Stalgenoot knipt zomaar in manen... wat nu...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:29

heeft een van haar paarden geen lichte kleur staart?
dan ging ik naar de action en haalde ik een leuke kleur paars of rose haarverf en kleurde vrolijk staart van het dier, heeft het paard geen last van en kun jij gewoon zeggen dat deze kleur veel mooier staat bij haar paard :+

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:30

Jeetje...wat kinderachtig zeg! iets willen hebben, niet krijgen dus dan maar wraak? :(
heb je een foto van het korte coupe?

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:31

heleen88 schreef:
heeft een van haar paarden geen lichte kleur staart?
dan ging ik naar de action en haalde ik een leuke kleur paars of rose haarverf en kleurde vrolijk staart van het dier, heeft het paard geen last van en kun jij gewoon zeggen dat deze kleur veel mooier staat bij haar paard :+

Dan zou ik eerder haar paars verven :D

opisop_shop

Re: Stalgenoot knipt zomaar in manen... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:32

wahahah die is best wel grappig, wel zou ik dan spray gebruiken die meteen uitwasbaar is, anders is het niet meer leuk...

Maar nee, ik zie hierin geen intentie tot dierenmishandeling janine, bij jou 'wel' .

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:34

Dat dierenmishandeling verhaal gaat beetje ver... het beestje heeft toch geen last van dat hij wat is gekortwiekt? Het staat niet mooi misschien maar hij heeft er geen pijn van en ondervindt geen hinder.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:35

IKbenEllen schreef:
Janine1990 schreef:
Vergelijking aangifte van dierenmishandeling/aangifte van mishandeling.
Zie mijn reactie op opisop_shop.

Hier was een broek kapot en had je aantoonbaar letsel. Zou het dan weer belachelijk gevonden hebben als je aangifte zou doen voor een afgebroken nagel. Die groeit wel weer aan namelijk.

Bovendien dat aangiftegedrag hier op Bokt: veel makkelijker als sterke oom agent even iemand aanspreekt in plaats van dat je zelf je nek uit moet steken voor iets onnozels.
Overigens bedoel ik hier niet per definitie TS mee, ondanks dat ik andere keuzes gemaakt zou hebben.

Het ging ons helemaal niet om het letsel. Uiteindelijk is het bij een melding gebleven en zijn we er onderling uit gekomen. Maar we wilden wél een stok achter de deur hebben, het verhaal stond bij de politie op papier en daarna zijn wij met de ouders en dat meisje in gesprek gegaan. Dit zou TS natuurlijk ook nog kunnen overwegen. Waarom niet gewoon praten? Wat als er een volgende keer meer gebeurd? Wat als dametje van 24 met het paard van TS een ommetje gaat maken en TS vervolgens een kreupel paard heeft, noem maar gewoon wat.
Zo iemand moet gewoon weten waar grenzen liggen, en dat kan je maar het beste zo snel mogelijk duidelijk maken.
Ik weet niet wat er met een aangifte gebeurt, maar mocht je verder wíllen gaan, dan heb je die wel nodig. Bovendien heb je een volgende keer extra houvast aan het verleden, mocht het ooit wel eens tot een rechtzaak komen.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:36

ja of bij ej of divoza glitterspray halen ook heel leuk voor als ze op concour gaat, past wel bij haar niveau zeg je dan..
meisje van 5 bij ons op manege heeft het ook prachtig vind ze het!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:36

opisop_shop schreef:
wahahah die is best wel grappig, wel zou ik dan spray gebruiken die meteen uitwasbaar is, anders is het niet meer leuk...

Maar nee, ik zie hierin geen intentie tot dierenmishandeling janine, bij jou 'wel' .

Maarja, is vernieling van eigendommen wel gepast? Het paard is z'n manen kwijt, TS baalt hier natuurlijk ontiegelijk van, want ja, zo op wedstrijd verschijnen is ook niets, wat ik me geheel wel kan voorstellen.
Maar is een paard een eigendom? Aangezien er geen goed I&R systeem is in de paardenhouderij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:37

heleen88 schreef:
ja of bij ej of divoza glitterspray halen ook heel leuk voor als ze op concour gaat, past wel bij haar niveau zeg je dan..
meisje van 5 bij ons op manege heeft het ook prachtig vind ze het!

