joyce2 schreef:Nu ben ik dan weer niet zo'n voorstander van het mee laten lopen door een ouder die geen verstand heeft van paarden. Zou er liever iemand met feeling voor paarden naast willen hebben lopen.
Overigens, ik zie hier heel vaak voorbij komen dat kleine kinderen nog niet bang zijn als ze met 5 jaar beginnen met rijden. Dat klopt inderdaad, want een kind heeft amper besef van wat gevaarlijk is en wat niet. Alleen wat veel mensen denk ik vergeten is dat zelfs kinderen die op jonge leeftijd starten met rijden een "angst" periode krijgen op latere leeftijd. Op dat moment ben je gewoon praktisch terug bij af en moet je alles weer langzaam op gaan bouwen. Ook is het lijf nog heel erg in de groei, waardoor ze op latere leeftijd vaak last krijgen van hun motoriek, wat vaak erg demotiverend werkt aangezien ze voorheen easy rond konden rijden. Dus er valt ook zeker wat voor te zeggen om een kind pas wat later te laten beginnen met rijden. Maar nogmaals, ik ben niet tegen het jong beginnen met rijden, als er maar niets van het kind wordt verwacht en er goede begeleiding en bescherming is.
Van beide zaken heb ik bij mijn kinderen nooit iets gemerkt. Nooit een angstperiode gehad en alleen maar beter gaan rijden in de loop der jaren. Zeker de jongste die eerst lekker recreatief reed en nu in de wedstrijdsport gestart is.
Moet zeggen dat ik het bij kinderen van vrienden/kennissen ook nooit gemerkt heb.