rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 02:01

Noem eens iemand met een heet paard die er zonder getrek over heen komt?

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 04:42

Ach weet je.. Tegenwoordig is het snel, sneller, snelst en dan maakt het praktisch niet meer uit HOE je het parcours rijd zolang je maar snel en foutloos bent.. :n
Zat gisteren op YouTube filmpjes van cross country te kijken. Nog erger.. :x

Misschien heel flauw maar als er dan iets mis gaat moet ik wel lachen. (Alleen als er wat met de ruiter gebeurd dan he)
Was er namelijk een die zijn hoofd stootte toen hij er doorheen moest springen en eentje die in het water flikkerde.. :o

Af en toe ben ik bang dat zo'n paard de benen nog eens breekt, ze landen tenslotte wel met top snelheid en dan die hoogte met hun volle gewicht op de voorbenen. Een verkeerde stap en het is voorbij.. (R.I.P. Ruffian)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 07:04

Jammer dat ik in bed ben gaan liggen om de docu man en paard te kijken, heb een hoop gemist zie ik.

Mick75 ik vind dat jij het heel goed omschreven hebt, wat je op tv in het parcours ziet is maar een ieniemie stukje.

Ik blijf erbij dat de paarden echt never nooit zo hoog in de sport zouden kunnen lopen als er niet goed met ze om gegaan werd. Een ruiter heeft er ook niks aan als zijn paard al jong stuk gereden wordt. Tegenwoordig nemen ruiters echt wel de tijd om op een rustige en verantwoorde manier aan de top te komen. Niet voor niks spreekt de KNHS tegewoordig van de "happy athlete". Dat is gewoon nodig om te zorgen dat ze zo lang mogelijk mee kunnen draaien.

Dat ik mijn paard operant zou conditioneren door de manier waarop ik hem train en rijd vind ik prima, dat is de methode die ik het fijnst vind werken en mijn paard van bijna 20 doet het er prima op. Niemand die hem ziet lopen gelooft dat hij die leeftijd heeft. Kan volgens mij alleen betekenen dat hij zich lekker in zijn vel voelt zitten. Enige grondwerk wat wij doen is longeren en af en toe een wandelingetje aan de hand op een vrije dag.

Edit: tekst wat aangepast.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:42

Tja, ik beweer ook niet dat het super slecht is wat er allemaal gebeurd, maar er kan duidelijk wel wat verbeterd worden qua rijstijl. (geruk en gepluk)
Ook al is het maar die 2 minuten op tv, ik geloof er werkelijk niks van dat het bij het trainen thuis nooit gebeurd, want wat is dan het verschil?
Precies de prijs die je kan winnen en dan wordt er vergeten dat je op een levend dier zit met gevoel en dan mag het, dan is het geoorloofd omdat het maar 2 minuten zijn?! :?

Ik lach er ook om wanneer een ruiter bijna zijn nek breekt met een val (net goed denk ik dan) := en hoop dan wel altijd dat het paard ongedeerd blijft.
Klinkt misschien heel hard, maar die ruiter heeft er zelf voor gekozen en het paard niet dus kan ik me om de ruiter geen zorgen maken, die moet zelf goed bij zijn verstand wezen en weten wat die doet.
En als we veilig willen blijven is het misschien een idee om onze hersenen beter te gaan gebruiken en gaan bedenken dat het eigenlijk van de zotte is waar we mee bezig zijn.

Het paard is alleen het middel om een bepaald doel te bereiken, maar ik vind er niks spiritueels of inspirerends aan als ik naar ruitersport moet gaan kijken. :n (we slaan de plank compleet mis met dat doel)
Wij mensen schijnen het normaal te vinden om er grof geld aan te verdienen, maar dat vind ik geen kunst en helemaal niet wanneer het ten kosten van andere mensen of dieren gaat.
Een dier is ook een wezen en al die zogenaamde 'kneusjes' die te min voor de topsport zijn belanden óf bij een ruiter die net zo ambitieus is en poging zal wagen óf komt op een manege terecht óf bij iemand die er alleen maar leuke dingen mee wil doen en ziet hoe spiritueel paarden zijn en gebruiken ze niet als een ding óf de paarden eindigen bij de slacht, want er wordt maar door gefokt om te kijken of ze misschien een topper kunnen krijgen en dan is het cirkeltje weer rond.
En ik weet wel wanneer het dier het beste af is... wanneer het geen pijn meer hoeft te verdragen van ons mensen.
Wist je dat paarden konden huilen?
Het raakt mij op mijn ziel en ik kan dan niet alle paarden onder mijn hoede nemen, maar wel de paarden die in mijn leven zijn en die mogen lekker helemaal PAARD zijn.
Worden niet gedwongen, maar hebben een vrije keuze.

