Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:55

Zoals de meesten hier verwachten dat medeweggebruikers het wezen paard snappen, zou het ook niet verkeerd zijn om je eens in het wielrennen te verdiepen. Wederzijds begrip heet zoiets.

diddletje

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:00

maar kun je dat dan uitleggen Betteke? ik ben namelijk wel benieuwd. Hoe ik wielrenners namelijk ken is het inderdaad het eerder genoemde "associale"weggedrag, dat ze fietsen op een provinciale weg, slecht zijn in het voorrang verlenen enzovoorts. Maar wat steekt daar dan voor reden achter vanuit een wielrennner gezien?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:01

amykimmie schreef:
Weet iemand waar je verder nog klachten kunt indienen? Ik ben het nu echt spuugzat.

Nergens, hoe stresserend voor jou het ook was, je stond met je dwars paard het fietspad te blokkeren, en de fietsster gebruikte dus gewoon haar bel om aan te geven dat je aan de kant moest.. niets mis mee.
Niet leuk voor jou, en die vrouw op de fiets had ook niet hoeven vloeken, maar op zich is die prima in haar recht op het fietspad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:05

am_vanes schreef:
Ik heb zelfs salinero met Anky erop in blinde paniek door jumping Amsterdam zien rennen, lijkt me niet dat men kan zeggen dat Anky haar paard niet onder controle heeft.

Dat kan wel en gebeurt vaak. Het was bovendien verre van de enige keer. Het incident op de wereldruiterspelen gaf eigenlijk de medaille aan de bereden agent :)*
Anky heeft haar dressuurpaard inderdaad NIET onder controle.
Ze doet er verschikkelijk knap een via aangeleerde hulpeloosheid gecondioneerde routine mee en als een toeschouwer een knalscheet laat ploft haar paard uit haar schijncontrole.
Het is hét schoolvoorbeeld van een top zonder fundament onder de basis.
Het is eigenlijk een bewijs dat die circusdressuur niets met goed paardrijden van doen heeft en ook niet met rijpaarddressuur.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 31-07-12 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:08

ik haat wielrenners!
ze denken echt dat ze heilig zijn!
heilige boontjes! had gehoopt dat je paard een trap had gegeven ! :+

niet raak, maar wel de schrik!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:10

Huertecilla schreef:
am_vanes schreef:
Ik heb zelfs salinero met Anky erop in blinde paniek door jumping Amsterdam zien rennen, lijkt me niet dat men kan zeggen dat Anky haar paard niet onder controle heeft.

Dat kan wel en gebeurt vaak. Het is verre van de eerste keer.
Anky heeft haar dressuurpaard inderdaad NIET onder controle.
Ze doet er verschikkelijk knap een via aangeleerde hulpeloosheid gecondioneerde routine mee en als een toeschouwer een knalscheet laat ploft haar paard uit haar schijncontrole.
Het is hét schoolvoorbeeld van een top zonder fundament onder de basis.
Het is eigenlijk een bewijs dat die circusdressuur niets met goed paardrijden van doen heeft en ook niet met rijpaarddressuur.

Nee ik krijg dus geen antwoord?

Ik vraag je serieus wat een paard dan wel is, en of je een onderbouwing hebt als je zegt 'een paard is geen vluchtdier'
maar die komt dus niet. Makkelijk hoor, moeilijke woorden neerzetten maar voor de rest eigenlijk niks.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:12

JenW schreef:
ik haat wielrenners!
ze denken echt dat ze heilig zijn!
heilige boontjes! had gehoopt dat je paard een trap had gegeven ! :+

niet raak, maar wel de schrik!

Nog even en fietsers moeten een nerf-gun meenemen om hun aanwezighied op fiets- en ruiterpad tegen ruiters te verdedigen en gaan de ruiters zich als op [PP] Veiligheidskleding voor ruiter en paard uitrusten _O-
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 31-07-12 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:16

Betteke schreef:
Zoals de meesten hier verwachten dat medeweggebruikers het wezen paard snappen, zou het ook niet verkeerd zijn om je eens in het wielrennen te verdiepen. Wederzijds begrip heet zoiets.

