Weinig jongens rijden paard waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:18

Volgens mij schaadt dat voor heel veel jongens hun "mannelijkheid".
Paardrijden is zogenaamd helemaal niet stoer, en simpel en bladiebladieblaa.. -O-
Denk dat er daarom zoveel meisjes rijden en jongens sterk in de minderheid zijn.

Koektrommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:43

an_ti schreef:
Volgens mij schaadt dat voor heel veel jongens hun "mannelijkheid".
Paardrijden is zogenaamd helemaal niet stoer, en simpel en bladiebladieblaa.. -O-
Denk dat er daarom zoveel meisjes rijden en jongens sterk in de minderheid zijn.

Ik denk dat dit een eeuwige discussie zal blijven.
Ik durf het radicaler te stellen.

Ik zie nooit allochtonen paardrijden?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:42

Citaat:
Ik zie nooit allochtonen paardrijden?

Ik ken 1 mannelijke allochtoon.. en meisje ook 3/4, maar het is inderdaad wel niet vaak voorkomen..

veropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:45

nu je het zegt ik heb nog nooit een allochtoon zien paardrijden, alleen mijn vriendin maar die had ik er zelf opgezet *D

Zidore

Re: Weinig jongens rijden paard waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:03

misschien in NL niet maar er wordt over de hele wereld paardgereden..

DaniqueKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:57

Niks mis met mannelijke ruiters !
Ik ken er maar 3 haha.
De meeste durven nieteens dicht bij een paard te komen.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:16

DaniqueKyra schreef:
Niks mis met mannelijke ruiters !
Ik ken er maar 3 haha.
De meeste durven nieteens dicht bij een paard te komen.

dit ben ik nu helemaal met je eens, ik ben zelf dan wel een jongen oké, maar ik had een vriend van school meegenomen en die durft niet eens te borstelen..... en is al ergens een km. zo ongeveer verderop voordat je met je paard de stal uit ben..... :P

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:58

Ik rij sinds maandag weer les en heb een jongen in de les :P En voor mij rijd ook een jongen.. En laatst bij me verzorgpony kwam me er toch een adonis voorbij rijden op een prachtig wit paard :9

Me vriendje zijn ouders die hebben altijd paarden bij huis gehad.. Alleen hij haat ze nu omdat hij altijd vor ze moest zorgen en alle klusjes moest doen als ze op vakantie gingen,,. :7 grr heb ik weer (een vriendje die paarden haat en waar ik niet eens hyper tegen aan kan praten over paarden :+ )

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:00

Ik rij altijd wedstrijd op een stalletje verderop en daar rijd ook altijd een jongen mee, heel normaal hoor maarja

_maaikie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:56

ben zelf ook een jonge wel spring verslaafd ;) }> maar ik ken een jongen die is in elkaar geslagen omdat hij paard rijde.. ;(

willem_roxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:57

ik ben een jonge en ik rij paard dus ??
Natuurlijk bij mij op stal zijn het egenlijk ook aleen maar meisjes maat ja kom ik trek mijn plan wel !
*D

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:28

ik ben een jongen en ik heb 2 paarden, en ik ken eigelijk geen 1 jonge [iig niet van mij leeftijd[15]] en dat vind ik wel jammer.
sommige mensen die vooroordelen hebben over dat iedere jonge diepaardrijd homo is ,die is niet helemaal 100%.
ik ben hetero en ik vind dat iedereen mag/moet kunnen doen wat ie wilt en ik wi ltegen iedere jongen zeggen dat je zelf je leven moet leiden ,en niet door de rest moet stoppen met dingen die je leuk vind.
uit mijn klas/school weet bijna niemand dat ik paardrij hoor ,maar 10 mensen ofzo? waarvan 3 uit me klas? en dat is gewoon omdat sommige mensen heel raar reageren en ik verzwijg niets. maar zo lang niemand iets vraagt vertel ik ook niets.
iig wel gezzelig :D nu ken ik iig wel jongens van me leeftijd op bokt ;)
[dus rij paard, 15 jaar en bengewoon hetero [welsingle :( ]]

