Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:22

nou ik woon langs een bos, maar daar rijden niet zo veel mensen, of niet met een scherp bit op slof. alleen ik rijd met slof of scherp bit. maar dat komt meer omdat mijn pony wel eens de benen wil nemen en dan komt ze niet meer terug in de bak, en ik kan haar ook niet in een hoek stil zetten want dan springt ze over de bak. dus dan trek ik de slof even aan en is ze zo weer terug. maar dan hangt hij er na ook weer los. bij het springen heb ik een pessoa bit omdat ze heet erg naar de hindernis toe trek, als ik dan met een gewoon bit rij wordt het echt gevaarlijk.
als ik klaar ben met rijden dan ga ik meestal nog even buiten rijden, dus dan heb ik er wel eens een slof of scherper bit in.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:39

Ik ben zelf 14, bij ons was een paard op stal gekomen heeft erg veel eigenaren gehad waaronder allemaal meiden van 13,14,15,16 gevolg: paard verpest, paardje had goede papieren maar het was geen echt knuffel en tut pony en waar je zomaar wat mee kan rommelen. Paard is inmiddels weer doorverkocht...
Je ziet ind. Veel jongeren ruiters met bijzetteugels sporen eb alles er op en er aan rijden terwijl dat vaak niet nodig is... Ben zelf natuurlijk ook jongere ruiter maar houd niet zo van dat soort rijden wat sommige doen niet iedereen is zo

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:43

Af en toe rijd ik nog wel eens met de mategaal. Maar dat is omdat dat bij mijn ontzettend sterke paardje echt nodig is. Van sporen krijgt ze soms een beetje wondjes, dus daar rijd ik niet mee.
:o

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:48

Het is nu eenmaal een feit dat ouderen een stuk meer levenservaring hebben dan jongeren. Dat kan je willen ontkennen, maar dat is gewoon een feit. :j

Het ligt nogal voor de hand om te veronderstellen dat mensen die al jaaaaaaaaren in de paarden zitten en die ook veel meer levenservaring hebben er toch iets meer vanaf weten dan jongeren die nog aan het begin staan.
Een enkeling misschien daargelaten. Ik voel nu aankomen dat er nogal wat enkelingen op bokt zijn. ;)

Als je wat ouder wordt ga je vanzelf begrijpen dat de waarheden van je jeugd toch misschien wat anders liggen dan je als jongere dacht. Dat is iets dat helaas alleen maar het stijgen der leeftijd komt. Het is niet anders jongeren :D .

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:52

LDRD schreef:
Het is nu eenmaal een feit dat ouderen een stuk meer levenservaring hebben dan jongeren. Dat kan je willen ontkennen, maar dat is gewoon een feit. :j

Het ligt nogal voor de hand om te veronderstellen dat mensen die al jaaaaaaaaren in de paarden zitten en die ook veel meer levenservaring hebben er toch iets meer vanaf weten dan jongeren die nog aan het begin staan.
Een enkeling misschien daargelaten. Ik voel nu aankomen dat er nogal wat enkelingen op bokt zijn. ;)

Als je wat ouder wordt ga je vanzelf begrijpen dat de waarheden van je jeugd toch misschien wat anders liggen dan je als jongere dacht. Dat is iets dat helaas alleen maar het stijgen der leeftijd komt. Het is niet anders jongeren :D .

Hier ben ik het mee eens. Maar tieners kijken ook nogal veel omzich heen , nemen dingen over van oudere 'ervaren' dressuur / spring / westernruiters en daar gaat het fout . Ze willen dat hun paard net zo loopt en gaan lopen prutsen omdat ze geen idee hebben hoeveel kracht dat het paard kost en hoelang je daarvoor moet trainen om zo'n oefening voor elkaar te krijgen en dan komt die hulpteugel erbij , want tja .. Het paard doet niet wat ze willen . En dat is ook een stukje stoerdoenerij , want als hun vriendinnetjes of vriendjes komen moeten ze natuurlijk wel kunnen laten zien dat hun paard heel mooi kan lopen .

Daarom denk ik dat het wél leeftijds gebonden is!

