Extreen geval van verwaarlozing gevonden (foto's)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:58

Quinzy schreef:
Toch blijf ik daaraan sterk twijfelen. omdat die drinkbak zo vuil was en de manen van dat paard al heel erg lang geen kam meer gezien had. maar we zullen wachten op de uitslag van de DB.

MArca haar drinkbak is ook wel eens enorm vuil, En er zijn paarden die het hoogst onprettig vinden als je aan hun manen zit............

Ik ben het met je eens dat ze de schijn tegen hebben, maar we gaan pas oordelen als we de feiten weten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:07

Mijn God... Wat ben ik ontzettend blij dat niemand van de zware oordelaars B'elanna in de wei heeft zien staat met haar veulen toen ze zo enorm ziek was. Geloof me als je paard een week lang 40 graden koorts heeft en ontstekingen aan de bloedvaten, en op het eind helemaal niet meer lopen kan.... Dan gaan ze er in een week heeeeel erg beroerd uitzien. Ondanks de enorm goede zorgen, de veearts die twee keer per dag langskwam en het feit dat ze dag en nacht buiten is gezet omdat dat volgens de dierenarts het beste was. Nu nog, twee maanden later, ziet B'elanna er niet uit: gigantische buik (en echt op tijd ontwormd) veel te mager op de ribben en de rug, ingedeukte billen (alle spieren zijn weg door haar ziekte) en haar hoeven hebben een enorme opdonder gehad. Doordat de aderen onstoken zijn kregen de hoeven ook niet voldoende bloed. Haar anders zo sterke hoeven brokkelen bij het leven en ze komt er maar langzaam bovenop.....

Let wel: ik zeg niet dat de eigenaar in questie zijn paarden niet verwaarloost, maar op basis van een hier geplaatste foto van B'elanna had dit verhaal ook over mij kunnen gaan. En dat vind ik dus heel triest. Waarom wacht niemand de feiten af????????????????

Oh ja... En PS de melkproductie van B'elanna is -ook toen we dachten dat ze het niet zou halen- altijd op peil geweest. Dus het eerste wat stilvalt is de melkproductie....? Dat dacht ik toch niet.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:17

Ik denk dat je het niet erg had gevonden Anya als er dan iemand komt informeren naar je paard, toch? Dat beteken toch alleen maar dat mensen het zien en zich betrokken voelen bij dieren. ALs je het uitlegt is er niks aan de hand....Maar als je het laat lopen is het wel erg!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:43

Pauline schreef:
Ik denk dat je het niet erg had gevonden Anya als er dan iemand komt informeren naar je paard, toch? Dat beteken toch alleen maar dat mensen het zien en zich betrokken voelen bij dieren. ALs je het uitlegt is er niks aan de hand....Maar als je het laat lopen is het wel erg!

Natuurlijk had ik dat niet erg gevonden... Maar sommige mensen komen echt niet vragen. Ik ben er wel eens langsgefietst dat mensen uitgebreid aan het commentarieren waren. En dan met opmerkingen als: die rotzakken laten de merrie zeker in leven voor het veulen... Zo'n opmerking snijdt echt recht je hart in als je toch al zo bang bent dat je paard het niet gaat halen... Maar wat ik vooral bedoel te zeggen is dat het echt mogelijk is dat je paard er zo beroerd uit gaat zien. Ook nu nog... twee maand later. En geloof me er is geen paard op de stal dat zoveel voer krijgt als Lanna. Meer mag niet van de veearts. Het moet gewoon langzaam goedkomen. Maar ook als ik haar rij (buitenritjes of in de bak omdat ze weer sterker moet worden) zijn de opmerkingen niet van de lucht. Veel mensen vragen niet... Die krijgen nl. gewoon uitleg. Veel mensen oordelen eerst

Crystal1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:06

sommige mensen.................

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:14

Crystal1987 schreef:
sommige mensen.................

Wat bedoel je hier nu mee?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:28

Ik volg deze discussie nu al een tijdje en wat me opvalt is dat sommigen gewoon met modder gooien naar elkaar terwijl het hier om een erg mager paard gaat waarover Quinzy zich zorgen maakt.

