Ik begin het zo moe te worden!! SORRY, SORRY, SORRY!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:17

Mee eens, sommige krijgen echt goede raad maar doen er vervolgens niks mee.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:35

Het klinkt misschien heel stom maar ik irriteer met echt mateloos aan het woordje ''amen'' :j

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:51

aerdenhout, ik snap wel wat je bedoelt, maar toch is het tegenstrijdig.
12 jaar gelden waren paarden ook duur en duur in onderhoud.
toch kon mijn vader het betalen en heb dan ook veel paarden gehad.

alhoewel ik wel begeleiding kreeg was dit ook vaak tegenstrijdig en nog steeds.

ik vind het juist heel nuttig. hier komen heel veel paardenmensen, mensen met veel ervaring en mensen met weinig ervaring. de een doet het zo en de ander doet het zo.
veel verschillende ideeën en adviezen en je kan dan zelf kijken wat bij jou past.

heb heel veel mee gemaakt en vooral als ik aan mijn lievelingspaard denk, kan ik nog wel huilen. waarschijnlijk was het heel anders gegaan als ik toen wist van dit topic ;)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:23

Ik heb ook wel eens hele domme vragen hoor,
Waar ik zelf van denk, ow wat erg dat ik dat niet weet :+
Maar ik snap je punt wel, soms denk ik ook, oke wat een vraag..
Maar goed, ik zou eigenlijk ook eerder me "domme" vraag hier stellen,
Dan iemand op stal, ligt er ook aan wat voor 'n vraag natuurlijk..
Ik vind bokt handig, moet zeggen dat ik er al ontzettend veel van heb geleerd!
Ik onthoud veel, en dan zit ik op me paard, en dan denk ik owja,
Dat heb ik gelezen en dat heb ik geleerd,
Soms moeten we blij wezen, dat ze die vragen stellen, als ze maar wat aanklooien schiet het ook niet op ;)

liljebo

Re: Ik begin het zo moe te worden!! SORRY, SORRY, SORRY!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 06:59

Precies. Vroeger, toen ik beginnend ruitertje was, inmiddels alweer zo'n veertig jaar geleden, was je per definitie afhankelijk van de mensen om je heen en de adviezen die je daarvan kreeg-
Later, veel later, zocht ik naar meer info, bezocht wat NH clinics, keek westernevenementen e.d. maar sinds ik volop de beschikking heb over internet is er een wereld voor mij open gegaan. Via bokt (en andere forums), kwam ik bij trainingsmethoden e.d. die ik nooit eerder had gezien. Ik kwam via via bij zeer kundige trainers terecht en heb enorm veel bijgeleerd.
Nu denk ik vaak.... dit had ik veertig jaar eerder moeten weten.
Jonge mensen hebben een enorme hoeveelheid materiaal ter beschikking en kunnen veel bewustere keuzes maken dan ik vroeger. Dankzij dit soort forums met een veelheid aan gebruikers die op die mogelijkheden wijzen.
Daar staat tegenover dat een deel van de paardenmensen heel erg star is, niet zelden van de mensen om een ruiter heen, en vaak erg conservatieve methoden erop na houdt, tot en met onredelijke methoden.
Daar staat ook tegenover dat ik menig paard kapot zag gaan omdat de instructeur (net papieren)en stalgenoten met hun wijsheid zeiden dat het paard gewoon door koppigheid en verzet heengereden moest worden, terwijl er later lichamelijke gebreken bleken te spelen, die door het 'erdoorheen rijden' onherstelbaar werden.
En op hoeveel stallen zie je nog dat druk op de teugels en in de krul rijden wordt gepromoot?

Het lijkt mij juist erg goed dat mensen dan vragen stellen en zo zien dat er meer is, dan alleen datgene wat ze om zich heen zien.
Voor degene die willen leren, zijn er mogelijkheden in overvloed-

Natuurlijk reageren er mensen met een vreemde kijk op paarden houden, penny's e.d.. Het is aan de vragensteller om in de loop der tijd, door veel lezen en leren (en wellicht bij velen te gaan kijken) te leren filteren. Maar ook daar leer je van

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 07:22

Met de antwoorden en adviezen zorgen de vragenstellers indirect ook beter voor hun paard/pony. Ik snap dus niet zo goed wat daarmee mis is.... *\o/*
Laatst bijgewerkt door uitgebokt op 29-02-12 07:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 07:23

Even meteen een reactie op de OP. Mensen zijn lui geworden met de komst van fora. Wat we in het begin van internet ook gewoon zelf op google zochten (waar heel veel antwoorden staan op algemene vragen) kost het nu te veel moeite. Is toch veel makkelijker om het te vragen en dan een klaargebakken antwoord te krijgen van iemand die je niet kent, waarvan je wel aanneemt dat deze kennis heeft.

