Advertentie-afknappers.... do's en don'ts.... tips!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:28

Er staat in elk geval geen enkel argument waarom een dekking van deze hengst 250 euro waard zou zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:17

PowerReiner schreef:
Ik vind het echt verschrikkelijk als er in een ad staat: kijken is kopen.
Dit ben ik al meerdere malen tegengekomen en vind het onbegrijpelijk.

Bedoelen deze mensen niet gewoon dat wanneer je het paard ziet je hem/haar zeker geweldig zou vinden en je hem/haar dan zeker wilt kopen. Net als met puppy's, daar moet je ook nooit naar gaan kijken want je wil ze spontaan allemaal meenemen.
IK vind dat helemaal niet zo'n gekke opmerking, alleen denk ik dat deze mensen de leukheidsfactor van hun paard waarschijnlijk overschatten, maarja iedereen vind zijn eigen paard het leukst ook al is het eigenlijk een kruising tussen een ezel en een koe :Y)

PowerReiner

Re: Advertentie-afknappers.... do's en don'ts.... tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:30

Zou kunnen dat het zo bedoeld wordt. Maar ik krijg die indruk erbij niet.
Meestal is dit het laatste zinnetje, het komt bij mij in ieder geval over alsof je dus verplicht bent te kopen als je gaat kijken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 15:32

PowerReiner schreef:
Zou kunnen dat het zo bedoeld wordt. Maar ik krijg die indruk erbij niet.
Meestal is dit het laatste zinnetje, het komt bij mij in ieder geval over alsof je dus verplicht bent te kopen als je gaat kijken.

Hihihi.... nee, dat bedoelen mensen absoluut niet. Dat zou wat zijn, dan zijn ze echt de weg kwijt.
Met "kijken = kopen" wordt altijd bedoeld dat de 'koopwaar' zo ontzettend de moeite waard is, dat je acuut verliefd zal worden en direct de portemonnee trekt :j

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:35

Haha, ok. Dan is dit irritatiepunt meteen een stuk minder geworden bij mij :o?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:45

Precies.

Ik heb al heel wat paarden verkocht en gekocht dus ik wil ook nog wel even mijn mening geven.
Waar ik me aan erger; slechte foto's, slechte tekst (grammatica), ellenlange verhalen, geen goede basisinfo en last but nog least LIEGEN.
Want dat gebeurd echt geregeld, bv; goedgekeurde kwpn hengst = paard heeft kwpn veulenboek en is bij ander stamboek goegekeurd (vaak ES). Of gewoon kwpn merrie = blijkt een kwpn stamboek moeder te hebben maar vader is papierloos en paard heeft dus zelf ook geen papieren.
Of paarden die bv niet op de trailer kunnen/willen terwijl dat niet in de adv staat en niet via mail gemeld is.
En dan kun je nog vele andere geniepiger manier bedenken om te kunnen liegen, zeggen dat het paard braaf is terwijl dat niet zo is, kindmak terwijl er nooit een kind bij in de buurt is geweest enz.

Tips:
Maak goede standfoto's, op bokt kun je vinden hoe je dat doet.
Een net gepoetst paard, op een vlakke ondergrond, hoofdstelletje om, goed geposeerd, goed gemaakte foto, daar scoor je echt héél veel punten mee.
Zo ook rijfoto's, trek er even de tijd voor uit, regel iemand die een beetje kan fotograferen en zorg dat je wat fatsoenlijk materiaal hebt en plaats geen ouwe kiekjes gemaakt met een telefoon, van paard onder de modder enz.
Qua tekst; eerst de basisinfo van het paard; geslacht, leeftijd, stamboek en afstamming (vaderxvader is gebruikelijk) africhtingsgraad, concourservaring, overige ervaring/info; daar plaats je het als het paard verkeersmak is maar ook als hij bv slecht de trailer op wil.
Pas daarna kun je wat overige info plaatsen over karakter ed, maak daar geen lang verhaal van maar houd het gewoon kort. Allerlei anekdote's zijn overbodig, die kun je wel via mail of in persoon doen als mensen intresse hebben.
En wees eerlijk, als je paard heel lastig op de trailer is meld je dat voordat mensen langskomen en niet pas als ze bij je zijn en er 2 uur voor hebben gereden.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:39