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:47

Nederland is 1 van de weinige landen waar het minder gebruikelijk is dat jongens paardrijden.
We zijn ook het land waar de meisjes in spijkerbroek naar het werk gaan. Misschien heerst in Nederland gewoon de omgekeerde emancipatie golf.. :P
Voor de jongens moet het juist aantrekkelijk zijn om te gaan paardrijden, want het is de grote-nog-onontdekte-meisjes-ontmoetingsplek. Dus wees blij met deze monopoly, want wordt het te populair dan moet je vissen in een lege vijver.

Over allochtonen in de paardensport... Hier in Brazilie ben ik 'de allochtoon'. En dan nog vrouw ook! En dat in de dressuur...
Ik ben een dubbele minderheidsgroepering! Misschien kan ik een praatgroepje oprichten met de allochtone man in de nederlandse dressuur? (en dat terwijl het in de landen van herkomst van veel allochtonen in Nederland paardrijden juist weer méér aanzien geeft.)

Vind het interessanter om erachter te komen waarom juist in Nederland minder mannen dressuurrijden. Als vooruitstrevend geemancipeerd volk zou je toch denken dat het op zijn minst 50%-50% zou zijn.
De dressuur is vanuit het leger ontstaan, waren allemaal mannen. Alle vroegere 'grootmeesters' in de klassieke dressuur waren ook mannen. Dus het is geen voortvloeisel uit onze geschiedenis. Ergens tussen die periode, (eigenlijk nog niet zo heel lang geleden), en nu is het -in Nederland (en Duitsland/Belgie)- volledig omgeslagen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 02:18

cittagilera schreef:
Hey mede ruiters.
Hoe zo rijden er zo weinig jongens op een paard bij ons op de verenigening maar 5 jongens:S
Ik vind het geen echte sport alleen voor meisjes maar meerendeel meisjes zitten op paardrijden.

Vanuit vroeger is het zelfs iets wat alleen mannen deden.
Het is dus helemaal geen meiden ding, alleen zijn jongens over het algemeen niet zo van het tutten met een dier en rijden door de bakken.
terwijl de meeste springruiters wel degelijk mannen zijn,....

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 02:57

ik ken een aantal jongens die niet rijden omdat ze met een alleen vrouwen rijden... dat is dan niet mannelijk genoeg ofzo, ze voelen zich er iig niet prettig bij.. de ander is vaak idd meer een buitenrijden.. echter als je kijkt in de springsport zie je heel veel mannen ;) waar die nou zijn met lessen, denk dat de meeste het goed getroffen hebben en privelessen kunnen betalen ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 06:39

Naja als je sommige spring ruiters ziet rijden, vraag je je toch wel af, waar die hun lessen hebben gehad van netjes zitten ed

Af_en_toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:38

Over jongens en paardrijden.
Paardrijden is al eeuwen een mannen ding, denk vooral aan ridders en militairen te paard. Er werden vroeger hele veldslagen uitgevochten te paard. Een mooi voor beeld is de slag bij Waterloo in 1815. Daar stormden 12.000 Franse soldaten te paard op de Britse linies af. Dat gebeurde op een gebied van een 1 kilometer breed. De slachting onder Fransen en de paarden was verschrikkelijk. Ik dwaal af. Maar goed, eigenlijk is paardrijden pas het domein geworden van de vrouwen ergens in de jaren 60 en 70 volgens mij. Daar bedoel ik mee dat meer vrouwen dan mannen gingen paardrijden. Waarom er nu meer vrouwen paardrijden? Geen idee. Ik weet het echt niet. Dit is echt iets van de laatste decennia.