Ik ben er echt nog steeds over verbaasd dat er mensen zijn die dit niet in willen zien en denken dat een paard geen pijn heeft wanneer je hem een stuk ijzerwerk door de mond heen sleurt of een spoor in zijn ribben port.
En dat er mensen zijn die ook nog durven te zeggen dat als hij het niet zou willen dat hij het dan ook niet zou doen.
Hebben de paarden werkelijk een keuze dan als ze het echt niet zouden willen?
Nee.

En de paarden in de zogenaamde topsport al helemaal niet, want die zijn er alleen maar om de ruiter zijn ego op te krikken wanneer die als 1e geëindigd is.
Er wordt alleen vergeten dat we met een levend wezen te maken hebben die we voor ons plezier en ons gemak door een arena heen jagen en allerlei dingen laten doen, maar moet je eens zien hoe groot het hart van een paard is dat die dat wel even voor ons 'plezier' staat te doen, want zeg nou zelf denk je echt dat een paard vrijwillig zonder ruiter al zijn kunstjes gaat vertonen?
Nee.

Een paard wil gewoon een paard zijn, maar wij gebruiken het als een crossmotor en als je zulke uitdagende sprongen en dergelijke wil maken koop dan een KTM ofzo!

Ik zeg nu niet dat je dan je paard ergens in een weiland moet dumpen en er niks meer mee mag doen, maar al die dure toppaarden zien nog amper een groot weiland met weidemaatjes en sappig gras zonder helemaal ingepakt te worden om blessures te voorkomen.
Het is dan wellicht een paard, maar er is niks natuurlijks meer aan.
We maken er poppetjes van en tutten er zo mee om dat het eigenlijk te belachelijk is voor woorden.
Dan noemen ze ons Penny, omdat we zo soft zijn, maar wie is er nu werkelijk Penny?

Onze paarden lopen 24/7 het gehele jaar door buiten, vinden het heerlijk en willen niet eens op stal.
Mijn paard was die 3 dagen dat ik hem meehad naar HE doodongelukkig en ik ook, want als ik dit van te voren had geweten dat het daar zo geregeld was dan had ik hem niet eens meegenomen.
De stal was krap aan 3x3 meter (en dan heb ik nog maar een arabiertje) en áls we volgend jaar weer heen gaan, zorg ik er gewoon voor dat we daar vlakbij een weiland kunnen huren waar ze in ieder geval 's nachts in kunnen lopen, want dit doe ik mijn paard niet meer aan.
Dus ikke ook nooit te oud om te leren. :Y)
We kwamen die zondag avond in het donker thuis en de ogen van mijn paard zijn nog nooit zo groot geweest en dan heeft een Arabier al grote ogen, maar toen hij weer vrij rond mocht lopen heeft hij de 1e tien minuten alleen maar jolig rondgerend zo blij was hij dat hij weer thuis in de wei was met zijn maatjes.

Ik ga niet meer voor minder en hoop dat er meer mensen tot dat inzicht komen.
Hoe gaat dat ene rijmpje ook alweer...?
Een paard met een ruiter blijft een paard, maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens. (ofzoiets)
De enige die we voor de gek houden is onszelf hoor.

En ja, het was ergens ook goed voor mijn ego om op HE een demo te geven en we hebben veel positieve reacties gehad, maar er waren ook mensen hier op Bokt die vonden dat het een aanfluiting was en dat ze meer verwacht hadden, alleen de mensen die zo denken snappen geen drol van wat wij hebben laten zien.
Ondanks dat mijn paard niet alles deed wat ik hem vroeg, heb ik ontzettend veel lol gehad omdat het uiteindelijk helemaal niet om de prestatie draait, maar om het plezier van het samenzijn.
Het doel is verbonden/eenheid en plezier maken (op zielsniveau) en dat op de meest paardvriendelijke manier doen.
Zonder al dat ijzerwerk en/of sporen en zwepen.

