Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 20:28

Alexandra_ schreef:
Zoals ik in dat andere topic ookal zei; Tuigers zijn eigenlijk géén rijpaarden.
Ze blijven die 'kuren' houden, en als je heel zelfverzekerd ben en precies weet wat je doet, kan het minder worden..

ja dit is zeker ook geen rijpaard.. hij heeft er geen plezier in vind ik, altijd loopt hij te zwiepen met die staart en maar tegenstribbelen.. voor de koets leek die een stuk vrolijker! En tja.. voel mezelf heel erg zelfverzekerd bij hem, niet snel onder de indruk van zijn kunsten en nogsteeds word t niet veel leuker :p

Alexandra_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:29

miss_lizje schreef:
Alexandra_ schreef:
Ze blijven die 'kuren' houden, en als je heel zelfverzekerd ben en precies weet wat je doet, kan het minder worden..

Dat het ene tuigpaard niet geschikt als rijpaard is, maakt nog niet dat ze allemaal niet geschikt zijn. Heb er genoeg gereden die echt goed dressuurmatig konden lopen, maar heb ook een aantal rotzakjes gereden. Ligt dus geheel aan het dier zelf.

Over het algemeen zijn tuigpaarden erg lastige rijpaarden, ligt ook echt aan het ras.

Alexandra_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:30

laurenuptown schreef:
Alexandra_ schreef:

ja dit is zeker ook geen rijpaard.. hij heeft er geen plezier in vind ik, altijd loopt hij te zwiepen met die staart en maar tegenstribbelen.. voor de koets leek die een stuk vrolijker! En tja.. voel mezelf heel erg zelfverzekerd bij hem, niet snel onder de indruk van zijn kunsten en nogsteeds word t niet veel leuker :p

Snap ik. mijn tuiger was ook veel happy'er voor de kar, dat doet ze nu ook en ze is nu veel gelukkiger.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 20:32

Alexandra_ schreef:
laurenuptown schreef:

Snap ik. mijn tuiger was ook veel happy'er voor de kar, dat doet ze nu ook en ze is nu veel gelukkiger.[/quote]

ja ik kan het hem niet bieden.. kan wel met de kar rijden alleen hier licht mijn passie dus totaaaal niet. Heb het examen voor de fun gehaald maar ermee doorgaan? nehh. Als het echt niks word maak ik hem blij bij een ander

Alexandra_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:33

laurenuptown schreef:
Alexandra_ schreef:

Snap ik. mijn tuiger was ook veel happy'er voor de kar, dat doet ze nu ook en ze is nu veel gelukkiger.[/quote]

ja ik kan het hem niet bieden.. kan wel met de kar rijden alleen hier licht mijn passie dus totaaaal niet. Heb het examen voor de fun gehaald maar ermee doorgaan? nehh. Als het echt niks word maak ik hem blij bij een ander[/quote]

Misschien klinkt dit banketstaaf maar dat zou ik zeker doen als je merkt dat hij er geen plezier in heeft! dat is voor beide niet fijn, en dan kan je jezelf én hem beter beschermen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:34

Waarom koop je dan in hemelsnaam een niet onder het zadel gereden maar betuigde tuiger?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:35

Ik geef de discussie wel of geen rijpaard op. Mijn eigen ervaringen zeggen mij genoeg dat sommige aannamens die worden gedaan totaal niet voor elk dier opgaan.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 20:37

vonneke schreef:
Waarom koop je dan in hemelsnaam een niet onder het zadel gereden maar betuigde tuiger?

dat zal ik jou eens even uitleggen ;p

De ex-eigenaar zei dat het een prima paard onder zadel zou zijn en we mochten het ook een paard weken proberen.
Nou wij langzaamaan begonnen en hij deed het echt super. We zijn op ander terrijn geweest deed hij ook goed, kon er bijwijze van spreken zo mee wegrijden. Vandaar werd het hem maar nu op andere stalling dacht meneertjekoekepeertje er heel anders over..

Anoniem

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:38

Als het paard het wel goed gedaan heeft en nu niet meer lijkt er me wat anders aan de hand dan 'geen zin'

Alexandra_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:41

vonneke schreef:
Als het paard het wel goed gedaan heeft en nu niet meer lijkt er me wat anders aan de hand dan 'geen zin'

Hij kan het niet leuk hebben toch? om even een voorbeeld te geven:
Als je nieuw werk heb, denk je dat het wat voor je is, je kent de mensen nog niet zo goed en denkt dat je wel in de groep past.
Echter na enkele weken of maanden kom je erachter dat je het toch niet naar je zin heb, dat het werk je niet (meer) aanstaat en dat de mensen niet zo aardig zijn als je dacht.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 20:42

vonneke schreef:

ja dat zou jij kunnen zeggen.. maar ik zie hem iedere dag en ken hem zo onderhand wel. Mijn idee is hierbij dat hij het zadel doorkreeg en wist oo.. nou gaan we dit verdorie weer doen :(. Bij opstappen doet hij al steeds moeilijker, alsmaar weglopen en drijgen omhoog te komen. Het zadel kan het ovegerens niet zijn want bij aankoop paste deze perfect en hij is niet echt dikker geworden of bespierder.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 20:42

Alexandra_ schreef:
vonneke schreef:

Hij kan het niet leuk hebben toch? om even een voorbeeld te geven:
Als je nieuw werk heb, denk je dat het wat voor je is, je kent de mensen nog niet zo goed en denkt dat je wel in de groep past.
Echter na enkele weken of maanden kom je erachter dat je het toch niet naar je zin heb, dat het werk je niet (meer) aanstaat en dat de mensen niet zo aardig zijn als je dacht.

helemaal mee eens :j

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:44

Ik heb niet alle reacties gelezen dus sorry alvast als het er dubbel opstaat..

