[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:44

:')
Ik zie je al rennen achter je spullen aan. Lekker ding is het toch. Voorlopig maar van genieten en dan zal de tijd het leren meis...

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:10

Ik wens je alle geluk van de wereld toe en duim heel erg hard dat alles weer goed komt met Frummeltje

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:28

Tja of het niet ideaal is dat hij lekker gek wilt doen weet ik eigenlijk niet. Zolang ze nog gek willen doen en dit eigenlijk nog wel kan (ze weten dondersgoed wat ze wel en niet aankunnen) zou ik er juist blij mee zijn.

Dat mijn atactische paard weer wilt steigeren bijvoorbeeld (in het land) betekend ook dat zij zich kiplekker voelt en dat ze dit aankan. Voorheen stopte ze daar juist mee omdat ze wist dat ze dan op haar plaat ging.

Tevens heeft zij ook erg veel moeite gehad met het staan in de trailer. Een een driekwarts trailer werkte in die periode het beste. Nu kan ze gewoon staan maar goed ben al jaren verder en dat ging ook niet van vandaag op morgen.

Regelmatig een osteo bezoek doet vaak wonderen, laten we hopen dat het voor Frum ook goed uitpakt. Zolang hij nog wilt zou ik lekker zo doorgaan, stoppen kan altijd nog.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:59

ik hoop echt dat ondanks alles je zo'n mooi positief persoon blijft, en niet boos word op de wereld. echt een mooie eigenschap!

het is zo poedersuiker van frummeltje... :(

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:04

Ik heb dit topic al een tijd gevolgd, erg vervelend nieuws voor je meid.. en wat de anderen zeggen: je bent zo'n mooi positief persoon, geniet nog zo veel mogelijk van elkaar. We vinden het allemaal heel erg rot van Frumsel..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 23:36

Nou, Frum gaat terror rodeo door de wei. :') Sjonge, wat kan die bokken. Zonder om te vallen of andere problemen te hebben. Wat dat betreft is het nog een heel gelukkig paard en heeft hij geen last.

Hij stalkt mij vreselijk. Waar ik ben, daar is Frum. Ik voel zijn adem constant in mijn nek. :P

Helaas is zijn prognose nog steeds niet al te best. Osteopaat had hem maandag weer gezien. Frum wordt helemaal idioot als de osteo aan de zenuwbanen op zijn hoofd probeert te komen. Dat staat hij niet toe en dan gaat hij ook bijna van de benen, zo slecht is hij dan ineens. In de andere testen / behandelingen doet hij het eigenlijk best oke. Hij is eigenlijk verrassend soepel en sterk, goed buigen, kan zich goed corrigeren, etc. Al met al is hij een heel apart geval. We denken al langere tijd dat hij een verstoring in zijn centrale zenuwstelsel heeft. Er lijkt iets niet goed te zitten in zijn hoofd. Het is net alsof hij op bepaalde manieren een soort van kortsluiting maakt, waardoor zijn lijf niet doet wat hij wil. Dat zou dan voortkomen uit een specifiek deel van de hersenen. Daarmee zou voor een groot deel verklaard kunnen worden waarom hij zo goed loopt en waarom hij op andere momenten zo slecht is. Helaas wordt hier de prognose alleen slechter van. Kan 'm niet in de schedel gaan zitten en een osteopaat kan daar ook weinig mee, vooral niet als hij zich zo erg verzet. Ook de middeltjes lijken zo op 't oog niet aan te slaan bij hem, helaas. Ik blijf bij mijn plan: laten lopen tot hij er zelf last van krijgt. Daar sluit tot nu toe iedereen die ik om raad/hulp heb gevraagd zich bij aan. Ik hoop dat hij nog heel veel jaren heeft, maar ergens geloof ik dat niet.

Hij doet me denken aan een mens in het beginstadium van dementie. Ik zie dat Frum soms niet snapt waarom zijn lijf niet doet wat hij wil. Dat vind ik moeilijk om te zien. Gelukkig zijn dat korte momenten en van vallen is geen sprake. Hij is overwegend goed. Maar nu is het mijn taak om in de gaten te houden of hij achteruit gaat en zo ja, hoe snel. Van de week kon hij zich een keer niet in de kootholte kriebelen toen hij jeuk had. Ik was er gelukkig bij om hem te helpen en dat was natuurlijk wel een heel lastig plekje, maar ik wil het niet zo ver laten komen dat hij zichzelf niet meer zou kunnen verlossen van jeuk.

Frum is een enorme clown en ik probeer elke dag maximaal van zijn mafheid te genieten. :D

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:30

Ik vind het echt heel mooi om te lezen dat je alles voor je paardje doet. Hem kriebelen als hij er zelf niet bij kan, hem de tijd geven en de ruimte om zijn gekke zelf te zijn.. Echt respect!! Hij had het nergens anders beter kunnen treffen dan bij jou.

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:12

Marise01 schreef:
Ik vind het echt heel mooi om te lezen dat je alles voor je paardje doet. Hem kriebelen als hij er zelf niet bij kan, hem de tijd geven en de ruimte om zijn gekke zelf te zijn.. Echt respect!! Hij had het nergens anders beter kunnen treffen dan bij jou.

