De baas of ons beste vriend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:20

Heb even de lap tekst weggehaald. ik rij mijn paard met zweep en longeer hem met zweep, maar niet om te straffen maar als hulp middel of om te corrigeren. En mijn paard staat ook gewoon los, en komt in galop naar mij toe vanuit de wei. Ik heb respect voor hem, maar ik verwacht ook dat hij respect voor mij heeft. Hij is immers veel groter en sterker, en kan mij zo opzei duwen als hij wil!

Nummus

Re: De baas of ons beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:51

Officieel hoor je de zweep ook hoogstens als corrigeer- of hulpmiddel te gebruiken, zeker niet om 'm op zijn donder te geven (en al helemaal niet als je van jezelf weet dat je hulpen niet zo nauwkeurig zijn :'))

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:51

Ik ben mijn paard zijn leider. Dat betekent dat hij naar me moet luisteren, maar dat we op zijn tijd ook samen kunnen kroelen of samen door het weiland rennen.
In de natuur bijten en schoppen paarden elkaar ook als ze iets duidelijk willen maken, dus ga me niet vertellen dat als ik mijn paard af en toe corrigeer tijdens het rijden met een zweepje, dat ik dan zo slecht bezig ben.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:23

Ik heb mijn paard ook weleens een flinke tik op d'r neus gegeven. Toen ik haar net leerde kennen was zij erg goed in gericht bijten als je alleen nog maar aan aanraken op haar borst dacht. Na een paar flinke tikken was dat over. Ik word niet gebeten. :n Nu weet ze dat ik zoiets niet pik. Ze dreigt nog wel maar, blijft wel op afstand.
Ik ben ook een slechte ruiter. Ik heb 9 van de 10 keer een zweep in mijn hand tijdens het rijden. Ik gebruik hem niet maar, moet hem wel bij mij hebben anders gaat ze lopen sloffen.
Maar, gewoon zomaar voor de lol slaan of als je zelf verkeerde hulpen geeft en je paard begrijpt het niet? Dat is echt not done. :n

Ja, ze is mijn maatje (vriendin wil ik het niet noemen), maar, ik ben ook haar baas / leider. Werken is werken en spelen is spelen maar alleen als ik toestemming geef.

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 20:01

als een hond je bijt heb je dus heel wat fout gedaan in de opvoeding;)
een hond is Nooit maar dan ook nooit agresief uit zich zelf.
En over me paard ik heb nog een heel jong paard.
En wij doen alles met de stem we rijden ook niet met hulpen.
als ze los in de bak is en we met haar spelen dat ze lekker gaat rennen en je zegt eauke over kom maar komt ze naar ons toe met hoofd omlaag. en loopt ze rustig met ons mee zonder tegen ons aan teaff duwen mocht ze dit wel doen zeggen we deauke opzei en luistert ook.
wij straffen nooit en ze ziet ons toch als leider.
wij laten haar op een diervriendelijke manier merken dat ze iets wel of niet mag zonder het dier pijn te doen
Wij zijn immers gaan paarden,
en dat weet dat paard ook.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:05

maar jullie krijgen nooit honden binnen waarbij een ander fouten heeft gemaakt in de opvoeding?

ik denk dat ts gewoon een gezegend leven heeft met paarden en honden die altijd braaf zijn, ik heb die helaas niet :=

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:06

Mijn paard heeft vanavond nog geweten hoe boos ik kan worden :+ constant uitbreken bij het grondwerk en trappen, neuh, die was er zelf ook wel klaar mee aan het einde.

Je zal nooit vrienden met je paard worden zoals wij mensen vrienden met elkaar zijn. Maar ik denk dat je wel een echt vertrouwensband met je paard kan opbouwen wat uiteindelijk een goede basis is voor een soort vriendschap die je kan hebben met een paard en mens. Maar daarbij moet het altijd duidelijk zijn dat jij het bepaald, anders word de relatie verstoord.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:08

kirrepir schreef:
maar jullie krijgen nooit honden binnen waarbij een ander fouten heeft gemaakt in de opvoeding?

ik denk dat ts gewoon een gezegend leven heeft met paarden en honden die altijd braaf zijn, ik heb die helaas niet :=

Jonge ze kan gewoon telepathische contact maken met die dieren!! Alleen weet ik nog niet wat cesar fout doet in het heropvoeden van hondjes...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:09

Deauke_girl schreef:
als ze los in de bak is en we met haar spelen dat ze lekker gaat rennen en je zegt eauke over kom maar komt ze naar ons toe met hoofd omlaag. en loopt ze rustig met ons mee zonder tegen ons aan teaff duwen mocht ze dit wel doen zeggen we deauke opzei en luistert ook.
wij laten haar op een diervriendelijke manier merken dat ze iets wel of niet mag zonder het dier pijn te doen

Oooh kom op zeg, je zegt opzij? En dat doet elk willekeurig paard dat je tegen komt? Dat doet jóuw paard. diervriendelijke manier? Je bent nog steeds baas aan het spelen over jouw dier jij verteld haar wat wel en niet mag en dat is volgensmij volgens jou niet diervriendelijk?
Deauke_girl schreef:
Ik ben niet de baas over mijn paard.
Maar mijn paard ziet mij wel als leider en als haar beste vrienddin.

Volgensmij ben je toch echt baas.

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:23

Ik ben dan eerder een moeder voor mijn paard denk ik :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:29

Deauke_girl schreef:

Volgensmij ben je toch echt baas.[/quote]

Wat ik me eigenlijk afvraag, hoe weet je zo zeker dat je haar beste vriendin bent? Ik denk dat een paard jou niet echt als vriend/kuddegenoot ziet, daar heeft hij paarden voor...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:32

EskeGirl schreef:
Deauke_girl schreef:

Volgensmij ben je toch echt baas.

