Sonja schreef:Om een ander een plezier te doen?
Daar leen ik mijn paard niet voor, daar zijn maneges voor.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Paddenpad schreef:Ayasha schreef:Tja, bij mogen ze er alleen op als ik weet dat ze mijn paard kunnen verbeteren. Ik zou niet weten waarom ik er iemand op zou laten die hem in het beste geval op niveau kan houden.
Nou zo snel gaat een paard niet van zijn "Niveau" af,anders is er iets niet goed in orde met "het Niveau" van de vaste ruiter!!
Sonja schreef:Miska schreef:Ook wanneer je eigen paard het niet wil?
Het accepteren van andere ruiters op hun rug is een onderdeel van de opvoeding van mijn paarden.
Dus hoe l*llig het misschien ook mag klinken: mijn paarden hebben daarin niets te willen. IK bepaal wat er gebeurt, niet mijn paarden.
Angst vind ik een ander verhaal. Dat is MIJN verantwoordelijkheid als eigenaar/opvoeder om dat probleem eerst op te lossen.
Dat mag vanzelfsprekend zijn hoop ik he?

) en dan is dat meestal ook over.

Ayasha schreef:Ik heb nergens gezegd dat hij na 1x van zijn niveau zou zijn. Ik heb gezegd dat ik het nut er niet van in zie er iemand op te laten die hem in het beste geval op niveau kan houden. Dan kan ik hem net zo goed zelf rijden en ik betaal voor hem om te rijden.
)
, daarnaast start er iemand op en traint 1 x in de week (en daar geniet ik net zoveel van als dat ik zelf rijdt, als je ziet dat de vader van deze amazone kippenvel krijgt als zijn dochter eindelijk eens aan het M mag ruiken, geweldig toch!) en mijn nichtje rijdt er af en toe een fnrs proef mee en natuurlijk wil zij er ook op als ze bij mij op bezoek is.
. Dat plannen we dan ook gewoon in.jury schreef:Allereerst, iedereen moet doen waar ie zich zelf het beste bij voelt.
Persoonlijk heb ik er geen enkel bezwaar tegen als iemand anders eens op mijn Z2 paard wil rijden.
Hij wordt vast door mezelf gereden (uiteraard, daarnaast start er iemand op en traint 1 x in de week en mijn nichtje rijdt er af en toe een fnrs proef mee.
Af en toe laat ik mijn lesleerlingen er eens op rijden om bepaalde nieuwe dingen te voelen.
En laatst kreeg ik een verzoek dat iemand het zo leuk leek om eens op een echt paard te zitten![]()
. Dat plannen we dan ook gewoon in.
En dat allemaal onder het mom, het paard lijdt er niet onder en ik kan me nog zo goed herinneren hoe leuk ik het rijden op een wat gevorderd paard vroeger zelf vond.
Mandy1990 schreef:Wat heeft iedereen het over het plezier van een ander, dat begrijp ik niet helemaal.
Het zal wel bot overkomen maar ik heb mijn paard gekocht voor mijn plezier, niet voor dat van een ander!
) maar ik vind het gewoon LEUK als een ander ook eens plezier heeft van mijn paard. Dus door een ander een plezier te doen, doe ik het indirect mezelf ook. Ik heb er lol in dat een ander het leuk vindt, en ik vind het ook leuk om gewoon eens naar mijn paard te kijken.Sonja schreef:Mandy1990 schreef:Wat heeft iedereen het over het plezier van een ander, dat begrijp ik niet helemaal.
Het zal wel bot overkomen maar ik heb mijn paard gekocht voor mijn plezier, niet voor dat van een ander!
Misschien ben ik wel gewoon een gek wijf (verhip, ik hoor dat vaker) maar ik vind het gewoon LEUK als een ander ook eens plezier heeft van mijn paard. Dus door een ander een plezier te doen, doe ik het indirect mezelf ook. Ik heb er lol in dat een ander het leuk vindt, en ik vind het ook leuk om gewoon eens naar mijn paard te kijken.
Ik laat leerlingen er ook wel eens op, gewoon om even iets te voelen. Daardoor rijden ze uiteindelijk op de manegepaarden (de belangrijkste medewerkers van onze manege!) ook weer netter, omdat ze nettere hulpen kunnen geven omdat ze leren dat ook KLEINE hulpjes groot effect kunnen hebben.
Bovendien vond ik het vroeger ook geweldig als ik op een goed gereden privépaard mocht rijden. Dus waarom zou ik nu ik zelf zulke dieren heb, een ander dat plezier niet eens gunnen?
En ach, als ik door af en toe eens een uurtje iemand anders op m'n paard een groot probleem met dat dier heb, dan had ik m'n zaken toch al niet voor elkaar, dus werk aan de winkel.
Nogmaals, iedereen moet vooral gewoon lekker doen wat 'ie zelf wil. We werken er inderdaad hard genoeg voor; de meesten van ons in ieder geval wel.
Maar ik blijf het zeggen: plezier wordt groter als je het deelt.
). Ik had geen zin om te rijden en heb mijn paard dus meegegeven aan haar, paard blij, stalgenoot blij en ik blij dat m'n paard lekker mee kon
Arabesk schreef:Ik heb zelfs geregeld dat als ik er niet meer ben en mijn horsies overleven mij dus, mijn paarden naar een 'natural' manege gaan
). Alleen mijn rij instructrice rijd er op als ik in het buitenland zit en een vriendin van me, degene die de therapiestal runt, neemt mijn tankje wel eens mee op buitenrit.