Ik zet er ook niet snel een prijs bij. Komt wel voor, maar meestal niet. De prijs kan altijd telefonisch of via mail opgevraagd worden. Als er een prijs bij staat wordt het moeilijk om deze aan te passen. Dan wordt er meteen achterdochtig gereageerd, terwijl er helemaal geen slechte reden voor hoeft te zijn. Als de verkoop bijvoorbeeld onverhoopt wat te lang mag duren, dan haal je de advertentie naar voren en pas je de prijs aan. Daarbij hoeft ook niet altijd iedereen in de buurt te weten wat wij voor de paarden vragen. Dat willen we ook nog wel eens proberen een beetje prive te houden.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:10

Voor mij naast de basisgegevens (leeftijd, afstamming, stokmaat, niveau) toch vooral de (richt)prijs!
Zoveel mensen zeggen "prijs op aanvraag" of "hogere prijsklasse" maar de perceptie van "hoog" verschilt nogal eens en bovendien heb ik glad geen zin om je eerst te moeten mailen (of nog erger: bellen!) met alvast een hele uitleg wie ik ben en wat ik met het paard wil, terwijl ik glad nog niet weet óf ik het beest wel wil, voor je mij de prijs wilt geven.
Dag hoor, dag. :evaw:

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:29

Dat is toch ook geen probleem, daarom reageert de een wel op een advertentie en de ander niet. Wij krijgen heel veel reakties van mensen die het geen probleem vinden om even een mailtje te sturen om de vraagprijs op te vragen. Wil je dat niet, dan staan er nog genoeg andere advertenties waar wel een prijs bij staat. Aan de andere kant kan het een gemiste kans zijn, maar ja, zelfs dat maakt niet uit, want dat weet je dan toch niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:45

Prijs vind ik op zich niet heel erg nodig om te vermelden maar ik kan me er wel ontzettend aan ergeren als mensen zoiets alleen telefonisch of zelfs bij bezichtiging willen melden of een prijs vragen die veel te hoog is.
Zonder prijs is prima, maar dan moet je niet zeuren als je overspoeld wordt met mailtjes 'wat is je vraagprijs?' Als ze alleen een prijs willen noemen bij bezichtiging ga ik er niet op door of het moet iets heel bijzonders zijn, telefonisch zou ik nog wel doen.

Zelf zet ik er vaak wel gewoon een prijs bij, scheelt een hoop gedoe. Maar dat zijn dan doorsnee paarden, als ik iets aparts heb zet ik er ook niet altijd een prijs bij.

Mbt prijs als koper is ergernis nummer 1; bellen, intresse tonen en wanneer je uiteindelijk naar de prijs vraagt blijkt die absurd hoog te zijn en wat minder vaak voorkomt; paard gaan bezichtigen en de verkoper wil ineens niet meer onderhandelen en wat eerst een vraagprijs was met ruimte blijkt nu ineens een vaste prijs te zijn. Dan ben ik altijd heel snel weg, onafhankelijk van de redelijkheid van de prijs, je moet wel gewoon eerlijk zijn.

Als verkoper ergernis nummer 1; De prijs bij de adv hebben staan en dan mailtjes krijgen 'wat is je uiterste prijs?' Je weet de prijs, er staat in de adv dat er ruimte is voor onderhandeling, als het je wat lijkt dan moet je gewoon komen en zulke mails sturen. Altijd maar voor een duppie op de eerste rang willen zitten.
Wat ook gebeurd is dat mensen mailen 'ik kan hem een heeeeeel goed tehuis bieden maar ik kan er niet voor betalen'. Dream on. Gebeurt trouwens best veel de laatste tijd.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:58

Alleen een prijs willen geven bij bezichtiging vind ik absurd. Dat is voor mij dan ook meteen over.
Voor de rest ben ik het ook helemaal met je eens. En wat die mailtjes betreft, ja, je krijgt er veel, dat is dan eenmaal niet anders.
En het gemekker tegenwoordig om de crisis te gebruiken als excuus om de prijs te willen laten zakken. Ik zeg altijd maar zo, het kan crisis zijn, maar je koopt nog steeds geen Mercedes voor de prijs van een Suzuki Alto. Of het moet om een oude en/of gebrekkige gaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:01

anneliesdj schreef:
en last but nog least LIEGEN.
.

Daar kan ik nog wel een volle doos over opentrekken ja. Je wilt niet weten hoe vaak wij honderden kilometers (en meer) hebben gereden aan de hand van de uitgebreide verhalen die wij via telefoon voorgeschoteld kregen en de antwoorden op onze vragen, om dan erachter te komen dat er geen bal van waar was.

