een ander op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:26

Sonja schreef:
Om een ander een plezier te doen?

Daar leen ik mijn paard niet voor, daar zijn maneges voor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:27

Paddenpad schreef:
Ayasha schreef:
Tja, bij mogen ze er alleen op als ik weet dat ze mijn paard kunnen verbeteren. Ik zou niet weten waarom ik er iemand op zou laten die hem in het beste geval op niveau kan houden. :+

Nou zo snel gaat een paard niet van zijn "Niveau" af,anders is er iets niet goed in orde met "het Niveau" van de vaste ruiter!! :+

Ik heb nergens gezegd dat hij na 1x van zijn niveau zou zijn. Ik heb gezegd dat ik het nut er niet van in zie er iemand op te laten die hem in het beste geval op niveau kan houden. Dan kan ik hem net zo goed zelf rijden en ik betaal voor hem om te rijden.

Peggy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:36

Als je het niet wilt moet je het niet doen.

Zit ook liever op mijn paard alleen..Min dochter rijd hem wel eens maar ik doe het liever zelf.

CoRiNa1983

Re: een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:42

bij stap er regelmatig wel iemand anders op mijn paard, maar dan om uit te stappen, die van mij heeft daar echt geen moeite mee, maar als het echt om rijden gaat mag er alleen iemand op als ik zeker weet dat degene beter rijdt als ik en er iets aan kan sleutelen waar ik b.v. moeite mee heb.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:54

Sonja schreef:
Miska schreef:
Ook wanneer je eigen paard het niet wil?

Het accepteren van andere ruiters op hun rug is een onderdeel van de opvoeding van mijn paarden.
Dus hoe l*llig het misschien ook mag klinken: mijn paarden hebben daarin niets te willen. IK bepaal wat er gebeurt, niet mijn paarden.

Angst vind ik een ander verhaal. Dat is MIJN verantwoordelijkheid als eigenaar/opvoeder om dat probleem eerst op te lossen.
Dat mag vanzelfsprekend zijn hoop ik he? :)

Ik ben het hier helemaal mee eens. ;)

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:00

Wat heeft iedereen het over het plezier van een ander, dat begrijp ik niet helemaal.
Het zal wel bot overkomen maar ik heb mijn paard gekocht voor mijn plezier, niet voor dat van een ander!
Ik werk er namelijk ook keihard voor, voor mijn paard zodat ik haar alles kan geven en dus ook voor mijn plezier!
Natuurlijk is het leuk om een ander af en toe een plezier te kunnen doen, maar dat doe ik liever op een andere manier i.p.v mensen op mijn paard te laten die gewoon aan de bakrand staan te kijken.
En ook op mijn paard rijdt wel eens iemand anders, al blijft dat moeilijk voor mij, maar niet zomaar iedereen omdat ze daar dan plezier aan beleven.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:50

Ja hoor, op Amigo mogen ze wel :j
iig vriendinnen dan.. Geen meisjes die bij de manege lesse.. (ik sta op een manege)
En soms zijn er bange meisjes van ponykamp, die mogen er dan even op (op de grote boze pony :wow: ) en dan is dat meestal ook over.
Soms als ik mijn pony in de wei ga zetten en een vriendin gaat mee, mag ze achterop en houd ze het andere paard vast :)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:54

Mijn nichtje rijd regelmatig op mijn paardje ook :j

sterker nog
zij is er wel keer mee op wedstrijdje geweest (Was onderling wedstrijdje maar toch)

Dat heb ik zelf nog maar 1x eerder gedaan :')

Mijn nichtje is een supernette ruiter
die misschien nog wel leuker met hem wegrijd als dat ik dat doe
en als dat niet zo was... hij zou er niet minder om worden hoor
de keren dat ze meegaat
Ik gun het haar gewoon <3

Ik geloof dat ik niet zo heel erg moeilijk ben met mijn paard
als ik de rest allemaal zo lees :o

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:00

Ik zou niet zomaar iedereen op mijn paard laten. Het moet dan echt wel een meerwaarde hebben. Bijvoorbeeld als de ander veel meer ervaring heeft en voor het gevoel erop wil en daarmee mij beter kan helpen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 13:16

er werd een paar pagina's terug gezegd dat men het kinderachtig vond dat ik liever niemand op mijn paardje laat rijden, omdat ik al 45 ben.

