144 kan VERWAARLOOSD paard niet helpen want beller te jong?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:18

gohya schreef:
Dit is echt niet van de ouderdom! dit paardje is ondervoed.
Ik heb er ook eentje in de opvang gehad,precies net zo mager,en dat paard was ook ondervoed.Ze was pas 19 jaar oud,maar gewoon ondervoed,zei ook de D.A.
Ik heb hier een paard staan van 25 jaar oud,en die is hollands welvaren.Kan je een foto laten zien hoe mager ze was en hoe ze nu dus is.

nou daar ben ik het nog niet zo maar mee eens, het verschil tussen een paard van 25 ( in mijn ogen zelfs jong ) en 1 van tegen de 35 is vaak enorm, ik heb ze magerder gehad hoor, met een superglimmend velletje en echt veel zorg en voer , in de paardenkamp zien ze er niet anders uit, of vind je die ook ondervoed ????

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:18

bericht gewijzigd
Laatst bijgewerkt door elady op 14-11-12 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:19

Met de juiste voeding worden oude paarden niet mager,mits ze niet ziek zijn.
Staat deze pony in Eerbeek? is dat langs het kanaal?
Laatst bijgewerkt door gohya op 14-11-12 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:20

Misschien wordt het dier ook prima verzorgd, maar in dit soort gevallen is het altijd beter om het even te controleren voor de zekerheid of niet dan. En dat kan je beter doen als instantie dan als een meiske van 14.
De instantie vermeld het bij het adres en kan toekomstige klagers te woord staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:22

gohya schreef:

Het is wel lastiger ze vol te houden, juist omdat ze niet altijd in staat zijn alle voedingsstoffen uit het voer te halen, vanwege slecht gebit dat bijvoorbeeld afgesleten is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:27

Mindim schreef:
gohya schreef:

Het is wel lastiger ze vol te houden, juist omdat ze niet altijd in staat zijn alle voedingsstoffen uit het voer te halen, vanwege slecht gebit dat bijvoorbeeld afgesleten is.

Daarom zeg ik ook:met het juiste voer.De Senioren slobber van Masters bevat álles wat ze nodig hebben.Is speciaal voer voor oude,zieke,zwakke en zogende merrie´s.
Ook zit er veel ruwvoer in en weinig suikers.

marisseudine

Re: 144 kan VERWAARLOOSD paard niet helpen want beller te jong?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:29

een oud paard mag nooit dun zijn. voor dit gratenpakhuis is geen excuus!!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:30

Hoo maar..
Een heel oud paard kan dus niet mager zijn volgens jullie is als die goed gevoerd wordt ?
Ooit gehoord van oude darmen die niet goed meer werken ?
Ik zie op de foto's gewoon een oud mager paard en sommige paarden zien er op hun 30 ste nog mooi gezond uit, maar anderen beginnen dan al met hun laatste levensphase.
Het kan best zijn dat het paard ondervoedt wordt, maar het kan ook heel goed zijn dat die gewoon stokoud is en zijn laatste reserves aan het opbranden is.
Zolang die eet, loopt, geniet van het leven wat is er dan mis met een oud mager paard ? Op de weide zie je ook een stal staan en mischien wordt die wel heel goed verzorgt.

Ik zou het ook gewoon aa nde eigenaar vragen en als dat geen duidelijkheid geeft dan pas de 144.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:31

marisseudine schreef:

Helemaal mee eens. _/-\o_
Tenzij het paard ziek is,maar dan is inslapen de beste optie.
Dit paardje kan weer dikker worden met het juiste voer.

@betadine
daarom staat er ook:MITS die niet ziek is.
Een gezond oud paard hoeft niet graatmager te zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:41

Ik vraag me af of dit paard wel zo oud is als hier wordt gezegd, als ze mager zijn denk je al snel met een oud paard te maken te hebben maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
Ik zie bij dit paard niet de kenmerken van een echt oud paard.
En 20 is nog niet zo oud hé, zeker niet zo oud dat ze er zo bij moeten staan als hier.

Heb je al met de eigenaar gesproken? Dat lijkt me de eerste stap, daarna kun je altijd nog gaan bellen met 144.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:44

betadine schreef:
Hoo maar..
Een heel oud paard kan dus niet mager zijn volgens jullie is als die goed gevoerd wordt ?
Ik zie op de foto's gewoon een oud mager paard en sommige paarden zien er op hun 30 ste nog mooi gezond uit, maar anderen beginnen dan al met hun laatste levensphase.
Het kan best zijn dat het paard ondervoedt wordt, maar het kan ook heel goed zijn dat die gewoon stokoud is en zijn laatste reserves aan het opbranden is.
Zolang die eet, loopt, geniet van het leven wat is er dan mis met een oud mager paard ? Op de weide zie je ook een stal staan en mischien wordt die wel heel goed verzorgt.

