rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:23

Whoknows schreef:
Deze 3 ponies hierboven hebben heel veel weg van waar wij vroeger ook altijd op reden. Voor 1 gulden per uur.
Ook inderdaad die platte zadeltjes. Geen een pony was gestressed. Kipmak, sprongen er vanachter op. Geen een had er stalondeugden, ze mankeerden nooit wat.
En alles was goed. Welke afstamming ze hadden. Geen idee. Was totaal niet belangrijk. Ze reden in ieder geval super.

En wat die cap betreft. We hadden gewoon met z'n allen 1 cap. Passend of niet. :D

dit was in Ouddorp,eerst op de camping de Klepperstee en later op de Langedijk net achter de camping

deze pony`s heette zwarte/witte Troost,en dan Panter en Porky

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:24

petrea schreef:
Oh en over die proefjes idd een per wedstrijd :D , en wie herinnerd zich nog de proeven die je met drie moest rijden ? kom daar nu nog maar eens mee _O-

Jaaaaaaaaa die proefjes met z'n drieën in de ring, wat een drama was dat, vooral als er een trapzak bij liep, dan moest jij je paard inhouden omdat je er anders achterop zat. :roll:
Gelukkig was dat in mijn regio maar eenmalig.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:31

Leuk topic! Ik had een kort zweepje van een soort inelkaar gedraaide wilgentakken, die werd op een gegeven moment helemaal krom (door de regen denk ik, want slaan deed ik ze nooit hoor). En later kwamen de echte dressuurzwepen, en hoe beter die zwiepten hoe mooier die was. Dan kon je er mooi mee kriebelen op de kont. Een "echte ervaren" ruiter reed niet meer met een kort zweepje :+ .
Die driehoekjes frontriemen, vilten shabrakjes enzo herken ik helemaal. Net als de lage neusriem en de koordsingel. Als die te lang was, dan ging er een slag in, net als in je beugel trouwens, als die te lang was. Op een gegeven moment kwamen de beugelblokjes: chique!

rabin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:42

leuk topic. die frontriem de vilten dekjes de wedstrijden allemaal leuk.
We sprongen zelfs over elkaar heen(levensgevaarlijk zou ik nu zeggen) maar dat ging ook altijd goed.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:48

mirgino schreef:
Whoknows schreef:
deze pony`s heette zwarte/witte Troost,en dan Panter en Porky

Wij reden nabij Utrecht. Bij ons heette de ponies Anton, Greetje en Polly :D

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:17

O wat herkenbaar allemaal! Wij hadden ongeveer vijf ponies. In de winter kwamen ze niet buiten en werden ze niet gereden, want geen bak en de weide mocht niet kapotgereden worden. In het voorjaar werd alles patsboem losgelaten, zo gek als een deur. Ging altijd goed. Ze kregen voerbieten te eten, die we zelf moesten rooien (met de hand) en schrappen (met een mesje, met de hand). Wormenkuren hadden we nog nooit van gehoord, netzomin van scheren en het vele wassen en afspuiten wat nu gedaan wordt.
Zadelmaker had ik nooit gezien. We hadden twee zadels met viltdekje en twee hoofdstellen voor alle ponies. Of ze paste? Geen idee.
Ach ja, die goede oude tijd. Wat was alles eenvoudig maar volgens mij genoten we als kind veel meer. Als ik nu die kinderen zie die helemaal gedrild en gekleed op hun pony zitten. Ik ben blij dat ik dertig jaar geleden op de ponies reed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:27

delerium schreef:
En de instructeur tegenspreken? Is er iemand geweest die dat uberhaupt heeft overwogen?

Neeeeeeeeee, geen haar op je hoofd :oo

Wij hadden er nog eentje die uit het leger kwam, die drilde gewoon. _O-

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:29

Arabesk schreef:
delerium schreef:
En de instructeur tegenspreken? Is er iemand geweest die dat uberhaupt heeft overwogen?