Ik ben een van de mensen die niet verwacht dat anderen paarden snappen, maar kun je mij uitleggen hoe dit gedrag van wielrenners goed te keuren is? Zoals ik al zei ben ik bekend met wielrennen maar naar mijn weten hoeft daar geen asociaal geschreeuw bij gepaard te gaan. En ook wielrenners hoeven niet altijd met zijn drieën naast elkaar te blijven rijden op een smal fietspad terwijl ze je passeren (lees: de berm in drukken).
Ik snap dat je als je van die klikschoenen hebt niet snel af kunt stappen bijv maar bovenstaande kun je toch niet goedpraten? Echt waar, heel veel wielrenners hier zijn ontzettend asociale lui. En ja, ik vind het ook asociaal om niet de poep van je paard op te ruimen maar het is opvallend dat wielrenners hier gemiddeld zoveel asocialer zijn dan andere weggebruikers. Ik ben blijkbaar niet de enige die dat merkt (er zijn ook vaak klachten over trouwens, en niet alleen van ruiters).
Kom ook hele vriendelijke wielrenners tegen hoor, daar niet van maar er zitten een hoop rotte appels tussen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:18

Je rijdt in een peloton en maakt snelheid. Je zit vastgeklikt aan je pedalen. Per rit wordt er een doel gesteld, net als bij paardrijden er ook een doel gesteld wordt. Wielrenners trainen, ruiters trainen ook. Ieder op zijn eigen manier voor zijn eigen hobby/sport.
Alleen de wielrenners hebben een dusdanige snelheid dat het heel moeilijk is om als compleet peloton ineens vol in de remmen te gaan.
De commando's van de voorman worden naar achter toe doorgegeven. Je kan je voorstellen dat als de voorman roept "remmen paard!" dat de achterste renner dat wellicht te laat hoort, vanwege de snelheid, en er daardoor ongelukken gebeuren.
Je leest hier vaak op bokt dat ze schelden, maar volgens mij zijn dat voornamelijk de commando's die aan de groep doorgegeven worden. Lijkt me sterk dat als je met 40 km/u wordt ingehaald je kan verstaan wat er geroepen wordt.

Het breed op de weg rijden is niet sociaal, maar rijdt wel lekker :D , een fatsoenlijke groep zal echt wel aan de kant gaan. Een heleboel fietspaden zijn niet geschikt voor racefietsen, denk aan stoeptegels waar van die gaten tussen zitten. Het dunne bandje van de racefiets kan daar makkelijk in en een doodsmak is dan zo gemaakt. Maar ik denk dat het voornaamste probleem is dat de meeste wielrenners niks tot weinig weten van paarden en de ruiters niet beseffen dat de wielrenners vastgeklikt zitten en behoorlijke snelheden halen op die iele fietsjes.

Ik weet van allebei een beetje en kan daarom begrip voor beide groepen hebben. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:20

NeverGiveUp schreef:
Ik vraag je serieus wat een paard dan wel is,

Een paard is een in groepsverband vooral ´diurnal´ * en ´nocturnal´* levende grote herbivoor.

De onderbouwing mbt ´vluchtdier´ heb ik gegeven.

*Ochtend-/avondschemering en nacht.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:31

