Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:15

Ik vroeg me even af,

Zijn jullie banger ernaast of wanneer jullie erop zitten? Voor mij is het heel verschillend. Ik loop er liever naast, maar ik ben zo bang dat het paard schrikt en mij omver loopt. Maar als ik erop zit ben ik bang om eraf te vallen en ergens tegenaan te knallen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:16

Guts, ik wist niet dat bakkabouters ook angsthazen konden zijn :wow: :oo _O-

Jitske

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:23

@brunette: Aan de hand ben ik voor geen enkel paard bang. Ik heb me enorm verdiept in paardengedrag en omgang, dus weet over het algemeen wel met alle soorten reacties om te gaan en het op te lossen.
Het lukt me alleen niet (altijd) om dat ook onder het zadel toe te passen. Ik ben dan ook vooral bang voor paarden waarvan ik niet weet hoe ze gereden zijn of voor paarden waarvan ik van mening bent dat ze ook echt verkeerd gereden zijn (denk aan strak op de slof met sporen in zweep, ken er helaas een hoop op die manier).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:25

_brunette schreef:
Ik vroeg me even af,

Zijn jullie banger ernaast of wanneer jullie erop zitten? Voor mij is het heel verschillend. Ik loop er liever naast, maar ik ben zo bang dat het paard schrikt en mij omver loopt. Maar als ik erop zit ben ik bang om eraf te vallen en ergens tegenaan te knallen.

Enkel met rijden. :j

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:26

Inoterry schreef:

Oh haha, een bakkabouter mietje :wow:

Ja ik kruip wel gewoon op haar op en ik rij haar er ook wel door, maar wel met erg knikkende knietjes soms hoor!
Op dit moment rij ik ook al maanden niet meer, omdat ik niet heel vaak meer kan gaan met school enal, en dat maakt dat ze erg druk is en ik er beter naast kan blijven. Alhoewel dat soms ook al gevaarlijk kan zijn.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:29

Ik moet teogeven dat ik vorig jaar ook bang dreigde te worden als ik naast mijn paard liep :o . En daar heb ik nooit last van gehad. Maar Goldz is nogal een onvoorzichtig paard wat zijn energie kwijt moet. Ook als hij staprust heeft na een operatie. Hij was wel zo extreem in zijn gedrag dat zelfs de staleigenaar, die al zijn hele leven in de paarden zit, moest toegeven dat Goldz niet helemaal normaal is in dat soort dingen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:31

Inoterry schreef:

sjaaah, schuldig :D
Is ook de reden dat we jullie paarden zo pesten, das gewoon compensatie, dan zien we andere ruiters ook eens bang zijn :P

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:31

Kan iemand mij dan mss een tip geven hoe je je paard kan omdraaien zonder dat ie over je heen rent. Bv, je loopt en je paard ziet iets engs en wilt vluchten. Ik durf er echt niet naast te blijven lopen omdat ik bang ben dat ze opzij springt en mij omver springt. Maar als ik wil omdraaien wilt ze nog steeds vluchten en sta ik helemaal in 'de weg'. Ik weet dat ik er eigenlijk juist wel langs moet, maar soms vind ik eigen veiligheid boven alles gaan.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:35

_brunette schreef:
Kan iemand mij dan mss een tip geven hoe je je paard kan omdraaien zonder dat ie over je heen rent. Bv, je loopt en je paard ziet iets engs en wilt vluchten. Ik durf er echt niet naast te blijven lopen omdat ik bang ben dat ze opzij springt en mij omver springt. Maar als ik wil omdraaien wilt ze nog steeds vluchten en sta ik helemaal in 'de weg'. Ik weet dat ik er eigenlijk juist wel langs moet, maar soms vind ik eigen veiligheid boven alles gaan.

Paard loopt achter me ipv naast me, mocht ze dan schrikken, kan ze alle kanten uit, en zal ze nooit de kant kiezen die bovenop mij terecht komt :)
Naast mn paard ben ik trouwens een grotere held dan erop, lang leve grondwerk ;)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:38

Goldz moet bij mij schuin achter me lopen. banketstaaf heeft het namelijk al 1 keer gepresteerd om naar voren te springen, en hij zat op een haar na in mijn nek }:0

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:41

_brunette schreef:
Ik vroeg me even af,

Alleen als ik er op zit.
Ernaast maakt het me allemaal niets uit.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:56

Bang er naast? Echt niet dan ben ik zelfs een held :D
Aan de hand doet mijn tinker nl echt geen stap te hard,schrikt never nooit niet en zal mij altijd keurig volgen....maar er op............ :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:59

binky schreef:
Aan de hand doet mijn tinker nl echt geen stap te hard,schrikt never nooit niet en zal mij altijd keurig volgen....maar er op............ :o

En erachter??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:04

Inoterry schreef:
Hij maakt gewoon heel dankbaar misbruik van mijn onzekerheid, en gaat daar heel ver in. Het ging vandaag echt al richting gevaarlijk, en dat is voor ons allebei geen doen. Ik hou heel veel van hem, al zit dat momenteel even in een dipje, maar als we zo doorgaan verongeluk ik er echt mee |(