En inderdaad vragen aan een stalgenoot, je instructeur of dierenarts is helemaal niet meer van deze tijd.

@liljebo: adviezen krijgen over rijstijlen etc is onwijs super ook, dat is de kracht van zo'n forum. Maar het is de laksheid van veel bokkers geworden om in fase 1 al meteen bokthulp in te zetten i.p.v. eerst zelf even goed research te doen over bepaalde zaken.

Punten als:

- mijn paard bokt in de volte, wat moet ik doen? 1e dertig reacties geeft aan instructie zoeken. Ja owe dat dat niet gebeurd want dan kost geld en bokt is gratis. (even genuanceerd)

- mijn paard loopt raar (medisch), wat is het? Sorry hor, maar DA'tje ernaar laten kijken of stalgenoot. Vanaf de computer is zo lastig oordelen.

- mijn paard heeft wormen, wat voor wormen zijn dit?

Zal ik zo nog even doorgaan :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 07:56

Laura_x_ schreef:
Hoe moet je ooit kennis vergaren over paarden als je geen ervaring op kunt doen? Want jij zegt dat je niet moet gaan aanklooien, maar het moet gaan bestuderen. Maar je zegt dat je de kennis niet van een papiertje af kunt halen. Ik vind het een beetje tegenstrijdig.

De echte paardenmens in de dop zal áltijd een manier vinden om die ervaring op te gaan doen. En dan geen boekenwijsheid, maar onder begeleiding van ervaren mensen. Hands on. Er is altijd een weg, de vraag is meer of de wil er is. Bij 99% van de mensen, ja een hoog percentage, van de mensen die iets met paarden wil, wil dat oppervlakkig, hoewel ze beweren dat het anders is en dat zij er wél alles voor over hebben. Dan blijft er nog een procentje over dat 'paarden leeft'. Dat zijn de paardenmensen in spee. Die zijn altijd ergens bij paarden te vinden, weer/geen weer/tijd/geen tijd/ziek/niet ziek/vriendje/geen vriendje enz enz. en die verzaken nóóit.

De rest zal dus als mens met paard door het leven gaan en het lijkt er wel eens op dat mensen zich hiervoor schamen? Dat is helemaal geen schande :n .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:01

Domme vragen bestaan niet, je weet het gewoon niet hoe simpel het ook kan zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:03

verography schreef:
Punten als:

- mijn paard bokt in de volte, wat moet ik doen? 1e dertig reacties geeft aan instructie zoeken. Ja owe dat dat niet gebeurd want dan kost geld en bokt is gratis. (even genuanceerd)

:D

Een voorbeeld van hoe het ook kan zijn:

De vragensteller heeft het al aan de instructeur gevraagd en die zegt; aanpakken die hap... het is dominantie/gebrek aan respekt. Gewoon even duidelijk maken wie de baas is.
De vragensteller denkt dat de instructeur wel gelijk zal hebben want die heeft er tenslotte voor geleerd, maar ze blijft toch met een gevoel van ongemak zitten. Want ze voelt zich niet prettig bij dat 'aanpakken'
Ze polst heel voorzichtig de stalgenoten, maar hé... de instructeur heeft papieren en ZZ gereden. Die weet heus wel wat ze doet.
Dus durft de vragensteller op stal geen kritiek meer te uiten. Want wie is ze nu helemaal??? Nog nooit wedstrijden gereden; geen papieren etc. En toch...
De eerstvolgende keer dat het paard bokt op de volte en ze het dier stevig aanpakt, voelt het gewoon regelrecht KL**** Het wordt er niet beter op en dit was niet hoe ze het zich had voorgesteld
Ze durft haar mond in de stal niet meer open te trekken, dus stelt ze de vraag op bokt.

Een paar mensen roepen dat ze een andere instructrice moet zoeken, maar ´hé... de stal is van het lesgeefmens... daar kun je niet zomaar iemand anders bij roepen. En zomaar van stal veranderen mag niet van paps en mams.