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:55

@LDRD
Ja dat is wel zo wij zitten ook nog op school en je ziet ook veel kinderen van mijn leeftijd die proberen allemaal de stoerste te zijn:( en ik denk dat dat ook wel een beetje meespeeld hoe dom het ook is want zo stoer is het allemaal niet om je paard te verpesten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:03

Maar er zijn ook jongere mensen die misschien het juist wel beter weten/doen dan de oudere generatie.
De maatschappij veranderd en sommigen ouderen willen niet mee doen met de verandering.

De kijk op paarden houden is ondertussen ook behoorlijk veranderd......

dat terzijde ik moet eerlijk zeggen dat als ik weleens mensen zie rijden met een paard opgetuigt als een kerstboom met alle hulpteugels en fratsen ik er niks mee van zeg.....Hun paard ,al gaan ze er achterste voren opzitten...Niet fijn voor het beestje maar sommigen hebben toch oordoppen in...
Vragen ze om advies/mening dan zal ik dat geven.

Heb overgins een keer op een manege 1x wel wat gezegt van een stalgenoot.
Reed met slof en scherpbit reed hem zo inelkaar dat paard ruimte probeerde te krijgen en dat kind maar schoppen.
Paard komt vreselijk omhoog.
Meisje stapt af en bewertk het dier even met dr zweep.

Heb toen gezegt dat ze dan ook het lef moest hebben als ze er op zat...........paard had haar waarschijnlijk gruwlijk eraf gegooid.
En dat remmen op de handrem en dan gas geven niet samen gaan.

Op dat moment kwam er een ouder iemand ook nog even vertellen waar op het sloeg die had er ook genoeg van omdat paard zo te zien.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:13

maar ik denk dat er ook kinderen zijn die meer verstand van paarden hebben, dan sommige volwassenen.
ik ben dan wel net 17, maar ik loop al van af mijn 2 met paardjes rond, vanaf mijn 6e ben ik gaan rijden, en vanaf mijn 8e loop ik al ieder weekend tussen de paarden, en nu werk ik al 3 jaar op een dressuur stal. daar staan ook mensen in pension, en die zijn ouder dan mij, maar die hebben niet zo veel verstand

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:16

geef zelf ook les.. kom het geregeld tegen helaas.. ik zelf ben helemaal niet van de hulpmiddelen.. tenzij het echt niet anders kan natuurlijk.. maar zo vaak wordt er van alles aan gehangen terwijl ze eerst eens het probleem bij hun eigen moeten zoeken!! nou kom ik het dan geregeld tegen dat ze ook nog van iemand anders les hebben en dat het daarvan moet.. |( echt verschrikkelijk om te zien af en toe! probleem ligt dus naar mijn mening vaak bij de instructeurs! geloof niet dat kindjes van die leeftijd zelf bedenken om er iets aan te hangen!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:39

nicky_rilana schreef:
maar ik denk dat er ook kinderen zijn die meer verstand van paarden hebben, dan sommige volwassenen.
ik ben dan wel net 17, maar ik loop al van af mijn 2 met paardjes rond, vanaf mijn 6e ben ik gaan rijden, en vanaf mijn 8e loop ik al ieder weekend tussen de paarden, en nu werk ik al 3 jaar op een dressuur stal. daar staan ook mensen in pension, en die zijn ouder dan mij, maar die hebben niet zo veel verstand

Je moet een onderscheid maken in leeftijd en ervaring met paarden.
Er zijn zat volwassenen die nog maar pas met paarden te maken hebben en die dus gewoon weinig ervaring hebben. Maar er zijn ook volwassenen die net als jij vanaf hun 2e met paarden bezig zijn en dat altijd zijn blijven doen.

Dan is nog de vraag of je bv wekelijks wat met paarden doet, of dat je het van jongs af aan dag in dag uit doet. Maakt ook een aanzienlijk verschil.

Ook het soort activiteit dat je met paarden doet is van invloed op je ervaring. Als je alleen maar boshobbelt met een dooie diender is totaal iets anders dan een dressuurpaard van niks naar Grand Prix opleiden (om maar even een voorbeeld te noemen).

En dan komt er ook altijd nog aangeboren talent om de hoek kijken. De één heeft het nou eenmaal wél en de ander niet.