Neeeeeeeeee, geen haar op je hoofd :oo

Wij hadden er nog eentje die uit het leger kwam, die drilde gewoon. _O-

Nou wij hadden er een die in het leger thuis hoorde, man wat kon die vrouw je vernederen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:35

Norton schreef:
Inderdaad Masoled wat je zegt het was veel relaxter. Je ging met 50 man naar de wedstrijd, pony's op de veewagen, zadelwagen mee. Pony's werden allemaal vastgebonden aan een stuk touw/staaldraad en op een paar flinke trekpartijen na ging dat ook gewoon goed. Ze waren tenslotte al gewend om een stand te staan ipv een box. Natuurlijk was er wel gezonde rivaliteit maar de afgunst was niet zo groot.

Hee jij zat in onze kring ook. :+ we kwamen daar bij bepaalde wedstrijden. Wij reden bij St. Joris in Bergen. 1 keer per jaar ponyspelen in Siebengewald met stoelendans zonder zadel onder andere. Ik kon nooit meer meedoen met defilé omdat mijn laatste wedstrijdpony er gek van werd. Maar het muziekdeuntje zit nog steeds in mijn hoofd. Te te te te te te te enz.

Wij reden wel met cap, was verplicht op de ponyclub en bij mijn ouders. Biks kregen ze van ons alleen na wedstrijddagen. In de winter als krachtvoer een halve emmer witlofwortel per pony. We zijn altijd op hetzelfde zadel blijven rijden een Hubertus die gek genoeg goed lag op de 4 pony's die ik gereden heb. Zadel werd ook geleend door de familie van Riswick voor zoon en dochter bij kampioenschappen. Wij hadden wel 2 boxen trouwens.

Arabesk

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:37

Mijn verzorgpaarden hadden vroeger twee zadels een bruine VHZ en een zwarte dressuur, beide paste op beide paarden en later ook op de andere paarden. Met mooi geel vilten dekje dat je niet kon wassen dus ging het naar paardenzweet stinken :r

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:40

Haarnetjes zag ik ook voorbij komen op de foto's, gewoon haar erin en laten hangen, niks stikjes, pareltjes of bling-bling.

Wij hadden geluk, bij ons clubtenue hoorde een zwarte broek dus met de parade nog netjes :D , rode trui en gele kol,die nergens meer te koop waren dus had mijn moeder er eentje gebreid, kriebelen dat dat ding deed.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:40

Peters klavertje 3 was dat toch, is mijn pony een keer voor geleend, was geen succes vanwege zijn slaan.

Onze instructeur voor het eerste achttal was meneer Sjaak. Hij had altijd een lange regenjas en laarzen aan. Zo ook de keer met erg warm weer en regen, toen hij een korte broek droeg. :D maar erom durven lachen toen, o nee.

En ik heb nog goede herrinneringen aan broodje knakworst op concours. :Y)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:53

Paardenspullen kocht je nog gewoon nog bij de V en D op de sportafdeling.

En niks paardenmode, gewoon ouwe troep aan.

Zaterdags:
s'Morgens om half negen vertrekken- in de regen- en s'avonds om 6 uur weer thuis, nog steeds drijfnat. De hele dag op die manege gesjouwd, ik weet echt niet meer wat ik de hele dag deed. Ik was wel hulpje van 2 broertjes, dan mocht je de pony's poetsen en uitstappen aan de hand en invlechten. Dan voelde ik me een hele Piet!
Ik had les op woensdag.

En geeneen moeder die je 2 minuten voor het begin van de les dropte, en meteen na de les in de auto propte om je broertje naar vioolles te brengen. Zelf fietsen, hopsa!!!