Ik wil hierop zeggen dat ik van mijn 6e tot mijn 23ste jaar gereden heb, daarna tot mijn 44 niet (bijna 20 jaar dus!). Ik ben nu ZO blij en ZO trots op mijn paard en ben zo voorzichtig met haar, dat ik het niet kan aanzien als iemand anders erop rijd. Ik geloof niet dat leeftijd hier nu iets mee te maken heeft..

Verder is mijn paard erg goed aan de hulpen en erg voorwaarts. Zo'n vriendinnetje van mijn dochter zal maar onbedoeld hulpen geven, aandrijven bv, dan vliegt mijn paard er vandoor. Ik moet er niet aan denken dat zo'n kind eraf kukelt (ik ben dan toch verantwoordelijk). Een rondje terwijl ik paardlief vasthoud doe ik wel.

Ook een volwassene waarvan ik niet weet of ze een beetje kan rijden, durf ik er niet op te laten (terwijl het een heel braaf paard is, zal nooit bokken of steigeren), het is nu eenmaal geen manegepaard!

Als ik zelf niet zou kunnen rijden (bv door ziekte, vakantie) blijft ze gewoon stilstaan. Ik rijd er zo weer mee weg, zelfs na maanden!
Zelf zou ik ook niet (zonder reden) op een paard van een ander stappen trouwens...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:38

Ayasha schreef:
Ik heb nergens gezegd dat hij na 1x van zijn niveau zou zijn. Ik heb gezegd dat ik het nut er niet van in zie er iemand op te laten die hem in het beste geval op niveau kan houden. Dan kan ik hem net zo goed zelf rijden en ik betaal voor hem om te rijden.

Heb ik ook nergens gezegd!
Ik heb gezegd dat het niveau van de vaste ruiter niet in orde is wanneer men bang en onzeker is dat het paard van "niveau" raakt wanneer er een keer iemand anders er op gaat zitten!!

En over welk "niveau" hebben jullie het eigenlijk,de meeste hier zijn B,L of recreatieruiter,ja het is wel een niveau natuurlijk,en kan me best indenken dat je bij zo'n niveau niet de capaciteiten hebt je paard weer terug in balans te brengen,mocht deze ontwricht zijn nadat iemand anders er opgezeten heeft!!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:40

Ons niveau is ver beneden b (zie foto's in onderschrift :') )
dat zal er enigsinds mee te maken hebben dat ik er wat makkelijker mee ben?

Het is ook mijn eerste paardje trouwens (gekocht toen ik 28 werd)
des te meer een rede voor mij om er met nog meer mensen van te kunnen genieten
omdat ik het nooit heb gehad, een goede vriendin, een nicht, een tante of wat dan ook met een eigen paard om is op te mogen rijden...

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:47

Ik ben er niet zo moeilijk in..
Maar als er een ruiter opgaat die nog niet erg goed kan rijden (dochter van de vriendin van mn moeder) dan geef ik les en ben er sowieso altijd bij.
Mijn bijrijdster rijd hem inmiddels regelmatig alleen maar dat vind ik nog best lastig, het loslaten..
Goede ruiters mogen sowieso altijd opstappen, kan ik en mijn paard alleen maar veel van leren :D

Ik ben blij dat de eigenaar van mijn bijrijd-wedstrijdpaard er anders over denkt dan jullie :=

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:21

Allereerst, iedereen moet doen waar ie zich zelf het beste bij voelt.

