Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Laura_x_ schreef:Hoe moet je ooit kennis vergaren over paarden als je geen ervaring op kunt doen? Want jij zegt dat je niet moet gaan aanklooien, maar het moet gaan bestuderen. Maar je zegt dat je de kennis niet van een papiertje af kunt halen. Ik vind het een beetje tegenstrijdig.
. verography schreef:Punten als:
- mijn paard bokt in de volte, wat moet ik doen? 1e dertig reacties geeft aan instructie zoeken. Ja owe dat dat niet gebeurd want dan kost geld en bokt is gratis. (even genuanceerd)
)
Het is alleen zo dat men juist vaak niet eerst al wat dingen heeft geprobeert en hier een alternatief zoekt. Je ziet het al snel als iemand een topic opent in welke categorie deze valt. Zeker omdat (wat ik opmaak uit jouw verhaal hierboven) je vast wat achtergrond info in je OP zal hebben gezet en voornamelijk omdat je zelf aangeeft dat je op zoek bent naar een <b>andere oplossing dan</b>.. En het dikgedrukte gedeelte doet het hem.
Ik neem allang niet meer alles aan van mensen met papieren en wedstrijdverleden. Ik draai al iets te lang mee, denk ik. Bovendien staan mijn paarden gewoon aan huis.
maar waarom niet vast info zoeken wat het eventueel kan zijn. Ook rijtechnisch vragen stellen vind ik echt niet verkeerd, ik heb ook gewoon les maar sta altijd open voor andere "betere" manieren
... En nee ik geloof echt niet elke bokker
liljebo schreef:verography... even voor de duidelijkheid... de geschetste situatie betrof mij niet.Ik neem allang niet meer alles aan van mensen met papieren en wedstrijdverleden. Ik draai al iets te lang mee, denk ik. Bovendien staan mijn paarden gewoon aan huis.
Maar ik ken meerdere situaties waarbij paarden volledig naar de maan zijn geholpen door 'deskundige' lesgevers, waar niemand tegenin durfde te gaan. Een paard wat hier heeft gestaan is ook volledig naar zijn grootje geholpen onder dergelijke begeleiding. Heel erg triest, maar waar.
Dus of iemand les heeft van een lesgeefmens met papieren en voor mijn part een heel wedstrijdverleden, zegt niet zo veel.
Ik schetste een dergelijke situatie als voorbeeld.
Natuurlijk worden er behoorlijk wat vragen uit gemakszucht gesteld en zijn er veel ts die niets met de adviezen doen/het zelf beter weten en waarbij je je afvraagt waarom ze die vraag stellen (en soms zelfs waarom ze een paard hebben)
Maar dan nog acht ik het zinvol. Misschien niet bij de ts zelf, maar dan toch vaak mij de mensen die mee-lezen en een soortgelijke situatie op zichzelf kunnen betrekken en daardoor een bredere kijk ontwikkelen.
Van de onzin-antwoorden leer je dan weer hoe je het zeker niet wil doen
knetterhard schreef:En nu even een testje onder de mensen die ermee eens zijn
Mogen we jullie ook filmen tijdens het rijden

verography schreef:Volgende week begint het langzame oppak proces en weer heb ik vragen over welke voedingssupplementen goed zouden zijn. I.p.v. het eerst op Bokt te gooien ga ik zelf even op onderzoek uit en kom ik op verschillende diervoedersites terecht die mij exact dezelfde informatie geven. Dus ik weet wat ik moet doen.
verography schreef:Franka, even een eigen situatie die ik schets.
Paard word tijdens het rijden kreupel. Ik onderzoek waar het vandaan komt met een stalgenootje en besluit na een paar rondes te hebben gestapt aan de hand dat ze op stal mag met wat eten. Ik bel de eigenaar met het feit dat ze de volgende dag wat stijfjes/kreupel kan zijn.
Krijg ik een belletje de volgende morgen dat het paard geen stap meer verzet. Paniek en een grote steen in mijn maag. Wat te doen? Even aankijken nadat ze eindelijk weer stapt. Ze keek namelijk nog heel vrolijk uit der ogen en was niet echt veranderd. Dus misschien wel heel erge stijfheid na gisteren gekregen. De paddock in en hooi op verschillende plekken leggen zodat ze wat heen en weer moet scharrelen.
2 uurtjes later uitte ze heftige pijn door hoofdschudden en toen meteen een dierenarts ingeschakeld.
Wat bleek, spierbevangen. Allemaal advies ontvangen van de DA en ze gaat weer met stappen voorruit.
Wat is in dit geval de toegevoegde waarde van Bokt? Ik had meteen bokt kunnen vragen wat het was, maar dat zijn geen dierenartsen en zien het paard ook niet. Standaardreactie die je krijgt DA bellen. Gut had je dat zelf ook niet kunnen bedenken?
Had ik het gepost op Bokt nadat ik de DA had gebeld maar voordat deze aankwam, kan bokt er nog weinig mee en i.p.v. van hun een antwoord te willen kan ik toch net zo goed dat half uurtje tot uurtje gewoon wachten op mijn DA.
Volgende week begint het langzame oppak proces en weer heb ik vragen over welke voedingssupplementen goed zouden zijn. I.p.v. het eerst op Bokt te gooien ga ik zelf even op onderzoek uit en kom ik op verschillende diervoedersites terecht die mij exact dezelfde informatie geven. Dus ik weet wat ik moet doen.
Qua tijd heeft
1: ons (ook het paard) 2 uurtjes gekost voor de conclusie dat er een DA moet komen (ook al had bokt geroepen dat er een DA moest komen, wij wilde even kijken of het wat beter zou gaan)
2: 30 minuten tot een uur voordat ik uitsluitsel had wat het was
3: 5 minuten tijd om te surfen op internet en exact de informatie te vinden (niet van 1 bron) die me verder helpt.
Waarom zou je hier dan een topic voor openen? Dat snap ik niet. En toch zie je voor een situatie als hierboven (waar men ook kiest voor even aankijken, maar toch willen weten wat het is) heel vaak een topic gemaakt worden.
@Liljebo: je laatste stukje zet me aan het denken en ik moet zeggen dat ik het daar wel mee eens ben omdat ik mezelf (als vaak mee-lezer) daar wel in herken.
(je hebt veel eigenwijse mensen op Bokt,en daar ben ik er 1 van
) geerke schreef:ik denk dan net omgekeerd....paard was eerst kreupel en is door de pijn en verkrampt staan spierbevangen geworden(je hebt veel eigenwijse mensen op Bokt,en daar ben ik er 1 van
)
Leer je zelf van nadenken...
.
. Dit was namelijk ook de conclusie van de DA, incl wat overvragen vlak voordat ze kreupel werd.
,verography schreef:@Ireem, grappig want het enige wat eruit kwam was dat er Vit E gegeven moet worden. En dan is het aan mij als consument nog altijd om uit te vinden van welk merk en waar wat in zit enz. Dus helemaal geen spulverkoop wat ik tegen ben gekomen.
Maar ik lees (of vraag, als zoekfunctie niks oplevert) liever op bokt en ga het dan verder uit zoeken ipv dat ik op de PAVO site ga lezen, bijvoorbeeld..