22 uur op trailer, wat meenemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: 22 uur op trailer, wat meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:47

Ik ben als beroepschauffeur vaak genoeg naar Zweden met de boot geweest. Zie daar niet "heeel veel" paardentrailers.
Dan nog; wie zegt mij dat die paarden ook in 1 ruk uit Nederland zijn gekomen? Misschien hebben die wél -verstandig- een stop gemaakt, onderweg. En daarnaast; wanneer anderen regels aan hun laars lappen of het dierenwelzijn niet echt belangrijk vinden, doe jij dat dan ook maar?
Ik zit al m'n hele leven in de transportbranche en erger me rot aan alle regeltjes die erbij gekomen zijn, in de jaren. Maar wanneer het dieren betreft, wordt het voor mij toch anders. Die hebben tenslotte nergens om gevraagd.
Ik zie niet in wat er op tegen is om halverwege een nachtje te stoppen. Dat paard / paarden even lekker uit de trailer, de benen strekken en de nacht doorbrengen in een ruime stal (of weiland) en de volgende ochtend weer verder.

22 uur achterelkaar (heb je daarin trouwens rekening gehouden met eventueel oponthoud? Er komen anders zomaar een paar uren bij.) vind ik 'not done'.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 21:01

sflj schreef:
Ik ben als beroepschauffeur vaak genoeg naar Zweden met de boot geweest. Zie daar niet "heeel veel" paardentrailers.
Dan nog; wie zegt mij dat die paarden ook in 1 ruk uit Nederland zijn gekomen? Misschien hebben die wél -verstandig- een stop gemaakt, onderweg. En daarnaast; wanneer anderen regels aan hun laars lappen of het dierenwelzijn niet echt belangrijk vinden, doe jij dat dan ook maar?
Ik zit al m'n hele leven in de transportbranche en erger me rot aan alle regeltjes die erbij gekomen zijn, in de jaren. Maar wanneer het dieren betreft, wordt het voor mij toch anders. Die hebben tenslotte nergens om gevraagd.
Ik zie niet in wat er op tegen is om halverwege een nachtje te stoppen. Dat paard / paarden even lekker uit de trailer, de benen strekken en de nacht doorbrengen in een ruime stal (of weiland) en de volgende ochtend weer verder.

22 uur achterelkaar (heb je daarin trouwens rekening gehouden met eventueel oponthoud? Er komen anders zomaar een paar uren bij.) vind ik 'not done'.

tja, zo is het 17 uur en met trailer ist 20-22 uur met stops enzv, uitladen en in stal help niet omdat die van ons dan alleen maar rent in zn stal, tja, kom er toch wel echt al 5 jaar bij de boot drie keer per jaar ofzo, en heb er nog geen een keer niet erg veel trailers zien staan,

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 08:40

riannezweeds schreef:
tja, kom er toch wel echt al 5 jaar bij de boot drie keer per jaar ofzo, en heb er nog geen een keer niet erg veel trailers zien staan

Maar daar gaat het helemaal niet om. De meeste mensen hier zeggen niet dat je niet met de trailer moet gaan. Nee, de meesten zeggen dat je dat beest niet 22u achtereen op die trailer moet willen hebben. Dat die mensen de boot nemen zegt niets over hoe lang hun paarden achtereen op de trailer staan, of hebben ze soms grote stickers op de trailers geplakt met de tekst "Wij rijden in 1 ruk van NL naar noord Zweden"? :list:

Kijk, als jij het per sé zo wilt doen, dan kan niemand hier jou tegenhouden. Je hebt echter een topic aangemaakt en zo af en toe komt er hier weer iemand langs die jouw paard wil beschermen/helpen.
Als jij daarop reageert met allerlei drogredenen houd je die discussie alleen maar op gang, want drogredenen zijn erg makkelijk onderuit te halen. Dus als je er minder discussie over wilt (wat ik uit jouw posts opmaak) houdt het dan bij de ware redenen en haal er zo min mogelijk dingen bij.