Ik begrijp het ook niet.
Heel erg veel van de voorgelogen dingen, zijn dingen die je meteen ziet/merkt als je bij het paard bent.
Wat is dan het hemelsnaam het nut van het voorliegen voor een verkoper? Het kost hem/haar tijd en het kost ons als koper nog veel meer tijd (en benzine en in het verleden zelfs ooit overnachtingen)

-O-

Lotte86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:05

Vraagprijs is toch wel een must! Ik vind het buitengewoon irritant dat als je een bepaald buget hebt ze niet de vraagprijs willen geven. Dan kom ik hem gewoon niet bezichtigen.
En een filmpje is ook handig. Foto's ogen vaak veel anders dan een filmpje!

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:04

ja dat heb ik zelf ook meegemaakt dat er iemand loog.. we kwamen naar een pony kijken die al b dressuur proefjes zou kunnen lopen en eenmaal daar erachter gekomen dat ie niet eens zadelmak was.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:07

Lotte86 schreef:

Ja maar dan geen film die allemaal uit korte stukjes bestaat, of nog erger in slowmotion. Als je een film doet, dan ook gewoon een stuk training aan 1 stuk. Is het allemaal knip en plak werk dan krijg ik altijd het gevoel dat ze veel slechte momenten hebben en maar weinig goede en dus de slechte er uit knippen. Heb je nog geen eerlijk beeld van het paard.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:10

Japeloup schreef:
Lotte86 schreef:

Ja maar dan geen film die allemaal uit korte stukjes bestaat, of nog erger in slowmotion. Als je een film doet, dan ook gewoon een stuk training aan 1 stuk. Is het allemaal knip en plak werk dan krijg ik altijd het gevoel dat ze veel slechte momenten hebben en maar weinig goede en dus de slechte er uit knippen. Heb je nog geen eerlijk beeld van het paard.

Precies! maar een stukje slow motion van draf ofzo vind ik nog wel kunnen in het begin ofzo want ja om eerlijk te zijn vind ik het mooi om te zien hoe het paard loopt in slow motion...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:56

Ik heb dan liever een filmpje van gewoon los in de bak, kun je iig zien of het qua gangen en bouw de moeite waard is.

Qua liegen heb ik een keer gehad dat we gingen kijken bij een merrie, uitgebreide info gevraagd en uiteindelijk 2 uur in de auto gezeten, blijkt bij aankomt het paard stokkreupel en helemaal vast in de achterhand. Ze kon bijna niet stappen en in draf ging ze met 2 achterbenen tegelijk, als een hertje.
Bleek ze een paar weken geleden gevallen te zijn en volgens de eigenaar was het al veel opgeknapt. We hebben hem maar even duidelijk gezegd dat dit geen manier van zakendoen is.

Blijkbaar moet je van te voren ook al vragen of het paard niet kreupel is, voor je komt kijken.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:35

Zou ik ook niet gecharmeerd van zijn indd. Had toevallig in december dat er iemand voor een hengstje kwam kijken, wordt dat menneke net een dag of wat ervoor gebeten door een ander knulletje in zijn sprong, werd ineens helemaal dik en ontstoken en kreupel. Ik heb die mensen een mail gestuurd en ze kwamen alsnog kijken, vonden hem toch niet leuk maar een ander paardje wel en gingen daarmee naar huis ;)
Anyway, dat lijkt me toch heel normaal om mensen even op de hoogte te stellen, natuurlijk dikke kans dat ze niet komen, maar een dier dat kreupel is verkoop je toch niet dus liever eerlijk zijn en hopen op een nieuwe afspraak zou ik denken...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:35

Volgens zijn verhaal had ze dit ook al langer en ze stond pas een week te koop, dus hij wist er al van voor hij haar te koop aanbood.
Een ongelukje is wat anders maar dan kun je ook even bellen dat er wat is gebeurd.
Deze merrie zat helemaal vast in het kruis, was ook geen kwestie van kijk het maar een paar dagen aan en het wordt wel beter.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:38

Ben het eens met een hoop dingen die hier genoemd worden, wil er graag nog een dingetje aan toevoegen dat voor mij een absolute afknapper is, namelijk wanneer de advertentie is geschreven alsof het paard zichzelf verkoopt. Bijv. 'Ik ben Boris, een brave 6-jarige ruin en ik ben op zoek naar een leuk nieuw baasje... blabla enz.' Een paard schrijft geen advertenties, vind het altijd erg kinderlijk staan en twijfel dan ook al snel aan het invoelingsvermogen van de verkopende partij, juist omdat ze het idee te lijken willen opwekken dat ze precies weten wat hun paard denkt.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 01:04

Nu moet ik zeggen dat ik zelf meerdere sport ponies verkocht heb maar waar ik toch een "pijn in mijn hart" advertentie van heb gemaakt.

