buitenrijden is ook een kunst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:33

Wellicht is het zinvol om nu te introduceren dat in onze visie 'opvoeden' en 'africhten' twee verschillende dingen zijn.
Opvoeden is het aanleren van een aantal basisregels. Daar vallen in onze definitie sociaal gedrag onder, vertrouwen in mensen, een band met de ruiter en ook het 'stappenplan'. Buitenrijden valt heel logisch onder opvoeden.
Ga je daarna het paard voor een specifiek doel gebruiken, dan ga je africhten. Klassieke Dressuur, Doma Classica, valt dan onder africhten. Net als 'Doma Vaquera' en 'Doma Alta Esquela'.
Wil je heel lastige buitenritten maken, zoals een harige bergbeklimming of zo, dan moet je een paard daar knap specifiek dingen voor aanleren en ik wil er best in meegaan dat dit ook africhten en dus dresuur is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:38

Kweenie hoor Huetecilla, maar die harige bergen komen we hier nooit tegen, of je moet de duinen bedoelen?
In dat 5-stappen plan van jou, zie ik wel overeenkomsten met de (dressuurmatige) africhting, maar dat komt omdat ik denk dat opvoeden en africhten heel erg met elkaar verweven zijn en dus niet los te zien zijn. Maar zolang als men dressuur als een verzameling kunstjes wenst te zien, zal het onbegrijpelijk blijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:38

smurf schreef:
en het is nogal een endje weg, onder het zadel gaan we het niet redden, vrees ik, zo'n goede conditie hebben we allebei niet Schijnheilig
Huilen

Nâh Smurf, ik vind het al knap stoer dat je met je krakende lijf Knipoog op die harige stapper van je consequent doorzet buiten de rijden.
Mijn jeugdige overmoed is ook aan slijtage onderhevig (en derhalve van kilos vervangingsdelen voorzien) dus ik snap wat je daarvoor moet 'overwinnen'.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:44

Lovely schreef:
ik denk dat opvoeden en africhten heel erg met elkaar verweven zijn en dus niet los te zien zijn.

Tja.
Zijn toch echt redelijk fundamenteel anders en de grens is helder definieerbaar. Denk er wellicht even over na (heb ik járen over gedaan) en dan zie je waarschijnlijk dat juist dit onderscheidt zou kunnen helpen in het blijkbaar voor jou heikele punt dat de dressuurvorm van jouw keuze in jouw ogen niet serieus genoeg genomen wordt.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:49

Huertecilla"]
[quote="Fitzroy"][quote="Huertecilla schreef:
Grosso modo:
1. buitenrijden is de basis
2. buitenrijden is een kunst

Hier sluit ik me dus echt niet bij aan.

Dressuur is de basis voor alles. Ook voor buitenrijden. Heb je in de bak al geen controle over je paard, dan kun je zeker niet verwachten dat je het buiten wel hebt.

En buitenrijden zie ik ook niet als een kunst. Buitenrijden is een kwestie van durf met bepaalde paarden en dat moet je maar net hebben.
[/quote]

Grapje toch?! Hier en in het grooooootste deel van de wereld begint bijna geen sterveling noch paard in de bak. Nederland is maar een vliegenpoepje op de kaart en de KWPNner is dan een supersuccesvol prestatiepaard, maar wereldwijd stelt dat op het aantal paarden, ruiters en paardrijden in het algemeen ook helemaal NIETS voor.

De basis is erop gaan zitten en gaan. Wat je nodig hebt is;
Vóór alles stilstaan bij opstijgen, dan
1. Stoppen,
2. Links en rechts,
3. Stap en draf,
4. Achteruit,
5. Galop.
Daarbij is het belangrijk dat je paard vertrouwen in je heeft, dus nieuwe situaties met jou aandurft. Dan kun je greppels, water, sprongetjes, verkeer, vliegende pastic zakken en dergelijke spelenderwijs aan.
Wil je dat 'dressuur' noemen prima, dan is dressuur de basis. Voor de grote wijde wereld van paardrijders is 'dressuur' zoals dat op Bokt bekend is een niet bestaande grootheid en rijdt die wereld toch echt zonder problemen paard.