Ik zou het ook gewoon aa nde eigenaar vragen en als dat geen duidelijkheid geeft dan pas de 144.

Inderdaad we weten het niet, juist daarom gewoon laten controleren.
Een paard met darmen die erg slecht werken, zou voor mij een reden zijn om in te slapen, dit kan namelijk zeer pijnlijk zijn. Ik weet niet of er andere paarden in het zelfde landje staan, er ligt voldoende mest voor 1 paard om goed functionerende darmen te hebben.

Diertje kijkt niet triest iig, gewoon zekerheid voor onzekerheid nemen en ga heen of laat een volwassene 144 bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:46

anneliesdj schreef:
Ik vraag me af of dit paard wel zo oud is als hier wordt gezegd, als ze mager zijn denk je al snel met een oud paard te maken te hebben maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
Ik zie bij dit paard niet de kenmerken van een echt oud paard.
En 20 is nog niet zo oud hé, zeker niet zo oud dat ze er zo bij moeten staan als hier.

Heb je al met de eigenaar gesproken? Dat lijkt me de eerste stap, daarna kun je altijd nog gaan bellen met 144.

Het paard is al behoorlijk grijs op het hoofd en als ik goed kijk zie ik ook al ingevallen holtes boven de ogen. Vaak zie je het ook wel aan het loopje, de achterbenen wat stokkerig, helaas zien we dat dan weer niet op de foto :D

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:46

betadine schreef:
Hoo maar..

jij beschrijft hier dus een paard wat niet gezond is! dat is wat anders dan oud ;)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:51

Ik zou zeggen kom maar bij mij langs en dan laat ik je zien dat een beestje dat er zo uitziet geen verwaarlozing hoeft te zijn.

Ik schaam me er niet voor te zeggen dat mijn oudje van 35 er bijna exact zo uitziet, op de ribben na want die van mij heeft wel een lekker buikje maar zeer zeker wel een identiek ingevallen kont.

Ook die van mij staat heel de dag op het weiland (wel met deken),simpel omdat ze dan lekker in beweging blijft. Tijdens het voeren (4xp.d) staat ze apart (op de weide) van de andere 2 zodat ze op haar gemak haar ruwvoer en krachtvoer kan eten zonder verjaagt te worden.

Die van mij eet haar ruwvoer erg traag vanwege ontbrekende kiezen,verder heeft ze nog beschikking over de weide die nu (vrij logisch) niet veel voeding meer verschaft. Vandaar de 4x per dag krachtvoer van o.a Senior priories,lucerne,muesli en brok. En toch ondanks dit alles komt er geen kilo meer aan, tandarts komt regelmatig en de DA geeft aan dat zij nog prima gezond is.

Ook zit ze nog vol leven, rondje wandelen is bij haar nog steeds een rondje dribbelen, oortjes staan nog steeds vrolijk naar voor gestoken.

Mijn oudje is nooit stevig geweest,sterker nog....er heeft nooit een speklaagje op gezeten. Beestje is altijd intensief gebruikt voor de sport,was één bonk spieren, eenmaal bij mij heb ik haar enkele jaren in de sport gereden maar voornamelijk recreatief tot haar 29e. Ze heeft een langerekte bouw (ik noem het altijd tackel bouw, korte benen lang lijf) en toen zij vanaf haar 29e het werk ging afbouwen verdwenen de spieren en kwam het punt kontje ervoor in de plaats.
Moet ik haar dan maar inslapen voor de buitenwereld en het aangezicht?

Als ik de TS was zou ik gewoon proberen de eigenaars te achterhalen voor haar eigen gemoedsrust maar ik denk niet dat dit beestje verwaarloost word.Zou je bij mij komen met zo'n verhaal zou ik je iig te woord staan en laten zien dat ik echt mijn best doe en veel tijd en geld steek in mijn oma'tje.

Lottie84

Re: 144 kan VERWAARLOOSD paard niet helpen want beller te jong?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:54

Even praktisch gezien... Is er nu al wat gebeurt? Heeft er een volwassene gebeld?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:57

Ik zier ook gewoon een oudje, en die zijn lastiger op gewicht te houden. Ik had er 1 van 36 op stal staan, daar gingen kilo's voer in om haar op gewicht te houden, en nog zag ze er zo uit. Wie zegt dat dit dier geen deken op heeft, wellicht was het een lekker dagje om de boel even te laten luchten.

Er is even te weinig info om direct te gaan roepen dat het dierenmishandeling is. Stonden er andere paarden bij? Hoe zagen die eruit? Het dier heeft geen doffe, verwaarloosde vacht of iets dergelijks.

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:00

oeh, hier draait mijn maag wel even van om...
kan niet goed aan de foto's zien of het oud is etc...

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:02

Utixo schreef:
Ik zier ook gewoon een oudje, en die zijn lastiger op gewicht te houden. Ik had er 1 van 36 op stal staan, daar gingen kilo's voer in om haar op gewicht te houden, en nog zag ze er zo uit. Wie zegt dat dit dier geen deken op heeft, wellicht was het een lekker dagje om de boel even te laten luchten.