En dan noemt iemand dat het paard wel eens heel goed een lichamelijk probleem kan hebben. Misschien krijgt ze zelfs het adres van een goede osteo in de buurt of lukt het om toch een dierenarts erbij te halen.
Want tja.... een paar mensen op boekt noemen het al... en wat als er lichamelijk iets mis is met het paard? Dan is het toch oneerlijk om het op zijn donder te geven?

paard wordt onderzocht en blijkt bv spat te hebben, verkeerd te belasten en meerdere problemen opgelopen door het 'doorpakken' zoals beginnende ontstekingen in nek en knieën.

Wereld staat op de kop, maar een ding is nu duidelijk... het paard protesteerde met een reden; vragensteller beziet de lesgever met andere ogen en laat zich minder imponeren. Ze leert naar haar paard kijken (en verhuist van stal :) )

(Deels waargebeurde situatie mbt lich gebrek paard en hoog gewaardeerde instructrice die het niet zag en erop stond dat het dier werd 'aangepakt-)

Zonder vragen te stellen, had ze niet geleerd dat er meer visie's zijn dan die van haar lesgeefmens wat misschien wel ZZ rijdt en tig paarden heeft ingereden en weet ik wat nog meer....

En dat bedoel ik.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:20

Lilbejo: oh maar dan hoor je mij ook niet hoor :D Het is alleen zo dat men juist vaak niet eerst al wat dingen heeft geprobeert en hier een alternatief zoekt. Je ziet het al snel als iemand een topic opent in welke categorie deze valt. Zeker omdat (wat ik opmaak uit jouw verhaal hierboven) je vast wat achtergrond info in je OP zal hebben gezet en voornamelijk omdat je zelf aangeeft dat je op zoek bent naar een <b>andere oplossing dan</b>.. En het dikgedrukte gedeelte doet het hem.

Want dat is juist de kracht van dit forum. Alternatieven zoeken van iets wat je al doet maar niet werkt. Ik snap dat jij liever had dat je eerder dit op bokt had gezet zodat het 'leed' voor je paard minder was.

Maar er zijn 9/10 van dit soort TS'ers waar men geen instructie heeft, dat ook niet nodig acht/geen geld ervoor heeft en dus via bokt hun hijl zoekt om een oplossing te krijgen.

Of simpele medische zaken die met een gratis telefonisch consult/vraag bij de DA zo beantwoord is. Tot aan het gekke toe dat er iets ernstigs is maar de persoon zo gewend is geraakt aan Bokt dat hij/zij eerst bokt raadpleegt voordat er een DA aan te pas komt.

Ik denk dan ook echt dat het 7/10e gemakzucht is en 3/10e iemand die alles al uit de kast gehaald heeft en nu mensen vraagt mee te denken naar een oorzaak of gewoon naar iets alternatiefs zoekt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:26

verography... even voor de duidelijkheid... de geschetste situatie betrof mij niet. :) Ik neem allang niet meer alles aan van mensen met papieren en wedstrijdverleden. Ik draai al iets te lang mee, denk ik. Bovendien staan mijn paarden gewoon aan huis.
Maar ik ken meerdere situaties waarbij paarden volledig naar de maan zijn geholpen door 'deskundige' lesgevers, waar niemand tegenin durfde te gaan. Een paard wat hier heeft gestaan is ook volledig naar zijn grootje geholpen onder dergelijke begeleiding. Heel erg triest, maar waar.
Dus of iemand les heeft van een lesgeefmens met papieren en voor mijn part een heel wedstrijdverleden, zegt niet zo veel.
Ik schetste een dergelijke situatie als voorbeeld.

Natuurlijk worden er behoorlijk wat vragen uit gemakszucht gesteld en zijn er veel ts die niets met de adviezen doen/het zelf beter weten en waarbij je je afvraagt waarom ze die vraag stellen (en soms zelfs waarom ze een paard hebben)
Maar dan nog acht ik het zinvol. Misschien niet bij de ts zelf, maar dan toch vaak mij de mensen die mee-lezen en een soortgelijke situatie op zichzelf kunnen betrekken en daardoor een bredere kijk ontwikkelen.
Van de onzin-antwoorden leer je dan weer hoe je het zeker niet wil doen :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:33

Amen !