Betteke, zoals ik al zei ben ik (een beetje) bekend met wielrennen en heb ik geen paard dus zijn mijn ervaringen gebaseerd op mezelf als fietser of skater. Hier in de polder rijden ze op smalle fietspaden. Ik fiets en skate zelf veel en ik heb er geen problemen mee om even opzij te gaan mocht dat nodig zijn (als ik skate bijvoorbeeld), ik kan dan makkelijker stoppen én makkelijker aan de kant gaan. Maar zodra ze beginnen met "donder op" "rot op" en dergelijke termen zoek je het maar uit (dit wordt dus naar je geroepen vanaf een afstandje omdat ze per se niks willen afremmen)... Of "pas op met je rotknol" is ook wel eens voorgekomen toen ik aan het wandelen was met mijn vz pony. Ik liep overigens netjes in de berm/weiland omdat ik 'm al zag aankomen maar blijkbaar was dat 'just in case'. Ik snap dat als je hard fiets je het niet vriendelijk kunt vragen maar roep dan gewoon "pas op" oid. De vriendelijkste roepen daarna nog even "dankje", zo simpel kan het zijn.
Sorry, wielrennen of niet maar hier is imo echt geen excuus voor. Als wij als fietsers netjes in een rijtje gaan rijden kunnen zij dat ook, ze hoeven niet stil te staan of plotseling te remmen want iedereen die uit zijn doppen kijkt ziet dat er meer fietsers op de weg rijden. Achter elkaar fietsen kan iedereen. Ik snap dat ze vaak op tijd fietsen maar je deelt dat ene smalle (netjes geasfalteerde) fietspad wel met anderen en als jij zo asociaal bent om gewoon lekker met zijn allen naast elkaar te blijven fietsen dan hoor je imo niet op de weg thuis.
En even voor de duidelijkheid; echt niet dat ze hier altijd 40 km/u fietsen op die smallere fietspaden (en anders zou ik zelf wel heel hard rijden :D )

Ik wil (en kan) best begrip hebben voor wielrenners - ook voor andere groepen - maar dit soort dingen kunnen imo echt niet gerechtvaardigd worden, wat je ook zegt. Natuurlijk zal een fatsoenlijke groep aan de kant gaan, en die zijn er ook heus wel. Probleem hier is alleen dat heel veel groepen gewoon niet fatsoenlijk zijn. Er zijn gewoon duidelijk een heleboel asociale wielrenners hier in de omgeving en ik ben wel vaker bijna van mijn sokken gereden/de berm in gedrukt omdat ze kennelijk moeite hebben met ruimte maken.

Er zijn ook echt leuke wielrenners hoor, die met z'n tienen voorbij komen en allemaal vrolijk zwaaien :D
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 31-07-12 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:37

Schelden is sowieso niet okee, ben ik helemaal met je eens. :j Ik heb zelf als ruiter geen ervaring met scheldende weggebruikers, of het nou wielrenners of automobilisten zijn en ik woon toch echt in het drukste gedeelte van Nederland.

Kan het niet zo zijn dat een hoop ruiters stiekem vinden dat iedereen maar rekening met hun moet houden? Die indruk krijg ik namelijk wel, ook hier op bokt. "Hullie" zijn vervelend, zitten me in de weg en ik heb een paard en ben daarom belangrijk/kwetsbaar/interessant/vul maar in.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:42

Ik denk dat een boel mensen vinden dat er maar rekening met ze gehouden moet worden :)) , maar ik denk dat teveel ruiters er vanuit gaan dat iedereen paarden snapt. Dat is gewoon echt niet zo. Er zijn echt heel erg veel mensen die niks maar dan ook niks van paarden weten en hun lichaamstaal ook niet herkennen - is voor ruiters zelf misschien lastig voor te stellen, maar je kunt er maar beter van uitgaan dat iemand op straat echt helemaal niks van paarden weet. Of dat als ze al iets als bijv angst herkennen, nog niet weten wat ze moeten doen. Mijn vriend heeft helemaal niks met paarden en hij snapte nog wel dat je niet dicht langs moet razen of hard moet toeteren maar er zijn genoeg andere dingen die hij ook niet weet (en dat is helemaal niet vreemd - hoe kun je nou verwachten van iemand die voor hij mij kende misschien drie keer een paard van dichtbij heeft gezien dat hij weet hoe zo'n beest reageert?). Ik denk dat veel ruiters daarmee de mist in gaan, dat ze gewoon teveel begrip verwachten. Je kunt dat begrip wel proberen te verkrijgen door te communiceren met je andere weggebruikers. Even aangeven dat ze moeten stoppen of langzamer gaan is zo gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 31-07-12 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:45

Iedere zomer is het weer hetzelfde liedje, fietsers die ruiters/amazone's in de weg zitten of ruiters/amazone's die fietsers in de weg zitten. Raar! 's Winters leest je hier geen topics over....!