Heee, sssst, dat heb ik ook ja? *\o/*

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:44

Janine1990 schreef:
Waarom niet gewoon praten? Wat als er een volgende keer meer gebeurd? Wat als dametje van 24 met het paard van TS een ommetje gaat maken en TS vervolgens een kreupel paard heeft, noem maar gewoon wat.
Zo iemand moet gewoon weten waar grenzen liggen, en dat kan je maar het beste zo snel mogelijk duidelijk maken.
Ik weet niet wat er met een aangifte gebeurt, maar mocht je verder wíllen gaan, dan heb je die wel nodig. Bovendien heb je een volgende keer extra houvast aan het verleden, mocht het ooit wel eens tot een rechtzaak komen.

Nah dat zeg ik dus al vanaf pagina 1 :+
Maar ik zou dat zeker in eerste instantie zonder bijkomst van politie doen.
Rechtzaak, voor het woord alleen al ben ik hier op Bokt allergisch.

opisop_shop schreef:

Dat vind ik dan weer een rotopmerking :D
Grapje Janine ;)

Janine1990 schreef:
Maarja, is vernieling van eigendommen wel gepast? Het paard is z'n manen kwijt, TS baalt hier natuurlijk ontiegelijk van, want ja, zo op wedstrijd verschijnen is ook niets, wat ik me geheel wel kan voorstellen.

Dat is vervelend, maar ik hoop niet dat TS d'r puntjes moet halen op d'r vlechtjes en op d'r staart, want dan is het pas echt treurig gesteld.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:46

TS gaf aan dat ze Z rijdt, dus nee, ze hoeft haar puntjes niet op haar verzorging binnen te sprokkelen :P

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:47

Jeeeeemig! Wat verschrikkelijk! Op de manege waar ik leste is ook een keer zoiets gebeurt, alleen dan misschien nog wel een stapje verder... Bij een Fries was de voorpluk gehalveerd en bij een soort koudbloedpony (zou even niet weten wat voor ras) gewoon de hele voorpluk weg! Die van de Fries kwam tot over zn neus en de koudbloed tot iets boven de neus. De hele manege was toen ik rep en roer, als ik jou was zou ik woest zijn!
Heeft 'de dader' verder nog iets van haar laten horen? Vind het een raar verhaal.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:48

steefian schreef:
nog beter, haar haar afknippen 8-)

Dat wilde ik ook zeggen :D

Nog 1 keer en dan knip je haar hele staart er af.
Meld het dan wel even, dan zetten we camara neer :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:51

Het is in elk geval wel vandalisme, moetwillig iets van een ander vernielen....

Maar al die tips over wat je bij haar moet doen, als je zoiets doet ben je geen haar beter als dat grietje....
Laatst bijgewerkt door justdiesel op 11-01-12 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:52

wat bizar!!

ik zou echt razend worden! ( maar ik ben al jaren bezig laaaange manen te groeien bij m'n paardje)

ik denk dat een echte aangifte misschien wat té is ( al weet ik niet hoe de politie dit ziet en het is heet goed recht van d TS het toch te doen) maar ik denk dat dreigen met een aangifte toch zeker mag! maak haar maar eens flink bang! en als je voor elkaar krijgt dat er door een echte aangifte ook naar haar ouders gebeld wordt dan nog beter!
hopen dat de schrik dan even flink om het hart slaat.

ik denk dat het afreageren op haar paarden niet zo'n goed idee is, al kan ik snappen dat sommige bokkers het zo voelen, je wilt haar eigenlijk laten voelen hoe jij bent gekwetst. maar die paarden kunnen er niks aan doen en je loopt het risico dat de dan vorige keer z'n kont kaal scheert of z'n dekens in stukken knipt of ziets raars. dan zou ik me niet veilig voelen...

en hoewel ik weet dat het niet mag en je waarschijnlijk veeeeel meer problemen oplevert dan dat het waard is, was mijn eerste reactie toch:
even langslopen, paardenstaart vastgrijpen *KNIP*!
"ja ik vond dat je haar te lang was en dat je daar last van had en het zielig was enzo O:) "

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:53

IKbenEllen, ik heb m'n zin wat verkeerd opgeschreven. Ik bedoelde te zeggen dat alleen praten niet handig is, maar dat een melding wordt opgeslagen, en nog doorgezet kan worden naar een aangifte, mocht dit na het gesprek alsnog nodig zijn. Dan heb je in ieder geval een stok achter de deur in een gesprek. Pakt het gesprek goed uit, dan laat je het bij een melding.
Je hoeft niet meteen een rechtzaak aan te spannen, maar stel dat dit soort dingen aan de lopende band gaan gebeuren en telkens een stukje erger worden, dan ga je toch al snel die kant op neigen. Het is immers niet een meisje van 12 jaar die zich van geen kwaad bewust is.