Heb zelf een poosje een tuiger mogen verzorgen die eigenlijk alleen maar voor de kar liep maar wel beleerd was onder het zadel. Stemhulp was daardoor een ideale uitkomst..

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je sowieso eerst een goeie band gaat opbouwen met je paard.. Al zou het eerst alleen uit lekker tutten etc bestaan..langzaam opbouwen naar uitstappen als een ander je paard door kan rijden en van daaruit verder met goeie begleiding. Een goeie instructeur of instructrice waar je jezelf ook goed bij voelt is zeker heel belangrijk.. Die zelf ook op je paard wil stappen om je er door te helpen.
Mijn ervaring is ook dat altijd longeren voor het rijden aan niet veel helpt misschien in het begin maar op langere termijn niet..
Verwacht niet teveel en bouw het rustig aan op.. Vertrouwen van beide kanten is heel belangrijk.. Zonder vertrouwen kom je nergens..

En uit je bericht kan ik opmaken dat je er op dit moment zelf niet veel plezier in hebt.. Dat voelt je paard ook.. En daar word t voor t beestje ook niet makkelijker op!

Succes!

canela

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 20:46

ik laat het bij casper niet merken dat ik het eigenlijk niks aan vind, doe net alsof het de leukste ter wereld is waar ik alles mee kan, als hij de dag ervoor het gekut dan doe ik net alsof er niks is gebeurt, maar zodra ik weer in de auto zit .. oee hahaha

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:47

Alexandra_ schreef:

wat een gruwelijke onzin.

Alexandra_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:50

StalNollie schreef:
Alexandra_ schreef:

En waarop baseer je dat? onderbouwing graag.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:50

Onbewust voelt je paard het toch.. Kun je nog zo opgewekt zijn.. Je blijft er stiekem denk ik toch mee zitten.. Paarden zijn daarin heeeeeel gevoelig..

Ik merk het zelf ook met rijden.. En stap nu niet eens op als ik niet lekker in m'n vel zit.. Dan kan ik nog zo vrolijk doen.. Ik merk t wel

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:51

Ik zou zeggen strik er om en terug.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 20:52

kohtje schreef:

hahaha ja wat mij betreft was die allang terug, maar mn moeder wilt het 2 VOLLE maanden proberen -O-

Alexandra_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:55

laurenuptown schreef:
kohtje schreef:

hahaha ja wat mij betreft was die allang terug, maar mn moeder wilt het 2 VOLLE maanden proberen -O-

Hmm rijd je moeder er ook op? zo nee zou ik die er even 2 maanden opzetten :P

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:56

Als je er nu al zo over denkt word het denk ik moeilijk om een leuke band op te bouwen met je paard.. Maar er kan veel meer als een maand over heen gaan om een band op te bouwen en een tuiger is niet het makkelijkste paard..

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 21:01

laurenuptown schreef:
kohtje schreef:

Hmm rijd je moeder er ook op? zo nee zou ik die er even 2 maanden opzetten :P[/quote]

ja we rijden samen, ze heeft dagen tegen mij gezegt ( wat eerste maand ook gebeurde ) ga jij er nou maar alleen op dan is het niet zo verwarrend voor hem ( ze dacht echt dat ik dat leuk vind ) nou 1e maand gewoon alleen ik erop geweest nou ben er meerdere malen echt vies afgegooit, hij ging door tot ik lag. En toen vanmiddag heb ik gezegt; waarom moet ik dit stomme werk doen? waarom ga jij er niet op, ik vind deze maanden echt niet leuk hoor en toen keek ze me verbaast aan en zei nou dan gaan we samen en dat vond ik goed dus we gaan nu bijde :j

Alexandra_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:03

laurenuptown schreef:
laurenuptown schreef:

Hmm rijd je moeder er ook op? zo nee zou ik die er even 2 maanden opzetten :P

ja we rijden samen, ze heeft dagen tegen mij gezegt ( wat eerste maand ook gebeurde ) ga jij er nou maar alleen op dan is het niet zo verwarrend voor hem ( ze dacht echt dat ik dat leuk vind ) nou 1e maand gewoon alleen ik erop geweest nou ben er meerdere malen echt vies afgegooit, hij ging door tot ik lag. En toen vanmiddag heb ik gezegt; waarom moet ik dit stomme werk doen? waarom ga jij er niet op, ik vind deze maanden echt niet leuk hoor en toen keek ze me verbaast aan en zei nou dan gaan we samen en dat vond ik goed dus we gaan nu bijde :j[/quote]

Succes ;)
Ik hoop dat het verbeterd maar zie het 'somber' in, als ie er echt geen plezier in heb..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:04

Alexandra_ schreef:
StalNollie schreef:

omdat ik er zelf 1 rijd. en er een heel topic hierover loopt waar de mensen erop rijden, dressuur, springen en van alles.

Alexandra_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:05

StalNollie schreef:
Alexandra_ schreef:

omdat ik er zelf 1 rijd. en er een heel topic hierover loopt waar de mensen erop rijden, dressuur, springen en van alles.[/quote]

Oh? nou dan moet je echt even een dagje meelopen op de fokkerij hier hoor :')
Heb er zelf ook een gehad, tuigers zijn geen rijpaarden.. Ze kunnen het goed doen, maar daar is zeker meer aan vooraf gegaan ;)