Verslag Zadelmarkt: uit de 'winkel' gegooid!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 13:48

Ik moet zeggen, was ook bijna in dat hele zadelmarkt getrapt, op i-net een beetje rondgekeken, en ik moet zeggen, de zadels zagen er prima uit ( nou ben ik ook geen kenner Clown ) Zat wel heel erg te twijfelen over de prijs, hoe kan je nu ooit voor 200 euro een goed * dressuur !* zadel hebben... Heb toen zo'n bericht gelezen op zadelmarkt waarom de zadels daar zo goed koop zijn etc. En dat kwam toch best heel geloofwaardig over!
Was dus eigenlijk ook van plan om binnenkort er langs te gaan met m'n paardje en een zadel te passe. na dit topic ( waar zo ver ik weet niet een positieve reactie instond ) ben ik toch maar van gedachten veranderd... Was niet van plan m'n paardje aan een rugprobleem te helpen alleen omdat ik zo zuinig ben Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 19:46

Soxje schreef:
Ik bedoel ook paarden die de hele week in een box staan. Of inderdaad alleen....Knipoog

Dát was dus mijn 'dieronvriendelijke' opmerking. Goed lezen is blijkbaar net zo moeilijk als goed kijken.
Alle waar ís naar zijn geld en niet altijd heeft de duurste waar de hoogste prioriteit. In mijn ogen kunnen verschillende paardenhouders (let op, geen 'liefhebbers') beter de overdreven prijs van hun zadel in weidegang en gezelschap voor hun paard steken. Maar ja, op het welzijn van een paard kun je geen merkplaatje plakken...
De prioriteit is:
1. gezelschap en weide regelen
2. goed voer (niet alleen biks) regelen
3. stalling regelen
4. paard kopen
5. zadel en tuig bij dát paard
6. rijkleding
enzovoorts...
Helaas vergeten veel ruiters 1. en dan hoeft die van mij nergens anders niets meer over te zeggen. (dubbele ontkenningen zijn hier goed taalgebruik dus...)
Degenen die wél hun paarden ruimte en gezelschap bieden en dán (wederom in mijn ogen terecht) een arm en een been offeren voor een goed zadel, die hoeven zich uiteraard niet aangesproken te voelen.

Dit was het weer van deze 'boer' Haha! Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 20:25

Bij mij in de buurt heb je een mooi gebied met vennetjes waar ik de hondjes laat zwemmen. Daar zijn ook natuurweides (mogen pas bemest worden na 1 juli of zo). Hartstikke mooi, Sox heeft er ook met 3 stalgenoten gelopen. Wel heel veel vliegen dus ben blij dat ze daar maar 3 weken heeft gestaan. Nu staat er in het buitenste weiland een vos in zijn uppie. Die was zó blij toen onze 4 paarden naast hem kwamen staan, jammer dat er een sloot tussen zat. Nu staat hij weer een hele tijd zonder buren en zonder weidemaatje. Ik ga weleens een eind verderop onder een boom zitten lezen en hij wordt dan helemaal enthousiast. Enfin, dat paard zou echt een weidemaatje moeten hebben, er is niemand die naar hem omkijkt, in ieder geval, ik zie nooit iemand. Hij heeft gras zat en een sloot om uit te drinken wordt natuurlijk gedacht. Maar dat beest is eenzaam. Een pluspunt is wel dat hij een mooie schuilstal heeft. Hij kwam eruit rennen om me vanaf een afstand te begroeten (kon niet verder door de sloten) en na 5 minuten gestoken te zijn door de vliegen ging hij weer terug naar de stal. Ik kon hem de hele tijd dat ik zat te lezen zien kijken in de ingang. Zo'n paard is blijkbaar al blij als hij een levend wezen in de verte ziet. In een box vind ik dan nog erger, zeker als er weinig volk over de vloer komt. Anders is er nog wat te beleven voor zo'n paard. Bij mij op pensionstal krijgen ze dan nog weinig hooi (vind ik) dus staan ze te hangen en zich enorm te vervelen. Ik wil vóór het winterseizoen echt een andere oplossing. Nu staat Sox dag en nacht op het land maar zij is daar een uitzondering.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 20:26