TS gaf aan Z te starten, dus punten voor verzorging krijgt ze niet meer. Maar ik kan goed begrijpen dat je wel met een mooi verzorgd paard aan de start wilt verschijnen. Het is niet zo dat mensen na de L2 geen knotjes meer maken, omdat ze er toch geen cijfer meer op krijgen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:57

ik denk inderdaad dat je ze vooral moet laten schrikken en niet zozeer echt een rechtszaak moet beginnen ( want dan sta je denk ik niet zo sterk, maar ik ben geen expert)

en ja, Z of niet, ik zou dan ook niet ( als ik Z zou rijden :P ) met een schimmel met vlekken aan de start komen. je wilt dan toch netjes ingevlochten je proef rijden.

heb je haar vader al gesproken TS?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:02

abeltje_xx schreef:
ik denk inderdaad dat je ze vooral moet laten schrikken en niet zozeer echt een rechtszaak moet beginnen ( want dan sta je denk ik niet zo sterk, maar ik ben geen expert)

en ja, Z of niet, ik zou dan ook niet ( als ik Z zou rijden :P ) met een schimmel met vlekken aan de start komen. je wilt dan toch netjes ingevlochten je proef rijden.

Moet ook wel een heel eind komen wil het rechtzaakwaardig worden ;) Maar als het in een halve winter al zó ver komt, dat iemand van 24 hiertoe in staat blijkt te zijn. Dan zou ik mij (persoonlijk, maar hé, wie ben ik ;) ) wel best druk gaan maken.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:07

pffff... mensen worden ook al gekker... 8)7

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:15

Janine1990 schreef:
Je hoeft niet meteen een rechtzaak aan te spannen, maar stel dat dit soort dingen aan de lopende band gaan gebeuren en telkens een stukje erger worden, dan ga je toch al snel die kant op neigen. Het is immers niet een meisje van 12 jaar die zich van geen kwaad bewust is. .

Misschien is het dat wel, maar dan in het lichaam van een 24 jarige ;)
TS heeft al gezegd dat ze als hier niets aan gedaan wordt weg gaat van stal. Nou dan moet het gek lopen als ze dan nog last van die griet heeft. Het is geen Fatal Attraction :+
Overigens vind ik wel dat de staleigenaar ook een soort van taak heeft. Als zij zegt: goh ik heb haar aangeproken maar ze geeft geen enkele sjoege / lacht me uit (weet ik veel), dan mag die stalbeheerder haar er best even op wijzen dat ze zich maar met haar eigen paarden bezig dient te houden. Wellicht maakt dat al meer indruk. In dat opzicht kan ik me best voorstellen dat TS overweegt te vertrekken.

Janine1990 schreef:
TS gaf aan Z te starten, dus punten voor verzorging krijgt ze niet meer. Maar ik kan goed begrijpen dat je wel met een mooi verzorgd paard aan de start wilt verschijnen. Het is niet zo dat mensen na de L2 geen knotjes meer maken, omdat ze er toch geen cijfer meer op krijgen.

Ik rijd ook wedstrijden (ander soort en op veeeeel lager niveau), en inderdaad, ik laat mijn paard er ook graag zo mooi mogelijk uitzien, maar als dat niet KAN (hij heeft zijn staart geschuurd, is in zijn billen gebeten door een weidegenootje, is net een plekje weggeschoren vanwege enting, noem het maar op....).... zou er uit zien dat ik dan niet meer wilde starten :D Want hij loopt er niet slechter op hoor.
Vervelend is het wel, maar he, ik moet morgen weer werken, dat is ook vervelend.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:17

Jeetje zeg, wat een walgelijke actie van haar... 24 jaar, kom op zeg..
Knap dat je de stalling hebt opgezegd. :j

Als ik jou was zou ik een leuk briefje maken (iets van: pas op voor de manen en staart van uw paard, ..... vindt het namelijk leuk om ze kort te wieken). Dit briefje zou ik echt op ALLE stallen plakken. Hoppa, eens kijken hoe de stalgenoten dan met haar om gaan ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:18

Janine1990 schreef:
abeltje_xx schreef:

Moet ook wel een heel eind komen wil het rechtzaakwaardig worden ;) Maar als het in een halve winter al zó ver komt, dat iemand van 24 hiertoe in staat blijkt te zijn. Dan zou ik mij (persoonlijk, maar hé, wie ben ik ;) ) wel best druk gaan maken.

