mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karin1976

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 09:45

mijn paard heeft nog nooit zomaar naar iemand geschopt,dus de vegelijking dat ze dan ook naar kinderen schopt,slaat nergens op.
bij ons op stal komen geen kinderen,behalve die van mij.de oudste weet dondersgoed dat ze niet achter een paard mag komen,en de 2 jongsten zitten in de buggy,als ik ze perse mee moet nemen.liever laat ik ze thuis,want ik vind niet dat kleine kinderen onbegeleid bij paarden moeten komen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:47

Mijn smid heeft het 1x bij mijn jonge paard gedaan..waarom? Omdat hij geen reet snapte van wat hij bedoelde (moest zn voet optillen of een stapje om ofzo).

Mijn vriend was er ook bij en die heeft toen gezegd dat als hij dat nog 1x zou flikken, dat hij hem dan aan zn oor de stal uit zou slepen. Ik was te verbijsterd om ook maar iets ervan te zeggen. Maar ik was er zeker niet blij mee!!

Gelukkig heeft hij er verder geen trauma ofzo aan overgehouden, maar ik vond het wel heel oneerlijk..

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:49

Bomba schreef:
Hoefsmeden hebben een gevaarlijk vak. De veiligheid van de smid is toch wel het meest belangrijke.

Vind ik ook en vind dat dat paard dat ook gewoon moet afleren.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:55

Toen sultan nog een hengst was, zat hij altijd te vervelen bij de hoefsmid, platdrukken tegen de wand, draaien, uithalen.
De hoefsmid heeft hem na de 2x bekappen toch een trap onder zijn buik gegeven, schrok er wel even van, maar prutsmuts was meteen afgelopen, dus ik geef de hoefsmid er wel gelijk in dat hij dat deed.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:57

DeSa schreef:
Ik had hem een schop terug verkocht.
Pony hoort niet te schoppen maar dat kun je ook anders oplossen. Mijn ponys zijn stuk voor stuk gevoelig en zijn een week over de zeik als je zoiets doet.

Als een paard gericht naar je schopt vind ik het niet zo gek hoor, een paard slaat zo 't licht uit je ogen.
Maar idd niet met de punt van je voet schoppen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:01

Jibbel schreef:
Mijn smid heeft het 1x bij mijn jonge paard gedaan..waarom? Omdat hij geen reet snapte van wat hij bedoelde (moest zn voet optillen of een stapje om ofzo).

Mijn vriend was er ook bij en die heeft toen gezegd dat als hij dat nog 1x zou flikken, dat hij hem dan aan zn oor de stal uit zou slepen. Ik was te verbijsterd om ook maar iets ervan te zeggen. Maar ik was er zeker niet blij mee!!

Gelukkig heeft hij er verder geen trauma ofzo aan overgehouden, maar ik vond het wel heel oneerlijk..

Je kan ook overdrijven hoor. Van 1x een flinke skup onder z'n kont krijgt een paard echt geen trauma.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:04

De vraag kan ook zo gesteld worden... mag jij je hoefsmid schoppen? :+

Als paarden gericht schoppen zijn ze veelal bang, dan werkt schoppen dus niet. In het andere geval snappen ze vaak niet wat er van ze gevraagd wordt en ook dan werkt schoppen niet.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:10

DromenLies schreef:
De vraag kan ook zo gesteld worden... mag jij je hoefsmid schoppen? :+

Als paarden gericht schoppen zijn ze veelal bang, dan werkt schoppen dus niet. In het andere geval snappen ze vaak niet wat er van ze gevraagd wordt en ook dan werkt schoppen niet.

Dus als een paard gericht naar je schopt, moet je dan lief gaan vragen of ze dat alsjeblieft niet meer willen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:17

Mijn hoefsmid hoeft niet op die manier met mijn paarden om te gaan... Hoeft hij niet meer terug te komen. :n

Ik ben de eigenaar van mijn paarden en ben verantwoordlijk voor hun veiligheid en ook voor het gedrag. Ik ben degene die corrigeert en eventueel schoppen uit deelt als dat nodig mocht zijn. Mijn hoefsmid is er voor de hoeven ect. niet voor de opvoeding.