Zo heb ik mijn kwpn-er weggegeven omdat die alleen maar op zijn achterbenen ging staan en in het verkeer totaal niet te vertrouwen was omdat hij overal spoken zag. Heb daarna voor een coole koudbloed gekozen maar daar bleek toch ook wel wat meer pit in te zitten toen zijn conditie verbeterde. Toch was dat anders, dat paard en ik groeiden samen gelijk op, hij meer pit... ik meer lef :D .
In die kwpn-er had ik totaal geen vertrouwen meer, ik durf er nog steeds niet weer op te gaan zitten ondanks dat hij nu bij zijn nieuwe baasje best wel veranderd is. Het is gewoon niet mijn type paard denk ik.
Ik hoop dat je er toch uitkomt met je paard en dat je weer plezier aan hem zult gaan beleven.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:50

ikke schreef:
binky schreef:

En erachter??

Erachter?
Bedoel je of ik bang ben als ik achter hem langs moet?
Zo lang ik met beide benen op de grond sta durf ik er voor,naast,onder en achter langs te gaan.
In de zes jaar dat ik hem heb heeft hij 1x gedreigd met een achtervoetje op tillen{zo'n 3cm van de grond :D } voor de rest is hij echt super super super braaf.....totdat ik er op ga zitten en een angstig moment ervaar,tja dan weet meneer meteen :Kaasie,die is voor mij!

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:56

(niet alles gelezen hoor)

maar ik herken me al zo in die openingspost..
die excuses verzinnen kan ik goed. Gisteren ook. Het gaat wel heel hard waaien, ik voel al een druppel, kom we zadelen af, dadelijk gaat t heel hard regenen(de zon ging weer schijnen)
En waarom? Hij zet geen stap verkeerd, is super super superbraaf en als ik bang ben, neemt hij de leiding maar blijft relaxed en loopt gewoon zn rondje, maar dan wel zijn richting en dat is het.

hoop zo hard dat ik snel lef genoeg krijg!!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:06

Ook ik meld me! Ik ben ook zo ontzettend bang :(

Bij mij is het ontstaan bij een paardje waar ik gewoonweg geeeen controle over had. Beestje pakte het bit tussen de tanden en was weg. Dit heeft mij zo'n angst ingeboezemd, dat ik een tijd lang niet heb gereden. En dat was fout :+

Daarna wel nog verschillende verzorgpaardjes gehad, maar nooit meer echt geregeld gereden.

Terwijl ik wel bij een vriendin haar vroegere merrie durfde te rijden ( wanneer ze zelf van te voren even reed overigens :o ) terwijl de buitenbak volledig besneeuwd was en het echt geen makkelijke merrie was. Maar dat was meer omdat ik vertrouwen had in de vriendin die naast me stond. Die vertelde me wanneer ik wat moest doen. Hierdoor had ik geen tijd om na te denken en ging het prima :+

Nu heb ik een verzorgpaardje en het is een goedzak hoor! Tijdens de verzorging is het een ontzettende zuurpruim, en daar heb ik me wel even overheen moeten zetten. Ik heb m verder vooral gelongeerd, gepoetst en gewandeld. Vind het al super fijn om weer met paarden bezig te zijn :)
Zijn buurman pony heb ik nu een aantal keren drooggestapt en die is ook heel erg braaf. Maar ook hier weer, ik heb iemand naast me lopen die maar een arm hoeft uit te steken en me vast heeft. Zij is heel erg lief en gaat me helpen met mijn vertrouwen in mijn verzorgpaardje op te bouwen.
Ik wil m dan eerst longeren en hem onder het zadel droogstappen. En dan proberen steeds stapje voor stapje op te bouwen.

Ook heb ik sinds 2 weken dagbesteding op een manege voor mensen met een beperking ( ivm mijn borderline en angstaanvallen om de meest rare redenen ) en daar hebben ze echt brave paarden. Dus ik hoop daar al over een groot gedeelte van mn angst af te komen zodat ik bij mijn verzorgpaardje ook meer vertrouwen in mezelf krijg om op te stappen.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:12

@brunette; het feit dat jij bang bent dat hij opzij zal springen geeft hem eigenlijk ook al genoeg gelegenheid om ook weg te springen. Onbewust straal je dat enorm uit.
Alle paarden waarmee ik aan de hand ben lopen aan een los touwtje naast me, ook hengsten. En ze springen nooit op me *klopt af*

Aan de hand kan ik ze zoveel vertrouwen geven en zo op hun gedrag inspelen dat ze niet springen omdat ze zich naast mij veilig voelen. Of nuja, ik kan natuurlijk niet voor een paard denken, maar de houding van het paard straalt uit dat ze mij op dat moment vertrouwen. Natuurlijk schrikken ze wel eens, dan maken ze vaak een schijnbeweging maar springen niet zo opzij dat ik moet rennen.

