Extreme luxe of het beste voor je paard, wat kies jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke stal kies jij?

Stal A
83 (14%)
Stal B
497 (85%)

Totaal aantal stemmen: 580

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:42

Damned schreef:
Ik kies ook voor stal B omdat dit ook erg lijkt op wat ik thuis heb nu. En ik zou het erg vinden voor mijn paard als die een hele dag binnen moet staan, ik zou me gewoon een hele dag schuldig voelen!

Dat er alleen een buitenpiste is kan me niet schelen, maar ik wil wel 1 met een goede bodem, dat je er na een paar dagen regen nog op kunt :)

Hoezo de hele dag binnen staan, als je er een beetje moeite voor doet, kan het paard op stal A ook de hele dag buiten staan. ;)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:44

Ik kies voor stal B. Ik kies voor mijn paard.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:47

c_alsemgeest schreef:
dan kies ik dus niet... dan rij ik des noods wat verder per dag om een stal te hebben waar ze beide hebben. Ik wil èn het beste voor m'n paard èn ook luxe voor mijn eigen persoontje :+

Hier ben ik het mee eens :)

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:49

Ik voel mezelf gewoon heel goed als mijn paard op zo'n fijne plek zou staan :)

Stal B, dus.

Maar dan zou ik al mijn spaargeld gebruiken om af en toe op een luxe paarden-vakantie te gaan :o

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:54

deruijter schreef:
Damned schreef:
Ik kies ook voor stal B omdat dit ook erg lijkt op wat ik thuis heb nu. En ik zou het erg vinden voor mijn paard als die een hele dag binnen moet staan, ik zou me gewoon een hele dag schuldig voelen!

Dat er alleen een buitenpiste is kan me niet schelen, maar ik wil wel 1 met een goede bodem, dat je er na een paar dagen regen nog op kunt :)

Hoezo de hele dag binnen staan, als je er een beetje moeite voor doet, kan het paard op stal A ook de hele dag buiten staan. ;)

Nou als er geen land is , en ze max een uur per dag op de paddock kunnen, zie ik niet in hoe ze een hele dag buiten kunnen ;)

deruijter

Re: Extreme luxe of het beste voor je paard, wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:56

buitenbak? Aangezien je 2 bakken hebt binnen, kun je ze prima buiten zetten :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:58

Maar barweinig stallen vinden het goed dat je paard zonder toezicht (en ga jij daar de hele dag bij zitten?) in een bak gooit hoor. Ik zou het zelf schijtirritant vinden als ik elke keer paarden uit de bak moest plukken om te kunnen rijden. Binnenbak is leuk maar als je paard er bijv door medische redenen of omdat hij bang is er niet kan rijden, zul je toch in de buitenbak moeten.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:00

@ deruijter: je zegt dat als je een beetje moeite doet je paard ook de hele dag buiten kan staan, ik zie echt niet hoe? Ik de OP staat dat er geen mogelijkheid is tot weidegang, en de paarden maar maximaal 1 uur in de paddock kunnen. Nou dan kunnen ze misschien per dag ook nog een uur in de stapmolen en ben je zelf misschien 1 à 2 uur per dag met je paard bezig. Dat is denk ik meer dan menigeen doet, en lang niet iedereen komt elke dag op stal om zijn paard in de paddock te zetten en daarna nog een keer in de stapmolen te zetten, praktisch moet je dus minstens drie keer naar stal per dag, en DAN NOG staat je paard 20 uur per dag in een hok. 20 uur stilstaan is écht niet gezond voor lichaam en geest van het paard, en we moeten niet vergeten dat sportpaarden ook paarden zijn, geen robots.