Helaas heb ik uit ervaring geleerd (ik heb als kind veel ponies gehad voor de sport en aangezien ik uit heel wat ponies ben gegroeid moesten die plaats maken voor grotere) dat je een pony beter verkoopt als je het niet als product maar als dier verkoopt.

Alleen de feiten in een advertentie wekt vaak ongeinteresseerde kopers die het leuk vinden om op zondag middag een rondje te komen hobbelen of telefoontjes met "hoeveel moet dat kosten dan".

Daarnaast was een goed tehuis natuurlijk ook belangrijk omdat we ook echt om de ponies gaven en het beste voor hun wilde.

Toen we de ponies als sport pony te koop hadden gezet met goede foto's en feiten maar ook noemde dat het belangrijk was dat de pony een goed tehuis kreeg en we het leuk zouden vinden als de nieuwe eigenaren ons af en toe een mailtje zouden sturen hoe het ging - krijgen we ineens veel meer serieuze reacties.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 07:43

anneliesdj schreef:
Qua liegen heb ik een keer gehad dat we gingen kijken bij een merrie, uitgebreide info gevraagd en uiteindelijk 2 uur in de auto gezeten, blijkt bij aankomt het paard stokkreupel en helemaal vast in de achterhand. Ze kon bijna niet stappen en in draf ging ze met 2 achterbenen tegelijk, als een hertje.
Bleek ze een paar weken geleden gevallen te zijn en volgens de eigenaar was het al veel opgeknapt. We hebben hem maar even duidelijk gezegd dat dit geen manier van zakendoen is.

Blijkbaar moet je van te voren ook al vragen of het paard niet kreupel is, voor je komt kijken.

Wij zijn twee weken geleden bij een pony gaan kijken waar we 3 uur voor moesten rijden. Uitgebreid info gevraagd via telefoon, komen we daar, blijkt de pony in de achterbeentjes boven de koten helemaal naar binnen te knikken. Knoerscheve pootjes waarop het onmogelijk behoorlijk kon lopen. Sjaggie was het beestje ook, maar dat vond ik niet verwonderlijk.

Je zag het gewoon onmiddellijk en dan snap ik dus echt niet waar zo'n verkoper mee bezig is. Hij wist notabene dat we 3 uur moesten rijden en een gezonde pony zochten. Vrijwel de hele dag in de auto gezeten, om uiteindelijk vijf minuten naar de pony te kijken -O-

Ennuh... wat pijn in mijn hart e.d. betreft... zelf haak ik daarop af. Maar dat doe ik dan weer niet als er gewoon bij staat dat handelaren niet welkom zijn en dat ze een goed tehuis willen voor het paard. Dat vind ik dan weer begrijpelijk.

Overigens zetten hier veel verkopers bij de advertentie dat ze graag willen dat alleen serieuze gegadigden reageren omdat ze niet op zoek zijn naar mailvrienden.
Ik vind idd dat je dat er best bij mag zetten. Heb zelf ooit met de verkoop van spullen gemerkt dat er dan toch ooit wat beter wordt nagedacht voor het geven van een reactie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:37

Japeloup schreef:

O, die maak ik altijd := , stukje stappen, het draven twee kanten op, de galop twee kanten op en evt. een sprongetje. Ik hou nl. van kernachtige filmpjes.
Ik heb juist een hekel aan mensen die bij de advertentie zo'n video van 20 minuten doen, waarvan ze 15 minuten vaak ook nog alleen maar hoefslag of voltes draven. Of ook erg: 20 minuten lang aan een stuk door oefeningen kijken. Ik wil de capaciteiten van een paard weten en inschatten of hij niet onregelmatig of atactisch is, de rijderij van de ruiter of amazone krijg ik er toch niet bij en testen wat hij kan, doe ik bij het proefrijden wel.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:49

Ik ben ook bij een paard wezen kijken met een "knip en plak" filmpje. Helaas was het al snel duidelijk dat ze alle goede stukjes eruit hadden geknipt!

En advertenties zonder prijsopgave krijg je niet te zien als je op budget zoekt, misschien ook iets om over na te denken?