Er is even te weinig info om direct te gaan roepen dat het dierenmishandeling is. Stonden er andere paarden bij? Hoe zagen die eruit? Het dier heeft geen doffe, verwaarloosde vacht of iets dergelijks.

Jij zegt wat ik denk en wat ik probeer te vertellen, alleen bij mij word het weer een mega verhaal :D

Die van mij staat nu overigens ook even zonder deken,lekker in het zonnetje en inmiddels vol bagger door het uitgebreid rollen......nu ziet ze er helemaal uit als een ernstig gevalletje verwaarlozing.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:03

Ik ken ook verscheidene oudjes die er net zo uitzien en die niets te kort komen en nog heel levendig zijn en gewoon genieten van hun oude dag. Mager wilt echt niet altijd zeggen ongezond.
Zo ook op de manege waar ik als kind reed. Een pony van 34 jaar en ook zo mager. Die was al 3x op pensioen gezet. Had op de manege een open stal en kon gewoon rondwandelen waar die het zelf wou en eten wat hij lekker vond werd netjes verzorgt en hij genoot echt nog van zijn leventje. Van zijn pensioen kwam echter nooit niet veel in huis, want hij kwam de lessen in om bereden te worden en ja dan zetten ze er een licht kindje op en zag je hem volledig opbeuren. Wat een vechtertje was die pony. Ben blij dat die manege hem niet heeft ingeslapen om ethische redenen, want die genoot echt wel van zijn mager opa leventje en van pensioen werd die gewoon depressief. Mocht mijn paard net zo oud worden en even levendig dan teken ik direct en neem ik de magerheid er wel bij. Als paard maar gelukkig is en goed verzorgt wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:11

marisseudine schreef:

En wie weet is dit paard nog maar net opgevangen door de eigenaar ;) en heeft het tijd nodig om weer gezonder eruit te zien. Maar goed van een foto is altijd precies te zien wat er aan de hand is, dat is gelukkig wel zo makkelijk :Y)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-11-12 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:12

wat een nare foto's maar je weet de situatie niet, denk wel dat het goed is om er achteraan te gaan of jij dat nu bent of iemand van de dierenbescherming!! wel belachelijk van 144 om je zusje niet serieus te nemen??? ik heb zelf ook geen goede ervaringen met 144 helaas.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:26

Dit was mijn 19 jarige vlak na de winter. Is niet zo erg als het paardje in dit topic maar ziet er ook zorgwekkend uit.

Afbeelding

Ik ben de halve winter bezig geweest om haar op conditie te krijgen. Onbeperkt hooi kreeg ze al, seniores priores, andere soorten voer. Dierenarts laten controleren, ontwormd, vitaminespuit etc.etc. er was geen vet op te krijgen. Ze was verder erg attent en vrolijk.

Ik had het echt niet op prijs gesteld om 144 op mijn erf te krijgen n.a.v. een melding. En dat bedoel ik dat mensen oordelen vanaf een foto. Als jullie deze foto hadden gezien was ik waarschijnlijk ook al veroordeeld tot dierenmishandelaar van het jaar terwijl er van alles aan is gedaan.

Ze is overigens pas weer bijgekomen toen ik haar net gewonnen hooi (waar je normaliter een week of 6 mee wacht) in kleine porties opbouwend met brok ben gaan voeren.

Ze ziet er nu perfect uit. Ik denk zelf dat het hooi wat wij gaven geen voldoende voedingsstoffen had maar ook dat blijft gissen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:32

Extreem, mijn merrie is bijna 22 en ziet er perfect uit!
Wellicht een deken opleggen zodat ze niet zoveel energie verbrand om het lichaam op temperatuur te houden.
(Wat overigens niet lukt zonder reserves..)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:37

Mindim schreef:
Het paard is al behoorlijk grijs op het hoofd en als ik goed kijk zie ik ook al ingevallen holtes boven de ogen. Vaak zie je het ook wel aan het loopje, de achterbenen wat stokkerig, helaas zien we dat dan weer niet op de foto :D

Dat grijze zie ik dus niet zo, wel dat hij lelijk in de vacht zit maar dat is logisch in zo'n conditie.
Ingevallen holte's ook, bij magerheid is dat het eerste wat je ziet veranderen.
Ik zie ook geen afgeleefde rug, achterhand of benen.
De hele uitstraling geeft mij gewoon niet het idee dat het een oud paard is.
Bovendien hoeft een oud paard ook niet zo mager te zijn.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:38

zo zitten er veel verschillen in qua leeftijd en hoe ze in conditie zijn maar toch kan je het niet laten zitten als je het niet zeker weet vind ik..

dit is mijn paard op 27 jarige leeftijd afgelopen augustus gemaakt
Afbeelding