Ik zie dat je nog hebt gereageerd dat je ze in de buitenbak kan zetten. Dat zal dan praktisch ook maar een uur per dag zijn, als het mag van de staleigenaar, want bij zo'n grote stal is het heeel zeldzaam dat je paarden overdag los mag laten in een bak zonder toezicht. Daarbij passen niet alle paarden tegelijk in een stuk van 20 x 40 dus dat is praktisch nog steeds niet haalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:01

stal B

mijn paarden staan nu oko zekers niet in luxe, in de winter zelfs geen piste, wle op een uur rijden dan zijn we op onze andere weide, maar ik moet niet klagen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:03

Wat erg dat er mensen zijn die voor stal A kiezen... Dat zijn echt mensen met paarden.. Gaat vaak alleen maar om het geld en het eigen plezier, heel hard.. Maar zulke mensen zouden IMO geen paarden mogen houden. :n

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:04

Wat ik veel zie op dit topic is dat mensen vooral kijken vanuit een paard die niet van hun is,
of dat ze zelf niet beschikken over een eigen stal, terwijl ik vooral keek vanuit een eigen stal.
Waar je dus geen rekening hoeft te houden met 10 andere mensen die op die stal hun pony hebben staan.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:05

Captain schreef:
Wat erg dat er mensen zijn die voor stal A kiezen... Dat zijn echt mensen met paarden.. Gaat vaak alleen maar om het geld en het eigen plezier, heel hard.. Maar zulke mensen zouden IMO geen paarden mogen houden. :n

van dit soort reacties wordt ik zóóó misselijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:07

En ik word misselijk van de mensen die voor stal A kiezen.. :n

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:08

Captain schreef:
En ik word misselijk van de mensen die voor stal A kiezen.. :n

Zal wel voortkomen uit onkunde, helaas.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:10

Onkunde... Ik noem het liever prioriteiten stellen, welzijn van een paard staat voorop. Altijd!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:12

Captain schreef:
welzijn van een paard staat voorop. Altijd!

I agree.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:19

deruijter schreef:
Wat ik veel zie op dit topic is dat mensen vooral kijken vanuit een paard die niet van hun is,
of dat ze zelf niet beschikken over een eigen stal, terwijl ik vooral keek vanuit een eigen stal.
Waar je dus geen rekening hoeft te houden met 10 andere mensen die op die stal hun pony hebben staan.

Maar hoe realistisch is het om 2 binnenbakken, een buitenbak en weet ik het allemaal te hebben voor jou alleen? En dan is het dus wel geoorloofd volgens jou om een paard 20 uur per dag op stal te hebben staan? Het lijkt me duidelijk dat het om een pensionstal gaat, en daar kan je dus niet even je paard de hele dag in de buitenbak zetten.

Je gaat nou zelf een heel verhaal breien om de vraag die de TS stelde. De keuze was: luxe stal met veel facaliteiten, maar daar mag maar 1 uur buiten staan, dus staat sowieso 20 uur of meer binnen OF een stal waar het paard vrij kan bewegen en sociale interactie kan hebben. Zou je dan nog steeds voor je eigen luxe kiezen?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:21

Luxe is er alleen maar voor mij als mens, paard heeft er verder niets aan. Dus ik kies dan uiteraard voor B! En mijn paard staat aan huis als optie B

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:24

xDreamerx schreef:
deruijter schreef:

Maar hoe realistisch is het om 2 binnenbakken, een buitenbak en weet ik het allemaal te hebben voor jou alleen? En dan is het dus wel geoorloofd volgens jou om een paard 20 uur per dag op stal te hebben staan? Het lijkt me duidelijk dat het om een pensionstal gaat, en daar kan je dus niet even je paard de hele dag in de buitenbak zetten.

Je gaat nou zelf een heel verhaal breien om de vraag die de TS stelde. De keuze was: luxe stal met veel facaliteiten, maar daar mag maar 1 uur buiten staan, dus staat sowieso 20 uur of meer binnen OF een stal waar het paard vrij kan bewegen en sociale interactie kan hebben. Zou je dan nog steeds voor je eigen luxe kiezen?

In mijn regio hebben we veel stallen met binnenbak, buitenbak, stapmolen etc. etc.
Waarom ga ik een heel verhaal breien?
De vraag van TS was ga je voor stal A of voor stal B.
En hierbij gaf ze al haar mening door te zeggen dat stal A luxe is voor de ruiter
en stal B luxe is voor je paard. Wat ik dus niet vind.
En dat je paard 1uur in de paddock staat wilt niet zeggen dat deze verder geen beweging krijgt.
Wat ik dus al een stuk of 10x heb gezegd, stal A heeft genoeg mogelijkheden tot beweging en sociaal contact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:25

ik had voor b gekozen omdat mijn paarden nu alleen maar over 6 stallen (ze zijn met 3 maar opslag en zo) beschikken & een weide & een bak, zelfs geen stromend water, dus als het een tijd niet regend, moeten wij dus water brengen, ze staan dagelijks bijna meer dan 8 uur buiten & in de zomer (echt warm) gaan de 2 oudste zelfs niet meer binnen snachts

ik zou echt niet willen ruilen tegen andere stallen

oke volgende winter staan ze in een 'binnenstal' met stromend water, maar dan gaan ze ook gewoon overdag buiten hoor (staan dan aan huis)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-12 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:26