Twee kanten dus van het verhaal, ik wil niet dat de hoefsmid zo met mijn paarden om gaat. Ook niet om andere manieren trouwens, mijn paard was redelijk angstig bij het beslaan, zou mijn vorige hoefsmid vast het paard uit de stal halen en beginnen terwijl ik er nog niet was. Daar ben ik ook niet van gedient. (Paard heeft met een andere hoefsmid dan wel weer zoveel vertrouwen terug gekregen)
Aan de andere kant zorg ik er dan voor dat mijn paarden zich goed gedragen en de hoefsmid geen risico loopt. Hoewel er natuurlijk wel een verschil tussen angst en onopgevoed zijn zit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:22

Hm ik doe het dan liever zelf. :D
Ik weet welke er een schop kan hebben en welke niet. Ik heb er eentje gehad bij welke je dat gewoon niet moest doen, ook omdat ze vaak lastig was uit angst.
Nu heb ik zo'n pony staan die dat ook heeft. Ik geef dan ook bij de smid aan dat je die niet op zijn kop moet geven omdat hij echt bang is. Dat neemt de smid ook wel aan hoor.
Ik kan goed overleggen met hem en het gaat eigenlijk altijd goed.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:25

Vind idd dat je als eigenaar moet corrigeren, das niet aan de smid.. Heb zelf een hele fijne smid voor mn pony. Hij is intussen 1,5 en heeft hele goeie hoeven, wordt maar 2x per jaar bekapt.. Laatst liep ie vreselijk te klieren, kwam half omhoog enz. Smid klaar; goh, wat is ie al braaf geworden! Fijn om ook is met zo'n rustig paard te werken! Eh, ok.. Overigens kan ik corrigeren wat ik wil, negeren werkt met geklier veel beter, is de lol eraf :P geldt natuurlijk niet voor omhoog komen.. Maar goed; smid is gewoon heel fijn geduldig en beseft dat t een jong paard is dat nog moet leren en laat t corrigeren aan mij over. En zo moet het ook zijn vind ik.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:29

DeadxStar schreef:
Dus als een paard gericht naar je schopt, moet je dan lief gaan vragen of ze dat alsjeblieft niet meer willen doen?

Nee, dan behoor jij als eigenaar de verantwoordelijkheid te nemen je paard op te voeden en te zorgen dat de smid hiermee niet wordt lastig gevallen.
Zo hoeft de smid ook je paard niet in elkaar te schoppen en is zijn veiligheid ook gegarandeerd.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:29

schoppen vind ik wel te ver gaan..
er zijn meerdere manieren om een paard op z'n plaats te zetten..
zoals hem een paar meter achteruit zetten... dat betekend dat jij dan de baas bent..
doet mijn hoefsmid bij moeilijke paardjes, daarna heeft hij er geen problemen meer mee.. :)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:33

En als het paard voor 1 van de 1e keren bij de smid is?
Dan zal hij het toch moeten leren, dat kan je daarvoor niet corrigeren als hij nog nooit bij de smid is geweest.
Weet ook zat paarden die verder super opgevoed zijn, goed in de omgang, maar bij de smid.. dan zijn ze ineens heel anders.
En als eigenaar kan je er ook niet altijd bij zijn.
Als een paard gericht naar mij zou schoppen, zou ik hem ook straffen.

Een hoefsmid heeft inderdaad een erg gevaarlijk beroep, dus corrigeren mag best.
Erop los slaan/schoppen is weer een heel ander verhaal natuurlijk, dat is nooit goed te praten.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:41

ja ik vind dat een hoefsmit bij paarden die vervellend zijn best mag corrigeren

maar...
niet bij jonge paarden die het niet snappen
wel bij jonge paarden die gewoon zitten te kwallen
heb een jong paard gezien die mijn hoefsmit aan zijn rug vel op tilde en die heeft me een vuist slag gehad tegen zijn hoofd
wat ik best kon en kan begrijpen omdat de tranen in zijn ogen stonden

bange paarden met respect en rust behandelen meer tijd voor nemen en eventueel meer voor rekeingen
je kan heel goed zien of je paard bang is of niet staart tussen de billen en de ogen
maar bewust trappen dan mag hij trappen

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:33

MariekeA schreef:
DeadxStar schreef:

Nee, dan behoor jij als eigenaar de verantwoordelijkheid te nemen je paard op te voeden en te zorgen dat de smid hiermee niet wordt lastig gevallen.
Zo hoeft de smid ook je paard niet in elkaar te schoppen en is zijn veiligheid ook gegarandeerd.

1 Schop is meteen in elkaar schoppen, van een muis word hier wel een olifant gemaakt.
Paard hoort gewoon niet te schoppen, als mijn paard trapt naar mij geef ik hem ook een schop.
En als hij bang is neem ik aan dat de hoefsmid dat zelf ook wel zal zien toch?
Anders heb je geen goede hoefsmid en moet je misschien eens denken aan een andere?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:36

Waarom is zo ongeveer alles tegenwoordig toch... "oh, hij is bang" ?
Er bestaan gewoon draken van paarden, dominante paarden, etc.

