Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:22

Lamsvlees... whaaa lekkerrrr!!!

paardenvlees... geen enkel probleem.. ik weet vaak zelfs welk paard ik op mn bord heb liggen.. da's dan minder maargoed..
koeien, varkens... ligt eraan waar t vandaan komt..

Die discussies toch altijd... laat mensen lekker zelf bepalen of ze vlees eten of niet. :)
Ik eet geen zielig hoopje paard... nee ik eet sportpaard...pensioenpaard...weidepaard... en geen hoopje vetgemest paard zoals helaas met sommige andere dieren wel gebeurt!

Las iets over niet hersendood zijn na het schieten met de pin??

Dan heb je niet goed geschoten ;) Als je raak schiet is het paard altijd hersendood. Alle functies vallen direct uit, behalve het hart.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:31

Diva92 schreef:
Laatst hadden we mensen op bezoek en we begonnen te praten over eten en bijgevolg dus over wat mensen niet eten en waarom. Ik zei: ik eet geen rode kool en aubergine omdat ik het niet lust en ik eet geen paard uit principe. Zegt er een (er is er altijd wel een bij die zoiets zegt): ja, maar dan zou je toch ook geen ander vlees moeten eten?
Voor mij is dat gewoon niet hetzelfde. Hoe lief koeien of varkens dan mss wel mogen zijn dat is voor mij niet hetzelfde. Wat veel mensen lijken te vergeten is dat paarden jaren hebben meegevochten in oorlogen zonder dat zelf te willen wss, dat ze jaren dienden om ons te vervoeren en dat ze heel veel werk verrichten op het land, in de bossen en zelfs aan zee bij het vissen (vroeger wel meer dan nu). Is het dan nu is niet aan ons van de paarden hun voorouders te bedanken door ze niet meer naar het slachthuis te sturen?
Daarbij als je hoort waarom sommige paarden in het slachthuis eindigen of in welke omstandigheden ze daarvoor leven en dan uiteindelijk naar de slachter worden vervoerd dan is mijn honger onmiddelijk over. Ruiters die hun paard weg doen wegens 'gedragproblemen' en geen moeite meer willen doen om er een oplossing voor te vinden of paarden die in erbarmelijke omstandigheden leven waarvan het lot niet echt een beter vooruitzicht biedt...

Als ik zo'n antwoord geef aan de mensen die mij zeggen dat een koe en een varken op dezelfde lijn staan als een paard dan zijn ze meestal wel stil en zitten ze daar met hun mond vol tanden. Om af te sluiten voeg ik er dan meestal nog aan toe: zet jezelf is in mijn plaats, hoe zou jij je voelen moest je hond op je bord krijgen? Vooral als je weet dat je er zoveel vriendschap van kan krijgen? En dan zeggen ze niks meer en wordt er meestal haastig van onderwerp veranderd :)

Wat voor leven hebben die paarden gehad?? Heb je wel eens gezien hoe een kip aan zijn einde komt als hij uit de legbatterij komt?? Een kist kalf?? Nee ik vind dit echt je ogen sluiten!!
Want TS... eet jij geen kip??
En een paard word dan soms geslacht om " gezondheids redenen, maar koeien, kalfjes enz, mankeren niets... ooit over nagedacht?
Daarnaast vraagt ook niemand aan jou om je eigen dier op te eten!

AnnebelleVD

Re: Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:43

Ik heb ook lang uit een soort van principe geen paard gegeten. Totdat ik er serieus over na ging denken en dacht: wat naief!
Paarden hebben dikwijls een heel goed leven gehad, elke dag lekker in de wei, geborsteld, bereden, ze hebben over het algemeen geen zware arbeid verricht en ze hebben in vrijheid geleefd.

Kippen en varkens en koeien niet, die worden geboren, gemest en geslacht.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit echt een paardenbiefstuk op heb en het ook niet zomaar zou kopen, vooral omdat ik er niet bekend mee ben, maar als ik het op mijn bord krijg dan eet ik het. :j.

Ik denk dat het te maken heeft met dat het meer je gevoel aanspreekt. Heeft iemand die docu weleens gezien over dat varkentje? Die mocht mee naar het strand, mee naar de stad, liep vrij rond en kreeg goed te eten. Maar toen werd hij geslacht, het was geweldig vlees. Ik vond dat zielig, omdat het beestje een persoonlijkheid had gekregen, als een varkentje anoniem sterft vind ik het makkelijker. En ik denk dat meerdere mensen dat hebben :j.