ik zou het er zeker niet zomaar bij laten zitten, maar aangezien ze heel erg afhankelijk is van haar vader ( financieel iig) voor de paarden, is het misschien effectiever om haar zo te "straffen".
wanneer een vader zich min of meer publiekelijk ( binnen het gezin, of op de hele pensionstal) moet schamen voor de onzin die zijn dochter uithaald dan kan je er vaak donder op zeggen dat die dochter daar flink op wordt aangesproken ;) ( en anders ben ik verkeerd opgevoed :P )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:21

IKbenEllen schreef:
Janine1990 schreef:
Je hoeft niet meteen een rechtzaak aan te spannen, maar stel dat dit soort dingen aan de lopende band gaan gebeuren en telkens een stukje erger worden, dan ga je toch al snel die kant op neigen. Het is immers niet een meisje van 12 jaar die zich van geen kwaad bewust is. .

Misschien is het dat wel, maar dan in het lichaam van een 24 jarige ;)
TS heeft al gezegd dat ze als hier niets aan gedaan wordt weg gaat van stal. Nou dan moet het gek lopen als ze dan nog last van die griet heeft. Het is geen Fatal Attraction :+
Overigens vind ik wel dat de staleigenaar ook een soort van taak heeft. Als zij zegt: goh ik heb haar aangeproken maar ze geeft geen enkele sjoege / lacht me uit (weet ik veel), dan mag die stalbeheerder haar er best even op wijzen dat ze zich maar met haar eigen paarden bezig dient te houden. Wellicht maakt dat al meer indruk. In dat opzicht kan ik me best voorstellen dat TS overweegt te vertrekken.

Janine1990 schreef:

Ik rijd ook wedstrijden (ander soort en op veeeeel lager niveau), en inderdaad, ik laat mijn paard er ook graag zo mooi mogelijk uitzien, maar als dat niet KAN (hij heeft zijn staart geschuurd, is in zijn billen gebeten door een weidegenootje, is net een plekje weggeschoren vanwege enting, noem het maar op....).... zou er uit zien dat ik dan niet meer wilde starten :D Want hij loopt er niet slechter op hoor.
Vervelend is het wel, maar he, ik moet morgen weer werken, dat is ook vervelend.

Wie weet ;) Maar mocht een gesprek positief lijken, en dametje wel een volgende misstap maakt...
Ik ben het inderdaad met je eens dat de staleigenaar een 'morele' taak heeft, maar zoals gesproken werd over het in gebreke stellen van de staleigenaar, dat is natuurlijk onzin.

Wat betreft jouw wedstrijdrijden, als jouw paard geschuurd heeft, of in de billen is gebeten, noem maar wat op... Dan kan je er niemand op aanspreken. Daar heeft eigenlijk geen mens schuld aan. In dit geval is het door een persoon geknipt, die nota bene 24 is.
Dat is absoluut vervelend, vervelender dan morgen weer aan het werk te moeten, als je het mij vraagt.

Onlangs werd mijn paard in een competitie gestart, de hele nacht de manen in een hengstenvlecht gehad (fries), helaas is dit gaan trekken en is er een hele hap uitgescheurd (niet door schuren). Heel erg jammer, maar daar kan ik niemand de schuld van geven, het is immers niet express gedaan. In dit geval is het wel bewust gedaan, althans, het meisje wist zich te herinneren dat ze het deed omdat ze vond dat het paard last had van de manen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:22

abeltje_xx schreef:
ik zou het er zeker niet zomaar bij laten zitten, maar aangezien ze heel erg afhankelijk is van haar vader ( financieel iig) voor de paarden, is het misschien effectiever om haar zo te "straffen".
wanneer een vader zich min of meer publiekelijk ( binnen het gezin, of op de hele pensionstal) moet schamen voor de onzin die zijn dochter uithaald dan kan je er vaak donder op zeggen dat die dochter daar flink op wordt aangesproken ;) ( en anders ben ik verkeerd opgevoed :P )

Of het is een gevalletje 'dat doet onze dochter niet!' :P
Dat heeft niets te maken met een verkeerde opvoeding van jouw kant :P

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:25

Aangifte van vernieling doen kan gewoon. Je paard is dan volgens de wet een goed en hij is beschadigt. Het is met opzet gedaan zonder toestemming van jou, dus voldoet het gewoon aan de bestanddelen van vernieling!

Wat een rot streek zeg!