Maar dat doel is helaas niet voor iedereen hetzelfde en de uitwerking al helemaal niet en zelfs globaal gezien is de wereld wat dat betreft nogal ieder voor zich en kun je bijna geen harmonie meer vinden en is alles uit balans.
Ik kijk misschien wel teveel als een paard... heel wijds en alles wat achter me ligt is buiten mijn gezichtsveld en doet er niet meer toe, want dat is voorbij en we moeten vooruit en niet blijven hangen in middeleeuwse praktijken, we leven NU.
En dan niet onverantwoord in rap tempo over alle hindernissen heen knallen, want dan mis je ook de essentie van het leven en leef je continue in angst voor wat er misschien mis kan gaan doordat je bepaalde dingen niet overziet, omdat je te snel gaat.
Alles is zo mooi te herleiden en we hoeven alleen maar die oogkleppen af te doen en te ervaren wat sereniteit in houdt.
Vertrouwen te hebben.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:59

De (adrenaline) kick van de zogenaamde 'sport' is gewoon een verslaving geworden en niemand wil in rehab!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:13

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:20

setteke schreef:
Electra63 schreef:
Hickstead?

Wie, jij :D ?

Haha, was het maar waar!

Ik vind het altijd zo grappig als bokkers zichzelf met de wereldtop gaan vergelijken of hun paarden met de toppaarden van de wereld. :D
Maar het ergste vind ik nog, dat sommigen hier pretenderen dat alleen ZIJ goed zijn voor hun paard en dat alleen HUN paard een fantastisch leven heeft en de rest zijn barbaren.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:25

TS, ik kan niet anders zeggen dan dat ik het helemaal met je eens ben. Ik ben van mening (let wel he mensen, van mening) dat het algemene welzijn (zowel lichamelijk als geestelijk) van het paard voorop zo moeten staan in iedere tak van de paardensport. Wmbt zou een vriendelijke manier van rijden dan ook zeker mee moeten wegen, en ik vind zelfs dat dat zwaarder mee zou moeten wegen dan de tijdsduur. Ik vind trouwens ook dat er minimum leeftijden zouden moeten zijn voor paarden om op een bepaald nivaeu mee te mogen draaien in de sport, maar goed, wie ben ik... Ik vrees dat er met mijn mening helaas niet veel gedaan zal worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:26

vikki schreef:
TS, ik kan niet anders zeggen dan dat ik het helemaal met je eens ben. Ik ben van mening (let wel he mensen, van mening) dat het algemene welzijn (zowel lichamelijk als geestelijk) van het paard voorop zo moeten staan in iedere tak van de paardensport. Wmbt zou een vriendelijke manier van rijden dan ook zeker mee moeten wegen, en ik vind zelfs dat dat zwaarder mee zou moeten wegen dan de tijdsduur. Ik vind trouwens ook dat er minimum leeftijden zouden moeten zijn voor paarden om op een bepaald nivaeu mee te mogen draaien in de sport, maar goed, wie ben ik... Ik vrees dat er met mijn mening helaas niet veel gedaan zal worden.

Die minimumleeftijden zijn er. :D

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:32

Electra63 schreef:
Haha, was het maar waar!

Ik vind het altijd zo grappig als bokkers zichzelf met de wereldtop gaan vergelijken of hun paarden met de toppaarden van de wereld. :D
Maar het ergste vind ik nog, dat sommigen hier pretenderen dat alleen ZIJ goed zijn voor hun paard en dat alleen HUN paard een fantastisch leven heeft en de rest zijn barbaren.

Dat is zoals jij het vertaald en voor jezelf beargumenteerd, want als je echt begrijpend leest zie je dat het niet waar is wat je beweert en ben je nogal goed in dingen verdraaien, want het draait om het paard en niet de om eigenaar, dat is het grote TOP verschil.
Voor mij zijn het gewoon lamme excuses om niet te hoeven veranderen, want het is wel erg prettig in die comfortzone of niet?
Bovendien is een toppaard pas een toppaard wanneer iemand hem die titel geeft, want als ze in de wei staan te grazen kun je het verschil bijna niet zien.
Al zal de één wat bespierder zijn of langere benen hebben of verzin wat anders wat leuk klinkt, maar het is en blijft ook een paard en dat top zetten wij ervoor en is afhankelijk van de prestatie die het moet leveren.