Als er paarden zijn met ernstige problemen die niet meer geschikt zijn om te leven, omdat ze ofwel veel pijn hebben ofwel dusdanig ongelukkig of gevaarlijk zijn voor alles om ze heen, dan is de slacht soms de enige optie. Ik denk niet dat je daarover zomaar kan oordelen dat mensen er geen moeite voor gedaan hebben :n

Mijn eigen paard naar de slacht brengen en vervolgens zijn biefstukje eten is mij zeker een brug te ver...daar zou ik wel moeite mee hebben ja...Dat beken ik eerlijk.

Dat voorouder-verhaal uit je beginpost vind ik een beetje ver gezocht...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:23

Ik heb vast ooit paard gegeten, lams ook maar niet echt mijn ding.
Ik ben meer van de kip, varken, koe en zalm :P. De rest probeer ik wel maar meestal geen succes :+

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:00

Diva92 schreef:
Ik zei: ik eet geen rode kool en aubergine omdat ik het niet lust en ik eet geen paard uit principe.

Bedenk me net, misschien is dat woordje principe wel wat de hele discussie over wel of niet hypocriet losmaakt. Want feitelijk eet je geen paardenvlees omdat je het voor paarden zieliger vindt dan voor andere dieren om ze op te eten. Dat is je goed recht, maar met (ethische) overtuiging heeft het niet veel te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:03

Heeft het ook niet.
Maar ik eet mijn huisdieren niet op, echt niet.

Ik heb nog een redelijk excuus trouwens: hond, kat, paard zijn niet koosjer, dus het mag niet eens :D en nee, ik eet ook geen varken en konijn en zo.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:17

CM_ schreef:
Tellie schreef:
Ik eet paardenvlees, veulen vlees, schapen vlees, koeien vlees, kippen vlees enz. enz. Mits het dier een goed leven heeft gehad. Hier in Nederland eet ik dus geen lam e.d.

Een kip heeft het hier in NL nog het slechts van alle consumptiedieren...
Ook de zgn scharrelkippen hebben het niet zo best... heb ik het nog niet eens over de wijze van vervoeren en slachten :x

Ik zeg ook niet dat ik hier in NL kip eet. :P
Dit is ook de reden waarom ik Nederland ook niet vrijwillig kip eet. Kijk, als mijn moeder het door het eten verwerkt ga ik het er niet uit pulken. Zelf zal ik het alleen nooit kopen. Dat geld ook voor ander vlees.

sarahmango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:20

ik eet geen paardenvlees omdat:
1. ik vegetarisch ben!!!!
2. ik het niet lekker vind(denk ik want ik heb het nog nooit op)
3. ik het zielig vind!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:25

Citaat:
Wat veel mensen lijken te vergeten is dat paarden jaren hebben meegevochten in oorlogen zonder dat zelf te willen wss

Wat je denk ik ook niet weet is dat paarden ook een vleesverstrekker waren zodat men kon overleven.

jesuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:28

Ik eet paardenworst omdat ik het lekker vind! Gebakken door de bami of in een goulash, jammie
Ik denk daarbij niet aan de levende paarden, als ze dood zijn zijn ze dood, zonde om lekker vlees weg te gooien, mijn dochter is acht, rijd pony en vind het zielig en eet het niet, prima vind ik ook goed!
Een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt....... :Y)

Gek.... maar ik krijg spontaan zin in paardeworst.... woensdag maar even naar de markt...... :9

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:36

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien is het al eerder genoemd. Maar als vegetariër denk ik juist dat paardenvlees een van de "betere" soorten vlees is die je kunt eten. Ze worden immers anders gehouden dan ander vee en aangezien het gemiddelde paard toch wel veel buiten komt is het een soort van scharrelvlees. De meeste paarden hebben toch wel een goed leven gehad, in tegendeel tot veel ander vee.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:23

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:37

Heb 1x paardenvlees geprobeerd, maar vind het gewoon niet lekker.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:42

Captain schreef:
De paarden die nu leven hebben geen besef van hun voorouders die meeliepen in oorlogen.
Ik als vegetariër zou, als ik weer vlees ging eten, eerder paardenvlees eten dan ander vlees.
Paarden hebben vaak een goed leven gehad.
Filmpjes die je ziet van paardentransport en slachtingen zijn vaak niet hier in Nederland.

Daarbij: als een paard gedragsproblemen heeft, heb jij dan liever dat hij de handel ingaat of dat hij geslacht wordt?