Ik heb ook ooit twee keer de dierenbescherming gebeld over een paard, de eerste keer was het een paard met een smerige open schouder waar constant vliegen opzaten en er leek niks te veranderen in een week. Hiervan bleek dat de eigenaar alle mogelijke moeite deed om deze merrie te behouden als fokmerrie omdat hij haar met de fles had groot gebracht, hij was heel blijk dat ik toch de dierenbescherming gebeld had.

De tweede keer ging om een groep paarden in een wei midden in het bos waar ik langs kwam de wei was alleen nog maar zand en alle paarden waren graatmager. Een wat jonger dier hing slap tegen het gaas aan en kon nauwelijks nog staan. Ik vroeg aan een wandelaar of hij wist wie de eigenaar was, dat wist hij niet maar hij wist wel te vertellen dat dat jonge ding daar al 3 dagen hing, er wordt druk gewandelt daar en het bleek toen ik de dierenbescherming belde dat niemand het gemeld had. Dat jonge beestje hebben ze moeten laten inslapen en de eigenaar heeft een flinke boete gekregen en zijn paarden moeten bijvoeren alleen de dag erop waren ze allemaal weg. HEt bleken afgekeurde beesten te zijn die hij op die manier hoopte wat op te peppen zodat hij ze weer kon verkopen.

En ook ik heb wel eens de dierenbescherming op mijn dak gehaddat mijn ponys met muilkorf op buiten in het zand stonden om koliek te voorkomen, konden mensen niet weten en ik was blij dat ze gebeld hadden.

Beter 10 keer onnodig bellen dan 1 keer te laat. EN als een eigenaar boos wordt dat er gebeld is terwijl er niets aan de hand is dan zijn ze eigenlijk geen paard waard vind ik dan geef je niks om je eigen paard, ben blij dat er iemand aan ze denkt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:36

Die laatste zin is lekker kort door de bocht hoor... Je kunt natuurlijk ook proberen de eigenaar aan te spreken. Persoonlijk zou ik het niet leuk vinden om de dierenbescherming thuis te krijgen....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:38

Met boos bedoel ik echt boos, met schelden enzo. En als je zo reageert als iemand bezorgt is vind ik dat op zijn zachtst gezegd vreemd. Dadelijk is er echt iets aan de hand, het paard hangt in de draad of ligt in een sloot of zo dan ga je er dus niet meer heen als je verrot gescholden wordt. Zo bedoel ik het dus.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:38

Ik zou het ook niet prettig vinden hoor.....

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:55

De hoeven vind ik voor een paard op de wei nog wel (net) gaan. Maar dat lichaam kan echt niet hoor. Maar ze zal vast niet de eerste zijn en ook niet de laatste...helaas...Goede zaak dat je wat voor dit beestje wil gaan doen. Alle kleine beetjes helpen, en ze zullen jou ook vast een beter gevoel geven!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:31

Morgen is het dinsdag en als het goed is weet je dan meer toch.

Ik ben toch ook wel nieuwsgierig naar de `uitslag` geworden.
Maar wat voor reden er ook voor is, ik vindt dat je goed gehandelt hebt.

Wat ik wel jammer vindt is dat er nu al 4 dagen tussenzitten.....
Als het beest echt verwaarloosd zou worden en er erg aan toe is kan die nu al dood liggen.
Maar ok..positief denken en hopen dat je morgen meer weet.
Wat ga je trouwens doen als ze morgen nog niets weten of als je weer niemand aan de lijn krijgt die je kan helpen, of als er zelfs nog niemand is wezen kijken

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 10:11

Het is niet 4 dagen voor ze wat gedaan hebben (hoop ik toch) maar 4 dagen voor ik meer weet omdat ik moet wachten op die kennis die er werkt. Normaal is ze er vandaag vanaf 3 uur dus strakjes even bellen.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:29

Sily schreef:
Morgen is het dinsdag en als het goed is weet je dan meer toch.

Ik ben toch ook wel nieuwsgierig naar de `uitslag` geworden.
Maar wat voor reden er ook voor is, ik vindt dat je goed gehandelt hebt.

