Jahoor, wil je ook een verzorgster voor je paard...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:09

ik ben ook een verzorgster.
maar als de eigenaar wilt dat ik een keer wil voeren doe ik dat gewoon. ook door weer en wind.

nu is ze op vakantie en doe ik de paarden..

ik heb ook wel eens gehoord dat bij een vriendin van mij de verzorgsters een pony zo ''kapot'' (weet niet hoe ik dat moet zeggen) hebben gereden. dat ze eerst een jaar op de wei heeft moeten staan en opnieuw ingereden moeten worden..

tja .. niet iedereen kun je dus vertrouwen :(

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:14

Ik vind het geweldig om te lezen dat er mensen zijn als de TS en KBK die "de jeugd" nog de kans willen geven om een paard/pony te verzorgen zoals velen van ons vroeger de kans hebben gehad!

De beste verzorgster die ik heb gehad was ook jong en klein van stuk, maar o zo fanatiek en dankbaar!
Afbeelding
Afbeelding

Mocht ik ooit weer een eigen paard hebben dat geschikt is voor zoiets, dan zal ik ook zeker proberen om een jong iemand de kans te geven om hem/haar te verzorgen en zo alles te leren wat op de manege vaak achterwege blijft.

Momenteel ben ik zelf bijrijder en ben ik blij dat de eigenaresse mij de kans geeft om lekker met haar paard bezig te gaan.

s0173957

Re: Jahoor, wil je ook een verzorgster voor je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:16

Als ik hier al die verhalen hoor dan denk ik 1 ding: doe het toch gewoon zelf?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:18

s0173957 schreef:

Niet iedereen heeft tijd om het 'gewoon zelf' te doen. En andere mensen hier hebben bijrijdsters om ze de kans te geven op een leuk paard te rijden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:19

s0173957 schreef:

aan de ene kant heb je gelijk, maar aan de andere kant... vele van ons hebben de meeste ervaring met rijden niet op gedaan op de manege, maar op verzorg paarden/pony's.
Voor velen de kans om "echt" te leren rijden ipv rondjes achter elkaar aan te hobbelen in een manege lesje.

Als je de mogelijkheid en de tijd hebt om een jong iemand die kans te geven dan vind ik dat echt een geweldig mooi gebaar.
Ik ben erg dankbaar voor de ervaringen die ik heb opgedaan bij mijn verzorgpaard van vroeger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:32

Ben ik het helemaal mee eens. :j
Leren rijden op een manege is leuk en leerzaam, zeker wanneer je op verschillende paarden rijdt, maar een verzorgpony kan je een hoop andere dingen leren en dat is ook wel heel erg fijn.

Ervaring, leeftijd en dankbaarheid zijn niet (altijd) gebonden aan een bepaalde leeftijd.
Iemand van 18 kan een slechter verantwoordelijkheidsgevoel hebben dan een kind van 10. :j

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:34

'Niet de tijd' is vind ik eerlijk gezegd een flauw excuus, ik ga voltijds werken en heb er hier thuis 4 staan die ik zelf doe en nog 2 jonge paarden op de wei lopen. M'n vriendin gaat ook voltijds werken, heeft er thuis 11 staan die ze quasi alleen moet verzorgen waarvan ze er zelf 3 onder het zadel heeft (de rest wordt gereden door iemand anders of zijn jonge paarden).

De 'iemand anders kansen geven'-uitleg kan ik wel inkomen, maar dat zou ik zelf nooit van m'n leven willen op m'n eigen paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:39

Tja, daarom is het voor de mensen die graag zo'n kans aanpakken wel fijn dat er mensen zijn die er anders over denken. :j
Ik kan het me wel voorstellen hoor, helemaal als je paarden hebt die hoog in de sport lopen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:44

s0173957 schreef:
'Niet de tijd' is vind ik eerlijk gezegd een flauw excuus, ik ga voltijds werken en heb er hier thuis 4 staan die ik zelf doe en nog 2 jonge paarden op de wei lopen. M'n vriendin gaat ook voltijds werken, heeft er thuis 11 staan die ze quasi alleen moet verzorgen waarvan ze er zelf 3 onder het zadel heeft (de rest wordt gereden door iemand anders of zijn jonge paarden).

