wat mag de ziekte van je paard kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: wat mag de ziekte van je paard kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:45

*gooi*

;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:47

Toen mijn paard droes kreeg, belden we de DA voor advies en dat was het.

Niks gedoe van kliniek etc.

Gewoon op advies van DA dagelijks slobber geven en de temperatuur in de gaten houden en vooral alles goed schoonhouden en ontsmetten met dettol, en dat was het.

En ook vertelde de DA waar ik op moest letten en wanneer ik ze er wel bij moet halen.

Hij genas er heel snel van en was niet eens erg afgevallen, dankzij advies van de DA om hem dagelijks lekker slobber te geven dat hij niet te veel afvalt en zo pijnloos mogelijk kon eten (hij had echt een gat in de keel). Altijd blij me te zien, ik gaf m veel aandacht en maakte de vieze wond zo goed mogelijk schoon.

Waarom dan zo'n dure behandelingen en onderzoeken voor een Droes wat je toch moet laten uitzieken.

Het is eenvoudig zelf te verzorgen en te verplegen, wel goed opletten dat je elke dag schone kleding hebt en goed je handen wassen en vooral geen andere paarden aanraken of wat dan ook.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 20-08-12 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:52

Mijn kosten voor dit jaar; 131 euro door aanval met een hond. Spoed en weekend.

Maar de duurste kostenpost van 1 jaar
Hoefbevangenheid: 322 euro (metacam was duurder dan de dierenarts laten langskomen zie ik haha)
Biopt tumor laten onderzoeken; 157 euro
Operatie; 250 euro

(en reguliere kosten nog erbij voor inenting, chippen etc in dat duurdere jaar; 102 euro)

Droes heb ik de dierenarts wel voor moeten laten komen; at en dronk niets meer, viel erg af en had 4 gigantische bulten. Dus beestje was echt doodziek toen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:58

Ja voor sommige gevallen moet de dierenarts wel erbij, mij is dan ook verteld waar ik op moet letten en wanneer ik ze er wel bij moet laat komen.

Bij mij was dat gelukkig niet nodig, wel kwam hij m ff controleren als hij er toch was voor een ander paard dat wel erg ziek was. HIj vond het erg goed gaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:10

Wat het mag kosten hangt van de mogelijkheden op en na genezing af.
Het mag veel kosten, als er een goede kans op genezing is. Als er weinig kans is dan ben ik daar voorzichtiger in.
Net als wat de mogelijkheden nog zijn, een pony die met pensioen is (oud of door een blessure) zal ik minder ver voor gaan dan voor een jonge verder gezonde pony die na herstel gewoon weer volledig ingezet kan worden.

Ik heb mijn pony van 150 euro laten castreren voor 600 euro. Veel geld? Ja, zeker. Het waard? Zeker weten :j .

Ik heb ook eens sectie laten doen op een pony (zou ong 500 euro kosten, was uit eindelijk goedkoper omdat ze haar ook voor andere onderzoeken gebruikt hebben). Pony kreeg ik er niet mee terug, maar had wel nog 6 zieke pony's thuis staan die ik wel wou redden. Dierenarts bezoekjes en medicijnen hebben me ook ruim 1000 euro gekost toen, maar de rest van de pony's staat er nog, in goede gezondheid :).

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:11

Het mag zoveel kosten , als het maar een paardwaardig bestaan blijft .

Niekje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:12

ik ben het eens met degene hierboven.
Ik zal er alles maar dan ook alles voor over hebben om mn paard te redden, zolang het voor het paard natuurlijk ook wel een mooi leven blijft

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:17

Lastige vraag! Ik zou eerst kijken naar hoe groot de kans is dat mijn paard dan geholpen is. Als ik een paar duizend euro moet neerleggen en de kans van slagen erg klein is denk ik er wel 2 keer over na.

Mijn vorige shet heeft eens een longontsteking opgelopen. Na een hoop medicatie en geen verbetering moest hij naar de kliniek toe. Hij heeft daar uit mijn hoofd gezegd zo'n 2 weken gestaan. Al met al alles bij elkaar inclusief alle medicijnen en zorg was ik € 1.000 verder, maar mijn pony was weer helemaal genezen en vrolijk! Het is een hoop geld maar het meer dan waard!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:56

Mooie vragen en een mooie discussie.

In mijn geval, ik heb mijn pony al 16 jaar.
Sinds een aantal jaren staat ze met pensioen, omdat ik gewoonweg te groot voor haar ben geworden.
Zij mag haar dagen/jaren nog gewoon bij mij slijten.

Ze is een zomereczemer, buiten dat heeft ze nooit wat gemankeerd, nog geen kreupelheid gehad.
Ze is nu 21 jaar, en heeft merendeels van haar leven 24/7 buiten geleefd.

Mocht ze nu dus wat krijgen waarbij ik haar moet gaan opsluiten, dan is het over.
Ik kan haar dat niet aandoen, ze zou na 1 dag al knettergek zijn.

Krijgt ze iets wat veel geld kost en/of de kans op herstel klein is, dan is het ook over.