IK ga nu echt enorm off topic hè Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 22:08

Huertecilla"]
[quote="Soxje schreef:
Ik bedoel ook paarden die de hele week in een box staan. Of inderdaad alleen....Knipoog

Dát was dus mijn 'dieronvriendelijke' opmerking. Goed lezen is blijkbaar net zo moeilijk als goed kijken.
Alle waar ís naar zijn geld en niet altijd heeft de duurste waar de hoogste prioriteit. In mijn ogen kunnen verschillende paardenhouders (let op, geen 'liefhebbers') beter de overdreven prijs van hun zadel in weidegang en gezelschap voor hun paard steken. Maar ja, op het welzijn van een paard kun je geen merkplaatje plakken...
De prioriteit is:
1. gezelschap en weide regelen
2. goed voer (niet alleen biks) regelen
3. stalling regelen
4. paard kopen
5. zadel en tuig bij dát paard
6. rijkleding
enzovoorts...
Helaas vergeten veel ruiters 1. en dan hoeft die van mij nergens anders niets meer over te zeggen. (dubbele ontkenningen zijn hier goed taalgebruik dus...)
Degenen die wél hun paarden ruimte en gezelschap bieden en dán (wederom in mijn ogen terecht) een arm en een been offeren voor een goed zadel, die hoeven zich uiteraard niet aangesproken te voelen.

Dit was het weer van deze 'boer' Haha! Haha!
[/quote]

Hmmm...ik merk echt dat ik het helemaal verkeerd gedaan toen ik mijn paard kocht. Ik heb namelijk eerst mijn paard gekocht en heb nieteens de stal geregeld, haar gewoon in een box neergezet....weidegang had ze niet, en gezelschap ook niet echt. Nou ja, ze zag wat paarden, maar kon er niet bij. Extreme duivel Ik heb wel meteen een goed tweedehands zadel gekocht...want ja, ik wou rijden.Haha!
Ik ben echt heel slecht geweest voor mijn paard.... Lips are sealed

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 22:09

Tss, Cassidy, ga in en hoekje zitten en schaam je diep Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 22:12

Ja, ik schaam mij diep want ik ben HEEL slecht voor mijn paardje geweest... Frusty

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 22:21

Ja, ik vind dat je hem maar moet verkopen, want zo'n slecht baasje verdient natuurlijk geen enkel paard Schijnheilig }>

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:29

In mijn ogen laten jullie alleen maar aan iedereen lezen hoe dom je bent en ja, als je niet aan de basisvoorwaarden voor het welzijn kan zorgen, dan kun je geen paard houden.
Maar goed, dit is off-topic en een onderwerp dat elders al uitgekauwd is en waaruit bleek dat veel eigenaars hun eigen wens een paard te willen laten prefereren.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 10:14

Wij laten mensen juist zien hoe dom ze zijn als ze een zadel van zadelmarkt kopen. Is een goed passend zadel dan geen basisvoorwaarde??? Frusty Frusty

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 10:44

Ja, anders maar zonder zadel voorlopig. je doet je kind ook geen verkeerde schoenen aan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 21:10

Een zadel is voor het welzijn van het paard geen basisvoorwaarde. Een zádel is inderdaad zelfs geen voorwaarde om te kunnen rijden.
Enneh... een goed passend zadel is nog niet identiek aan een duur of zelfs merkzadel. Dat éne zadel dat wij van zadelmarkt hebben is recht en past uitstekend. Niet beter dan de Zaldis die we óók hebben.
Nogmaals; zet je prioriteiten goed! Koop of huur liever éérst een stuk grond. Verder is één paard geen paard. Hoef je er dus niet zélf meer te hebben, als ze maar samen kunnen staan. Wat dat paard betreft kun je dat zadel dan verder laten voor het is.... Dat jíj lekker wil zitten is een ander verhaal, maar voor dat paard nog geeneens een randvoorwaarde.
Verder heb ik nérgens geschreven dat je maar een scheef zadel moet kopen. Begrijpend lezen dus en niet teveel tegen die muur, want dat heeft je blijkbaar al niet veel goeds gedaan Tong uitsteken

