Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 11:14

annewill schreef:
Ik zou toch maar even bellen. Om te vragen voor een scan.
Of je moet heel veel geduld hebben en dan staat er heel misschien binnenkort een veulentje naast. :)

Dat ga ik morgen ook doen,D.A. bellen.
Hoop wel dat hij zich niet beledigd voelt.
Gewoon afwachten tot er een veulentje staat kan helaas niet omdat ze dan in febr. zou moeten bevallen en ze loopt 24/7 buiten zonder stal.Dan is het veel te koud voor een veulen.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:19

Drachtig of niet, mijn complimenten voor hoe de merrie er uit ziet, en dat vooral op die leeftijd.
23 jaar en er nu weer zo mooi vol uitzien, dat lukt niet iedereen en ook niet bij elk paard op die leeftijd: +:)+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 11:23

Liselot11 schreef:
Drachtig of niet, mijn complimenten voor hoe de merrie er uit ziet, en dat vooral op die leeftijd.
23 jaar en er nu weer zo mooi vol uitzien, dat lukt niet iedereen en ook niet bij elk paard op die leeftijd: +:)+

Dank je "Liselot11" en toch is het echt niet moeilijk hoor om paarden weer dikker te krijgen.
Als je maar de juiste slobber gebruikt,een wonderbaarlijke slobber!

anjore

Re: Drachtig of gewoon Hollands Welvaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:23

Ook van mij de complimenten: Ze ziet er super uit.
Ik gok op wel drachtig, al hoop ik voor je van niet als je er eigenlijlk niet op zit te wachten.
Maar al zou het net zo goed een grasbuik kunnen zijn, het verbaasd me niks als er toch een veulen in zit. Gezien de geschiedenis bij de hengst.
Maar ook omdat ze er zo top uitziet. Dat kan door jouw wonderbaarlijke slobber komen, maar ik geloof ook dat drachtige merries soms 'makkelijker groeien' dan niet drachtige merries. en dan bedoel ik niet alleen de omvang van de buik!

Succes met haar!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 20:43

@anjore
Dank je.
Kan ze van 1 kruiwagen kuil/hooi ook een grasbuik krijgen?
Vanaf 2 weken geleden krijgt ze pas onbeperkt kuil.
Ow dat wist ik niet dat drachtige merrie's sneller dikker worden dan niet drachtige.
Ik en andere zien ook soms bewegingen in haar buik,soms van die bulten opeens.Jammer dat er weinig op internet te vinden is over drachtige paarden,ik kan niet de juiste site vinden tenminste.
had vandaag ook foto's gemaakt vanaf de achterkant van fyanne.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:53

kehdra schreef:
Kan het niet komen omdat het seizoen voor hengstigheid voorbij is? :+
nou ik wil niet veel zegge maar mij merrie is nu nog hengstig :D

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:56

Opvoelen gaat altijd via de endeldarm. Ik vind het wel raar dat hij het niet zeker weet. Dat alleen al zou ik niet vertrouwen. En je moet niet denken over de veearts zijn gevoel. Hij zal wel nog genoeg verdienen aan andere mensen ;)

Als hij het niet zeker weet, dan vind ik ook eerlijk gezegd dat hij het geld niet waard was. Maar bon, dat ben ik die zo denk ;)

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:33

Een merrie die vaker veulens heeft gehad krijgt sowieso makkelijker een buik. Zeker als er verder niks mee wordt gedaan.
Ik heb een (fok)merrie gehad die er altijd drachtig uit zag, ook als ze net een veulen had gehad ;).

Wat betreft het makkelijker dik worden. Ik geloof dat dat ook te maken heeft met een rustigere hormoonhuishouding. Ik heb een merrie gekend die als ze drachtig was veel minder voer nodig had om er goed uit te blijven zien dan wanneer ze niet drachtig was. Dan was ze met evenveel of meer voer toch magerder.

Maar ik las hier ergens dat er met jouw merrie niet zo veel gefokt is. Dat opgeteld bij het verhaal dat ze bij een hengst heeft gestaan die haar gedekt heeft. En het daarna wegjagen van de hengst (dat doen drachtige merries!) Dan zie ik een drachtige buik...
Maar pin me er niet op vast, soms zie je ruinen met een buik waarvan je het ook zou kunnen denken.. haha

Ik zou me overigens niet al te druk maken dat een eventueel veulen veel te kort gekomen is. Ga er maar van uit dat wanneer dat werkelijk zo zou zijn de natuur dit met een abortus geregeld zou hebben.