Je kunt ons er derhalve niet van overtuigen dat je voorgeschreven 'kunstjes' in een omheinde zandbak moet beheersen als basis voor ontspannen en met een vertrouwensband je paard zijn natuurlijke dingen te laten doen op het moment dat jíj dat vraagt. Buíten, dus niet in een afgezette gecontroleerde omgeving waar je paard toch al geen keuze heeft. Enneh... 'geen kunst'? Ik nodig je graag uit voor een buitenrit met jóuw paard hier. Gewoon een ommetje, een uur of 3.
Verder vinden wíj het kwalijk dat de 'klassieke dressuur' een imago oproept dat de indruk wekt dat paardrijden een elitaire aangelegenheid is.

Het spijt me, maar de reacties die ik hier veelvuldig lees over de slappe excuses om niet buiten te rijden maar eigenlijk angst of onkunde van de ruiter zijn, bevestigen onze mening. Toen Arabella vorige week graag een stijle steenslaghelling af wilde en aangaf sneller te willen, deed ik het toen ik haar voor galop liet gaan ook zowat in mijn broek, maar als je dan jezelf 'overstijgt', ontspant en min of meer lekker gaat, dan is dat niet alleen een stap voorwaards naar 'beter' paardrijden maar ook naar lekkerder in je vel zitten.
Hulde aan diegenen die zichzelf moeten overwinnen 'overwinnen' en de stap nemen om buiten te gaan rijden!

Een paard is een dier dat op de grote vlakten van Noord-Amerika is geëvolueerd, naar de onafzienbare vlaktes van Azië is overgestoken, op de savannes van Afrika van strepen voorzien en ooit voor het sneller afleggen van gróóóóte afstanden gedomesticeerd. Is de wereld van dat schitterende 'ren'dier nu de omheinde zandbak of de heerlijke buitenwereld??!!
[/quote]

zie je bv. de mongolen die over de steppe razen al in een bakje bezig?! en die kunnen wel àlles te paard, èn nog veel meer!
wil niet zeggen dat ik nooit in de bak kom, ik heb immers geen steppe, en ook geen steenslaghelling..... Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

en ik wou dat ik één honderste kon van wat al die <echte> paardenmensen kunnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 12:55

Huertecilla"]
[quote="Lovely schreef:
ik denk dat opvoeden en africhten heel erg met elkaar verweven zijn en dus niet los te zien zijn.

Tja.
Zijn toch echt redelijk fundamenteel anders en de grens is helder definieerbaar. Denk er wellicht even over na (heb ik járen over gedaan) en dan zie je waarschijnlijk dat juist dit onderscheidt zou kunnen helpen in het blijkbaar voor jou heikele punt dat de dressuurvorm van jouw keuze in jouw ogen niet serieus genoeg genomen wordt.
[/quote]

Heikel punt? Volgens mij is dat alleen als je de essentie van dressuur niet begrijpt. Ik zal een tipje van de sluier oplichten door alvast te vertellen dat het niks te maken heeft met een bak van welke afmeting dan ook. Duik eens in de geschiedenis, misschien levert dat nog wat informatie op Haha!.

Maar leg maar eens uit hoe je een paard opvoedt zonder dat dat met africhten te maken heeft en vooral hoe je een paard africht zonder opvoeding??

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 14:47

Huertecilla schreef:
1. Stoppen,
2. Links en rechts,
3. Stap en draf,
4. Achteruit,
5. Galop.

Technisch gezien zijn dit zaken die een paard allemaal al kan, alleen nog niet met ruiter erop Haha!.

In Polen bijvoorbeeld werd een paard eerst aan de longeerlijn bekend gemaakt met zadel en met ruitergewicht. Na 2 tot 3 keer aan de longe 'hup' mee naar buiten. Gewoon buitenrit met alle gangen erin met als gezelschap de paarden waar het groene paard mee in de wei stond. Niks aan de hand Lachen .