Maar mijn paard is inderdaad ook een TOP paard en gewoonweg omdat het mijn paard is. :))

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:34

Electra63 schreef:
vikki schreef:

Die minimumleeftijden zijn er. :D

Was het maar waar Electra... :D Ik bedoel wereldwijd en in iedere tak van de sport.
Laatst bijgewerkt door vikki op 16-09-11 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:40

Ook al zal de beoordeling en dergelijke van de jury of zullen de regels veranderen, (wat wel degelijk een hele vooruitgang zou zijn wanneer er gekeken wordt naar de omgang met je paard en er meer eisen gesteld worden aan de lichamelijkheid van een paard) betekent het nog niet dat de paarden het beter zullen krijgen, want de trainingsvormen achter de schermen zullen altijd gericht zijn op de prestaties die geleverd moeten worden en dan kan het zo voor het oog wel mooi lijken, maar als je een paard met veel pijn geconditioneerd wordt en in de ring voor het oog vriendelijk wordt gereden, ben je absoluut nog geen TOPPER hoor. :n

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:53

liesjecryos schreef:
En ja hoor de beste stuurlui staan weer aan wal :')
TS heb jij ooit op hoog niveau gesprongen?
Zo nee dan blijkt maar weer dat je niet weet waar je het over hebt.

En ja hoor. Als je op hoog niveau springt is alles geoorloofd.
Hakken, rukken, zagen, beuken, rammen enz enz. :z

En goede argumenten waarom genoemde dan volgens jullie oke is zie ik niet....
Alleen maar kreten als dit...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:55

Dat is gewoon het hele eieren eten... dat we er een prestatie aan vast plakken en daardoor gaan denken dat we 'beter' zijn en dat laten we dan ook nog eens door een ander bepalen, maar als we echt naar het paard gaan kijken hoe de lichamelijke en geestelijke gezondheid van het dier er voor staat, dan valt er nog héél veel te verbeteren!!! :j
Maar de wereld draait nu eenmaal om die enorme verslavende verslaving van het uitbuiten van dieren (en zo werkt het hele media gebeuren in onze maatschappij ook) en zoals bij alle verslavingsvormen is er total denial! Ontkenning, want waarom zouden we veranderen als het zo 'goed' voelt, maar wanneer iets 'goed' voelt betekent het niet dat het 'goed' is.
Ik heb meer respect voor mensen die het anders durven te doen en die de kunst van de verleiding weten te weerstaan.
Het is zo makkelijk om achter de meute aan te lopen, maar zelf nadenken... dat vergt moed en daar kan geen uitdagende hindernis of bijzonder dressuur kunstje tegenop!

_Dressage

Re: gádverdamme...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:10

@ Miska, ik vind dat je ergens wel gelijk heb, maar de top is de top, die kan je niet veranderen.
Eigenlijk was ik niet van plan om te reageren, maar na mee te hebben gelezen wil ik toch even iets zeggen. Ik heb zelf gewerkt in de springtak, en het is geweldig hoe die mensen hun paarden aanvoelen. En wat ze voor hun paarden doen. Ik las hier ergens in het topic dat iemand zei: ja en dan doen die paarden hun hoofd omhoog om de druk te vermijden ( hier kwam hetop neer) maar de paarden doen hun hoofd omhoog, om de hoogte van de hindernis in te schatten.
Veel mensen die hier op bokt, zouden eens wat meer naar de paarden moeten kijken EN naar hun ruiters. Iedereen maakt fouten, maar hun rijden niet voor niets in de top mee. Dat is niet omdat ze zo slecht voor hun paarden zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:15

Miska schreef:
Electra63 schreef:
Haha, was het maar waar!

Dat is zoals jij het vertaald en voor jezelf beargumenteerd, want als je echt begrijpend leest zie je dat het niet waar is wat je beweert en ben je nogal goed in dingen verdraaien, want het draait om het paard en niet de om eigenaar, dat is het grote TOP verschil.
Voor mij zijn het gewoon lamme excuses om niet te hoeven veranderen, want het is wel erg prettig in die comfortzone of niet?
Bovendien is een toppaard pas een toppaard wanneer iemand hem die titel geeft, want als ze in de wei staan te grazen kun je het verschil bijna niet zien.
Al zal de één wat bespierder zijn of langere benen hebben of verzin wat anders wat leuk klinkt, maar het is en blijft ook een paard en dat top zetten wij ervoor en is afhankelijk van de prestatie die het moet leveren.

