Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:16

Had een hele mooie stermerrie (bloedmooi). Z dressuur, vrij springen beste van de provincie, ORUN gelopen... Kon haar 2 keer naar Amerika verkopen. 1 keer voor dressuur, 1 keer voor springen. Liep tegelijk, dus met 1 een prijs afgesproken.
Tijdens de keuring werd ze prefentief gescoopt (weet niet of je het zo schrijft); 1 verlamde stemband (cornage).
Zelfs Johan Hamminga's mond viel open toen hij het hoorde. Nooit iets aan gehoord! Ze haakte direct af, ook niet voor minder.

Daarna voor minder dan de helft weg moeten doen. Paard zou er nooit last van hebben en de ruiter ook niet. Het enige wat op zijn plek viel is dat ze altijd al een hele lage hinnek had.. :(:)

Was nog niet de slachtprijs hoor, maar had haar voor mijn gevoel beter kunnen houden.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:20

leuk onderwerp dit! Maar ik heb zelf ervaren dat mijn (inmiddels Ex paard) niet verkoopbaar was. keur merrie, Z1 dressuur, Gezond, Braaf, Kan goed springen. Niet heel groot 164. Ze was toen net 13 jaar. Geeft mooie veulens, sport paarden. Ik kreeg mensen die 2000 euro boden. Na mijn idee veel te weinig. Uiteindelijk verkocht aan een vriendin.

Alane

Re: Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:23

Wat ik vaak zie en merk in mijn omgeving bij verkoop, dat de veropers geen gedult hebben, vandag te koop zetten en gisteren verkocht...
en hte nadeel van moeten verkopen, is de tijdsdruk...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:25

Alane schreef:
Wat ik vaak zie en merk in mijn omgeving bij verkoop, dat de veropers geen gedult hebben, vandag te koop zetten en gisteren verkocht...
en hte nadeel van moeten verkopen, is de tijdsdruk...

Ik zie juist bij heel veel vraagprijzen dat kopers juist niet willen verkopen :+
(dan vragen ze gewon abnormaal veel geld voor een echt simpel dier)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:27

Dat betekent dat ze makkelijk zakken in de prijs Alane?

Haha Rianneke, dat idee had ik ook :P

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:27

Dat is mijn ervaring ook, verkopers zijn veel te hebberig, veel te hoge vraagprijzen en niet willen zakken. Terwijl je op een bedrag van 3-5 duizend euro beter 10% kan zakken, dan je paard nog een maand in pension kan houden. Maar dat zien ze zelf zeker niet?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:30

trisca schreef:
Dat betekent dat ze makkelijk zakken in de prijs Alane?

Haha Rianneke, dat idee had ik ook :P

Als ik plaatsgebrek heb, dan 'moet' ik verkopen, en dat kan een reden zijn om of weinig/minder te vragen of snel in prijs te zakken...
Hoef ik niet te verkopen, dan kan ik rustig wachten op die ene koper... ...

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:33

Tja, de prijs wordt nu eenmaal duurder... ik ben het wel met je eens. Maar qua gewone paarden en pony's valt het in mijn ogen nog wel mee.

Als je eens kijkt naar de prijs van Quarterhorses. 22000 voor een tweejarige kan best normaal zijn, dus dan moet je nagaan wat de prijs kan zijn voor een beetje wedstrijdpaard. Dan vind ik de prijzen van de normale pony's en paarden nog reuze meevallen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:37

Maar sommige mensen zijn nog steeds bereid om veel geld neer te tellen voor een paard/ pony. We gaan de kant op van vandaag een paard morgen een winnaar.

Vind ook dat er heel vaak voor de hogere (bedoel van m1 en hoger) veel geld word gevraagd terwijl er maar weinig 'echte'' toppers zijn geschikt voor de hogere sport.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:48

ik zie het ook heel vaak.. misschien omdat alles duurder word dat mensen krenteriger worden en dus veel te veel vragen voor een paard! 12 jarige in de L voor zoveel geld als het een zogenaamde topper is vind ik toch wel erg veel..het is weer anders als het dier niet officieel wel alle oefeningen tot hoog niveau kan rijden echter zijzelf nooit wedstrijden hebben gedaan om welke reden dan ook. Maar dan nog vind ik het veel!

ik zie soms ook een kruising die echt veel te duur is!

jammer dat dit gebeurt

btw zijn er natuurlijk ook paarden die zeer zeker zoveel waard zijn ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:51

AlexandraM schreef:
ik zie soms ook een kruising die echt veel te duur is!