Ik krijg het idee dat bokt zo langzamerhand een goedkope vervanging word voor een duurdere goede instructrise/teur

Bij veel topic's kom ik vaak niet verder dan de 1e post

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:43

Wat is er zo verkeerd om op bokt alvast raad of ervaringen van andere te vragen? Ik vind bokt best nuttig als ik ergens over twijfel kijk ik vaak op bokt of er al een onderwerp bestaat, zo niet dan maak ik gerust een topic. Okey als je paard bijvoorbeeld kreupel of ziek is dan behoor je zowiezo een VA in te schakelen :) maar waarom niet vast info zoeken wat het eventueel kan zijn. Ook rijtechnisch vragen stellen vind ik echt niet verkeerd, ik heb ook gewoon les maar sta altijd open voor andere "betere" manieren :) ... En nee ik geloof echt niet elke bokker :o?

Ook vond ik het handig toen ik net mijn eerste paardje had om zo via bokt ook een beetje kennis op te doen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:52

Het probleem is meer dat het vaak vragen zijn zoals de ts in haar openings post aan geeft

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:09

liljebo schreef:
verography... even voor de duidelijkheid... de geschetste situatie betrof mij niet. :) Ik neem allang niet meer alles aan van mensen met papieren en wedstrijdverleden. Ik draai al iets te lang mee, denk ik. Bovendien staan mijn paarden gewoon aan huis.
Maar ik ken meerdere situaties waarbij paarden volledig naar de maan zijn geholpen door 'deskundige' lesgevers, waar niemand tegenin durfde te gaan. Een paard wat hier heeft gestaan is ook volledig naar zijn grootje geholpen onder dergelijke begeleiding. Heel erg triest, maar waar.
Dus of iemand les heeft van een lesgeefmens met papieren en voor mijn part een heel wedstrijdverleden, zegt niet zo veel.
Ik schetste een dergelijke situatie als voorbeeld.

Natuurlijk worden er behoorlijk wat vragen uit gemakszucht gesteld en zijn er veel ts die niets met de adviezen doen/het zelf beter weten en waarbij je je afvraagt waarom ze die vraag stellen (en soms zelfs waarom ze een paard hebben)
Maar dan nog acht ik het zinvol. Misschien niet bij de ts zelf, maar dan toch vaak mij de mensen die mee-lezen en een soortgelijke situatie op zichzelf kunnen betrekken en daardoor een bredere kijk ontwikkelen.
Van de onzin-antwoorden leer je dan weer hoe je het zeker niet wil doen :)

Je weet het altijd goed te verwoorden :j

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:16

Franka, even een eigen situatie die ik schets.

Paard word tijdens het rijden kreupel. Ik onderzoek waar het vandaan komt met een stalgenootje en besluit na een paar rondes te hebben gestapt aan de hand dat ze op stal mag met wat eten. Ik bel de eigenaar met het feit dat ze de volgende dag wat stijfjes/kreupel kan zijn.

Krijg ik een belletje de volgende morgen dat het paard geen stap meer verzet. Paniek en een grote steen in mijn maag. Wat te doen? Even aankijken nadat ze eindelijk weer stapt. Ze keek namelijk nog heel vrolijk uit der ogen en was niet echt veranderd. Dus misschien wel heel erge stijfheid na gisteren gekregen. De paddock in en hooi op verschillende plekken leggen zodat ze wat heen en weer moet scharrelen.

2 uurtjes later uitte ze heftige pijn door hoofdschudden en toen meteen een dierenarts ingeschakeld.

Wat bleek, spierbevangen. Allemaal advies ontvangen van de DA en ze gaat weer met stappen voorruit.

Wat is in dit geval de toegevoegde waarde van Bokt? Ik had meteen bokt kunnen vragen wat het was, maar dat zijn geen dierenartsen en zien het paard ook niet. Standaardreactie die je krijgt DA bellen. Gut had je dat zelf ook niet kunnen bedenken?

Had ik het gepost op Bokt nadat ik de DA had gebeld maar voordat deze aankwam, kan bokt er nog weinig mee en i.p.v. van hun een antwoord te willen kan ik toch net zo goed dat half uurtje tot uurtje gewoon wachten op mijn DA.

Volgende week begint het langzame oppak proces en weer heb ik vragen over welke voedingssupplementen goed zouden zijn. I.p.v. het eerst op Bokt te gooien ga ik zelf even op onderzoek uit en kom ik op verschillende diervoedersites terecht die mij exact dezelfde informatie geven. Dus ik weet wat ik moet doen.

Qua tijd heeft
1: ons (ook het paard) 2 uurtjes gekost voor de conclusie dat er een DA moet komen (ook al had bokt geroepen dat er een DA moest komen, wij wilde even kijken of het wat beter zou gaan)
2: 30 minuten tot een uur voordat ik uitsluitsel had wat het was
3: 5 minuten tijd om te surfen op internet en exact de informatie te vinden (niet van 1 bron) die me verder helpt.