In de zomermaanden mogen al op heel veel stranden geen paarden komen. Met reden.

Nu is het zo dat er al fietspaden én ook ruiterpaden zijn. Als dit gedrag zich voortzet ik ben het met HC eens(!)
dat er voor ruiters/amazone's een écht eind komt aan het gebruik van het fietspad.

TS schrijft: "Op een gegeven moment komen we langs een wei met paarden, mevrouw vond dat erg interessant, vond de berm opeens dood eng en wou niet meer voor of acheruit."

In zo'n geval ben je dus de controlle van het paard kwijt en moet je zeker niet op een drukke tijd gebruik maken van een fietspad.
Met je pony "Kim" lijkt het me geen probleem, maar met dit paard is het geen goed idee.
Je kunt het gerust wel doen, maar dan voorzie ik een verbod voor paarden op het fietspad aankomen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:46

Zijn we het weer met elkaar eens. :D En het is natuurlijk wel heel makkelijk om een ander de schuld te geven van je eigen onkunde.

Edit, is reaktie op Fiffil.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:49

Zeker, als iedereen zich nou gewoon een beetje aanpast komt het allemaal goed *\o/*

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:50

Haha HP inderdaad in de zomer lijkt het wel een grote zwerm hier langs de Amstel, al die fietsen en in de winter is het maar kaal :D

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:56

Fietsen ze eindelijk eens een keer op het fietspad, is het wéér niet goed _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:19

Wat ik veel lees, is dat ik doe alsof het fietspad van mezelf is.
Nee, dat is niet zo. Maar die van de wielrenners wel dan?
Je maakt mij ook niet wijs dat je niet door hebt met je gezonde verstand, dat er een paard op het fietspad staat te stuiteren.
HP: ik reed al expres savonds, omdat het dan rustiger is. En sorry hoor, maar hoe weet jij nou met welk paard of pony ik wel op de weg kan? Heb jij er ooit opgezeten?

In het verkeer moet men rekening met elkaar houden. Wie dan ook, autos, fietsers, ruiters, maakt niet uit.
Als er een fietser op het fietspad ligt, omdat die gevallen is, race ik er toch ook niet langs om vervolgens boos te roepen; heey ************, je blokkeert het fietspad?
Tja, had ie maar niet moeten vallen toch...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:24

Dien een klacht in, schrijf een brief naar het plaatselijke sufferdje en wordt heel snel wat volwassener.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:25

Waarom moet ik volwassener worden?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:25

Huertecilla schreef:
NeverGiveUp schreef:
Ik vraag je serieus wat een paard dan wel is,

Een paard is een in groepsverband vooral ´diurnal´ * en ´nocturnal´* levende grote herbivoor.

De onderbouwing mbt ´vluchtdier´ heb ik gegeven.

*Ochtend-/avondschemering en nacht.

Je hebt helemaal niets uitgelegd over vluchtdieren HC. En zoals ik al aangaf zou ik het fijn vinden als je dit onderwerp kunt onderbouwen aan de hand van iets anders als jou mening. Want zulke mooie dure zinnen opschrijven kan ik ook. En groepsverband is bij paardachtige een kudde. Dus dat een paard een kuddedier is klopt gewoon.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:27

amykimmie schreef:
Waarom moet ik volwassener worden?

Daar kom je met een jaar of tien wel achter....!

celine14

ik heb alleen de op gelezen dus wat ik zeg is misschien al 100 keer gezegt, maar om nou even 8 pagina's door te lezen ;) hmm daarvoor ben ik teveel OS aan het kijken :p

Je mag nog blij zijn dat die wielrenner een bel heeft!

quera

Het fietspad is voor fietsers.
Hoe raar ook stel je hebt een fietspad en daarnaast een 80 km weg. Dan moet jij officieel op de weg rijden. Jij zit dus altijd fout. Want je hoort daar niet te lopen met het paard.

Schelden is zowizo niet goed natuurlijk.