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:54

Jaaaaa moet me toch ook maar melden als 49-jarige..als vijf jarige begonnen op de manege....zooo super.... een cap op zonder helm erin (petje van zwart fluweel dus eigenlijk)...overigens ben ik gauw op een echte rijcap overgegaan, maar rijlaarzen krijgen... duurde jaren (rijbroek pas op mijn 43e of zo toen we eigen paardjes kregen)...mijn moeder (de lieverd) naaide uiteindelijk een VRESELIJKE rijbroek met van die flappen......warm en dik!
Op vakantie in Sleen (Rijmaar an) op de manege helpen, met kindertjes meelopen..en als ze dan niet meer
durfden mochten wij het uurtje vol rijden.... en dan 's avonds de paarden naar de wei brengen...in volle galop, veulens mee en alleen hoofdstel in.... (terug met de huifkar)...heerlijk!
Maar ook nu geniet ik om even lekker bij ons huis langs het water te rijden...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:00

In je dunne camel kleurige rijbroekje en je rubberen zweet laarzen rondrijden, zomer én winter. 's Zomers zweetvoeten en 's winters bijna afgestorven voeten. :+

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:05

Ik mis wel erg die fluwelen ribbroeken in alle hippe kleurtjes die begin jaren ´90 opkwamen.
De waren geweldig, nu nog 2 van eurostar en donkerblauw en zwart voor een belachelijke prijs.
Waar zijn ze gebleven?
Toen kwam wss de leren zitvlakken om te blijven plakken in het zadel....ik wil die ribbroekjes in die toffe kleurtjes terug!!!!!
Ik rij nog wel met lage neusriem, scheelt een hoop gek.lier met riempjes en minstens zo effectief. Voor mij geen andere meer.

Ik heb nog wel in bordeauxrode clubtrui gereden in idd een vzh stubben zadel (die ik nu weer heb)
Van mij hoeft die poespas niet en nog erger> setjes, beest als een kerstboom door de bak.
Gebruik alleen wat nodig is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:08

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:10

Ik weet nog wel dat de eerste luxe frontriempjes in de winkels lagen, wat was dat wat zeg! een bitje of een koperen ketting :) had ze allebei maar je zag er niks van onder die voorpluk van de fjord die ik toen reed. Ik rij nog steeds in mijn oude kleren, wel met een goeie rijbroek maar ga niet dure meuk aanschaffen om in te rijden. Overgens is de Action dan een hele fijne winkel :D

Ik vond die strenge instructeurs altijd fijn, als kind al en nu nog steeds. Daar leerde je gewoon een hoop van. Ik moest maar leren hoe ik moest rijden, deed het paard wat fout kreeg ik op de kop.. was altijd jou schuld. Tegenwoordig hangen we er maar hulpteugels aan, extreme bitten of gaat het paard door de medische molen. Maar aan de ruiter ligt het tegenwoordig niet meer zo :P En dan vinden mensen het vreemd dat het niveau zo zakt. Na, voor mijn geen wedstrijden meer.. ik mijd ze als de pest. Anders ga ik ben ik bang met een knuppel inslaan op ruiters.

Als je dit allemaal zo leest.. heerlijk toch! Toen genoten we nog van de paarden en pony's :D Vallen was hilarisch (hoevaak ik wel niet riep 'man ik pies in mijn broe-hahaha-hahahah-k!" En er zo weer op ! (wel eerst langs de wc hoor) en slapen op de hooizolder deden we vaak genoeg. Zo hadden we boven de stallen van een fokker/handelaar waar ik toen reed een huiskamer gemaakt met zijn oude meubels :D Schitterend!!! Alleen de oude koelkast ontbrak :D En dan s'morgens broodjes koek en frisdrank te halen zodat je wat had. Ik weet nog wel dat ik gegeven moment de mobiele telefoon moest mee nemen van mijn ouders.. kon ik bellen als er wat was. Vond dat verschrikkelijk!!! Vloog zo de berm in om me te verstoppen als ik stond te bellen :P :P

Edit, zo heb ik afgelopen koningin (WHA! daar zit een koning-in!!! waarom heeft niemand me dat ooit verteld!) .. koninginnedag een oud dressuur zadel gekocht. Een hophner voor maar 50 euro en hij was nog goed ook :D Geweldig! niks overdreven wrongen of zit, gewoon zelf leren zitten <3 helemaal verliefd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:13

Ik reed op twee verschillende maneges, en op beide stonden ze in stands. Ik ging op ponykamp en kwam bij de Burght waar ze toen al in groepshuisvesting stonden, maar dat vond ik ook helemaal geweldig, maar je dacht gewoon niet na dat stands voor de paarden misschien niet zo leuk waren.