Inderdaad laatst een mega gave kruising gezien de prijs was 5.500 en die pony was 5 wel ingereden maar verder daarna niets gedaan.
Bedoel dan vraag ik me af wie is er zo gek. Vast wel iemand want hij stond niet lang op MP. Bedoel dat je voor papierwerk meer betaald dat snap ik nog.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:59

trisca schreef:
Het discussiepunt dat het dekgeld al .. is en het dier 3 jaar geld gekost heeft vind ik onzin. Als een fokker altijd de kostprijs terug kon krijgen zou ik dit jaar mijn merrie's ook bij de hengst doen...

waarom vind je dit onzin?? als je de prijs terug kan krijgen, waarom zal je dat niet doen? Dat is namelijk wel wat veel mensen vergeten bij de aanschaf van een dier. Ze willen leuk papier en goed karakter moet er goed uitzien, maar dan willen ze ook nog voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dit kan niet samen. Als je alleen al kijkt naar was dekkingen van sommige hengsten kosten, die kosten wil je er toch graag uithebben als je bv je veulen verkoopt? Je wil toch niet fokken met verlies?

wij hebben destijds 4000,- voor een veulen betaald en heb er geen dag spijt van gehad. We hadden bepaalde eisen: dat waren goed papier, goed karakter, netjes kunnen bewegen en goed gebouwd zijn. Als je dat wil moet je er ook geld voor opzij leggen en niet gaan zeuren dat iedereen van die fantasieprijzen vraagt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:01

Misschien had die ik ook wel mega gave gangen? ;) Vind het abnormale wat ze voor veulens vragen dan voor kruisingen! (niet gedoeld op bovenstaande maar op prijzen van boven de 10.000 euro)

Vergeet niet dat sommige kruisingen bewust worden gefokt stamboeken en alles hebben ;)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:03

trisca schreef:
Had een hele mooie stermerrie (bloedmooi). Z dressuur, vrij springen beste van de provincie, ORUN gelopen... Kon haar 2 keer naar Amerika verkopen. 1 keer voor dressuur, 1 keer voor springen. Liep tegelijk, dus met 1 een prijs afgesproken.
Tijdens de keuring werd ze prefentief gescoopt (weet niet of je het zo schrijft); 1 verlamde stemband (cornage).
Zelfs Johan Hamminga's mond viel open toen hij het hoorde. Nooit iets aan gehoord! Ze haakte direct af, ook niet voor minder.

Daarna voor minder dan de helft weg moeten doen. Paard zou er nooit last van hebben en de ruiter ook niet. Het enige wat op zijn plek viel is dat ze altijd al een hele lage hinnek had.. :(:)

Was nog niet de slachtprijs hoor, maar had haar voor mijn gevoel beter kunnen houden.

dit is idd ook niet leuk, maar dat is het risico met paarden. Daarnaast denk ik dat diegene die het paard wouden kopen dit graag nog voor meer zouden willen verkopen, maar ookal heeft het paard geen last van het gebrek, als er veel geld betaald wordt neem je dat risico toch liever niet?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:03

€4000 voor een veulen? Waarvan je nog maar moet zien dat ze de komende 4 jaar goed doorkomen voordat je er wat dan ook mee kan doen? Nooit!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:05

Vjestagirl schreef:
€4000 voor een veulen? Waarvan je nog maar moet zien dat ze de komende 4 jaar goed doorkomen voordat je er wat dan ook mee kan doen? Nooit!

ik zeg ook niet dat iedereen dat moet doen, maar als we de merrie op 3 jarige leeftijd hadden moeten kopen waren we nog veel meer geld kwijt geweest dan nu. Je koopt er risico bij, maar dat heb je met paarden altijd! Ze kan ook, ook nu ze 3 is, er dood bij neervallen, maar goed, dan moet je maar geen levende dieren houden

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:07

Vjestagirl schreef:

Ik ken mensen die meer voor veulens over hebben...
Maar goed die zijn anders met paarden bezig. Die kopen veulens op, fokken ze op, gaan er bijv. mee naar de hk etc etc...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:19

Vind de hoge verkoopprijzen meer uitschieters, terwijl ik juist veel kopers "zie" die voor een dubbelte op de eerste rang willen zitten.. Geloof ook dat zij vanzelf wel zakken met de prijs wanneer ze er niet vanaf komen :D
Zag vandaag nog een advertentie op bokt van een paardje (geloof 6 jr en 1.65) van 1950, - waar een "koper" een ront.raport bij wou hebben en bij afkeuring kosten verkoper... Vind dat schandalig om te vragen!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:20

Tja maar iemand ook een idee waarom paarden vooral warmbloed paarden en pony's met goede papieren zulke goede zaken doen?
Vooral amerikanen maar ook oost europeanen zijn gek op kant en klare paarden met goede papieren! De nieuwe rijken in oa rusland die importeren bij de vleet!
Kijk je naar alles behalve KWPN/NRPS/BWP/Zangersheide oid(dus warmbloed) is de prijs weinig gestegen.(behalve de gebruikelijke inflatie)

Voorbeeld: Een goede stamboek fjordenmerrie van 6 jaar oud beleerd OHZ en voor wagen was een 3000 gulden kost nu een 1600-1700€. Ze zijn dus wel iets gestegen maar in bijna 10 jaar inflatie kan je niets anders verwachten.

