocht. Bokker dacht dat ze daar licht recatief gereden zou worden,want meer mocht de merrie niet....

Nou.... Dan weet je genoeg... Paard is finaal de dupe geworden van de situatie en die mensen hebben zowel de oude eigenaar als mijn leerlingen flink bedonderd, puur voor enkele centen.
Als ik er nu aan terug denk dat we op de verharde weg hebben gedraafd, gesprongen, en L2 oefeningen gevraagd hebben van haar,ondanks alle pijn die ze waarschijnlijk heeft gehad maar in het begin niet heeft laten merken.... Wordt er nog boos van :n

En zo ken ik nog veel meer verhalen helaas..

Hoe vaak mensen je wel niet besodemieteren met het verkopen van hun paard.
Ik snap dat echt niet! Hoe kun je nou liegen over je paard zijn aandoeningen?
Hoe vaak zomer eczeem wel niet word verborgen voor kopers :j

Wat doen jullie als er achteraf gelogen word over een paard, die je net hebt gekocht?

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:25

Netje schreef:
bello2005 schreef:

Maar houden van en tot de dood ons scheidt kan ook betekenen dat je - juist uit liefde voor je paard - het laat inslapen.

Dat zeker, maar dat betekend dus niet op marktplaats of bokt zetten :)

Eviii_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:33

Dit viel mij de laatste tijd ook al op, ze worden voor goedkoop of niks weggedaan...

Zoals NathalietjeB zegt beschadigde paarden wordne snel weg gedaan onder het mom van oud worden op het land...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:37

danoesje schreef:
Af en toe begint het hele paardenwereldje me gewoon een beetje tegen te staan. Gelukkig zijn er een boel mensen met goede bedoelingen, maar net zoals in elk wereldje waarin het draait om veel geld, zijn er ook veel rotte appels. Ik merk echt dat ik wantrouwend ben geworden en een dubbele agenda verwacht en dat vind ik een heel vervelend iets. Het was ook wel nodig om soms minder naïef te worden, maar dit slaat soms door naar de andere kant. En dan heb ik het nog niet over het risico dat je als verkoper neemt dat je paard op niet mis te verstane manier in de staak gaat, met ongelukken als gevolg...kortom: je kapotte paard weg doen is niet alleen een risico voor je paard, maar in een aantal gevallen ook voor je medemens.

En daar ben je niet de enige in hoor.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:40

fokfanaat schreef:
listiglistje schreef:
Als je alle mensen zou afspuiten of naar de slacht zou brengen die wat mankeren :7 .

hoezo vergelijken met mensen, zou het eerder vergelijken met koeien en varkens, daar heeft niemand er problemen mee dat die gezond geslacht worden.

Gaan de zorg kosten in ieder geval om laag en kan ik dat krakemikkige paard aanhouden ipv het op op de boktmarkt te zetten.

Problem solved zou ik zeggen :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:50

Een paard met "iets" is niet per definitie een paard dat niet meer bruikbaar is. Zolang dat iets je maar verteld wordt.
Ik ken ook paarden, afgekeurd, die via de achterdeur van de slager gewoon weer in de handel belandden. Kennissen van mij hadden ooit zo'n paard gekocht. Ook artrose, met 5/6 jaar al. Ze hebben er heel veel jaren nog veel plezier van gehad. En hij loopt nog, piept en kraakt hier en daar maar dat mag inmiddels wel op zijn hogere leeftijd. Werk dat op zijn niveau is aangepast doet hij nog met veel plezier en enthousiasme. Gelukkig is dat kwartje nog de goede kant opgevallen.
Maar ik verbaas me er wel over dat er paarden worden verkocht die wel meer hebben dan "iets" en echt niet meer geschikt zijn om te rijden en waarvoor dan nog wel een hoop geld wordt gevraagd.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:56

Denk dat het wel degelijk met de crisis te maken heeft, men heeft minder geld om door te doktoren en inslapen levert cru gezegd niets op en verkopen als recreatiepaard wel, persoonlijk vind ik dat je en niet moet blijven doordokteren als je al gezegd is dat het niet meer beter word en laten inslapen, dat is het meest humaan, ken genoeg paarden die doorverkocht worden als ineens weer sportpaarden en dat is veel gemener voor paard en voor de nieuwe eigenaar.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:47

ik weet niet of het temaken heeft met de crisis..

ik denk dat dit altijd al wel speelde maar dat het nooit eerder is opgevallen..
ik kan mij nog herrinneren (en dan heb ik het niet alleen over bokt maar ook marktplaats en speurders) dat ik 8 jaar geleden (voor de crisis) altijd naar paarden ging kijken op internet en dan keek ik naar gratis paarden (omdat ik toen niet zo veel geld had) en toen vond ik er altijd erg veel...

en idd gratis... en je krijgt er zelfs nog gratis mankementen bij! :D

maar misschien verwachten wij tegenwoordig ook wel te veel van ons paard. wij willen het liefst zo snel mogelijk zo hoog mogelijk komen en tijd is geld.. daardoor heb ik het bij paarden inrijden al vaak mis zien gaan... op latere leeftijden komt dit dan tot uiting..

ik was namelijk opzoek (omdat ik alles echt stapje voor stapje doe) naar een 5 jarig paard ZONDER ervaringen... dus helemaal groen... probeer die maar eens te vinden... die zijn er dus niet...
Dus misschien is het probleem met onze kapotte paarden wel, dat we ze te vroeg/ te snel/ op een verkeerde manier/ te streng/ te zwaar inrijden.

want zeg nou eerlijk: we weten allemaal dat een paard pas officieel is uitgegroeid met hun 5e/ 6e levensjaar. dat we voor die tijd rustig met ze moeten doen... en waarom lopen paarden tegenwoordig dan al met hun 5e/6e bij zz licht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:54

Lissie_zigor: Moest je ooit nog op zoek zijn naar een onbeleerde tinkermerrie van 5... :D

Nee ik vind het ook gek, vaak moet paard plaats maken voor een jonger of beter paard. Weet nu ook een paard staan, aangeboden ter adoptie. In de 20. Weggedaan omdat de eigenares verder wou in de sport, nu kan de vorige adoptant ze niet houden en wil ze weg. Tja, dan sta je daar... Ik heb hier 1 oudje in de 20 en 1 merrie van 15. Alle 2 met beenproblemen, maar zolang ze niet moeten werken zijn ze pijnloos.
Die staan hier met hun 2tjes op de wei te genieten van het leven en die gaan nooit weg!