De 'iemand anders kansen geven'-uitleg kan ik wel inkomen, maar dat zou ik zelf nooit van m'n leven willen op m'n eigen paarden...

Mja, ik heb al 5 jaar een eigen paard. Ik studeer daarnaast voltijd wat neerkomt op 60 tot 80 uur per week, en ik heb 3 baantjes. Voor mijn studie moet ik ook regelmatig naar het buitenland. Daarom heb ik bij aanvang van mijn studie besloten mijn paard te laten waar ze was, op een stalling vlak bij mijn ouders, waar ze veel buiten komt en er goed voor haar gezorgd wordt. Dat houdt in dat ik er zelf 3 dagen per week ben, en 4 dagen niet. Omdat ik zelf dus 4 dagen geen tijd heb, en omdat ik denk dat t lekker is voor mijn paard om meer beweging te krijgen dan 3x per week heb ik een bijrijdster...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:50

Ik had een leuk meisje voor mijn ponys. Lekker pittig meisje wat de ponys ook goed op hun plek kon zetten.
Reed 1 van de ponys ook erg leuk. Ze mocht écht heel veel.
Had wel gevraagd of ze af en toe wilde lessen bij de stalhoudster. Omdat ze zo jong was en er niet altijd iemand bij ons op stal is wilde ik graag dat haar moeder/vader erbij was.
En ging ze rijden buiten de lessen om, dan alleen als de stalhoudster op het erf was. Haar ouders hadden niet echt verstand van paarden, dus vond het voor het rijden in ieder geval fijn dat er iemand op stal was die een oogje in het zeil kon houden.

Maar dan hoor je achteraf dat ze alleen op het erf is en dat soort gein.... tja dan ben ik er snel klaar mee.

Dus nu rijden en poetsen alleen nog een paar meiden die bijna elke dag op stal komen om voor de lespony's te zorgen. Werkt ook prima.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:22

Ik ken veel van deze verhalen wel. Ik doe altijd veel met mijn paarden en vroeger mijn pony, maar ik wilde andere mensen ook de kans geven om ook paard te kunnen rijden.

Maar ik kwam veel meisjes tegen die dachten dat ze konden rijden want ze reden al 1 jaar op de manege en die dan eigenlijk wel gelijk alleen wilde gaan rijden. Maar als ik hun niet heel duidelijk aanwijzingen gaf lagen ze er af. En dan is het ineens niet meer zo leuk allemaal.

Of meisjes die elke keer komen rijden maar als het eens regent komen ze niet of als er afgesproken is om de stallen of weiland te mesten dan vinden ze het ook niet meer leuk. (van bijna 30)

Ik had nu een tijdje terug een advertentie gezet voor een shet en daar kwam een jongetje van 10 op af waarvan gelijk gezegd werd dat hij wel wat op de camping gehobbeld had maar niet echt kon rijden.
Hij komt het liefst elke dag (weer of geen weer) en kijkt graag uren naar hoe ik rij.
En hij mocht al vrij vlot ook op mijn sport paard en zelfs op het (net bereden) trekpaard van mijn vriend.
Ook is hij iemand die ook gelijk aan de slag gaat met opruimen als hij ziet dat er iets moet gebeuren

Dus het kan wel, fijne verzorgers! :D

Ik denk wel dat een eigenaar een verzorger het behalve dat ze het echt moeten gunnen ook moeten willen leren. En dat ook door los te laten.
Dus je kan een verzorgen bijvoorbeeld in het begin om de keer helpen met het rijden, maar verder ook op een afstand blijven en ze de fouten laten maken die iedereen moet maken.
Zolang het niet ten koste van je pony gaat dan.