Waarom zou je hier dan een topic voor openen? Dat snap ik niet. En toch zie je voor een situatie als hierboven (waar men ook kiest voor even aankijken, maar toch willen weten wat het is) heel vaak een topic gemaakt worden.

@Liljebo: je laatste stukje zet me aan het denken en ik moet zeggen dat ik het daar wel mee eens ben omdat ik mezelf (als vaak mee-lezer) daar wel in herken. :j

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:42

@liljebo

Ben het helemaal met je eens!
Als je 10 verschillende instructeurs zou vragen krijg je ook verschillende antwoorden en meningen. Mijn dochter heeft bij verschillende stallen gereden, en als vb bij de ene moest ze op die en die manier hoofdstel in doen en zadelen, bij de ander FOEI dat mag je zo niet doen, dat moet zo........ enz. Dit zelfde gebeurde ook met rijden bij de 1 moest ze handen hoog bij de ander weer laag enz enz.

En die zelfde personen vind je ook op Bokt......de ene vind zus en de ander vind zo.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:48

knetterhard schreef:
En nu even een testje onder de mensen die ermee eens zijn :D

Mogen we jullie ook filmen tijdens het rijden :D

Misschien is mijn reactie erg laat maar ja hoor, je mag me best filmen.
Ik zal het filmpje echter never en nooit op Bokt zetten omdat er altijd commentaar is.
Er zijn erg veel mensen op Bokt die het altijd beter weten dus commentaar vraag ik aan mijn eigen instructrice :)

Als er iets met mijn paard aan de hand is vraag ik de DA en NIET bokt want die lezen alleen maar wat er aan de
hand is en zien mijn paard niet in levende lijven.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:55

verography schreef:
Volgende week begint het langzame oppak proces en weer heb ik vragen over welke voedingssupplementen goed zouden zijn. I.p.v. het eerst op Bokt te gooien ga ik zelf even op onderzoek uit en kom ik op verschillende diervoedersites terecht die mij exact dezelfde informatie geven. Dus ik weet wat ik moet doen.

Ja leuk, maar diervoeders willen graag hun spulletjes verkopen en praten in hun eigen straatje. Die info neem ik dus al niet zomaar voor waar aan. Op bokt zitten een aantal mensen met heel veel verstand van voeding, vaak onafhankelijk.. en mensen die ervaring hebben met verschillende supplementen. Juist voor dat soort info vind ik bokt fijn!

Natuurlijk moet je een dierenarts bellen als je paard niet meer kan lopen of ziek is, ik snap ook niet waarom mensen dan een topic op bokt plaatsen.. maar misschien geven die 10 reacties DA BELLEN wel de laatste schop onder hun kont?

Ben het met je eens liljebo!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:57

verography schreef:
Franka, even een eigen situatie die ik schets.

Paard word tijdens het rijden kreupel. Ik onderzoek waar het vandaan komt met een stalgenootje en besluit na een paar rondes te hebben gestapt aan de hand dat ze op stal mag met wat eten. Ik bel de eigenaar met het feit dat ze de volgende dag wat stijfjes/kreupel kan zijn.

Krijg ik een belletje de volgende morgen dat het paard geen stap meer verzet. Paniek en een grote steen in mijn maag. Wat te doen? Even aankijken nadat ze eindelijk weer stapt. Ze keek namelijk nog heel vrolijk uit der ogen en was niet echt veranderd. Dus misschien wel heel erge stijfheid na gisteren gekregen. De paddock in en hooi op verschillende plekken leggen zodat ze wat heen en weer moet scharrelen.

2 uurtjes later uitte ze heftige pijn door hoofdschudden en toen meteen een dierenarts ingeschakeld.

Wat bleek, spierbevangen. Allemaal advies ontvangen van de DA en ze gaat weer met stappen voorruit.

Wat is in dit geval de toegevoegde waarde van Bokt? Ik had meteen bokt kunnen vragen wat het was, maar dat zijn geen dierenartsen en zien het paard ook niet. Standaardreactie die je krijgt DA bellen. Gut had je dat zelf ook niet kunnen bedenken?

Had ik het gepost op Bokt nadat ik de DA had gebeld maar voordat deze aankwam, kan bokt er nog weinig mee en i.p.v. van hun een antwoord te willen kan ik toch net zo goed dat half uurtje tot uurtje gewoon wachten op mijn DA.