Over allochtonen en paardrijden.
Ik heb dit eens gevraagd aan een Marokkaanse collega van mij. Zij antwoorde mij dat ze paarden leuk vond, maar dat ze niet mocht paardrijden omdat je dan een rijbroek draagt en dan zie je lichaamscontouren en dat mocht volgens haar geloof niet. Nu zullen er natuurlijk moslims zijn die daar weer geen moeite mee heben. Ach, de een wel, de ander niet. Maar inderdaad, je ziet geen allochtonen paardrijden.

Thirtheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:40

Mijn vriend rijd samen met mij paard dus ik heb het
goed getroffen:D

Toch zitten er bij ons in de volwassenles nog behoorlijk wat mannen!

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:16

Thirtheen schreef:
Toch zitten er bij ons in de volwassenles nog behoorlijk wat mannen!

Daar zie je ze inderdaad vaker dan bij tieners is me opgevallen :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:34

Paardrijden is een gevoelssport. Vooral de dressuursport: moet met beleid, goed voelen en in harmonie met je paard. Daarom zie je in de springsport al veeeel meer mannen (lees: eigenlijk alleen maar mannen).

En veel mannen houden niet van dat betuttelende gedoe; dus of veel mannen springen of gaan opzoek naar een ruigere hobby. :D

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:45

_maaikie_ schreef:
ben zelf ook een jonge wel spring verslaafd ;) }> maar ik ken een jongen die is in elkaar geslagen omdat hij paard rijde.. ;(

dat vind ik wel een beetje heel erg dat ze daarom een jongen in elkaar slaan..!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:53

Mijn man rijdt ook, heel gezellig om samen paarden te hebben en te rijden. Hij is zeer dresuuur gericht maar houdt ook van een buitenrit op zijn tijd en ik ook!
En, hij is 100% zeker geen homo......... ;)

Nederland is een van de weinige landen waar zo weinig mannen rijden, lijkt wel. In bijv. Portugal zie je veel mannen te paard, in Amerika ook en niet alleen als cowboy, etc.
Mijn man krijgt ook commentaar van zijn mannelijke collega's; maar die collega's durven niet in de buurt van onze paarden ( 2 hengsten en 1 ruin) te komen, zo stoer zijn ze .......... dus niet!

Af_en_toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:15

Hmmm, spingen meer voor mannen en dressuur meer voor de dames? Tja, gaat eigenlijk ook niet op. Denk aan de Spaanse Rijschool (ok, sinds kort worden daar ook dames toegelaten), Sven Rothenberger en Reinhard Klimke. Toch ook niet de minste dressuur ruiters.
En het heeft inderdaad ook niets te maken met homo zijn of wat dan ook. Erg bekrompen van die mensen dat ze dat zeggen of dat ze überhaupt iemand in elkaar slaan omdat hij op paardrijden zit.

Heeft het dan toch weer iets met voetballen te maken? ;) Vriendjes op school op voetbal... dus hij ook?...

_maaikie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:55

nl_t schreef:
ik ben een jongen en ik heb 2 paarden, en ik ken eigelijk geen 1 jonge [iig niet van mij leeftijd[15]] en dat vind ik wel jammer.
sommige mensen die vooroordelen hebben over dat iedere jonge diepaardrijd homo is ,die is niet helemaal 100%.
ik ben hetero en ik vind dat iedereen mag/moet kunnen doen wat ie wilt en ik wi ltegen iedere jongen zeggen dat je zelf je leven moet leiden ,en niet door de rest moet stoppen met dingen die je leuk vind.
uit mijn klas/school weet bijna niemand dat ik paardrij hoor ,maar 10 mensen ofzo? waarvan 3 uit me klas? en dat is gewoon omdat sommige mensen heel raar reageren en ik verzwijg niets. maar zo lang niemand iets vraagt vertel ik ook niets.
iig wel gezzelig :D nu ken ik iig wel jongens van me leeftijd op bokt ;)
[dus rij paard, 15 jaar en bengewoon hetero ]welsingle[/b] :(

haha, ik ook 15jaar jongen en single ook hetero Y;( verder weet ook bijna niemand dat ik op paardrijden zit :7

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:55

Bij mij op de manege zitten idd niet veel jongens... :P