Bij friesen zie je een mode verschijnsel, ze zijn toen de amerikanen ze net ontdekte heel duur geweest(20.000 gulden was "normaal" voor een simpele ruin)
Nu koop je voor 4500€ een goede ruin beleerd en wel.(en ze zijn er zelf nog goedkoper gewoon vol papier)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:27

Roos_s schreef:
trisca schreef:

dit is idd ook niet leuk, maar dat is het risico met paarden. Daarnaast denk ik dat diegene die het paard wouden kopen dit graag nog voor meer zouden willen verkopen, maar ookal heeft het paard geen last van het gebrek, als er veel geld betaald wordt neem je dat risico toch liever niet?
Roos_s schreef:
trisca schreef:
Het discussiepunt dat het dekgeld al .. is en het dier 3 jaar geld gekost heeft vind ik onzin. Als een fokker altijd de kostprijs terug kon krijgen zou ik dit jaar mijn merrie's ook bij de hengst doen...

waarom vind je dit onzin?? als je de prijs terug kan krijgen, waarom zal je dat niet doen? Dat is namelijk wel wat veel mensen vergeten bij de aanschaf van een dier. Ze willen leuk papier en goed karakter moet er goed uitzien, maar dan willen ze ook nog voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dit kan niet samen. Als je alleen al kijkt naar was dekkingen van sommige hengsten kosten, die kosten wil je er toch graag uithebben als je bv je veulen verkoopt? Je wil toch niet fokken met verlies?

wij hebben destijds 4000,- voor een veulen betaald en heb er geen dag spijt van gehad. We hadden bepaalde eisen: dat waren goed papier, goed karakter, netjes kunnen bewegen en goed gebouwd zijn. Als je dat wil moet je er ook geld voor opzij leggen en niet gaan zeuren dat iedereen van die fantasieprijzen vraagt.

Ik vind dat je jezelf tegenspreekt. Als fokker moet je je kosten terug kunnen krijgen en als paardeneigenaar is het gewoon het risico met paarden? Ik vind inderdaad dat je een risico hebt met paarden en ik had gewoon pech. Zeur er ook niet over, maar het was wel zonde helemaal omdat het dier er niet minder om werd. Maar vind ook dat de fokker ook een risico heeft. Hij kan niet verwachten dat elk veulen wat hij fokt kostendragend is, net zomin als de eigenaren dat kunnen verwachten. De veulens van Totilas zullen ook niet allemaal 10.000 euro opbrengen als 3 jarige toch??
Soms heb je een topper en soms een flopper. Fokkers kunnen niet verwachten binnen te lopen met de toppers en verwachten dat de floppers minstens kostendekkend zijn. :)

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:11

[quote="Alane"]@Moonvw: de markt is niet verzadigd omdat er teveel paarden zijn, er zijn mensen die moeten een stapje terug doen en dat doen ze oa door de paarden te verkopen.

Een paard alleen haalt geen Z of grandprix, dat doet de combinatie, en helaas denken sommige dat paardrijden is als fietsen, je kunt het of je kunt het niet, trappen en een ruk aan het stuur en je fietst half Nederland door...
Dat paard heeft zijn capaciteit, alleen de ruiter niet. en dan heb je nog ruiters met capaciteiten maar die missen de centjes.

Volgens mij moet je effe goed lezen wat ik schreef want in mijn stukje tekst haalde ik een aantal dingen naar voren nog niet eens allemaal!!
Ik weet niet hoe het met de anderen is maar ik heb inderdaad nog nooit een paard in zijn uppie de bak zien doorhobbelen zo laat ik nu effe mooi zijwaarts gaan of een leuke piaffe oefenen. Haha Dan kunnen de prijzen echt veel meer omlaag want het kost dan helemaal geen moeite meer.
Tuurlijk haalt een paard het pas met een ruiter die kwaltiteiten heeft maar dan moet het paard wel over die drie gangen bezitten! Maar over die ruiter heb ik het bewust niet gehad. Want het gaat niet specifiek om die ruiter!