Helemaal mee eens! (ben zelf ook vegetariër)

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:43

Ik heb vroeger veel paardenworst gegeten, heerlijk vond ik het,
Nu? Ik krijg het niet door me strot, het punt van mij , is dat ik de slacht niet zielig vind!
Het is hartstikke eerlijk (buiten de voor stress) ze hoeven niet te vechten tegen de eerste slaap spuit van de da, en worden niet weg gedragen met een mega vrachtwagen!

Daarnaast kan ik het niet eten uit principe, ik kan mijn trouwe manege paard niet opeten!
Miss heel gek , maar t zit echt tussen me oren!
En vind het prima mist het echter niet.

Cindy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:53

Hum ik eet geen paarden vlees maar lust het wel maar denk zo dan kan je wel niks eten want dan is een koe of ander dier ook zielig. Mijn vraag is wie van jullie eten frikandellen zit ook paarden vlees in verwerkt.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:55

Cindy6 schreef:
Hum ik eet geen paarden vlees maar lust het wel maar denk zo dan kan je wel niks eten want dan is een koe of ander dier ook zielig. Mijn vraag is wie van jullie eten frikandellen zit ook paarden vlees in verwerkt.

Wilde ik net vragen. :')
En kroket, bitterbal etcetc..

Cindy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:59

Dat bedoelde ik milou123 dan zouden jullie dat ook moeten laten staan nou dat eet ik wel
vind het heerlijk maar echt paardenbiefstuk ik vind het taai vandaar dat ik het niet eet

Driesprongg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:19

Laat iedereen zyn eigen mening uiten,
Als iemand geen paardenvlees wil eten is daar een reden voor.
Ik vind het niet leuk dat jullie gelijk over de koeien en varkens beginnen.
Die zijn heel anders dan paarden, paarden zijn edele dieren en koeien en varkens niet!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:22

dat vind ik echt zo'n slecht argument. Paarden worden edel genoemd omdat ze men hebben geholpen door zich te laten berijden, maar runderen en varkens hebben ook meer dan goed gedaan vroeger en zijn in mijn ogen minstends zo edel als een paard. Runderen zijn ook trekdieren en varkens werden ook gebruikt om bijvoorbeeld truffels op te sporen. Ik vind dat alle dieren op 1 lijn zitten, en ze allemaal evenveel respect verdienen :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:31

Amen Lifaya!

Paarden (3500vC) zijn pas veel later gedomesticeerd dan runderen (6000-4000vC) en varkens (7000vC) en in die tijd hebben de runderen en varkens hun diensten meer dan bewezen! Ik vind een paard geen edeler dier dan andere dieren, erg jammer dat we een paard maar belangrijker moeten vinden omdat we er op kunnen rijden (rund en varken zijn daar nu eenmaal niet op gebouwd :P ).
Runderen hebben meegeholpen aan het ploegen van onze landbouwgronden, maar ook het trekken van vele karren en hierdoor dus ook het bouwen van verschillende steden en nederzettingen. Zonder het rund zag de beschaving er niet uit zoals ze er nu uitziet...

Driesprongg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:32

@ lifaya.
oohja vind jy dat alle dieren op 1 lijn zitten,
nou dat zitten ze echt niet.
Zoude ze ooit een hond of kat slachten voor het vlees ;s
en hebben de mensen vroeger ook op koeien en varkens in de oorlog gevochten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:33

Driesprongg schreef:
@ lifaya.
oohja vind jy dat alle dieren op 1 lijn zitten,
nou dat zitten ze echt niet.
Zoude ze ooit een hond of kat slachten voor het vlees ;s
en hebben de mensen vroeger ook op koeien en varkens in de oorlog gevochten.

Runderen en varkens waren oa ook het voedsel in de oorlog, zonder dit voedsel waren de mensen allang uitgeput. Daarbij word in China en Thailand enzo ook gewoon hond en kat gegeten :)

Driesprongg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:34

@ ine23.
Net alsof paarden niet hebben geholpen om karren te trekken ;s
En wat denk je toen er weinig of geen auto's waren, wie werden er toen gebruikt; oohja de PAARDEN.

Driesprongg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:35

Citaat:
Runderen en varkens waren oa ook het voedsel in de oorlog, zonder dit voedsel waren de mensen allang uitgeput. Daarbij word in China en Thailand enzo ook gewoon hond en kat gegeten

Ik heb het niet over China of Thailand, ma over Nederland.