Wat ik me eigenlijk afvraag, hoe weet je zo zeker dat je haar beste vriendin bent? Ik denk dat een paard jou niet echt als vriend/kuddegenoot ziet, daar heeft hij paarden voor...[/quote]
Nee precies, maar als ik zo haar verhaaltje lees in haar profiel krijg ik geen hoogte van haar leeftijd. Wat ik wel weet is, is dat ze geen 20 is.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:42

Kom op zeg!

Dus jij bent er van overtuigd dat je elk paard met enkel stem kan leiden?

By the way, als je een dier leidt dan ben jij de leider, ben jij de leider dan luistert het dier naar jou en beschouwt hij jou als jou baas.
Detail.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:48

Melisjee schreef:
Kom op zeg!

Tuurlijk zou dit kunnen, maar dan moet het paard dus wel jou als baas zien. Mijn paard gaat prima terug op hooo, maar als die besluit niet naar mij te luisteren kan ik hoo puffen wat ik wil, maar dan stopt ie echt niet :+

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:22

Millanka schreef:
Melisjee schreef:
Kom op zeg!

Tuurlijk zou dit kunnen, maar dan moet het paard dus wel jou als baas zien. Mijn paard gaat prima terug op hooo, maar als die besluit niet naar mij te luisteren kan ik hoo puffen wat ik wil, maar dan stopt ie echt niet :+

Tuurlijk zou dit kunnen! maar ik bedoel meer: Denkt TS dat zij elk paard die ze tegenkomt meteen met stem kan leiden?
Kom maar eens proberen bij die van mij.... Die denkt eerst ja doei. dikke banketstaaf drie bier en gaat aan de haal met je als je niet duidelijk aangeeft wat je wilt.

Oh ,het is een heel lief dier hoor, doet echt alles voor je. Maar je moet consequent blijven :j .
Laatst bijgewerkt door Melisjee op 01-10-11 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:24

Ik zie nu pas dat ik je post inderdaad verkeerd heb gelezen en het 'elk' gedeelte niet goed heb gelezen. Excuses! het is inderdaad natuurlijk niet mogelijk om random ieder paard met stem te laten luisteren :+

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:57

Deauke_girl schreef:

Gedeelte klopt redelijk. Maar stel ik heb een asiel hond gehaald en deze is agressief tegen mij, terwijl ik een juiste lichaamstaal heb en hem niet sla of schop. Wat moet ik dan doen?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:07

Erachter komen waarom hij agressief is? Meestal uit angst dacht ik zo

Of bedoel je gelijk een trap verkopen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:31

Actief corrigeren, met je stem of aanraking. Je hoeft niet hard te klinken maar wel denken en doen alsof je boven de hond staat, ben baas, niet bang

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:44

Het gaat erom wat TS in zo'n situatie zou doen. Omdat het dus aan de opvoeding ligt, maar ik de hond zo krijg. En dat ik dus de 'beste vriend' moet zijn en hij dus gewoon tegen mij zou mogen grommen. Omdat hij mij niet echt bijt, mag ik ook niet terug bijten, zoals in haar verhaal te lezen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 23:05

Tuurlijk is mijn paard mijn beste vriendin: soms gaan we gezellig shoppen, of hangen we op de bank voor de tv. Een enkele keer hebben we wel eens ruzie over welk programma we willen zien, maar over het algemeen hebben we dezelfde smaak. Alleen niet in kleding, zij houdt van minirokjes en leggings en ik helemaal niet. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 23:08

In tegenstelling tot een hond is een paard absoluut niet gevoelig voor stem, inclusief intonatie. Dat moet hem worden aangeleerd.

Dus een hond vergelijken met een paard en omgekeerd, loop tal mank op het feit dat je het bij een hond over een roofdier hebt, en bij een paard over een vluchtdier. Beide gaan verschillend reageren om dezelfde situaties.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 06:48

nynke55 schreef:
Tuurlijk is mijn paard mijn beste vriendin: soms gaan we gezellig shoppen, of hangen we op de bank voor de tv. Een enkele keer hebben we wel eens ruzie over welk programma we willen zien, maar over het algemeen hebben we dezelfde smaak. Alleen niet in kleding, zij houdt van minirokjes en leggings en ik helemaal niet. :D

_O-

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 08:43

Cassidy schreef:
In tegenstelling tot een hond is een paard absoluut niet gevoelig voor stem, inclusief intonatie. Dat moet hem worden aangeleerd.

Dus een hond vergelijken met een paard en omgekeerd, loop tal mank op het feit dat je het bij een hond over een roofdier hebt, en bij een paard over een vluchtdier. Beide gaan verschillend reageren om dezelfde situaties.

Als je het tegen mij hebt, ik bedoelde ermee omdat haar vader wel alle honden kan 'opvoeden' tot lieve aardige honden. En daarom ook mijn vraag. Daarna zou ik ook graag weer ontopic willen. Ik wil alleen kijken wat haar reactie is op een hond die gromt. Mag je die ook niet 'slaan' en alleen maar lief tegen praten en belonen?

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 17:10

als je een agresieve hond uit asiel haalt wat je niet moet doen moet je gelijk bij een goede honden trainer gaan. de eerste dag al zodat hij/zijn kan uitleggen hoe je dat moet doen.
we hebben genoeg agresieve honden op curses gehad. en zonder ook maar je stem te verheffen zijjn het nu de liefste honden die weten waar hun plek is in de roeldel. want het gezin is in de ogen van de hond de roedel.
lees maar eens op deze site hoe mijn vader het doet.
HGCNOORDHOLLANDNOORD.nl

en ik ben wel 20 .;)