Zitten op een jaarling of tweejarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lumea

Re: Zitten op een jaarling of tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:26

ik vind dat het sterk aan het paard en het kind liggen . Als moeder ken je ze beide (waarschijnlijk) erg goed en weet je of het verantwoord is of niet . Een volwassen paard kan ook schrikken , en een veulen/enter/twenter merkt van die 15 kg weinig, en zal hier vooral geen schade van krijgen. Als veulens samen spelen krijgen ze wel meer gewicht te verduren, en daarvan hebben ze toch ook geen mankementen gekregen? Dan kan zo'n minuutje een kindje van 15 kg er wel op. Denk niet dat je een kind zomaar los op een enter zet als je het paardje zelf niet eens kent , dan hou je het kind op zn minst vast, dus newmom zal echt wel weten wat ze deed.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:00

Paardjes45 schreef:
Bijna niemand snapt mij hier, natuurlijk kan een 12 jarig paard ook schrikken, struikelen enz. Het gaat er hier om dat de botten bij een 2 jarig paard nog niet volgroeid zijn en dat het dus niet goed is om gewicht om de rug te leggen. In de wei vechten veulens ook met elkaar, maar dat is anders. (Wat is het moeilijk om het uit teleggen).

Kijk: Als een veulen vecht met een ander veulen dan wordt het licht belast op meerdere plekken (schoppen, bijten enz), als een kind erop gaat zitten, dan belast je de botten op minder plaatsen erger.
Hopelijk snappen jullie het :)

Je hebt het over schrikken en vervolgens over wel of niet volgroeide botten. Dat staat toch los van elkaar?

Ik blijf erbij: heeft het enig nut? Nee. Kan het kwaad? Nee...

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:18

_Gummybear schreef:
Bij western worden de meeste 2 jarige ook al ingereden.. vind ik ook best raar aangezien bij alle paarden van 2 jaar de rug nog niet helemaal goed ontwikkeld is (volgensmij!) ..

dit is wel erg over een kam scheren he!
dit vind ik echt belachelijk 'in de western doen ze dat zo'
ja er zijn mensen die dat doen, maar lange niet alle!
en is ook zo in elke andere paarden sport : er zijn er die het doen, maar meer uitzondering dan de regel!
dus aub nou geen vingertjes wijzen ;)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:47

KingYasFenn schreef:
_Gummybear schreef:
Bij western worden de meeste 2 jarige ook al ingereden.. vind ik ook best raar aangezien bij alle paarden van 2 jaar de rug nog niet helemaal goed ontwikkeld is (volgensmij!) ..

dit is wel erg over een kam scheren he!
dit vind ik echt belachelijk 'in de western doen ze dat zo'
ja er zijn mensen die dat doen, maar lange niet alle!
en is ook zo in elke andere paarden sport : er zijn er die het doen, maar meer uitzondering dan de regel!
dus aub nou geen vingertjes wijzen ;)

+1. Overal zijn mensen voor, maar alsof alle mensen hun paard met dezelfde leeftijd inrijden.. Kijk 1 x in dit forum en je weet genoeg ;)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:12

Hier ook 1 http://link.marktplaats.nl/716266170

Mensen moeten het zelf weten maar vind het zo gevaarlijk voor het kind zelf een veulen blijft speels.
En hellemaal met een veulen van half jaar oud. Zit er toch altijd een beetje twijfels.

Wij zien foto's en we weten niet echt precies hoe het beestje is en de eigenaren kennen het veulen beter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:22

Als we hier allemaal marktplaats links op gaan gooien weet je zeker dat er binnen no time een slotje op zit...