Wat ik wel jammer vindt is dat er nu al 4 dagen tussenzitten.....
Als het beest echt verwaarloosd zou worden en er erg aan toe is kan die nu al dood liggen.
Maar ok..positief denken en hopen dat je morgen meer weet.
Wat ga je trouwens doen als ze morgen nog niets weten of als je weer niemand aan de lijn krijgt die je kan helpen, of als er zelfs nog niemand is wezen kijken

tis nu dinsdag. heb je al wat gehoort?
Zonde van zo'n mooi beestje

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:35

en weet ej nu al meer ?
*ben ook niet een beetje nieuwschierig*

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:44

Ja weet je nu al meer, ik ben ook nieuwschierig Bloos

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:50

Ik ben dus wel benieuwd wat de D.A. er van gaat zeggen. Ik kijk ernaar en denk ach zielig beest, maar misschien is er wel een achterliggende reden dat ze er zo uitziet. Maar ik ben wel in staat dat beest mee te nemen en er voor te zorgen.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 17:06

Hier ben ik dan ik heb net de telefoon neergelegd. Er is dus een reden voor dat de merrie er zo bijloopt maar geen mooie. Zo snel als het veulen gespeend word gaat de moeder naar de slacht. Ze heeft een spierscheur gehad vandaar die dikke knie. En ze zal nooit meer bereden kunnen worden of voor de fok gebruikt worden. Deze reden had ik al besproken met mijn vriendin we werwachten dit halvelings maar toch hoop je dat het niet zo is. jammer ik denk dat het een prachtig dier moet geweest zijn. De DB heeft er wel op aangedrongen haar extra bij te voeren omdat ze zo mager is. De eigenaars vonden het ook geen probleem dat de DB om uitleg vroeg. Dit hebben ze me dus juist allemaal aan de telefoon uitgelegd.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:13

zielig, heel zielig einde, maar ja wat doe je eraan. Snik

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:13

fijn om te weten wat het nu is...maar jammer dat de merrie dood moet, als ze naar de slacht gaat hadden ze best wat meer vlees mogen kweken !maar ze is nu iig beter af als met zo'n dikke knie op de wei...maar spierscheur in de knie?? d8 dat daar vrijwel geen spieren zaten, alleen pezen... maar ja zal de bovenarm spier dan wel zijn ofzo....wel triest dat zo'n beest het eind van zijn leven ZO moet lijden !
maar goed dat de db iig de eigenaar te pakken heeft gekregen EN nog mooier , dat jij, de tipgever, weet hoe het er nu voor staat !

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:35

Goed dat we nu weten waar het om gaat... maar het mager zijn heeft toch niets te maken met de spierscheur? Blijft toch zonde om haar dan niet wat bij te voeren zodat ze haar laatste levensweken (?) als nog kan slijten met een volle maag... (en dan heeft de consument er ook wat aan, aangezien ze toch naar de slacht gaat...)

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:52

Idra schreef:
Goed dat we nu weten waar het om gaat... maar het mager zijn heeft toch niets te maken met de spierscheur? Blijft toch zonde om haar dan niet wat bij te voeren zodat ze haar laatste levensweken (?) als nog kan slijten met een volle maag... (en dan heeft de consument er ook wat aan, aangezien ze toch naar de slacht gaat...)

wij hadden ook een paard met en kapotte knie dat we nog een kans wilden geven, maar die werd ook mager, hetzelfde als het paard op deze foto's, ze kreeg voer zat, gewoon van pijn enzo kan een paard ook mager worden! (raar maar waar)

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:53

en vind het ook jammer! maar kan het paard dan niet nog als gezelschapspaardje gebruikt worden of heeft het te veel pijn?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:07

he he. Nou schreeuwlelijken het valt dus wel mee....... komen er nu ook excuses van al die meiden die vonden dat de eigenaar van het paard maar gelijk gelynched moest worden

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:22

gijsenkim schreef:
he he. Nou schreeuwlelijken het valt dus wel mee....... komen er nu ook excuses van al die meiden die vonden dat de eigenaar van het paard maar gelijk gelynched moest worden

eigenlijk ook niet echt, want dat neemt nog altijd niet weg dat het water zo vies! Haha!