Waarom is NH tegenwoordig zo heilig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:06

Cer"]
[quote="Okkie1 schreef:
Wij als "paardenmensen" zijn toch één grote familie. Laten we elkaar dan eens accepteren en respecteren Haha!

Pfff nou die famillie kent leden die ik niet respecteer en al helemaal niet accepteer..... paard of geen paard (liever geen paard!!)
[/quote]

het was bij wijze van spreken Scheve mond en ik bedoel eigenlijk verschillende manieren van omgaan van het paard. niet alleen maar zover kijken als dat je neus lang is maar ook begrijpen als iemand zich niet in dressuur interesseert maar NH wilt doen. dat bedoel ik daarmee te zeggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:34

Okkie1"]
[quote="Cer"][quote="Okkie1 schreef:
Wij als "paardenmensen" zijn toch één grote familie. Laten we elkaar dan eens accepteren en respecteren Haha!

Pfff nou die famillie kent leden die ik niet respecteer en al helemaal niet accepteer..... paard of geen paard (liever geen paard!!)
[/quote]

het was bij wijze van spreken Scheve mond en ik bedoel eigenlijk verschillende manieren van omgaan van het paard. niet alleen maar zover kijken als dat je neus lang is maar ook begrijpen als iemand zich niet in dressuur interesseert maar NH wilt doen. dat bedoel ik daarmee te zeggen.

Weet ik ook wel Knipoog
maar ik wou het gewoon even zeggen... er zijn nogal wat 'paardenmensen' waar ik me absoluut niet mee wens te associeren..
(klinkt erg arro trouwens... Cool )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:29

promptertje schreef:
Het is hardstikke leuk om de ene dag bloedserieus te trainen, en de volgende dag voor gek en onwijs door die bak te lopen, terwijl mijn ouwe merrie met de oortjes naar voren achter me aan sjeest met een gezicht van "Leuk, wat heb je nou weer voor geks bedacht om te doen".

Mag tikkertje ook? Van de week nog gedaan, de halve stal over me heen gekregen, want je moet serieus trainen.

Peerd had off dag, (ik eigenlijk) kan ik natuurlijk wel serieus gaan rijden maar bij het minste geringst verzet kan ik dan te overdreven reageren. Dus hebben we maar tikkertje gedaan met Morel en Peggel. Lekker door de bak gecrossed, wedstrijdjes van de ene naar de andere kant. En de volgende dag weer serieus gereden enuh ging lekker hoor.

Ik hou toch wel van die gekke dingen, het is allemaal al serieus genoeg

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 01:25

tikkertje is vreselijk leuk. Ook leuk. Iemand schopt een grote skippiebal weg en je laat je paard er in een gigantische explosie achteraan gaan. Binnen drie keer bal schoppen hebben ze het door en staan ze te dansen van de pret. Verder doen we alternatieve cowclinic. Iemand van de stal is koe en die moet je te paard dan steeds de pas afsnijden. Hartstikke gaaf om te doen. Paardenvoetbal is ook een mogelijkheid, maar niet alle paarden snappen even makkelijk dat de bal er is om weg te schoppen (sommigen blijven er maar op stampen). En het is allemaal ook serieuze training roep ik er dan bij Knipoog Goed voor de wendbaarheid, de achterhand, krachtontwikkeling, noem maar op....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:34

NH is één grote farce vind ik. Iemand die wat beter met paarden kon omgaan dan anderen en een commerciële inslag had heeft de term bedacht volgens mij. Als je het niet in je hebt, kun je duizend cursussen doen, maar je paard hou je niet voor de gek.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:42

Romkabouter schreef:
NH is één grote farce vind ik. Iemand die wat beter met paarden kon omgaan dan anderen en een commerciële inslag had heeft de term bedacht volgens mij. Als je het niet in je hebt, kun je duizend cursussen doen, maar je paard hou je niet voor de gek.

dat zeg ik ook altijd. het is een gevoel en dat gevoel kan je niet aanleren door het lezen van boeken of het volgen van een clinic. Dat gevoel kan je alleen aanleren door heeeel veeeel met heeeel veeeel verschillende paarden om te gaan en er dan nog een stukje natuurlijke aanleg voor te hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 18:31

Romkabouter schreef:

HEEL genuanceerd Rom OK dan! Haha!
Even een analogie...
Als ik geen aanleg voor talen heb, kan ik nooit Fans leren spreken. Ik kan dan duizenden cursussen doen, maar geen Fransoos zal me verstaan?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 11:58

Je zult je wel redden in het Frans, maar het wordt dan geen natuurlijke taal voor je nee. Mooie analogie, want het is met paarden inderdaad precies hetzelfde. Ik had ook het dominantie verhaal in mijn achterhoofd. Dat kun je niet faken voor je paard, ook al doe je nog zo je best.