Kan me zo voorstellen dat dit onder 'opvoeden' zou vallen terwijl het nog weinig met 'africhten' te maken heeft.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:24

Ik heb Sando vanaf zijn 2 jaar. Het was zo`n ontzettende bangerik.
Ik heb hem zelf ingereden, zelf alles geleerd. Dessuur, Springen, Water, steile hellingen, plastic, vuur (haren onder kin wegbranden), drukte, in een trouwstoet meerijden over de weg. De rem zoeken na crossen enz enz. Zo kan ik echt nog wel even doorgaan. Als je op hem buitenrijd dan merk je wat voor een aard er in het beestje zit en dat hij best wel een held op sokken is. Maar omdat we 'samen' heel veel dingen overwonnen hebben, ken ik hem nu door en door. Mijn angsten bij Sando zijn echt compleet verdwenen. Hij kan me wat hoor, hij krijgt mij echt niet meer bang.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:56

Apple"]
[quote="Huertecilla schreef:
1. Stoppen,
2. Links en rechts,
3. Stap en draf,
4. Achteruit,
5. Galop.

Technisch gezien zijn dit zaken die een paard allemaal al kan, alleen nog niet met ruiter erop Haha!.

In Polen bijvoorbeeld werd een paard eerst aan de longeerlijn bekend gemaakt met zadel en met ruitergewicht. Na 2 tot 3 keer aan de longe 'hup' mee naar buiten. Gewoon buitenrit met alle gangen erin met als gezelschap de paarden waar het groene paard mee in de wei stond. Niks aan de hand Lachen .

Kan me zo voorstellen dat dit onder 'opvoeden' zou vallen terwijl het nog weinig met 'africhten' te maken heeft.
[/quote]

Zo doe ik het ook. Eerst aan de hand, dan aan de lijn. Zeg consequent de stemcommands erbij en spelenderwijs zitten die erin. Ev. zadel erop (ik begin met bareback-zadel), ruiter daarop en je hebt een paard dat alleen nog teugel-, gewichts- en beenhulpen bij de nu al bekende begrippen hoeft te plakken.
Wat míj betreft inderdaad opvoeding.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:31

Citaat:
In Polen bijvoorbeeld werd een paard eerst aan de longeerlijn bekend gemaakt met zadel en met ruitergewicht. Na 2 tot 3 keer aan de longe 'hup' mee naar buiten. Gewoon buitenrit met alle gangen erin met als gezelschap de paarden waar het groene paard mee in de wei stond.

Zo doen wij dat hier in Nederland ook als er een vrachtwagen volmet "nieuwe"Norikers gearriveerd is, die allemaal zadelmak zijn, volgens de verkoper......... sommigen hebben ooit een zadel in de verte gezien....

Gaat (bijna) altijd goed!

Ik doe het niet meer, ik ben er te oud voor, vind ik zelf, als ik er een keer aflazer en ik breek iets, duurt het een half jaar voor het weer aan elkaar zit en daar heb ik geen zin meer in......heb ik juli mijn voet op 4 plekken gebroken (jawel, mijn Moritz parkeerde ietwat onhandig op mijn EU goedgekeurde veiligheidsschoen) en ik heb er nu nog dagelijks pijn aan....