Maar mijn paard is inderdaad ook een TOP paard en gewoonweg omdat het mijn paard is. :))

Ik las toch echt een paar bladzijden terug dat het barbaars was, dat het beter is om te gaan grondwerken, daar heb je ook plezier van op het paard (in de wedstrijdring op het EK), enz.
En het verschil tussen een toppaard als bijv. Hickstead en jouw of mijn paard, is dat Hickstead inderdaad in de wei kan staan grazen zoals jouw en mijn paard, maar dat onze paarden geen 1.50 m springen. :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:17

ik heb me gister ook zitten verbazen! :n

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:19

Klijntjuh schreef:
ik heb me gister ook zitten verbazen! :n

Alleen gisteren? Ik verbaas me iedere dag, hier op Bokt. :D

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:20

ik ben het met veel mensen eens... Mick75 vind dat het heel goed hebt omschreven.

Moet ik wel zeggen dat het er natuurlijk fijner uitziet als het niet gebeurt.

Miska ik snap ook heel goed waar je vandaan komt en ben het ook echt wel met sommige dingen eens. maar mensen vergeet niet:

-Dat elk dier in de natuur gestraft wordt voor dingen die een ander dier (en dan bedoel ik niet de mens :P) niet wil.
-De meeste sport paarden glimmen als spiegels wat toch echt betekend dat het een gezond maar vooral gelukkig paard is!!
-De neus van een paard gevoeliger is dan de mond (is bij ons ook zo)
-Als een paard ECHT niet wil het ook ECHT niet doet en ja die keus heeft hij!! Heb het helaas wel eens zien gebeuren.
-Er ook genoeg paarden zijn die echt willen werken/sporten.... hoeveel manege paarden/pony's (1 van de zwaarste sporten voor een paard/pony) rap dood gaan als ze met pensioen mogen omdat ze het echt niet leuk vinden.

begrijp me niet verkeert er kunnen heel veel dingen beter. Ik zie ook liever dat sport paarden gewoon lekker met z'n alle naar buiten kunnen.
Maar begrijp ook dat er verschillende paarden met verschillende karakters zijn. de 1 vind het geweldig om lekker te door het bos te rijden en recreatief bezig te zijn terwijl de ander gewoon meer nodig heeft om gelukkig te zijn.

ik val niemand aan be- en veroordeel niemand op wat hij/zij als de waarheid ziet.

Er zijn meerdere wegen naar Rome en er is er echt niet maar 1 goed.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:54

Electra63 schreef:

Omdat mensen het niet met je eens zijn zeker? Kom op, niet iedereen heeft dezelfde mening. Wat jij de topsport en "knap" noemt, noem ik walgelijk.
Ben blij dat er ook een "tegenpartij" is, en dat er niet alleen maar 'wauw, wat vreselijk knap wat die ruiter doet' -bokkers zijn.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:56

doebidon schreef:
ik ben het met veel mensen eens... Mick75 vind dat het heel goed hebt omschreven.

Miska ik snap ook heel goed waar je vandaan komt en ben het ook echt wel met sommige dingen eens. maar mensen vergeet niet:

-Dat elk dier in de natuur gestraft wordt voor dingen die een ander dier (en dan bedoel ik niet de mens :P) niet wil.
-De meeste sport paarden glimmen als spiegels wat toch echt betekend dat het een gezond maar vooral gelukkig paard is!!

-Als een paard ECHT niet wil het ook ECHT niet doet en ja die keus heeft hij!! Heb het helaas wel eens zien gebeuren.
-Er ook genoeg paarden zijn die echt willen werken/sporten.... hoeveel manege paarden/pony's (1 van de zwaarste sporten voor een paard/pony) rap dood gaan als ze met pensioen mogen omdat ze het echt niet leuk vinden.

begrijp me niet verkeert er kunnen heel veel dingen beter. Ik zie ook liever dat sport paarden gewoon lekker met z'n alle naar buiten kunnen.
Maar begrijp ook dat er verschillende paarden met verschillende karakters zijn. de 1 vind het geweldig om lekker te door het bos te rijden en recreatief bezig te zijn terwijl de ander gewoon meer nodig heeft om gelukkig te zijn.

ik val niemand aan be- en veroordeel niemand op wat hij/zij als de waarheid ziet.

Een paard kan wel glimmen, maar dat verklaart zijn pijn toch niet? Een gezond paard kan net zo goed pijn hebben als een vermagert paard in een zielig weitje.

Dat zal best, dat de neus gevoeliger is, dat geloof ik zonder meer.... Maar dat betekend niet dat de mond géén gevoel heeft en dat je daar dan maar ongestoord in kan lopen trekken?

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:03

Eline B je hebt absoluut gelijk, dat is ook niet wat ik wil zeggen....tuurlijk gebeuren er dingen die "we" liever anders zien maar dat wil niet per definitie zeggen dat het altijd zo het geval is.

