Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:34

Sammy_xxs schreef:
nombrado schreef:
ach....als een kind het leuk vind, leren ze snel genoeg
Meet Ed
http://www.youtube.com/watch?v=aUaP0t5IUnM

Hahaha omg wat een draak!
en t meisje gewoon volhouden en lachen.

haha, ruitertje is een binky (jongetje) van 6 geloof ik
Hij leert wel super op deze manier om te vallen (en dat dat ook helemaal niet erg is ;) )
Kvind het geweldig! Hoe pony en kind op deze manier spelen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:37

nombrado schreef:
ach....als een kind het leuk vind, leren ze snel genoeg
Meet Ed
http://www.youtube.com/watch?v=aUaP0t5IUnM

tja, ziet er in t begin nog grappig uit..maar zou er toch niet voor kiezen mijn dochter op zo'n pony te laten lessen ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:38

Ken de Ed filmpjes (wel bewonderenswaardig dat doorzettingsvermogen van dat jongetje) en heb er hartelijk om moeten lachen (al had ik bij sommige tuimelingen wel iets van "oef" gelukkig goed afgelopen) Ed doet me denken aan die witte verzorgpony van mijn dochter. Die kon ook zo vreselijk seriebokken; menig kind heeft ervan af gelegen maar mijn dochter kon er op een gegeven moment mee lezen en schrijven. Tijdens verkleed springen:

Hier begon ie:

Afbeelding

En dit dan in serie:

Afbeelding

Wel alle beugels kwijt:

Afbeelding

Gewoon blijven lachen:

Afbeelding

Waarna hij dan gewoon weer de sterren van de hemel sprong:

Afbeelding

nombrado

Re: Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:59

geweldig babootje :-)
Zelf herinner ik me ook als kind nog, dat ik voor de "moeilijkere" pony's koos ;-)
kon mij niet gek genoeg...en ik moet zeggen, je leert er zeker van zitten!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:33

Ze heeft zeker heel veel van die pony mogen leren. Toen haar eigenaresse me vroeg of mijn dochtertje hem wilde gaan rijden had ie al een aantal ruitertjes "versleten". Moeders waren nooit blij als ze met de pony de les in kwam want als hij ging spoken deden er altijd wel een aantal mee natuurlijk. Maar op een gegeven moment kon ze hem aardig uitzitten en toen was het eigenlijk - op een enkel incidentje na, zoals hier, toen een pony vlak achter hem aan de hol ging - afgelopen met het gebok en werden ze steeds meer een eenheid.

Het voordeel als ze zo jong gaan rijden (vind ik) is toch vaak dat ze niet bang zijn en zich daardoor vrijer op het paard bewegen, daar heb je later altijd voordeel van

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:36

precies...is ook mijn persoonlijke ervaring

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:42

Ik vind dat het ligt aan de begeleiding die je erbij krijgt. Ik was bijna 7 en ik kreeg 2 meisjes die er altijd waren en me hielpen. Dus bij ons kreeg je (weet niet hoe het nu is) als je jong was 2 mensen die je lesgaven, hielpen en er altijd bij waren. Dus het ging eigenlijk niet gauw mis.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:51

Bij ons op de manege rijdt ook een meisje van 4, maar op de website staat vanaf 6 jaar :) . Ze leasde eerst een b-pony,
maar die is overleden van ouderdom. Ze rijdt in een les met 5 meisjes van 9/10 jaar, en dit gaat heel goed :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:30

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:17

nombrado schreef:
dit kan je zon jochie toch niet ontnemen?
http://www.youtube.com/watch?v=xoVjpCsu-58

Traantje in mijn oog, mooi hoor.
Zit net ook even met dochterlief naar het andere filmpje te kijken ('Ed being very naughty') en ze zegt dat ze ook zulke kunsten wil maken :=
Heb trouwens zelf als kind jaren met een ezeltje gereden (was toen wel iets groter, 10 ofzo) en ook nonstop vanaf gerold :') toch altijd gewoon maar doorgegaan, ben er van overtuigd dat het goed is voor je karaktervorming en doorzettingsvermogen :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:11

altijd lollig, die ed-filmpjes. Waar dat kind toch dat doorzettingsvermogen vandaan haalt?!
Menig ander kind was er allang mee gestopt ;)
Mijn kinderen zouden niet zo'n pony krijgen in elk geval.

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:31

dat dacht ik dus ook, elke keer dat ie er af valt staat ie weer lachend op :')

maar ik vind het best kunnen dat een kind van 5 al rijd, ik ben begonnen te rijden toen ik net 6 was

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:03

Ik had al een eigen pony vanaf mijn geboorte. Ik zat er dan ook al op voordat ik kon lopen, uiteraard met iemand er naast die mij vast had. Maar rijden, ook los deed ik toch echt al op de kleuterschool hoor. Ik heb zelf geen kinderen, maar als ik ze wel zou hebben dan zaten ze waarschijnlijk net als ik al snel op het paard.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:56

Babootje schreef:
Het voordeel als ze zo jong gaan rijden (vind ik) is toch vaak dat ze niet bang zijn en zich daardoor vrijer op het paard bewegen, daar heb je later altijd voordeel van

Dat vind ik ook, zelfs al wordt er niet intensief en niet veel gereden leren ze er toch wel uit en zullen ze altijd voorsprong hebben op de kinderen die later begonnen zijn.

NienkeSerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:44

Zolang er iemand bij is die in kan grijpen en het gewoon een braaf paard is, is het wat mij betreft geen probleem. Tuurlijk, er kan altijd wat gebeuren, maar dat is met alles. Maar juist op die leeftijd is het, als het verantwoord kan, een genot om paard te rijden.
Bovendien kan jw alles zo gevaarlijk maken als je wil, als je fietst zonder handen is het al een groter risico bijvoorbeeld :).

Kelly_Viona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:33

Ik ben het volledig eens met nienkeserena. Het moet kunnen vind ik, zolang er maar goede begeleiding bij is en het rustig aan gebeurt. Oudere ruitertjes zijn inderdaad sneller bang en spannen zich meer op, dan de nog jongere ruitertjes die geen angst hebben.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:36

ja hoor
als je een brave pony hebt die niet al te groot is kan het prima :j

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:51

Bij ons op de manege kun je vanaf 5 al lessen, dit zijn lessen van een half uurtje waar verplicht een ouder in mee loopt naast de pony. Ik ben op deze manege terechtgekomen omdat mijn dochter haar hartje verkocht had aan de paarden en dus per se wilde rijden. een half uurtje per week zal toch echt niet slecht zijn voor het bekken. Inmiddels zijn we 8 jaar verder en hebben we een eigen tinker, waar ze met hart en ziel mee bezig is. En gebeuren kan er altijd wel wat, mijn collega had een 5 jarige haflinger waar ze vanaf is gevallen, gevolgen een gebroken nek waarbij ze gelukkig niet verlamd is geraakt. ze heeft wel de paardensport op moeten geven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:23

Klopt, ik heb destijds navraag gedaan bij mijn toenmalige buren (beiden arts) en het is echt onzin dat het kwaad zou kunnen voor het bekken.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:27

Ik vind dat het helemaal afhankelijk is van de situatie. Op een manege met een super brave pony, papa/mama erlangs, alleen maar stappen en kleine stukjes draven... Kan prima. De dochter van de eigenaresse van mijn bijrijpaard is 2,5 en die rijd al gewoon mee in de lessen en dat gaan super. Ik vind het niet per se onverantwoord, hangt van de situatie en het kind af :)

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:29

echt rijden lijkt me niet zo'n heel goed plan maar een keertje op een pony/paard zetten en vasthouden en een rondje lopen lijkt mij geen probleem

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:33

Nu ben ik dan weer niet zo'n voorstander van het mee laten lopen door een ouder die geen verstand heeft van paarden. Zou er liever iemand met feeling voor paarden naast willen hebben lopen.

Overigens, ik zie hier heel vaak voorbij komen dat kleine kinderen nog niet bang zijn als ze met 5 jaar beginnen met rijden. Dat klopt inderdaad, want een kind heeft amper besef van wat gevaarlijk is en wat niet. Alleen wat veel mensen denk ik vergeten is dat zelfs kinderen die op jonge leeftijd starten met rijden een "angst" periode krijgen op latere leeftijd. Op dat moment ben je gewoon praktisch terug bij af en moet je alles weer langzaam op gaan bouwen. Ook is het lijf nog heel erg in de groei, waardoor ze op latere leeftijd vaak last krijgen van hun motoriek, wat vaak erg demotiverend werkt aangezien ze voorheen easy rond konden rijden. Dus er valt ook zeker wat voor te zeggen om een kind pas wat later te laten beginnen met rijden. Maar nogmaals, ik ben niet tegen het jong beginnen met rijden, als er maar niets van het kind wordt verwacht en er goede begeleiding en bescherming is.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 07:22

joyce2 schreef:
Nu ben ik dan weer niet zo'n voorstander van het mee laten lopen door een ouder die geen verstand heeft van paarden. Zou er liever iemand met feeling voor paarden naast willen hebben lopen.

Dat hebben wij op de ponyclub ook liever. Ouders mogen er gerust bij blijven als ze dat willen, maar als ze zelf geen 'paardenmensen' zijn is er altijd een begeleider bij die wel met paarden bezig is. Ondertussen leren de ouders ook veel bij over de omgang met paarden, maar zijn de kinderen toch goed begeleid.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:46

joyce2 schreef:

Overigens, ik zie hier heel vaak voorbij komen dat kleine kinderen nog niet bang zijn als ze met 5 jaar beginnen met rijden. Dat klopt inderdaad, want een kind heeft amper besef van wat gevaarlijk is en wat niet. Alleen wat veel mensen denk ik vergeten is dat zelfs kinderen die op jonge leeftijd starten met rijden een "angst" periode krijgen op latere leeftijd. Op dat moment ben je gewoon praktisch terug bij af en moet je alles weer langzaam op gaan bouwen. Ook is het lijf nog heel erg in de groei, waardoor ze op latere leeftijd vaak last krijgen van hun motoriek, wat vaak erg demotiverend werkt aangezien ze voorheen easy rond konden rijden. Dus er valt ook zeker wat voor te zeggen om een kind pas wat later te laten beginnen met rijden. Maar nogmaals, ik ben niet tegen het jong beginnen met rijden, als er maar niets van het kind wordt verwacht en er goede begeleiding en bescherming is.

Van beide zaken heb ik bij mijn kinderen nooit iets gemerkt. Nooit een angstperiode gehad en alleen maar beter gaan rijden in de loop der jaren. Zeker de jongste die eerst lekker recreatief reed en nu in de wedstrijdsport gestart is.
Moet zeggen dat ik het bij kinderen van vrienden/kennissen ook nooit gemerkt heb.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:23

RT-D -> PP