Persoonlijk heb ik er geen enkel bezwaar tegen als iemand anders eens op mijn Z2 paard wil rijden.
Hij wordt vast door mezelf gereden (uiteraard :), daarnaast start er iemand op en traint 1 x in de week (en daar geniet ik net zoveel van als dat ik zelf rijdt, als je ziet dat de vader van deze amazone kippenvel krijgt als zijn dochter eindelijk eens aan het M mag ruiken, geweldig toch!) en mijn nichtje rijdt er af en toe een fnrs proef mee en natuurlijk wil zij er ook op als ze bij mij op bezoek is.
Af en toe laat ik mijn lesleerlingen er eens op rijden om bepaalde nieuwe dingen te voelen.
En laatst kreeg ik een verzoek dat iemand het zo leuk leek om eens op een echt paard te zitten :o :D . Dat plannen we dan ook gewoon in.

En dat allemaal onder het mom, het paard lijdt er niet onder en ik kan me nog zo goed herinneren hoe leuk ik het rijden op een wat gevorderd paard vroeger zelf vond.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 16-09-11 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:23

jury schreef:
Allereerst, iedereen moet doen waar ie zich zelf het beste bij voelt.

Persoonlijk heb ik er geen enkel bezwaar tegen als iemand anders eens op mijn Z2 paard wil rijden.
Hij wordt vast door mezelf gereden (uiteraard :), daarnaast start er iemand op en traint 1 x in de week en mijn nichtje rijdt er af en toe een fnrs proef mee.
Af en toe laat ik mijn lesleerlingen er eens op rijden om bepaalde nieuwe dingen te voelen.
En laatst kreeg ik een verzoek dat iemand het zo leuk leek om eens op een echt paard te zitten :o :D . Dat plannen we dan ook gewoon in.

En dat allemaal onder het mom, het paard lijdt er niet onder en ik kan me nog zo goed herinneren hoe leuk ik het rijden op een wat gevorderd paard vroeger zelf vond.

Ik heb er echt respect voor dat je jou paard met een behoorlijk hoog niveau zo goed aan andere toe durft te vertrouwen!
Ik ben nu al zo voorzichtig met mijn paardje, laat staan als ze ook nog eens op dat niveau zou lopen! :')

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:27

Je bent er toch zelf bij en een paard wordt echt niet verpest in een uurtje.
Daarnaast zie je je paard ook eens vanaf de grond en wordt je geconfronteerd met basisfouten in je eigen africhting. Die kan je dan gelijk ook even oppakken.
In mijn proefiel staan wat voorbeelden van mensen die erop rijden. Moet je maar eens kijken hoe leuk dat gaat.

Je moet dan natuurlijk geen super gestrest paard hebben.

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:31

Ik ben er ook niet zo'n fan van. Helemaal als ik niet weet of die persoon überhaupt wel een beetje rijden kan.
Mijn paard is best wel sensibel en pikt direct op als een ruiter niet weet wat ie doet of onzeker is.
Alleen als ik zeker wat dat die persoon rijden kan en mijn paard zou aanvoelen, dan wel. Maar dan ook met name om te zien of ik de training dingen zelf mis/verpruts, zodat we er samen beter van worden.
Maar zeker niet janenalleman

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:35

Mandy1990 schreef:
Wat heeft iedereen het over het plezier van een ander, dat begrijp ik niet helemaal.
Het zal wel bot overkomen maar ik heb mijn paard gekocht voor mijn plezier, niet voor dat van een ander!

Misschien ben ik wel gewoon een gek wijf (verhip, ik hoor dat vaker :D ) maar ik vind het gewoon LEUK als een ander ook eens plezier heeft van mijn paard. Dus door een ander een plezier te doen, doe ik het indirect mezelf ook. Ik heb er lol in dat een ander het leuk vindt, en ik vind het ook leuk om gewoon eens naar mijn paard te kijken.

Ik laat leerlingen er ook wel eens op, gewoon om even iets te voelen. Daardoor rijden ze uiteindelijk op de manegepaarden (de belangrijkste medewerkers van onze manege!) ook weer netter, omdat ze nettere hulpen kunnen geven omdat ze leren dat ook KLEINE hulpjes groot effect kunnen hebben.