Overigens koop ik nog steeds geen paardenmode, alleen uitverkoop soms. Gister nog bij de Zeeman nav tip van een bokker een rij-spijkerbroek gekocht voor 9 euro. En ik heb 10 jaar oude chaps van 5 gulden _O-

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:25

Ik probeer nu ook te relativeren hoor, alles is nu zgn 'slecht'.
Nou ik ga niet mee in de massahysterie en op een wedstrijd zal je me ook niet meer zien. Wat een stel verzuurde 'wijven' (meerendeel vrouwen).
Komen er wedstrijden in oude stijl: meedoen belangrijker dan winnen, dan ben ik weer van de partij!
Heb net 3 rijbroeken aangeschaf omdat ik wat aangekomen was en hoop daar ook minstens 10 jaar mee rond te kunnen tuffen.
De lol is weg, alles is zo serieus nu, jammer heel jammer.
En je ziet nu ouders waarvan ik denk: laat kind eens met rust en lekker gaan met die pony...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:38

mltex schreef:
Ik mis wel erg die fluwelen ribbroeken in alle hippe kleurtjes die begin jaren ´90 opkwamen.
De waren geweldig, nu nog 2 van eurostar en donkerblauw en zwart voor een belachelijke prijs.
Waar zijn ze gebleven?
Ik heb er nog twee en zoek me ook suf naar nieuwe. Vind die echt hartstikke fijn.
Arabesk schreef:
En ik heb 10 jaar oude chaps van 5 gulden _O-
Mijn chaps zijn nog een stuk ouder, waren trouwens ook duurder (echte Pikeur :o ). Die dingen zitten heerlijk én zijn onverslijtbaar.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:40

De enige , voorzover ik er ervaring mee heb dan , discipline die mij doet denken aan de gezeligheid van vroeger is sgw / eventing verder is het :ikke ikke .

Mijn broeken gaan mee tot ze zijn versleten , en dan nog koop ik best veel via mp :D

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:41

Ennu , ik heb er nog eentje van fluweel , een lekkere dikke , heerlijk voor in de winter .

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:47

Benfan schreef:
RamboBink schreef:
'Vroeger' op ponykamp werd je met z'n alle in de vrachtwagen geduwd en ergens gedropt. Tegenwoordig mag dat ook niet meer

*shock* Wat!!!! mag dat niet meer??? dat was absoluut een van de beste kamp spelletjes ooit.

Overigens denk ik niet dat de basis technieken tegenwoordig zijn verbeterd. In mijn bescheiden mening is het juist heel hard achteruit gegaan. Eerder moest je kunnen zingen/dansen/acteren/rijden wou je ergens komen, nu krijgt elke idioot het voor elkaar. Het niveau is tegenwoordig bedroevend slecht, kijk maar eens rond in de inrij bak bij een gemiddelde wedstrijd.
@Arabesk, schitterend niet :D

Er wordt tegenwoordig ook veel meer gevraagd van een paard/pony. Op oude foto's zie je ook niet een altijd ontspannen beeld, (vind ik).
En als vroeger een paard iets niet wou, nou dan ging die naar de slager. Tanden vijlen???dat konden ze nog niet.

Een paard wat toen de beste was in de grand prix, haalt het nu misschien net in de Z. Het sportpaard van tegenwoordig is heel wat anders. Het zijn topatleten, en die verdienen een top verzorging!!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:59

Arabesk schreef:
In je dunne camel kleurige rijbroekje en je rubberen zweet laarzen rondrijden, zomer én winter. 's Zomers zweetvoeten en 's winters bijna afgestorven voeten. :+

Ooooo kouddddddd man in de winter die rubber dingen :brr: :brr:

Ik heb goede herrineringen aan het 8 tal rijden....