Ja, ik heb een spaarpot, voor haar, maar ook voor mijn andere dieren.
Maar er is een grens, voor mijn geld, maar ook voor haar dierwaardig bestaan.

Daarnaast geeft je gevoel vaak zelf aan of je het nog moet proberen of dat het einde in zicht is, en dat gevoel en die grens is voor iedereen totaal verschillend.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 14:09

Ragdollcat, mijn paard heeft geen gewone droes gehad, maar naar binnen geslagen droes..... dat is helaas niet te verhelpen met 1 keer dierenarts en goed schoonhouden.
Uiteindelijk is hij klinisch onderzocht en behandeld en heeft hij het gered.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 14:10

Centraal topic- prima. Hoe doe je zoiets, moet je dat aanvragen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:10

heb het al bij het team neergegooit :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:26

Ragdollcat schreef:
jamiroquai schreef:
Pft Nouvel, jij hebt er ook al aardig wat ellende opzitten, kan me voorstellen dat je spaarpotje echt leeg is. Zeker een opname en de nazorg na een operatie zijn volgens mij nog flinke kostenposten. Maar als je paard aan 3 benen ziek is, wordt het een moeilijke zaak..... Je kunt je paardje ook niet eeuwig op Metacam zetten (Over medicijnkosten gesproken...)

Maar ja, wat doe je dan als je een foto laat maken, en er komt uit dat ze ook een scan of een echo moet, of een langdurige behandeling. Dat is weer die beruchtr grens: Doe ik het wel, doe ik het niet... <oeilijk!

Ja echt een moeilijk geval.

Ik zou denk ik het laten inslapen ipv langdurig laten behandelen zonder te weten of het goedkomt, zeker als het al erg veel gekost en langdurige behandelingen heeft gehad en de spaarpot leeg is en er nog geen verbetering te waarnemen is, ondertussen lijdt het dier er wel aan. Eens is het genoeg.

Gisteren gekeken hoe ze liep, dat was duidelijk beter dan een week geleden.
Mag nu weer stappen aan de hand en de metacam gaan we afbouwen.
Volgende week maandag toch afspraak voor osteopatische behandeling van mijn andere paard, dan laat ik de veearts gelijk even kijken wat hij er van vindt.
Als het dan duidelijk verder verbeterd is ga ik nog geen foto's laten maken en houd ik gewoon nog even rust en stappen aan.
Vindt hij toch dat we foto's moeten maken en zou daar uitkomen dat het maanden gaat duren en volledig herstel onzeker is overweeg ik inderdaad om hierbij te stoppen...
dan hebben we genoeg gedokterd op alle verschillende fronten, ergens houdt het op...

(ik heb een week of 4 geleden nog een rekening van ruim 600,- betaald voor onderzoek en foto's voorbenen en rug en osteopatische behandeling)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 14:39

:(:) Oh Nouvel wat erg voor je..........al die moeite en die zorgen!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 14:40

Zal ik de bedragen voor het centraal topic bewaren of willen jullie ze al weten?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:41

jamiroquai schreef:
Ragdollcat, mijn paard heeft geen gewone droes gehad, maar naar binnen geslagen droes..... dat is helaas niet te verhelpen met 1 keer dierenarts en goed schoonhouden.
Uiteindelijk is hij klinisch onderzocht en behandeld en heeft hij het gered.

Dan mag je idd blij zijn dat je paardje nog leeft, want ze kunnen hier ook dood door gaan als het naar binnen slaat.
helaas 1x meegemaakt bij een veulen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:47

Hier ook een hersteller van een blessure. Ik heb het zelfde als de meeste hier. Prognose 100% herstel? dan ga ik ervoor maar uiteraard is er wel een keer een grens aan de behandel kosten.
Ik werk ook hard voor mijn geld maar meer uitgeven dan er binnenkomt kan ik niet en ik leef niet alleen voor mijn paard.
Ik ben nu inmiddels 7-8 maanden verder met mijn paard en al een aardig bedrag kwijt aan 4 kliniek bezoeken en 3 september moet ik weer (laatste controle).
Hij heeft een rugband ontsteking en dat geneest gewoon prima alleen kost het tijd dus dan ga ik er zeker voor.
Maar geven ze een 50/50 kans voor een koliek operatie denk ik ook niet dat ik het geld daar in ga stoppen

Ik vond dat trouwens ook wel prettig aan bodengraven, ik wist precies wat daar de scans, foto's en echo's kosten, heel fijn

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 14:58

Heeft me 700 euro gekost zie ik nu..... Zonder extra benzinekosten (150 euro) en extra kinderopvang.
Gelukkig heeft de stalbaar niks extra gevraagd voor de maatregelen die hij heeft moeten nemen... (Extra uitmesten ivm binnen staan, hooi en stro, afzetten van een quarantaineweiland, extra controle s'nachts, beschikbaar stellen trailer en chaufferen.)

Hij was echt dood en doodziek, de veearts had dit pas 1 keer meegemaakt, zo erg.