Helemaal mee eens.... Respect hoor Lorette! _/-\o_ Echt super om te lezen hoe je met hem omgaat en hoeveel je voor hem over hebt!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:10

Wat een naar verhaal... Wat kunnen er zich toch akelige problemen voordoen, in dit geval ataxie (ik weet niet eens hoe je het schrijft, niet goed opgelet) of Wobbler.
Ik hoop dat je paardje toch nog op de een of andere manier opknapt. Het is zo moeilijk om een paar te verliezen. Maar je zal hem niet laten lijden, dat heb ik al wel begrepen. Je bent eerlijk ten opzichte van je paard.

Als ik Frummel zo op de filmpjes ziet, lijkt hij er weinig last van te hebben en lijkt hij zich ook goed te voelen. Maar je beschreef al dat je soms het idee hebt dat Frummel niet goed snapt waarom zijn lichaam/benen niet doen wat hij wil. Fijn dat je hem nu bij huis hebt, en hem kan observeren.

Ik wens je heel veel sterkte voor de komende tijd. Hoop dat je nog een poos van Frummel mag genieten.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:41

Ik lees al een tijd mee, tips heb ik niet voor je maar wil je ff laten weten dat ik hoop dat je nog lang van Frum mag genieten, er spreekt zoveel liefde en vriendschap uit je berichten. Knuffel voor Frummel en ook voor jou!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 23:12

Bedankt allemaal :)

Nog een kleine update voor het idee. Frum op 2 jaar en 1 maand:

Afbeelding

Op zijn hals en achterhand na heeft hij het model van zijn moeder. Dezelfde buik en net zo kortbenig. :P

cleej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:11

Wat vreselijk om te lezen!!
Heb heel de ochtend (tussen het werk door :D) genoten van de foto's, de verhaaltjes en de filmpjes! Wat een geweldige vent heb je!! Zo'n mooi kakarakter!

Ik snap helemaal hoe jij je voelt! Wij hebben 14-6 de knoop doorgehakt en besloten om mij vriendin te laten gaan! Frummel doet me erg veel aan haar denken!! Ze lijken erg veel op elkaar!!

Geniet van alle mooie leuke momenten!! En vind het super knap dat je hem nog niet hebt opgegeven! Ik hoop dat de situatie niet verslechtert! En dat hij nog vele jaren een mooi leven bij jou mag hebben!
Je kan trots zijn op jezelf en je paardjes!! Denk dat vele paardenmensen en paardjes jaloers zijn op jullie!!

Ik moest het gewoon even kwijt want had die na al die leuke verhaaltjes en filmpjes niet zien aan komen!! En zal jullie ook blijven volgen!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 01:46

hoe is het nu met hem?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 16:39

Hij doet het best heel goed! Voeren geeft geen spanning meer, dus hij loopt niet meer dronken naar de voerbak. Een strook gras erbij levert ook geen stress meer op, dus ook daar graast hij zonder enige problemen in de coordinatie. :) Rollen, rennen, slapen en opstaan, allemaal geen probleem.

De hooibak in de paddock vindt hij doodeng, dan is hij ineens heel slecht. -O- Laatst kreeg ik hem na 2 kg brok met zijn hoofd bij de bak, maar dan wil je niet weten hoe erg hij loopt te stunten.

Hier is het goed te zien:

Rollen geen probleem, maar als hij in de buurt komt van een hooibak, dan is het mis.

Hier was hij al 5 keer ontsnapt (onder het draad doorgekropen, geleerd van mijn pony :roll: ). Uiteindelijk heb ik hem maar laten lopen, zodat hij even zijn ei kwijt kon... Dat gaf meteen de mogelijkheid om een stukje draf te filmen, ook in krappe bochtjes. Wel even door zijn burka heenkijken!

Dit is de eerste keer bij de hooibak na mijn 'trainingssessie' met al die brokjes. Je ziet zijn kramperigheid, maar verder is het al geen vergelijking meer met de keer daarvoor. Toen was hij echt heel slecht.

Is hij gewend, dan functioneert hij zonder problemen, zonder symptomen. Maar is er iets nieuws/engs (dit kan ook een geur zijn!!) dan is het mis.

De geur van een wormkuur zorgt er al voor dat hij slecht wordt. Wij weten dan ook vrijwel zeker dat het probleem niet in zijn hals of rug zit, maar in zijn hoofd. Zijn problemen ontstaan als hij bepaalde emoties heeft of als er aanspraak wordt gedaan op zijn instinct. Is hij ontspannen, dan is er geen enkele beweging die hem moeite kost.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:03

Tjee wat bizar om te zien zeg! Hij scharrelt, rolt, wandelt naar de hooibak en dan is het ineens een heel ander paard! Dat iets 'geestelijks; om het zo maar te noemen zo heftig door kan werken. Moet wel zeggen dat hij er verder top uit ziet!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 17:17

Ik vind hem er ook wel lekker uitzien. Eigenlijk is hij net wat aan de dikke kant, maar hij voelt zich geweldig. :j

Ergens vind ik het raar dat zo'n blij en gezond ogend paard, dat 95% van de tijd nergens last van heeft, toch zo slecht is en nooit gereden kan worden. Dat maakt het zo moeilijk om te accepteren.