Bovendien vond ik het vroeger ook geweldig als ik op een goed gereden privépaard mocht rijden. Dus waarom zou ik nu ik zelf zulke dieren heb, een ander dat plezier niet eens gunnen?

En ach, als ik door af en toe eens een uurtje iemand anders op m'n paard een groot probleem met dat dier heb, dan had ik m'n zaken toch al niet voor elkaar, dus werk aan de winkel.

Nogmaals, iedereen moet vooral gewoon lekker doen wat 'ie zelf wil. We werken er inderdaad hard genoeg voor; de meesten van ons in ieder geval wel.
Maar ik blijf het zeggen: plezier wordt groter als je het deelt.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:39

Sonja schreef:
Mandy1990 schreef:

Misschien ben ik wel gewoon een gek wijf (verhip, ik hoor dat vaker :D ) maar ik vind het gewoon LEUK als een ander ook eens plezier heeft van mijn paard. Dus door een ander een plezier te doen, doe ik het indirect mezelf ook. Ik heb er lol in dat een ander het leuk vindt, en ik vind het ook leuk om gewoon eens naar mijn paard te kijken.

Ik laat leerlingen er ook wel eens op, gewoon om even iets te voelen. Daardoor rijden ze uiteindelijk op de manegepaarden (de belangrijkste medewerkers van onze manege!) ook weer netter, omdat ze nettere hulpen kunnen geven omdat ze leren dat ook KLEINE hulpjes groot effect kunnen hebben.

Bovendien vond ik het vroeger ook geweldig als ik op een goed gereden privépaard mocht rijden. Dus waarom zou ik nu ik zelf zulke dieren heb, een ander dat plezier niet eens gunnen?

En ach, als ik door af en toe eens een uurtje iemand anders op m'n paard een groot probleem met dat dier heb, dan had ik m'n zaken toch al niet voor elkaar, dus werk aan de winkel.

Nogmaals, iedereen moet vooral gewoon lekker doen wat 'ie zelf wil. We werken er inderdaad hard genoeg voor; de meesten van ons in ieder geval wel.
Maar ik blijf het zeggen: plezier wordt groter als je het deelt.

Of ik ben een raar wijf, dat kan natuurlijk ook! :D
Maar in bepaalde gevallen laat ik ook wel eens andere mensen op mijn paard, maar dat is uitzonderlijk!
Dit komt ook omdat ze nogal gevoelig kan reageren op stemmingen. (vroeger mishandeld)

Dat ik het me niet goed kan voorstellen hoe het is om op een ander paard als een manegepaard te mogen rijden komt misschien omdat ik mijne al heb vanaf dat ik 10 ben, dus heb zelf dat gevoel ook nooit echt gehad!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:42

Wie wil mag.

ik ben 5 jaar terug uitgeschakeld in de paardensport dus ik kan niet buiten andere :D
Ik vind het heerlijk om te zien dat mijn paardje lekker rond tuft.

Moet overgens zeggen dat ik mensen echt heel bezitterig vinden over hun paard.
Mag best maar je kan ook nog eens wat leren als een ander op jou paard rijdt.

Als het paard van mijn stalgenootjes geblesseerd zou zijn en iemand zou vragen of ze een rondje mogen rond tuffen ?
Ja hoor absolute je krijgt de kast sleutel er nog bij. :j

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:46

Ik heb zelf ook een paard wat enorm heet kan worden. En dat voor een Fries :D
Toch laat ik er regelmatig andere mensen op rijden, geeft totaal geen probleem. Als je gewoon rijdt is er niks aan de hand.
Geef haar gerust mee aan een stalgenootje die graag mee wil op buitenrit. Ook gewoon wat werken in de bak vind ik geen probleem.
Zo was het laatst prachtig weer, stalgenootjes gingen een buitenrit maken maar een stalgenoot had geen paard (dochterlief had hem ingepikt :D ). Ik had geen zin om te rijden en heb mijn paard dus meegegeven aan haar, paard blij, stalgenoot blij en ik blij dat m'n paard lekker mee kon ;)