Ik zet mijn geld toch echt liever op de volwassene die al 40 jaar dagelijks met paarden omgaat en daar aantoonbare successen mee geboekt heeft, dan op een jongere onder de 20 jaar die wekelijks een rondje boshobbelt. :j

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:43

ja dat is ook zo hoor, er zullen er zat zijn die ouder zijn dan mij en veel beter rijden. maar ik denk ook zat die slechter rijden. omdat zie recreatie ruiters zijn of maar 1x in de week rijden. en ik al 6x in de week en dan heb ik er 2 te rijden

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:47

Helemaal eens hoor :j l

Maar het vervelende is dat íedereen een mening heeft over wat goed paardrijden is, ook degenen die zelf werkelijk nog géén idee hebben. Op zich prima hoor, iedereen heeft recht op zijn eigen mening.
Vervelende is alleen dat diegenen ook adviezen gaan geven en dat is het punt dat het toch gevaarlijk wordt.

Misschien moeten degenen die adviezen geven en vooral ook degenen die anderen afzeiken eerst zichzelf eens afvragen hoe goed ze nou eigenlijk zelf met paarden zijn. :j
Laatst bijgewerkt door LDRD op 30-12-11 14:54, in het totaal 2 keer bewerkt

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:52

ja ik rij zo als ik rij en daar zijn de meeste het niet mee eens, maar daar ga ik dan geen comettaal op geven, als hun zo willen rijden moeten ze het zo doen, maar ik ben meer van het laag en rond, en de meeste hiet op bokt niet zo.
maar ik heb er wel al wat mee gepresteerd, dus dan spreekt mijn rijden du jury's toch wel aan

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:28

Ik geef je helemaal gelijk dat veel jongeren van alles aan hun paard hangen om daar de blits mee te maken. Maar vergeet niet, dat er op dat moment dan niemand uit hun omgeving heeft ingegrepen!
Meiden rijden zonder cap, waar zijn de ouders die ze flink op de donder moeten geven?
Meiden rijden met elastiek, wieltjes, etc, hebben deze meiden wel uberhaupt instructie?

Je kan nu wel alles naar de jongeren toe schuiven, maar ik vind het ook een geval van opvoeding en instructie.
Zelf ben ik 15, ik rijd met sporen en zo nu en dan met een slofje, maar dat heeft goede redenen en ik heb er zeer goede instructie bij. Ik ken er genoeg (met name de meisjes die een eigen pony op de manege hebben staan) die echt heel oneerlijk tegenover hun pony/paard zijn, en er wordt dan door niemand ingegrepen, en die meisjes hebben zelf het idee dat ze alles top doen. Bij wie ligt dan de fout?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:34

ik denk dat er al een grote fout bij bokt ligt, oudere mensen gaan foto's plaatsen zonder cap, en de 'kinderen' denken oow dat is stoer dat ga ik ook doen. en zo volgt de rest ook

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:38

xLoki schreef:
Ik geef je helemaal gelijk dat veel jongeren van alles aan hun paard hangen om daar de blits mee te maken. Maar vergeet niet, dat er op dat moment dan niemand uit hun omgeving heeft ingegrepen!
Meiden rijden zonder cap, waar zijn de ouders die ze flink op de donder moeten geven?
Meiden rijden met elastiek, wieltjes, etc, hebben deze meiden wel uberhaupt instructie?

Je kan nu wel alles naar de jongeren toe schuiven, maar ik vind het ook een geval van opvoeding en instructie.
Zelf ben ik 15, ik rijd met sporen en zo nu en dan met een slofje, maar dat heeft goede redenen en ik heb er zeer goede instructie bij. Ik ken er genoeg (met name de meisjes die een eigen pony op de manege hebben staan) die echt heel oneerlijk tegenover hun pony/paard zijn, en er wordt dan door niemand ingegrepen, en die meisjes hebben zelf het idee dat ze alles top doen. Bij wie ligt dan de fout?