Zeker weten stal B, zou nooit iets anders willen.
Heb altijd wel op stallen gestaan die op die manier te werk gingen.
Vind het belangrijker dat mijn paard gelukkig is dan dat ik al die luxe zo nodig moet hebben.
Daar buiten betaal je voor zo'n stal meestal nog een flink bedrag meer ook en dat heb ik er persoonlijk ook niet voor over.

Ik ga zometeen even het topic doorlezen, ben benieuwd of er mensen zijn die er openlijk voor uit komen dat ze het welzijn van het paard minder belangrijk vinden dan hun eigen luxe..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:29

Ik vind het schokkend dat er 50 mensen voor stal A kiezen. :\ En jezelf dan paardenliefhebber durven noemen...... :=

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:31

deruijter schreef:
In mijn regio hebben we veel stallen met binnenbak, buitenbak, stapmolen etc. etc.
Waarom ga ik een heel verhaal breien?
De vraag van TS was ga je voor stal A of voor stal B.
En hierbij gaf ze al haar mening door te zeggen dat stal A luxe is voor de ruiter
en stal B luxe is voor je paard. Wat ik dus niet vind.
En dat je paard 1uur in de paddock staat wilt niet zeggen dat deze verder geen beweging krijgt.
Wat ik dus al een stuk of 10x heb gezegd, stal A heeft genoeg mogelijkheden tot beweging en sociaal contact.

Maar je kan nooit meer dan een paar uur per dag bezig zijn met je paard beweging geven. Dus uiteindelijk kom je uit op een paard wat iets van 20 uur per dag in een stal staat, dus zonder beweging en sociaal contact. Dat was mijn vraag, of je dat dus geoorloofd vindt. Ik vind namelijk een paard 20 uur of meer per dag in een hok laten staan schandalig. En met dat verhaal breien doelde ik op deze opmerking van je:
deruijter schreef:

Je hebt het daar ineens over een stal met een hoeveelheid bakken, maar waar je geen rekening hoeft te houden met andere paarden. Hoe realistisch is het om zo'n soort complex te hebben alleen voor je eigen paarden? Het is duidelijk dat het om pensionstallen ging. En NEE het is dus niet mogelijk om je paard op stal A meer dan een paar uur per dag beweging te geven.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:37

Dreamer, dit slaat nergens op, voor de mensen die niemand hebben om hun paarden door iemand anders even te verzetten, kun je 's ochtends voor school, en na school toch naar je paard gaan?

Tuurlijk moet je rekening houden met andere paarden.
En dat het om een pensionstal gaat is een aanname, het staat er niet duidelijk in. Dus ik bekijk het vanuit mijn situatie.
EN JA het is dus wel mogelijk om je paard meer dan een paar uur per dag beweging te geven.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:40

deruijter schreef:
Dreamer, dit slaat nergens op, voor de mensen die niemand hebben om hun paarden door iemand anders even te verzetten, kun je 's ochtends voor school, en na school toch naar je paard gaan?

Tuurlijk moet je rekening houden met andere paarden.
En dat het om een pensionstal gaat is een aanname, het staat er niet duidelijk in. Dus ik bekijk het vanuit mijn situatie.
EN JA het is dus wel mogelijk om je paard meer dan een paar uur per dag beweging te geven.

Ja leg eens uit hoe dan? paard mag bij stal A maar één uur per dag in de paddock. We gaan er vanuit dat het niet mogelijk is om paard een hele ochtend en middag zonder toezicht in de buitenbak te laten staan. Dan ga je een uur rijden, en eventueel staat paard nog een uur in de stapmolen. Dan kom je dus uit op 3 uur beweging per dag, en dat is denk ik al meer dan menig ruiter zal doen. Dat betekent dus 21 uur per dag in gevangenschap. En dat is onacceptabel.