Wordt een beetje simpel van dat zoetsappige gedoe

Barchetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:39

Mijn hoefsmid gaf mijn paard een schop, dit heeft niet geholpen. Hij hoeft overigens ook niet terug te komen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:43

Citaat:
... Mijn ponys zijn stuk voor stuk gevoelig en zijn een week over de zeik als je zoiets doet.

De hoefsmid is waarschijnlijk ook gevoelig en over de zeik als ´ie van een knol een trap krijgt :D !

Mijn smid heeft mijn merrie ook wel eens een trap verkocht die absoluut terecht was :) .
Als ik een smid zou hebben die er bij de kleinste kleinigheid op zou meppen/trappen zeg ik er wat van en was het meteen de laatste keer dat hij een van mijn paarden bekapt/beslagen had.
Maar goed, zulke smeden ken ik gelukkig niet :) .

Citaat:

Als jij je paard had geleerd om voetje te geven en een stapje om te gaan, had je al een heel probleem minder gehad :) .
Toen mijn veulen voor het eerst naar de smid ging, was ze iets van 6-8 weken oud. Hij had me van te voren gezegd dat ik haar bij het aaien gerust iedere keer een voetje kon vragen en met de hoefkrabber eens op d´r hoeven te "kloppen".
De eerste keer heeft hij haar alleen maar gecontroleerd (of de hoefstand in orde was) en de hoef tussen z´n benen gedaan en weer met een hoefkrabber op d´r hoef geklopt.
Dit alles volledig rustig, zonder stress. Veulen vond het geen enkel probleem, zelfs wel interessant allemaal :) .
Met ruim een jaar oud heeft ze dus wel eens gigantisch staan te zieken, zodat het echt gevaarlijk was voor de smid, waarop ze dus die verdiende trap onder d´r buik heeft gekregen.
Laatst bijgewerkt door Sterre op 27-09-10 11:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:48

Het is de smid zijn brood, vergeet dat niet ;) .

Als een paard gericht trapt (en die heb je en dat is niet altijd uit angst ;) ) dan mag mijn smid dat gedrag corrigeren. Schoppen vind ik alleen geen fijne methode, ik heb liever een keer een tik met de vijl tegen zijn buik. Bij mijn paard is dat echter meer dan genoeg, bij sommigen zal dat niet helpen. Het is overigens bij mijn paarden nog nooit nodig geweest. Een stemverheffing is voldoende.

Overigens zou het prettiger zijn als een smid van tevoren zou vragen: als je paard nog één keer dit gedrag vertoont, mag ik hem dan op zijn nummer zetten dmv een tik en zo nee dan leg ik nu mijn werk neer }>.

Zelf straffen heeft in mijn ogen geen zin. De smid kan dit veel beter timen dan degene die er naast staat. Bovendien is de actie dan ook duidelijker naar het paard toe. Degene die er mee bezig is straft en beloond. Je gaat ook niet langs de kant van de longeerton staan en bevelen geven aan een paard terwijl er iemand met hem bezig is ;).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:52

stef schreef:

:D mijn idee.
Wat de reden ook is, ze hoeven niet te trappen (heb het over de paarden).
Ik ken trouwens ook geen smid die een paard trapt die het niet verdiend heeft, de gemiddelde smid heeft imo meer verstand van paarden dan de gemiddelde eigenaar...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:56

kamsel schreef:
stef schreef:

Ik ken trouwens ook geen smid die een paard trapt die het niet verdiend heeft, de gemiddelde smid heeft imo meer verstand van paarden dan de gemiddelde eigenaar...

Met dat dikgedrukte ben ik het helemaal eens.
Alleen zien vele paardeneigenaren dat niet.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:58

kamsel schreef:
... de gemiddelde smid heeft imo meer verstand van paarden dan de gemiddelde eigenaar...

:D

Zeker als het om opvoedkundig gedrag gaat!

Doperwt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:58

hutch84 schreef:
heb een jong paard gezien die mijn hoefsmit aan zijn rug vel op tilde

Dat is niet grappig!

* proest het uit*

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:59

kamsel schreef:
stef schreef:

Precies! De gemiddelde smid zit de hele dag door in de paarden, terwijl de meeste eigenaren na tig jaar manege eens een paard hebben gekocht. Die ze dan behandelen als een porseleinen pop.
Ik ben helemaal niet voor het in elkaar trappen van een bang paard. Maar ook voor een bang paard is duidelijkheid heel belangrijk. 1 welgemikte skup op het juiste moment geeft duidelijkheid. Paard weet wat wel en niet kan. Klaar!