En de verzorger moet eigenlijk het gevoel hebben dat het om een eigen pony gaat, dan leren ze het over het algemeen beter te waarderen merkte ik. (en een kleine bijdrag hielp bij mij daarbij)

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:37

kimberley82 schreef:
En ik kreeg ze hier in de buurt nog niet gevonden toen ik 30 euro p.m. bijdrage vroeg en ze dan 5 dagen per week mochten komen :D

Ik had wel gekomen hoor! Als ik het op mijn fietsie af kan dan ben ik er gewoon, en zeker voor zo weinig geld zo veel te mogen doen!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:43

rachel_j schreef:
@AaronYve ; dat deed ik ook, en door weer en wind ging ik op de fiets naar mn verzorgpony toe, hield me netjes aan de afspraken , en was zuinig op de spullen van de eigenaren, welke ik overigens erg veel respect voor had , want ik was veel te bang mn verzorgpony kwijt te raken!
dat leverde me trouwens wel wat op ; ze kregen zoveel vertrouwen in mij, dat ik ook meer vrijheid kreeg met de pony , win / win noem ik dat.
maar tegenwoordig lijkt het wel alsof ze een verzorgpony willen, maar er niks voor willen doen, bij een spatje regen komen ze niet meer, en als ze amper iets gedaan hebben staan ze te klagen dat ze zo moe zijn......
en er zijn vast en zeker uitzonderingen ,maar helaas heb ik die niet mee mogen maken.

Nou idd! Zo ben ik dus bij Stephanie Peters terecht gekomen. Ik heb van mijn 12e tot mijn 18e bij haar gewerkt. Mensen vertellen over je en andere zoeken dan nog iemand als groom of om hun paarden te rijden. Ik moet zeggen nu ik werk kan ik er helaas niet zoveel tijd meer instoppen als ik wil maar toen ik 18- was, was ik iedere vrije sec. bij paarden.
Kreeg op mijn 12e een eigen paard omdat ik stopte met de verzorgpaarden en heb daarna 7 jaar op een boerderij/fokkerij gestaan totdat de eigenaar verhuisde. Mocht iedere zomer 16 paarden inrijden. Heerlijk!!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:18

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een offtopic discussie tussen twee gebruikers uit het topic verwijderd.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:01

Ik heb net alles gelezen, ik moest wel even lachen hoor! Verzorgsters zijn inderdaad heel erg, of ze komen niet omdat het te vies weer is, of te koud. of ze vinden dat het hun eigen ponys is en dan mag je er zelf niks meer mee en/of ze vinden dat het voer veranderd moeten worden. en natuurlijk zijn er meer dingen.
Er zijn natuurlijk ook heel veel goede verzorgsters en verzorgers!

Ik heb zelf voor mijn pony's geen vaste verzorger, maar ik kan een dagje niet komen of ik ga een weekend of week weg dan heb ik wel een meisje (11 jaar) die met mijn kleine shetlander heel erg goed overweg kan. Zij kan er eigenlijk alles mee, net als mij. Mijn grote pony is nu nog onbeleerd maar wel zo braaf dat het meisje er alleen mee kan lopen, en er van alles zelfstandig mee kan doen.
zij is geen mooi weer ruiter, ze is bijna iedere dag op de manege te vinden.
Als ik haar mijn kleine shetlander zie verzorgen dan zie ik haar helemaal weg dromen, net als wat ik doe als ik mijn pony's poets. Dat meisje is dan ook de enigste die mijn kleine shetlander mag verzorgen (soms poetsen andere kids hem even maar dat probeer ik zoveel mogelijk te beperken), ook al ben ik er dan mag ze van mij er lekker mee om prutsen!
Ze voelt zich niet verplicht om te komen en shettie te verzorgen (en dat hoeft van mij ook niet!), ze mag het helemaal zelf weten van mij. Zolang ik maar wel even weet dat ze met hem lekker gaat om prutsen, zodat ik straks niet voor verrassingen sta. Maar daar ben ik niet bang voor!