En dan heb ik nog een vraag (ok, hij is inderdaad wat kort door de bocht Tong uitsteken ):wat is er natural aan met een touw naar je paard zwaaien zoals Parelli doet Verward
Of wat is er natural aan het paard te laten wijken voor druk zoals in bv de porcupine game?

Vergis u niet, ik ben een voorstander van vriendelijke methodes, maar ik vind de term "natural" zo ontzettend verkeerd gekozen.

Tuurlijk heeft je lichaamshouding veel invloed, maar als je paard iets wil laten doen is dat altijd onnatuurlijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:20

Romkabouter schreef:
Je zult je wel redden in het Frans, maar het wordt dan geen natuurlijke taal voor je nee. Mooie analogie, want het is met paarden inderdaad precies hetzelfde. Ik had ook het dominantie verhaal in mijn achterhoofd. Dat kun je niet faken voor je paard, ook al doe je nog zo je best.

En dan heb ik nog een vraag (ok, hij is inderdaad wat kort door de bocht Tong uitsteken ):wat is er natural aan met een touw naar je paard zwaaien zoals Parelli doet Verward
Of wat is er natural aan het paard te laten wijken voor druk zoals in bv de porcupine game?

Vergis u niet, ik ben een voorstander van vriendelijke methodes, maar ik vind de term "natural" zo ontzettend verkeerd gekozen..

Ik denk inderdaad niet dat je als je geen talent hebt voor omgang met paarden er heel goed ik kunt worden. Maar je kunt wel leren een paar zeer algemene blunders te ontwijken. En of je dat nu leert door naar een NH-cursus te gaan of van die paardenman met jaren ervaring, dat maakt niet uit in mijn optiek.

En ik ben het met je eens dat er Niets Natural is aan NH in die zin van het woord. Ik heb al eerder in dit topic geschreven dat niemand (ook de NH-ers) Natural met zijn paard om kan gaan in Nederland. Natural is: je paard droppen in pakweg Arizona, een eens per jaar wijzen op een stipje in de verte... kijk das mijn paard zeg je dan.

Maar NH zoals we het dan in Nederland maar opvatten heeft in ieder geval iets te maken met proberen je paard te begrijpen en proberen om je eigen gedrag naar je paard begrijpelijk te maken. En dan liefst ook nog zo dat je niet allerlei extra soms werkende en soms niet werkende middelen nodig hebt om je paard iets te laten doen. Misschien moet je het natural dus niet zozeer laten slaan op natuurlijke omgang met je paard, maar op natuurlijk paardenmens zijn, zoals je ook natuurlijke leiders hebt. In die context betekent natural niet "terug naar de natuur", maar aangeboren, getalenteerd o.i.d. En dat is wat iedereen in ieder geval nastreeft. Middels een cursus, middels zoveel mogelijk ervaring opdoen, middels heel veel vragen, noem maar op. En NH is daar een van de middelen bij. En zolang dat middel bij sommige mensen helpt om wat beter met hun paard om te gaan, juich ik het van harte toe. Zolang dat middel mensen aan het denken zet en discussie levendig houdt, juich ik het toe. Iedere discussie zet je immers aan om je eigen waarheden en waarheidjes en afkeren weer een keertje tegen het licht te houden (als het goed is tenminste).

Verder wil ik toch een lansje breken voor Parelli. Ik zit regelmatig uren bij de wei om te paarden (en hun interactie met elkaar) te bekijken. Zeker bij de interactie tussen B'elanna en haar veulen en de interactie tussen de rest van de paarden zie ik equivalenten van de seven games met regelmaat terugkeren. Wegdrijven, een duw met de neus, een oor naar achter gericht op "afstand houden", elkaar kroelen, tegen elkaar aanstaan.... Ik heb geen beweeglijke oren, maar het draaiende touw, of mijn hand met lichte druk heeft op zijn minst hetzelfde effect. Op zijn minst begrijpt mijn paard (en de andere paarden waar ik het op geprobeerd hem) wat de bedoeling is. Dan werkt het kennelijk. Natural of niet. Het stabiliseert mij positie in de groep als een hogere dan die van het betreffende paard. Je zult mij ook zeker niet horen zeggen dat het de enige methode is. Er zijn er meer en ze werken allemaal wel voor zover ik dat kan zien.

Kritiek op bijvoorbeeld Parelli heb ik ook: Zo vindt hij dat stemgebruik geen onderdeel is van de communicatie met paarden. Ik vind van wel. Paarden communiceren ook onderling met stemgebruik, begroeten mij (of mijn appel Knipoog ) met gehinnik en begrijpen een heel scala van woorden en geluiden. Kortom ik vind dat stem best wel kan. Maar ach.. Ik doe ook maar wat. Pik dingen van NH, maar ook van klassieke dresuurruiters en speel ook nog leentjebuur bij de Westernsport.

Beter goed gejat dan slecht gecomponeerd.... Lachen