Zo heeft iedereen hier wel een punt dat is wat ik probeer te zeggen.... dat wat een ander goed acht niet altijd zo hoeft te zijn en voor een ander de "waarheid" heel anders is zonder dat ze hun paard daar mee schaden.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:05

Dat klopt dat er meerdere wegen naar Rome leiden, alleen wat ik persoonlijk heel jammer vind is dat men zo vast geroest blijft zitten.
Ik beweer ook niet dat de mensen fout of slecht zijn, want dat is niemand en ook al rij je aan de top mee en heb je een goed paard onder je donder, ben je nog geen beter mens.
We zijn allemaal gelijk.
Alleen ik vind het zo idioot dat er een prestatie aan vast moet zitten en dat mensen het leuk vinden om door een ander beoordeeld te worden hoe 'goed' ze zijn, terwijl je dat zelf toch wel kan bedenken.
Definitie van 'goed' is overigens ontzettend discutabel, maar dat dan even buiten beschouwing gelaten.
Wanneer je rondkijkt op een wedstrijdterrein waar dan ook en of het dan op top niveau is of niet dat maakt niet uit, maar al die chagerijnige bekken van afgunst, haat/nijd en strijd is nou niet mijn beeld van er veel plezier in hebben. :n
Überhaupt het feit dat je graag wil bewijzen dat je beter bent en daar zo'n olympische strijd van maken, is voor mij een compleet raadsel.

Electra63 schreef:
Ik las toch echt een paar bladzijden terug dat het barbaars was, dat het beter is om te gaan grondwerken, daar heb je ook plezier van op het paard (in de wedstrijdring op het EK), enz.
En het verschil tussen een toppaard als bijv. Hickstead en jouw of mijn paard, is dat Hickstead inderdaad in de wei kan staan grazen zoals jouw en mijn paard, maar dat onze paarden geen 1.50 m springen. :D

Dat klopt ja, want dat ijzerwerk is toch barbaars en middeleeuws?
Ik heb niet gezegd dat grondwerk beter is, maar ik denk dat het wel enig positief verschil zal maken wanneer je daar meer mee bezig bent, omdat je dan meer inzicht krijgt over een paard.
Beide werelden combineren op een manier dat het voor alles en iedereen gelijk is!!!

En maakt het een Hickstead beter dan mijn paard omdat Hickstead 1.50m kan springen en mijn paard niet?
Ik vind dat namelijk niet, Hickstead kan dan andere dingen dan mijn paard, maar de kwaliteiten die mijn paard heeft zal Hickstead misschien niet hebben, alleen voor mij staan ze op dezelfde tree van de ladder.

ElineB schreef:
doebidon schreef:

Een paard kan wel glimmen, maar dat verklaart zijn pijn toch niet? Een gezond paard kan net zo goed pijn hebben als een vermagert paard in een zielig weitje.

Dat zal best, dat de neus gevoeliger is, dat geloof ik zonder meer.... Maar dat betekend niet dat de mond géén gevoel heeft en dat je daar dan maar ongestoord in kan lopen trekken?

Precies, dus dat vind ik loze argumenten.
PIJN = PIJN!
En degene die een paard PIJN kan doen is de ruiter die er op zit of er naast staat en dat vind ik geen horsemanship.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:07

ElineB schreef:
Electra63 schreef:

Omdat mensen het niet met je eens zijn zeker? Kom op, niet iedereen heeft dezelfde mening. Wat jij de topsport en "knap" noemt, noem ik walgelijk.
Ben blij dat er ook een "tegenpartij" is, en dat er niet alleen maar 'wauw, wat vreselijk knap wat die ruiter doet' -bokkers zijn.

Ik ben het niet altijd eens met topsport, misstanden gebeuren overal. Ook bij paarden van een recreatieruiter.
Het zou de ideale wereld zijn: nooit geen dieren- en mensenleed meer op deze wereld.!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:08

En de paarden weten niet beter. De meeste hebben het geaccepteerd, een andere keuze hebben ze ook niet he....
Degene die wel in protest gaan en het niet uiteindelijk accepteren, komen ook niet zover.

Mijn vaders paard wordt ook anders bereden dan de mijne.
't is ook niet voor niets dat mijn vader na de eerste sprong op mijn pony lag zand te happen :D
Zij accepteerd het dus niet als je "hard" doet. En terrecht in mijn ogen.
Respect over en weer.....