Toch even een paar bedragen, dan kan ik kopieren en die troep opruimen....

Dit is van de droes

visite paard 36 euro
consult op de kliniek 20
avondvisite 50
pijnstiller injectie 15 euro
antibiotica 500 gr. 17
equipulminsiroop 52
injectie metacam 2o (acute pijnstilling)
100 ml. metacam 59 (pijnstiller voor plm. 5 dagen)
sedatie 20
röntgen 50 hoofd voor evt. andere zichtbare afwijkingen
Laryngobronchoscopie 71 (kijken of er in het hoofd droeszwellingen zaten)
trailerontsmetting 8 euro
aeroob bacteriologische kweek 48 (om de droes te bevestigen)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:01

Ik hoorde idd van Else, dat je flink aan het dokteren bent met je paardje.
Vreselijk, dat was toch met die hoornzuil?
Zit daar al vooruitzicht in?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 15:04

Oh ja, that's me!

Ik ben met Else naar de kliniek geweest, Goof moest ook.
Is inderdaad de hoornzuil. Die geeft normaal gesproken ook geen enorme problemen, meestal groeit hij er gewoon vanzelf uit. Maar bij mij dus weer niet.

Bowie is een kei in van een kwaal een zaak van leven of dood te maken....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:06

Ja dat van Goof is ook niet mis, balen zeg.
Wel fijn dat het zo samen kan.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:08

Ik vind het toch wel moeilijk om vooraf te zeggen wat je wel of niet zou doen, het is van zoveel factoren afhankelijk op dat moment. Het criterium of je paard nog een paardwaardig bestaan heeft moet natuurlijk altijd voorop staan maar ook dat is een grijs gebied.
Mijn paard kreeg in oktober 2010 last van voorhoofdsholteontstekingen, na 3x een kuur antibiotica zijn er foto's gemaakt en bleek hij een ontstoken kieswortel te hebben. Antibioticakuren en foto's kostten al 300 euro. In april 2011 is de kies getrokken, 800 euro en met alle nabehandeling erbij zoals antibiotica, controles etc heeft het zeker zo'n 1100 euro gekost. In deze periode werd hij ook kreupel en bleef kreupel, hij bleek HKO 3 te hebben. Hiervoor zijn op de kliniek foto's gemaakt, speciaal beslag etc etc, 300 euro. Dit was in oktober 2011. De snotneuzen kwamen ook weer terug, er bleek nog een restant van de kieswortelontsteking in de holte te zitten, dat is in december 2011 gedraineerd en gespoeld op de kliniek. Omdat de kreupelheid weer terugkwam is er ook gelijk een echo gemaakt en was ik vervolgens weer 1100 euro kwijt.
Omdat mijn 17 jaar oude ruin nog zo vrolijk en blij is maar de kreupelheid niet beter werd heb ik een zenuwsnede laten doen, weer 1000 euro, vervolgens een ontsteking waarvoor antibiotica en behandeling en huppa weer een paar honderd euro lichter.
Kijk, die zenuwsnede is geen standaard-iets en ook een gevoelig punt, ik begrijp als mensen hiertegen zijn, ik wil daarover niet in discussie en weet ook niet of ik dat ooit nog eens zou doen. Maar alles wat daarvoor gebeurd is, tsja, ik laat een paard niet inslapen omdat hij een ontstoken kies heeft, toch? Maar het kost wel bakken vol met geld en uiteindelijk kwam er nog een dure ingreep achteraan(het draineren).
Het is vantevoren heel makkelijk om te zeggen dat doe ik niet dan laat ik mijn paard inslapen maar als je paard er nog fris en fruitig bij staat is het heel moeilijk om de stekker eruit te trekken.
Ik heb het allemaal gedaan omdat ik zag dat mijn paard echt nog niet 'op' was en die leeft nog steeds zijn vrolijke onbezorgde leventje.
En ook niet geheel onbelangrijk: gelukkig had ik geld ervoor op mijn spaarekening.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 15:18

Mooi verhaal Vala!

Maar ja paardwaardig: Als mijn paard alleen maar grasmaaier zou zijn: hij moet op speciaal fructaanarm gras- vindt-ie niet lekker.
In de winter s'nachts op stal- baalt hij van. Geen krachtvoer= niet leuk. Zou hij zo happy zijn als fructaanarm graasmaaier die ook nog eens binnen moet staan in de winternacht? Dan zou ik eens zijn gedachten moeten laten lezen....

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:22

Ik denk dat je als eigenaar heus wel weet wat paardwaardig voor je eigen paard is of niet, je kent je eigen paard het beste!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:24

Vala schreef:
Ik denk dat je als eigenaar heus wel weet wat paardwaardig voor je eigen paard is of niet, je kent je eigen paard het beste!

mee eens!

niet voor elk paard geldt daar de zelfde maatstaf voor denk ik...
het ene paard is blij op de wei en het andere paard snakt naar elke dag aandacht en iets te doen hebben...
en als ze constant pijn hebben maak je ze op de wei ook niet blij...