Qua tijd heeft
1: ons (ook het paard) 2 uurtjes gekost voor de conclusie dat er een DA moet komen (ook al had bokt geroepen dat er een DA moest komen, wij wilde even kijken of het wat beter zou gaan)
2: 30 minuten tot een uur voordat ik uitsluitsel had wat het was
3: 5 minuten tijd om te surfen op internet en exact de informatie te vinden (niet van 1 bron) die me verder helpt.

Waarom zou je hier dan een topic voor openen? Dat snap ik niet. En toch zie je voor een situatie als hierboven (waar men ook kiest voor even aankijken, maar toch willen weten wat het is) heel vaak een topic gemaakt worden.

@Liljebo: je laatste stukje zet me aan het denken en ik moet zeggen dat ik het daar wel mee eens ben omdat ik mezelf (als vaak mee-lezer) daar wel in herken. :j

ik denk dan net omgekeerd....paard was eerst kreupel en is door de pijn en verkrampt staan spierbevangen geworden ;) (je hebt veel eigenwijse mensen op Bokt,en daar ben ik er 1 van :j )

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:01

geerke schreef:
ik denk dan net omgekeerd....paard was eerst kreupel en is door de pijn en verkrampt staan spierbevangen geworden ;) (je hebt veel eigenwijse mensen op Bokt,en daar ben ik er 1 van :j )

En dat is juist leuk :D Leer je zelf van nadenken...

Ik vind het fijn al die meningen, je pikt eruit wat je zelf het meest logisch vindt. Vroeger nam ik alles aan wat de "ervaren mensen" mij vertelden, was grotendeels dikke onzin weet ik nu, achteraf..

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:11

@Ireem, grappig want het enige wat eruit kwam was dat er Vit E gegeven moet worden. En dan is het aan mij als consument nog altijd om uit te vinden van welk merk en waar wat in zit enz. Dus helemaal geen spulverkoop wat ik tegen ben gekomen :D .

En geerke. Nee hoor, je denkt niet omgekeerd :D . Dit was namelijk ook de conclusie van de DA, incl wat overvragen vlak voordat ze kreupel werd.

Maar dat is wel erg off-topic

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:14

Soms staan er inderdaad wel erg domme vragen tussen maar soms is het ook lastig om beter te weten. Hier eerder in het topic zij iemand dat het probleem is dat bokt soms word gebruikt ter vervanging van specialisten, maar ik denk dat veel "specialisten" ook niet zo geweldig zijn. Er lopen genoeg "specialisten" rond die eigenlijk ook geen kennis of didactisch vermogen hebben. Ik ben zelf ook nog niet zo ervaren en ik vind het soms echt lastig om te bepalen of een instructeur of een meer ervaren persoon nu wel of niet betrouwbaar en kundig is. Dus dan stel ik mijn domme vraag ook op bokt :Y) ,

Ik heb een vriendin die jaren lang een eigen pony heeft gehad op een pension stal met veel ervaren mensen en met wekelijkse les van een gediplomeerde instructeur. Die heeft jaren gelooft dat het geen kwaad kon dat ze een haflinger had die meer krachtvoer kreeg dan ruwvoer (en ook ruim 80 Kg te zwaar was), heeft altijd geleerd dat je een paard aan de teugel rijd met heel veel druk aan de voorkant en heeft zich er nooit zorgen om gemaakt dat haar zadel alleen bleef liggen met een antislip dek eronder. De pony kreeg van de instructie de schuld als het niet lukte (want het was een haflinger en die kunnen niets en het zijn ook nog eens eigenwijze ezels). En op haar stal was het normaal dat sommige paarden gewoon beten of trapten, die hadden gewoon een onbetrouwbaar karakter. Als ze wat meer domme vragen had gesteld had ze denk ik veel meer plezier gehad van haar eigen pony en hem misschien uiteindelijk ook niet weggedaan omdat ze "niet verder kwam met die pony".

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:21

verography schreef:
@Ireem, grappig want het enige wat eruit kwam was dat er Vit E gegeven moet worden. En dan is het aan mij als consument nog altijd om uit te vinden van welk merk en waar wat in zit enz. Dus helemaal geen spulverkoop wat ik tegen ben gekomen :D .

Nouja jij hebt dan wel verder gekeken dan je neus lang is :) Maar ik lees (of vraag, als zoekfunctie niks oplevert) liever op bokt en ga het dan verder uit zoeken ipv dat ik op de PAVO site ga lezen, bijvoorbeeld..