Stel dat je zo'n sensibel, eenkennig, getraumatiseerd enz. paard hebt en je overlijdt plotseling. Wat gebeurt er dan met je paard want er kan tenslotte niemand anders als jijzelf op rijden?!
Moet zo'n dier maar naar de slager gebracht worden? Want er zijn natuurlijk geen mensen die de gebruiksaanwijzing van jouw paard kennen...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:50

Arabesk schreef:
Ik heb zelfs geregeld dat als ik er niet meer ben en mijn horsies overleven mij dus, mijn paarden naar een 'natural' manege gaan 8-)

Is dit geregeld met een bepaalde manege of staat er gewoon dat ze naar een natural manege moeten gaan dan? Want daar zijn er niet zo veel van.

Mijn paardsels worden in zo'n geval "verdeeld", ik zadel er dan 2 vriendinnen mee op (wel hebben ze elk een eigen stal en zelf één of meer paarden). Ik moet alleen nog even wat voor mijn nieuwe ezel regelen, daar kan ik niet zomaar een "paardenmens" mee opschepen :D

Ik laat niet zomaar "jan en alleman" op mijn Fries kruipen. Ze vindt kinderen te druk, te snelle gebaren maken of te luid denk ik, aan haar reacties te zien. Als ik er niet naast gestaan had, had ze laatst een kind gebeten denk ik. Ze werd echt een beetje panisch, en kon niet weg. Dus kinderen = dikke vette no go. (en we staan op een therapiestal, ha ha ha! Niet als therapiepaard dus, en de kids mogen niet zomaar bij de privépaarden komen, dus verder geen risico)
Mensen die nog niet zo goed kunnen rijden, nou ja, het heeft geen zin om die erop te zetten. Dan doet ze geen stap. Of hobbelt linksaf terwijl de ruiter probeert naar rechts te sturen. Ze word niet gevaarlijk, maar er is voor de ruiter dan geen lol aan (voor mij wel om te kijken :D ). Alleen mijn rij instructrice rijd er op als ik in het buitenland zit en een vriendin van me, degene die de therapiestal runt, neemt mijn tankje wel eens mee op buitenrit.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:46

Het verbaast me wel een beetje hoeveel mensen het als een probleem zien een ander op hun paard te laten.
Ik ben wel heel voorzichtig wie ik er op laat, maar als ik weet dat iemand dezelfde instelling heeft als ik qua rijden en gewoon netjes rijdt, dan heb ik er voor zo af en toe echt geen problemen mee

Sinds dit jaar heb ik ook voor 1x per week een bijrijdster. Ze heeft zelf ZZ-licht gereden en is heel vriendelijk in haar rijden. Super combinatie voor ons. Mijn paard leert alvast de oefeningen die ik nog moet leren, zij heeft er heel veel plezier in en ik gun haar die lol ook gewoon.

Kinderen laat ik overigens echt niet op mijn paard. Ik ben gewoon te bang dat er wat gebeurd.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:44

Ik ben blij dat de eigenaar van mijn bijrijd-wedstrijdpaard er anders over denkt dan jullie :=[/quote]

En wat als er wat gebeurd met jou of het paard jullie komen bv te val en jullie raken ernstig geblesseerd.??
Heeft dei eigenaar een extra verzekering voor jullie afgesloten of betaald ze alles uit eigen zak..??
Daar wordt namelijk nooit iets over geschreven, weet je wel dat je als eigenaar ten aller tijd verantwoordelijk bent voor je paard en de begeleider of persoon wat er op zit..
Nalatigheid van de berijder daar buiten gelaten..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:45

Eum, uitstappen... natuurlijk.
Rijden is maar een heel select groepje, en eigenlijk wil ik er dan ook bij in de buurt zijn (tot nu toe ook altijd het geval geweest).