Wat hierboven al werd genoemd; grondwerken is súper waardevol voor de omgang tussen jou en je paard! Leer mekaar goed kennen en weet waar je paard op reageert en waarom.
Ik weet niet waar je woont, maar al woon je niet heel ver van Den Haag af dan wil ik wel eens tips komen geven ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:25

binky schreef:
ikke schreef:
En erachter??

Erachter?
Bedoel je of ik bang ben als ik achter hem langs moet?
Zo lang ik met beide benen op de grond sta durf ik er voor,naast,onder en achter langs te gaan.
In de zes jaar dat ik hem heb heeft hij 1x gedreigd met een achtervoetje op tillen{zo'n 3cm van de grond :D } voor de rest is hij echt super super super braaf.....totdat ik er op ga zitten en een angstig moment ervaar,tja dan weet meneer meteen :Kaasie,die is voor mij!

Nee, ik bedoel met lange lijnen. Beetje populair gezegd rijden zonder erop te zitten :D Heb je dat weleens geprobeerd?

Ik denk dat het voor veel mensen, bang of niet, een zinvolle aanvulling in de training kan zijn.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:31

Vroeger, toen ik een bakvis van 14 jaar was, ben ik met m'n pony op een dijk door 4 losgebroken herdershonden aangevallen. Pony sloeg op hol met die 4 monsters achter zich aan en al wat ik kon doen was mezelf vasthouden aan haar manen. Uiteindelijk zijn die honden afgehaakt en zijn pony en ik met ongelooflijke schrik en een trauma weggekomen.

Want, na 30 jaar herbeleef ik die situatie IEDERE keer weer wanneer ik ga buitenrijden. Ik ben zo bang voor loslopende honden, ik verstijf al wanneer ik een hond hoor blaffen, laat staan als ik in het bos een loslopende hond zie.....paniek !

Ik raak die angst niet kwijt......en raad 'es wat voor een soort berichten op bokt ik altijd lees ? Juist ja, die over loslopende honden die pony's/paarden aanvallen...hoe kwel ik mijzelf... 8)7

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:39

Door omstandigheden 7 jaar geleden gestopt met rijden, terwijl ik 2 fjorden heb!
Al die tijd niet gereden, met als smoes ik ben veel te zwaar.
Nu ben ik 30 kilo afgevallen en zou er dus weer makkelijk op kunnen, alleen ik druf niet.
Ook omdat ze bij huis staan en ik verder geen paardenvriendinnen heb, dus ook geen hulp oid.
De afgelopen 2 jaar zijn ze gereden door 2 verzorgers maar die zijn verhuisd, nu is de bak nog te nat, maar zodra die goed is ga ik er op!!!!

ja ja!

Er naast is echt geen probleem, ik breng ze samen (alleen) naar het land een stukje verder op.

Dus heel herkenbaar, mijn man rijdt 2 span met ze en dan ben ik ook altijd de angsthaas, zie overal gevaar enz enz.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:09

ikke schreef:
Ik denk dat het voor veel mensen, bang of niet, een zinvolle aanvulling in de training kan zijn.

Jaaaa dat heb ik al eens gedaan,maar eigenlijk zijn de "lange"leidsels die ik heb net effe te kort en dan loop ik dus heel dicht achter hem.Het is al tijden terug dat ik dat gedaan heb en misschien is het iets om weer eens op te pakken {we gingen destijds zelfs zo in draf ,wat een lef he :P}

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:13

binky schreef:
ikke schreef:

Jaaaa dat heb ik al eens gedaan,maar eigenlijk zijn de "lange"leidsels die ik heb net effe te kort en dan loop ik dus heel dicht achter hem.Het is al tijden terug dat ik dat gedaan heb en misschien is het iets om weer eens op te pakken {we gingen destijds zelfs zo in draf ,wat een lef he :P}

Nope, juist als je naast de achterhand loopt, kun je rijtechnisch veel doen.
Uiteraard kun je ook longeren met twee longes. Er zijn nogal wat variaties op dit thema; zelfs buitenlopen; als "alternatief" voor rijden.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:23

Oke..ik verstop me dan ook maar niet meer en zal toch maar eerlijk zijn te zeggen dat ik een angsthaas ben maar dan niet een hele.. nee een halve! Met mn haflinger heb ik totaal geen angst en ga ik in volle rengalop over de ruiterpaden maar owee als ik op mijn grote reus moet! Toch vertrouw ik hem door en door, heb hem al 8 jaar en nog nooit heeft hij gebokt, gesteigerd of iets anders raars gedaan. Waarom dan toch die angst, ik heb werkelijk geen idee. Van de week had ik weer les en meneer vond het nodig om te hinniken en wat harder te draven, op mijn haf had ik er een tik bij gegeven! Gewoon normaal doen! Maar nee, net doen of je gek bent en niet doordraven...nee even stappen want ik moet echt even op adem komen! Allemaal rotsmoesjes die ik op mn haflinger nooit zal hebben..pfieuw hoe kom ik er toch vanaf!?

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:24

@ Ikke ,Dat deed ik dan ook ,ik heb geen rijbak dus ik ging zo met hem de straat op....