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:26

Ik ben ook niet zo'n held buiten. Ik reed altijd wel strand/duin/bosritten met manegepaarden, en ik vind het wel leuk, maar in het verkeer enzo ben ik altijd wel bang dat ze ergens van schrikken en voor een auto springen of zoiets.
Toen ik Sher een jaar geleden kocht kwam ze feitelijk net van het land, ze hadden al een beetje op haar gereden en gelongeerd, maar verder kon ze nog niets. In het begin liep ik wel met haar (aan de hand) over het sportpark hier, en dat ging wel goed. Maar op een gegeven moment begon ze me een beetje (nou ja beetje Rolleyes) uit te proberen. In de bak of in stal enzo ben ik nooit bang voor der geweest, maar buiten werd ik wel bang voor haar. Zo werd ze bijvoorbeeld helemaal gek als ze een ander paard zag, bokken, steigeren, rondjes om me heen draaien. Toen ben ik gestopt met buiten lopen, ik ga niet met haar lopen als ik het van tevoren al eng vind, daar schieten we niets mee op.
Van de zomer ben ik weer begonnen met buitenlopen, en buiten uit stappen met iemand erbij.
Later ben ik een keer met een vriendin en haar fjord gaan buitenrijden. We gingen ergens rijden waar je grotendeels in een brede berm kan rijden, want je kan hier niet het bos in of wat dan ook. We moesten alleen een kruispunt over, vrijwel aan het begin. Dat vond ik best wel "spannend" maar ze bleef gelukkig heel rustig.
Nu rijden we veel vaker buiten, en Sher is echt een heel leuk buitenrijpaard geworden. Het enige wat ze eng vind is als er vrachtwagens dicht langs komen. Zelfs als die fjord gek loopt te doen, of zich omdraait en de andere kant op rent (helemaal niet eigenwijs hoor Schijnheilig ) loopt ze gewoon door. En als we gaan galopperen luistert ze ook heel goed, ook als een ander paard voor haar neus wegracet ofzo. Daar ben ik ergens best wel trots om, deels zit het natuurlijk in haar karakter dat ze niet zo bang is, maar ik heb haar geleerd dat ze zo braaf moet zijn.

Lang verhaal Schijnheilig Maar ik bedoel dat ik denk dat je met bijna alle paarden wel naar buiten kan, als je het maar gewoon doet. Maar ik snap ook wel dat als je een drukke weg ofzo over moet en je hebt een beetje druk paard je dat liever niet doet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:59

vroegah crossde ik werkelijk waar overal over en doorheen....... ik en mijn pony waren de schrik van rijswijk, Lig je lekker langs de vliet te zonnen springt kim met sebastiaan over je heen in volle galop... Ik deed echt de meest idiote dingen met mijn pony zonder zadel, aan een halster buitenritten crossen langs de grote weg......... dagelijkse kost. Maargoed nu ben ik 20 jaar verder en mijn lef is er dus niet beter op geworden want ik krijg het al moeilijk als de hindernis op 1 mtr staat.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:53

Picknick bankjes waren ook leuke hindernissen in die tijd Schijnheilig
Oh, oh.. wat een mazzel hebben we eigenlijk gehad. Had wel 30 keer mijn nek kunnen breken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:57

lis schreef:
Oh, oh.. wat een mazzel hebben we eigenlijk gehad. Had wel 30 keer mijn nek kunnen breken.

soms vind ik het wel jammer dat ik die idiote dingen niet meer doe.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:58

afsluitbomen waren speciaal neergeplant om overheen te kunnen springen in die tijd, nu ga ik er met een boog omheen, greppels springen, slootjes springen (nu lig ik er uitstluitend onvrijwillig met paard en al in)

Een cap op, ben je gek, daar ging je haar alleen maar raar van zitten..... Ziek

*aarrgghhhh* was ik nog maar jong.......

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 19:02

lis schreef:

of huizen in aanbouw (goed, even off topic Bloos! ), van de eerste verdieping naar beneden springen.....kan niet zeggen dat ik daar nu nog zin in heb.............

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 19:02

Ouder worden is niet altijd leuk .........!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 19:08

gijsenkim schreef:
Ouder worden is niet altijd leuk .........!

correctie: 'is altijd niet leuk' Haha! Haha! !!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 19:55

Geweldig om dit allemaal te lezen........ik heb zoveel herkenbaars gelezen dat ik niet meer weet wat te quoten...

Huertecilla...je weet het echt mooi te omschrijven.....

Ik dacht eigenlijk dat het soms aan mij lag...mijn bosritmaatje is nml. 21 en zo gek als een deur....en ik doe met mijn 34(en n beetje) gewoon maar mee....ik durf bijna geen nee meer te zeggen want dan krijg ik een blik van"NEE HE, OUD WIJF" en aangezien ik lichaamlijk nog al eens doe of ik 18 ben moet ik me ook geestelijk maar wat jonger op stellen...... Haha!