Hij heeft tot hij 1 jaar was met mijn pony gelopen, een merrie. Deed hij niets op uit. In de opfok was het ook een doetje, totaal geen hengst. Ik heb hem toch laten castreren, zodat ik hem in nood naar huis zou kunnen halen en zodat hij ook zo braaf zou blijven. Achteraf een groot geluk, want na zijn castratie was hij niet in orde en heb ik hem opgehaald. Thuis weer net zo'n lieverd en heel onderdanig naar de paarden. En wel verdraaid, van de week zat hij constant bovenop zijn moeder! Die dringt ook wel heel erg aan, maar Frum deed er net zo goed aan mee. Dus nu ben ik wel dubbel zo blij dat hij mei dit jaar al gecastreerd was. Hij begint zich steeds stoerder te voelen en hij gaat zich er ook naar gedragen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:23

Hij ziet er inderdaad verder gewoon goed uit, zit lekker in z'n vel en komt als een blij paard over... Tot ie gaat wankelen :\
Typisch beeld zeg, kan het ook niet wezen dat door "stress" hij z'n spieren verkrampt en het daar van(uit) komt?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:24

Kan me voorstellen dat dat heel moeilijk is. Juist omdat je het bijna niet aan hem ziet als hij gewoon z'n ding doet. En zeker als hij door de wei loopt te stuiteren zoals in het tweede filmpje.. daar loopt toch gewoon een gezond paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:31

Jeetje, ik had dit topic nog niet eens gezien, als trouwe Frummel-fan. <3 ;(
Wat moet het inderdaad voor jou ontzettend moeilijk zijn om hem te zien als een super gezond paard, terwijl hij toch iets ernstigs heeft.
Ik denk dat bijna iedereen op Bokt Frummel wel kent, met zijn maffe streken.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:34

Arme Frum...
Ik kwam dit topic gister toevallig tegen en dacht heeeej wat leuk, is het al zover dat ie beleerd kan worden!!
Niet is minder waar... wat een bak ellende zeg, bah!

Dat leuke veulentje dat ik destijds volgde is uitgegroeid tot een net zo leuk paard alleen zit er wat behoorlijk dwars, zoiets bedenk je gewoon niet als je een gezond veulentje op de wereld zet :(

Vind je het nog de moeite waard om met hem naar Eric Laarakker te rijden?
Wie weet kan hij nog wat voor Frum betekenen, voor menig paard wat opgegeven was heeft hij het tegendeel kunnen bieden!
Ik begrijp je keuze als je dat niet wilt, maar ik wil het wel gezegd hebben :)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:15

Jeetje wat een bizar verschil! :oo

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:47

Als het echt zn hoofd is, kan je dan niet een scan laten maken?
Mss dat je bokker Window kan pb'en, die heeft een fullbody scan laten maken en is daarbij achter een hersentumor gekomen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:16

En dan? Wat wil ik er aan doen? Hersenoperatie bij een paard wordt niet wat en aan de diagnose alleen heb ik verder niets. Daar wordt hij niet beter van en het helpt mij ook niets.

Het werkt alleen in zijn nadeel, want in de trailer heeft hij 0,0 coordinatie door de spanning en ik ben bang dat hij daardoor nog een keer zijn been breekt. Ook mag hij niet onder gehele anesthesie, want hij komt daar nooit meer goed uit.

Ik kan hem nog beter 2 jaar zo in het land laten lopen dan dat ik hem van hot naar her sleep en hij zo slecht wordt van de spanning, dat ik hem plotseling in moet laten slapen.

Ik begrijp dat je het heel goed en behulpzaam bedoelt, maar ik heb alles aan onderzoeken en eventuele behandelingen serieus overwogen, maar ik denk dat ik hem er sneller mee zijn dood in help dan dat hij er beter van wordt. En dan laat ik hem liever zo gelukkig in het land staan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:41

Heel stom misschien en misschien sta je er helemaal niet voor open, maar heb je wel eens aan cranio sacraal therapie gedacht voor Frummel?
Ik heb heel in het begin je topic gezien en toen dacht ik er al aan, maar ik durfde je er toen niet naar te vragen. Nu is Frummel er nog steeds en het gaat een groot deel van de tijd toch goed met hem. Google eens en kijk eens of het misschien iets voor Frummel kan zijn, ik heb het gevoel ( hoewel ik er weinig ervaring mee heb) dat het voor Frummel misschien wel wat kan doen.
Wie weet zit er iemand in jouw buurt die het wel ziet zitten om naar je toe te komen en hem te behandelen.
Heel veel sterkte in elk geval, het is niet niks als je een eens zo gezond veulen zo ziet doen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:23

Hoe gaat het nu met hem?