Verder heb ik geen verzorgers voor mijn paard en pony's gehad, ik heb altijd alles zelf gedaan ook al had ik er eigenlijk geen tijd mee voor. Dan maakte ik altijd even tijd, ze maken dat ik me niet meer gestrest voel, als ik bij ze ben. Gelukkig heb ik nu veel meer tijd!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:10

Hier ook nare ervaringen met verzorgsters maar ook hele goede.
Ik had vroeger zelf niet anders als verzorgpony's en oh wat genoot ik ervan.
Dus inderdaad ook de gedachte een ander hetzelfde te gunnen.
momenteel zijn er hier 3 in de leeftijd van 13 tot midden 30 geloof ik :+
Alledrie toppers met eigen kwaliteiten.Ik kan echt van ze op aan en ben ze erg dankbaar!
Tevens is het ook erg gezellig ;-)
Inmiddels kan ik overigens ook wel zeggen dat er vriendschappen door zijn ontstaan ;-)

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:14

loisbr96 schreef:
Nou heb eerst bij één eigenaar heeel veel verzorgpaarden gehad (rond de leeftijd van 11-13) Maar die eigenaar was heel erg dominant, dus daar heb ik met heel veel moeite gebelt. Daar mocht ik eerst altijd om een shet x welsh rijden maar die werd verkocht en nog meer kwamen en gingen. uiteindelijk mocht ik niet meer rijden omdat ik op een pony niet meer durfde. En zij zei tegen mij: ''ja, die durft er ook niet meer op''. ''ja hij is echt heel gemeen.'' Daar maak je mij niet rustig mee..... En zonder wat te zeggen mocht mijn vriendin wel rijden en poetsen en ik alleen poep scheppen, water vullen en bevriezen.
Dus eigenaren kunnen d'r ook wat van. (maar niet iedereen hoor :D )

Dat je daar gebleven bent wat een nare man zeg.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:26

Ik heb een arabier niet de gemakkelijkste en zeker niet bij vreemde die valt ze soms aan.
Waar ik echt wat van krijg zijn die meiden die zeggen ik kom ik kom sta je daar het zadel ligt er mar neen hoor uren uren later nog niks.
Dan gooi ik de vork in het hooi zo gezegd en denk dan jou niet meer momenteel zo gewerkt dat ik het wel weer aan kan het stal werk moet toch alles zelf doen.
Nu werd ik ge mailt of ik overdag kon :r ik werk zo nu en dan ik ga pas met voer tijd richting stal.
Vind ze te laat pech dan |o wel rijden en de karweitjes ho maar ik heb ooit Linda gehad die was de beste van allemaal.
Ze is terug gegaan naar haar moeder,en nu werkt ze fulltime helaas is ze aan de drank geraakt maar ze was een top verzorgster :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:24

Evelli schreef:
Ik had een leuk meisje voor mijn ponys. Lekker pittig meisje wat de ponys ook goed op hun plek kon zetten.
Reed 1 van de ponys ook erg leuk. Ze mocht écht heel veel.
Had wel gevraagd of ze af en toe wilde lessen bij de stalhoudster. Omdat ze zo jong was en er niet altijd iemand bij ons op stal is wilde ik graag dat haar moeder/vader erbij was.
En ging ze rijden buiten de lessen om, dan alleen als de stalhoudster op het erf was. Haar ouders hadden niet echt verstand van paarden, dus vond het voor het rijden in ieder geval fijn dat er iemand op stal was die een oogje in het zeil kon houden.

Maar dan hoor je achteraf dat ze alleen op het erf is en dat soort gein.... tja dan ben ik er snel klaar mee.

Dus nu rijden en poetsen alleen nog een paar meiden die bijna elke dag op stal komen om voor de lespony's te zorgen. Werkt ook prima.