Persoonlijk vind ik 22u veel te lang. Maar als jouw paard ècht alleen maar onrustig zal zijn in een stal, dan lijkt me dat ze daar inderdaad niet van uitrust en dan is het misschien wel beter om door te rijden.
Ik heb niet onthouden waarom ze zo onrustig zou zijn op stal, is dat omdat ze het niet gewend is om op stal te staan? Zou ze in een paddock (of kleine weide) wel rustiger staan denk je?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 09:11

NiFallor schreef:
riannezweeds schreef:
tja, kom er toch wel echt al 5 jaar bij de boot drie keer per jaar ofzo, en heb er nog geen een keer niet erg veel trailers zien staan

Maar daar gaat het helemaal niet om. De meeste mensen hier zeggen niet dat je niet met de trailer moet gaan. Nee, de meesten zeggen dat je dat beest niet 22u achtereen op die trailer moet willen hebben. Dat die mensen de boot nemen zegt niets over hoe lang hun paarden achtereen op de trailer staan, of hebben ze soms grote stickers op de trailers geplakt met de tekst "Wij rijden in 1 ruk van NL naar noord Zweden"? :list:

Kijk, als jij het per sé zo wilt doen, dan kan niemand hier jou tegenhouden. Je hebt echter een topic aangemaakt en zo af en toe komt er hier weer iemand langs die jouw paard wil beschermen/helpen.
Als jij daarop reageert met allerlei drogredenen houd je die discussie alleen maar op gang, want drogredenen zijn erg makkelijk onderuit te halen. Dus als je er minder discussie over wilt (wat ik uit jouw posts opmaak) houdt het dan bij de ware redenen en haal er zo min mogelijk dingen bij.

Persoonlijk vind ik 22u veel te lang. Maar als jouw paard ècht alleen maar onrustig zal zijn in een stal, dan lijkt me dat ze daar inderdaad niet van uitrust en dan is het misschien wel beter om door te rijden.
Ik heb niet onthouden waarom ze zo onrustig zou zijn op stal, is dat omdat ze het niet gewend is om op stal te staan? Zou ze in een paddock (of kleine weide) wel rustiger staan denk je?

ja maar ik vroeg me ook alleen maar af of er iemand nog ideetjes had om mee te nemen onderweg, ze is in een nieuwe groep paarden heel bang en word dat ziek, diaree,koorts ezv, al sik haar in dr eentje neerzet gaat dat 2 urrtjes goed en dan begint ze als ze hoort dat er andere paarden in de buurt zijn de hele stal af te breken, vandaar dat we in een keer doorrijden, zoals veel anderen ook doen naar noordzweden en zorg gewoon dat ze het onderweg zo fijn mogelijk heeft

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:20

Maar naar het noorden van Zweden, met een trailer, dat is toch langer dan 22 uur? Ik heb op GoogleMaps een willekeurige noordelijk stad genomen en met de auto moet ik daar toch wel schoon 23 uur over doen. Stel dan nog dat je niet zo noordelijk gaat, dan zal je er 21 of 22 uur over doen, maar waar zijn dan je ingecalculeerde rustpauzes?
Ik weet natuurlijk niet wat je specifiek vertrek- en aankomstpunt is, maar zorg zeker dat je het tijdschema een paar keer herberekent en alles zeer ruim neemt. Een kwartier pauze onderweg wordt snel een halfuur wanneer je iets te eten wilt.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 09:25

ja maar zweden is groot dus noord zweden ook haha, ik zit in dalarna, geloof me heb het al eerder met n trailer gereden en veel gestopt omdat we kleine kinderen mee hadden, we kwamen met trailer en kids uit op bijna 19 uur, hebben gewoon rustig aan gereden zoals dat moet met trailer, bedankt voor het meedenken!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:17

Dan zit je maar ietsje onder mij, qua hoogte. Flink eindje!

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 21:39

jenn0dv schreef:
Dan zit je maar ietsje onder mij, qua hoogte. Flink eindje!

ja klopt! jij zit in noorwegen? grappig zo kom je nog es wat vand e bokt gebruikers te weten haha, ook paarden naar daar gebracht? :D

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:40

Jep, pony is in de zomer van 2011 hierheen verhuisd. Met een transportbedrijf weliswaar.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 07:00

jenn0dv schreef:
Jep, pony is in de zomer van 2011 hierheen verhuisd. Met een transportbedrijf weliswaar.

okay! leuk! :j

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:03

Moderatoropmerking:
Dit topic staat op het informatieve gedeelte van Bokt en het is dus niet de bedoeling om hier te gaan slowchatten. Vanaf hier dus graag alleen een bericht plaatsen als je ook inhoudelijk wat kan toevoegen. Bedankt alvast.