En van een dierenarts die twijfelt krijg je weing zekerheid. Het is niet in elk stadium even zeker te voelen. Maar als hij de baarmoeder af heeft kunnen tasten moet hij iets kunnen zeggen. Als hij daar niet goed bij kon is het moeilijk en daar heb jij weinig aan..

Oeps zie dat ik reageer onder de naam van mn dochter (die heeft haar account nog openstaan)
Anjore

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:37

Ik hoop toch dat je voor dat consult (waar de VA niks met zekerheid kon zeggen) niks hoeft te betalen...

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:53

had je nou nog gebeld met de DA? Voor een echo of voor overleg?
Als ze in febr uitgetelld is kun je ook nog wel even wachten evt. En vast op zoek naar een plek voor die tijd. Een maand van te voren verplaatsen is geen probleem voor t paard hoor.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:55

Ik als stille meelezer ben ook erg benieuwd

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:03

ik ben ook erg benieuwd!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 14:35

Wegens omstandigheden nog niet gebelt,sorry.
Eerst even wat op een rijtje zetten.
Hier nog een foto van fyanne 24 nov.
Afbeelding
Afbeelding
De ene kant van haar buik is altijd veel dikker,soms wisselt het wel eens,dan is de andere kant dikker.
En soms zie je een dikke 'bult' uitsteken.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:03

Wanneer ga je nu bellen? Vind haar echt een drachtig buikje hebben eigenlijk. Maar goed ik ben ook wel eens in de maling genomen door een merrie waar je ook daadwerkelijk beweging in de buik bij zat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 19:28

Ik ga bellen zodra alles hier wat rustiger is.
Heb het even té druk en gaat iets anders nu even voor.
Net wat "anjore" zegt,je kan wel even wachten als ze in febr.is uit getelt.
Mijn andere zaken gaan nu nu even voor,ik begrijp best dat jullie ook wat willen weten hoor,maar nog even geduld a.u.b.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:53

geduld is een schone zaak.

Ik blijf je forum volgen, ben wel erg benieuwd :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 21:54

Ik las dat je ook aan de uiers kan zien of een paard drachtig is,weet alleen niet wát je dan moet zien.Heb een foto gemaakt van haar uiers,maar ik zie zelf niets afwijkends ofso.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:22

ik denk drachtig!

zoals die foto toen je haar kocht zie je haar ribben duidelijk maar toch een buik
zo zag mijn paard die tevens drachtig is er ook uit in een mindere periode

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:23

uiers kan je pas zien een korte tijd voor de dracht dan gaan ze vullen en op het eind vullen de spenen ;)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:38

Lijkt toch wel op drachtig buikje :j mijne begint nu toch ook al goed uit te dijen en die is in maart uitgeteld. Idd dan zie je ineens een vreemde bult aan de zijkant en dan ineens weer minder :+ of je ziet ineens een wel hele rare "ademhaling" toen moest ik echt 2x kijken toen was veulie lekker actief :D

Uier is pas aan het einde vd dracht lijkt me toch wel handiger om het eerder te weten :=

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 23:41

Oke dank je voor de uitleg,ik las en zag een foto van een drachtige merrie [die niet op het laatst liep] en daar stond bij dat de uier er dus anders uitzag dan voorheen.Vandaar dat ik het vroeg,ze heeft best wel flinke uiers/tepels.De linkerkant steekt altijd veel meer uit dan rechterkant.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:06

ik zeg, dragend

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:48

Ik blijf je ook volgen. En ik zie ook nog steeds een buik die heel goed drachtig zou kunnen zijn.
Gewoon goed blijven observeren. Soms is het echt duidelijk te zien dat er een veulen beweegt.
een moment waarop je dat kan verwachten is als je je paard een emmer koud water te drinken aan biedt. Het is geen garantie maar ook niet helemaal een fabel dat een veulen in de buik daar van 'schrikt' als er ineens veel koud water naar binnen komt..
En het uier biedt nog niet veel informatie. Het kan anders zijn, maar kan ook tot een paar dagen voor de geboorte onveranderd blijven.
Succes met alles

horseys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:09

lastig te zeggen, ik zou haar voor de zekerheid even laten scannen dan weet je het gelijk.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:13

Ik zie een merrie die goed gevoed is, maar drachtig? Denk het niet. De merrie is toch 24 jaar? Dan kan ze ook gewoon een wat uitgezakte buik hebben. Ze is een tijd lang slecht in conditie geweest en ziet er nu weer top uit voor haar leeftijd. Op die leeftijd worden ze niet makkelijk meer drachtig en het volbrengen van de dracht is helemaal zwaar. Ik zou dan eerder een wat magere merrie verwachten, die al haar energie gebruikt voor het veulen.