Ik ben vaak wat voorzichtig omdat ik Quint niet echt vertouwde maar nu ik steeds mijn grenzen verleg heeft Quint ook de laatste tijd ineens dappere momenten.....(durft zo maar voorop te lopen,gaat ineens inhalen in galop,zonder trutten door een meter water.....).
Wie vertrouwde nu wie niet??????

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:40

CarS schreef:
Wie vertrouwde nu wie niet??????

Da's een waar woord!! Daar draaide t bij ons achteraf ook grotendeels om..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 23:07

CarS schreef:
Huertecilla...je weet het echt mooi te omschrijven.....

Dank je. Ben met twee boeken bezig, waarvan één met ons paardenavontuur hier als leidraad dus.... Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 23:20

CarS schreef:
Ik dacht eigenlijk dat het soms aan mij lag...mijn bosritmaatje is nml. 21 en zo gek als een deur....en ik doe met mijn 34(en n beetje) gewoon maar mee....ik durf bijna geen nee meer te zeggen want dan krijg ik een blik van"NEE HE, OUD WIJF" en aangezien ik lichaamlijk nog al eens doe of ik 18 ben moet ik me ook geestelijk maar wat jonger op stellen...... Haha!

Jaja, rijden met een jonger maatje...
Dan ga je met je (ruiiiiiime!) jaren des onderscheids
dus jolig mee op de vlucht bij het ontwaren van de
boswachter terwijl je op een verboden pad rijdt.
Scheuren (de jaren vliegen van je af!), overal dwars
doorheen, dikke lol, hahaha,
hij kan ons toch nooit pa-ha-kken!!!
En dan heeft die dropbanketstaaf precies de goede
uitgang van het bos gekozen om je op te wachten...
Mooi dat de aarde je dan echt niet even vriendelijk
wil verzwelgen, hoor.
Nee, dan sta je daar als een beschaamde kleuter je standje
in ontvangst te nemen en een nare boskabouter slijmend
te bedanken omdat hij je deze keer niet zal bekeuren.
Yuk.

Haha!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 23:23

Ik rijd ontzettend veel buiten, echt afstanden en ook nog (bij vlagen) endurance. Heb denk ik ruim 1100 kilometer met paardlief gemaakt in de 14 maanden dat ik hem nu heb.

Maar om lekker buiten te rijden moeten we toch wel 1x per week even serieus dressuurmatig aan de gang hoor. En dan niet echt 'kunstjes' maar wel netjes voor het been (ook wijken en zijwaards dus) en mooi rond over de rug. Doe ik dit helemaal niet, dan is het buitenrijden al gauw niet zo'n feest meer omdat Rowan dan gewoon stijf is en loopt te lanterfanten ipv netjes aan de hulpen te zijn. Die sessies zijn overigens maar een minuut of twintig, en zo gek vaak hoeft het niet, maar als ik het helemaal niet meer doe dan gaan we toch behoolijk achteruit...

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 06:23

Die dressuur kun je ook tijdens een buitenrit inlassen.
Paard vindt dat niet altijd even lollig (je ziet de vraagtekens
boven zijn hoofd opstijgen Haha! ), maar lange bomenrijen
leveren bijv. prima slangenvoltes op, op een open plek kun je
voltes maken, op effen paden overgangen maken en zijwaarts
gaan en buiten heb je ook nog eens nergens last van kleven
naar het beschot. OK dan!

.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 07:27

Maar ik rijd buiten aan een hackamore, dat vind ik toch verdomde lastig dressuuren hoor... Trainen doen we aan een rolletjestrens. Hoewel ik 'm de laatste tijd ook wel aan de trens mee naar buiten durf te nemen, als we tenminste niet gaan galopperen. (en ja, ik ben een watje, etc - maar ik heb RSI en nauwelijks kracht in m'n handen, dus je moet wat...)