FestinaLente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:51

Ik heb dit topic nu net helemaal doorgelezen omdat ik hier ook met regelmaat paarden over grote afstand moet vervoeren. Ik zit op een plek waar het mij ook 45 min. kost om in het dichtstbijzijnde dorp te komen om boodschappen te doen. Moet daarbij ook nog eens een bergpas over. Dus ook met mijn paarden als ik op wedstrijd wil. Heb al een aantal minder leuke ervaringen waaronder een versnellingsbak van een auto die oppakte in die bergpas, met een trailer met paard erin. Maar goed. Mijn ervaring is dat het zeker wel erg vermoeiend is voor een paard in een trailer voor langere tijd, waarbij hier ook meespeelt dat de temperatuur meestal boven de 30 graden is in de zomer en in de winter rond de 20/25. De chauffeur kan maar nog zo netjes rijden, het is een onnatuurlijk iets voor een paard om in een trailer vervoerd te worden en dat merk je aan ze. Het ene paard doet het makkelijker als het ander. Maar ja, om ergens te komen met een paard kun je niet anders dan ze met een trailer of vrachtwagen vervoeren.
Mijn probleem is dat ik mijn merrie voor een 5 uur durende trip in iemand anders zijn trailer moest vervoeren omdat mijne (uit Nederland) over nieuw opgebouwd wordt. Deze geleende trailer, wat overigens hier een standaard trailer is, heeft een tussenschot wat met kettingen vastzit aan de trailer. Dus eigenlijk wat bij een gewone trailer de achterstang is, is dit hier een ketting en hetzelfde aan de voorkant. In plaats van een stang een ketting waardoor het niet echt een steun kan geven voor een paard zoals de mijne wat graag een beetje tegen het middenschot of de zijkant leunt, vooral in de haarspeldbochten en als het erg steil omhoog gaat. Wat ze nu gedaan heeft is dat ze haar beide achterbenen heel wijd gezet heeft en haar kont tegen de klep. Ze heeft zo gespannen gestaan dat het leek of ze een karperrug had zoals ze stond. Ze stond heel rustig (zo leek het ) en at haar hooi. Toen we thuis kwamen heb ik haar afgestapt aan de hand en daarna lekker op de wei gezet. Haar staartwortel is bovenaan helemaal afgeschaafd, ondanks een staartbandage en op de achterkant van haar billen zitten ook grote plekken waar het haar vanaf geschuurd is. Verder loopt ze nu, na een week, nog alsof ze spierpijn heeft. Heeft iemand van jullie een oplossing om die plekken te voorkomen? Het gaat nog even duren voor mijn trailer klaar is en ik wil dit niet weer meemaken dus ik ga zeker op zoek naar een trailer met wat meer vastigheid. De plekken verzorg ik goed en het begint al te helen maar ik voel me rot dat dit is gebeurd!

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 09:03

ik smeer altijd vaseline of uierzalf op de plekjes kale huid, ik weet niet waarom maar het groeit altijd heel snel ik heb er binnen n week al flink wat haartjes op zitten, vriendin van me heeft ooit ongeluk met trailer gehad paard was bijna helemaal kaal op zn billen hebben er uierzalf op gedaan en eht groeide heel snel! verder wil vitamine b ook wel helpen met een mooi haarkleed terug weet niet hoeveel haar hij mist?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:40

ziezo! de reis mag bijna gaan beginnen! nog even kijken wat ze te eten meot als ze aankomt hier enzv, verder mag ze de trailer aan koppelen en komen hihi zin in!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:21

Veel succes! Hopelijk verloopt alles voorspoedig. :)

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 12:47

hartelijk dank! i khoop het ook maar dat zal vast el goed komen! ik heb er inieder geval heel veel zinin om haar na een dik half jaar eindelijk weer te zien! als sinds oktober niet meer gezien!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:59

Hoe is de reis verlopen?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:11

Ben ik ook wel benieuwd naar

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:24

Nou, hopelijk is het helemaal goed gegaan. Ben ook erg benieuwd naar foto's.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:24

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:32

Ik begrijp iets niet helemaal.... Waarom is het nu niet door gegaan? De paarden waar ze het over heeft staan toch al in Zweden. Zij zou niet rijden, dus een gekneusde hand zal dan niet zo'n groot probleem zijn.... toch??

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:56

Stuur de vraag rechtstreeks naar TS zou ik zeggen, ipv hier.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:03

Nou ja, dit is min of meer rechtstreeks naar de TS. Dit is haar topic, over die reis. Toch logisch dat vragen daarover hier terecht komen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:16

Meer op het oog met wat ze eerder leest, pb of topic.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:54

In overleg met de topicstarter verplaats ik dit topic naar PP.
TAO --> PP