Toch nog altijd bij de tieners vind ik . Meestal hebben ze ouders die totaal geen verstand hebben van paarden en die zich er verder ook totaal niet mee bemoeien . IEDEREEN weet dat les zeker van belang is voor een eigen pony . Helaas voelen veel tieners zich hier te stoer voor omdat ze alles al weten , geven ze hun geld fout uit waardoor ze geen geld meer hebben om de les te betalen of ze luisteren niet omdat ze het allemaal toch wel beter weten. Er zijn uiteraard uitzonderingen .
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 30-12-11 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:40

Ik vind dit topic een beetje een aanval op alle tieners.. Ik ken meiden die nooit uitgaan en amper nieuwe kleren kopen om zo alles voor hun paardje te betalen.
Ik ben ook een tiener, maar ik heb heus wel door dat ik het niet 'het beste weet' en ik zou graaaag lessen, maar het is gewoon erg duur.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:41

Surprise_ schreef:
Ik vind dit topic een beetje een aanval op alle tieners.. Ik ken meiden die nooit uitgaan en amper nieuwe kleren kopen om zo alles voor hun paardje te betalen.
Ik ben ook een tiener, maar ik heb heus wel door dat ik het niet 'het beste weet' en ik zou graaaag lessen, maar het is gewoon erg duur.

Daarom word er ook telkens gesproken over dat er enkele uitzonderingen zijn :) . Helaas is het in veel gevallen geen uitzondering ...

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:41

Maar dat vind ik dan een fout van de ouders.
Als je een paard voor je kind koopt, moet je er of een beetje verstand van hebben, of ervoor zorgen dat je kind er verstand van krijgt (dmv instructie).
Paardrijden blijft namelijk een gevaarlijke sport, en ik vind niet dat je je kind zomaar er alles mee mag laten doen zonder er verstand van te hebben.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:45

xLoki schreef:
Maar dat vind ik dan een fout van de ouders.
Als je een paard voor je kind koopt, moet je er of een beetje verstand van hebben, of ervoor zorgen dat je kind er verstand van krijgt (dmv instructie).
Paardrijden blijft namelijk een gevaarlijke sport, en ik vind niet dat je je kind zomaar er alles mee mag laten doen zonder er verstand van te hebben.

Nou je kent tieners , die kunnen met zulke mooie praatjes thuis komen en hun ouders zo goed overtuigen dat hun ouders op een gegeven moment denken , jeetje , ze heeft er echt veel verstand van . Er zijn zoveel gevaarlijke sporten , maar ik weet zeker dat de meeste ouders alleen kijken wat de sport inhoud en zich er verder niet in verdiepen.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:53

mijn ouders hebben er helemaal geen verstand van en wisten ook niet waar ze aan begonnen maar ze hebben voor mij wel 10 lessen genomen, toen ze een pony kochten.
en de pony die ik toen kreeg had ik al een tijdje uit geprobeerd, maar dit liep toch niet helemaal soepel ik was 8 en de pony 3, toe stond er zo een 20 jarige pony op de stoep voor mij zo dat ik veilig kon rijden

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 19:21

Surprise_ schreef:

Nogmaals, dit topic is GEEN aanval op alle tieners.
Ik heb al meerdere malen aangegeven dat het hier natuurlijk lang niet om iedereen gaat en dat er uitzonderingen zijn, dus bij deze nog maar een keer..

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 19:23

En ik denk zelf ook dat er een flinke fout ligt bij maneges en instructeurs/ices. (Natuurlijk ook lang niet allemaal..) Aangezien ik zelf 9 jaar op een manege heb gereden en nog nóóit voorlichting of uitleg heb gekregen over hulpteugels ect. En ondertussen werden we wel op pony's gezet die we met elastiek moesten rijden.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:46

Liesje1611 schreef:
En ik denk zelf ook dat er een flinke fout ligt bij maneges en instructeurs/ices. (Natuurlijk ook lang niet allemaal..) Aangezien ik zelf 9 jaar op een manege heb gereden en nog nóóit voorlichting of uitleg heb gekregen over hulpteugels ect. En ondertussen werden we wel op pony's gezet die we met elastiek moesten rijden.

ze zeggen dan gewoon dat is beter voor zij rug

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 19:47

nicky_rilana schreef:
Liesje1611 schreef:

ze zeggen dan gewoon dat is beter voor zij rug

Bij mij zeiden ze: Zo gaat hij er niet vandoor. :')
Tja, en als kindje van 9 trek je dan je schouders op, en klim je op die pony.