Je hebt mensen met geld die een dier kopen en mensen zonder geld die een dier kopen. Dan heb ik het niet eens over de mensen die nood gedwongen niet meer hebben in hun knip. En over die laatste personen heb jij het denk ik.

Nou kun je een dier kopen die bij je past of zoals er tegenwoordig heel veel mensen boven hun capaciteit/ rijkunst een dier kopen.

En de markt is echt wel verzadigd want dat was het al voordat die hele crisis begon.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:33

Een paard kopen is altijd een risico. Ook als je fokt om ze zelf aan te houden. Het is handig om de juiste adressen te weten waar je goed en betrouwbaarheid vind. Want die zijn er echt wel.

Prijzen zijn hier en daar echt wel gezakt. Veulens die correct zijn worden nu voor veel minder verkocht ipv die 2, 3 duizend of misschien wel meer voorheen.

Al die mensen die denken dat ze een topper hebben vragen er geld voor. Logisch! Maar als je soms ziet wat je ervoor koopt is het zoals al door meerdere aangegeven maar een gewoon paard. Dat is de kunst en het geheim van de handel als koper erdoor heen kijken en niet in zwijm vallen voor het eerste het beste paard op je pad.

En begrijp me niet verkeerd prima paarden voor de gewone ruiter, die gewoon leuk wil rijden alleen een te vette prijs.

Ook vind ik dat je als verkoper recht heb op wat je toekomt en best erop mag verdienen. Wij hebben ook wel eens een veulen verkocht stak prima in elkaar maar had zijn kleur niet mee. Die is dus wel verkocht maar daar hebben we verlies aan gehad! Dat is een risico en dat weet je.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:47

moonvw schreef:
Alane schreef:
@Moonvw: de markt is niet verzadigd omdat er teveel paarden zijn, er zijn mensen die moeten een stapje terug doen en dat doen ze oa door de paarden te verkopen.

Een paard alleen haalt geen Z of grandprix, dat doet de combinatie, en helaas denken sommige dat paardrijden is als fietsen, je kunt het of je kunt het niet, trappen en een ruk aan het stuur en je fietst half Nederland door...
Dat paard heeft zijn capaciteit, alleen de ruiter niet. en dan heb je nog ruiters met capaciteiten maar die missen de centjes.

niet mijn gehele reactie was op jouw gericht :D enkel en alleen het gedeelte over de marktverzadiging :j

De markt verzadigd?
Als ik om mij heen hoor en zie wat er verkocht wordt, en voor welk geld?? vraag ik het mij af. en dan heb ik het over paarden met potentie.
Als de markt al verzadigd was voor de crisis heb ik daar qua prijzen weinig van gemerkt, als ik zie wat er gevraagd werd en betaald werd, ook op veilingen.
Als dadelijk de paarden weer de weide op kunnen zullen de prijzen ook wel weer iets hoger worden,onderhoud wordt dan minder.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:25

trisca schreef:
quote]

Ik vind dat je jezelf tegenspreekt. Als fokker moet je je kosten terug kunnen krijgen en als paardeneigenaar is het gewoon het risico met paarden? Ik vind inderdaad dat je een risico hebt met paarden en ik had gewoon pech. Zeur er ook niet over, maar het was wel zonde helemaal omdat het dier er niet minder om werd. Maar vind ook dat de fokker ook een risico heeft. Hij kan niet verwachten dat elk veulen wat hij fokt kostendragend is, net zomin als de eigenaren dat kunnen verwachten. De veulens van Totilas zullen ook niet allemaal 10.000 euro opbrengen als 3 jarige toch??
Soms heb je een topper en soms een flopper. Fokkers kunnen niet verwachten binnen te lopen met de toppers en verwachten dat de floppers minstens kostendekkend zijn. :)

oke, je kunt idd niet van iedere 3-jarige verwachten dat ze 10.000 opbrengen, maar als je een goed paard hebt met goed papier, rontgenlogisch gekeurd, ster-waardig etcetc dan is bv 4.000 naar mijn idee te laag

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:30

Roos_s schreef:
[oke, je kunt idd niet van iedere 3-jarige verwachten dat ze 10.000 opbrengen, maar als je een goed paard hebt met goed papier, rontgenlogisch gekeurd, ster-waardig etcetc dan is bv 4.000 naar mijn idee te laag

Daar heb je het echt inderdaad over een zeer specifieke groep. Die kosten minimaal 5000-6000 euro en terecht. Helaas denken veel mensen die een driejarige hebben die nog niet is opgenomen dat het paard toch minimaal ster wordt.