De moeder van dit meisje durfde achteraf nog wel te zeggen dat haar dochter mijn pony had ingereden enzo :+ hilarisch!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 10:34

Nou, mijn officieel laatste actief zoekende poging is op niets uitgelopen :)
Ik denk dat ik het nu maar opgeef hoor :) Niks ten nadele van dit meisje, hartstikke netjes. Ze mailde dat ze er niet mee door wilde.
achja :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:20

naaltje waar in NB woon jij ongeveer?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:15

Naaltje schreef:
Nou, mijn officieel laatste actief zoekende poging is op niets uitgelopen :)
Ik denk dat ik het nu maar opgeef hoor :) Niks ten nadele van dit meisje, hartstikke netjes. Ze mailde dat ze er niet mee door wilde.
achja :)

mmm die van ons zou afgelopen woensdagochtend weer zijn gekomen maar sms-te s"avonds laat af.
k weet eigenlijk niet of de pensionhouder al een nieuwe afspraak met haar heeft gemaakt.(ik hoop van wel)
anders wordt het voor mij ook weer zoeken naar een nieuwe , ergens snap ik het niet hoor, we hebben 2 jonge paarden staan die gereden moeten/mogen worden , beetje dressuurmatig rijden , geen hoog niveau , en klusjes hoeven niet , vroeger stonden wij daarvoor in de rij , waar zijn al die meiden toch?
naja , eerst straks maar eens vragen of ze nou een nieuwe afspraak heeft gemaakt.

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:09

Hihi Rachel, hier ben ik ^^, Het jammere is alleen dat alle paardjes die een verzorgster moeten zo ver weg wonen en ik het wel op mijn fietsie af moet kunnen leggen :( Hier in 't Gooi zijn alle paardjes al bezet geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 08:46

s0173957 schreef:

Ik weet niet hoe oud je bent, maar sommigen hebben naast een volle werkweek ook nog een huishouden, sociaal leven of kinderen, dus om bij voorbaat het af te wimpelen met een 'flauw' excuus, vind ik erg voorbarig.

lisabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:50

Naaltje schreef:
Voor mijn pony was ik gaan kijken naar een verzorgster.
Niet omdat ik er niet genoeg tijd voor heb, of het niet kan. Maar gewoon omdat het kon. Paard is braaf, lief en fijn met ook jongere mensen. Waarom zou ik dan niet iemand die kans bieden die ik zelf ook heb gehad?

Op een advertentie hier op bokt gereageerd. En het leek hartstikke leuk, ze kon leuk rijden, kon leuk met mijn pony overweg. Hartstikke leuk!

En toen ik deze week een heel bot antwoord kreeg op een sms met de vraag of ze mee wilde gaan mennen ging er een belletje rinkelen...

En ja hoor, madame vindt dat er al genoeg mensen op mijn paard rijden en ik zal haar dus wel niet meer nodig hebben...
Sta je dan met je goeie gedrag.. Wil je iemand een kans bieden, wordt er nog arrogant gedaan ook..
En al die mensen die op 't goeie beestje rijden?? Ik zou het niet weten.. En dan nog zou ik er geen toestemming voor moeten vragen toch?

Als er nog iemand uit de omgeving breda op zoek is. Wieweet klikt het? :)
Al ga ik echt niet meer zoeken.. Dit was ervaring 3 die kansloos uitloopt.. De 1e kon niet rijden en zich niet aan afspraken houden, de 2e houdt van radiostiltes geloof ik, die moet ik na afspraak 1 nog altijd horen (2,5 jaar terug) en deze vindt dat ze maar in d'r upje op een verzorgpony moet.. zo jammer...

Morgen het kwaaie nieuws aan ponylief vertellen... Als ie maar niet in hongerstaking gaat ;)

hey ik ben lisa 12 jaar en zoek een verzorg pony.
ik heb 3 jaar rijevaring op de mangege moet ik ook altijd verzorgen dus ik kan wel hoeven uit krabben poetsen ezv: ik heb geen evaring met verzorgpony`s maar dat wil ik graag leren .
maar waar staat je pony precis en hoe hoog is ie ?
en hoe vaak per week zou ik heb moeten berijden ?
xx lisa