Einde.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 21:37

Ik krijg wel eens het idee dat het bij veel jonge (beginnende?) ruiters meer gaat om het merk en het aanzien van zadel en paard dan om het plezier met je paard. Heeft de een een Bucas deken dan moet de rest van de stal dezelfde of nog een graadje duurder. Een paard met mooie stamboom staat ook wel interessant, maar met een Kadet zadel is 't toch wel een stukje minder kicken dan met een Kieffer o.i.d. Ik ben het eens met Huertecilla dat een zadel voor het welzijn van het paard geen basisvoorwaarde is. Ik leerde nog paardrijden en springen zonder zadel, na een tijdje kwam er een pannekoekzadel van de markt en daar was ik oh zo trots mee, het springen ging nu toch wel een stuk makkelijker met die steun van de beugels Lachen Merken waren toen nog niet belangrijk, misschien wel voor de professionele ruiters hoor maar dat weet ik dus niet. Een goedkoop zadel kan best voldoen als het maar past! En kwalitatief gaat het dan geen 30 jaar mee, de meeste paarden bij de Bokkers gaan ook geen 30 jaar mee, als ik de profielen zo lees staan er nogal wat paarden te koop. Misschien leuk voor een poll: wie heeft zijn paard nog niet afgedankt en heeft hem/haar langer dan 5 jaar en doet er nog van alles mee??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:40

Soxje schreef:
wie heeft zijn paard nog niet afgedankt en heeft hem/haar langer dan 5 jaar en doet er nog van alles mee??

Ik Haha! en ik heb voor 2 paarden één zadel wat op beide goed past én wat nog lekker zit ook. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 00:04

Soxje schreef:
wie heeft zijn paard nog niet afgedankt en heeft hem/haar langer dan 5 jaar en doet er nog van alles mee??

Ik dus. Mijn paard is al langer dan 5 jaar bij mij en blijft ook. Hij heeft 2 zadels die allebei goed passen, een dressuurzadel en een springzadel. Er wordt mee gedressuurd, gesprongen en een beetje naar buiten zo nu en dan (op de weg). Je zou dus kunnen zeggen dat ik er van alles mee doe Haha!.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 00:13

Soxje schreef:
als ik de profielen zo lees staan er nogal wat paarden te koop. Misschien leuk voor een poll: wie heeft zijn paard nog niet afgedankt en heeft hem/haar langer dan 5 jaar en doet er nog van alles mee??

Mijn paarden zijn allemaal te koop, so?
Leg eens uit wat je hiermee wil zeggen? Verward

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 00:18

Soxje schreef:
Misschien leuk voor een poll: wie heeft zijn paard nog niet afgedankt en heeft hem/haar langer dan 5 jaar en doet er nog van alles mee??

Ik....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 00:40

Soxje schreef:
, de meeste paarden bij de Bokkers gaan ook geen 30 jaar mee, als ik de profielen zo lees staan er nogal wat paarden te koop. Misschien leuk voor een poll: wie heeft zijn paard nog niet afgedankt en heeft hem/haar langer dan 5 jaar en doet er nog van alles mee??

Wat een vreemde opmerking, zeg! Wat is er mis met je paard verkopen omdat je of een goed bod krijgt of omdat bv. de combinatie niet meer klikt omdat je eisen in de loop der tijd veranderd zijn.
Ik vind dat geen afdanken maar gewoon het beste met je paard voor hebben.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 00:46

Soxje"]
Ik leerde nog paardrijden en springen zonder zadel
[/quote]

ja leuk, maar niet elk paard is geschikt om zonder zadel te rijden (hoge schoft bijv.), en niet elke ruiter houdt daarvan, of durft het niet.
als je wilt gaan rijden is een goed zadel tocht echt wel belangrijk. vind het bij de basis horen van een rijpaard. net als goed passend tuig voor een tuigpaard, enz.
nu moet ik wel zeggen dat wij ook met een goedkoop vzh zadel zijn begonnen, maar het lag wel goed.

[quote="Soxje schreef:

ik

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:26

Citaat:
Een zadel is voor het welzijn van het paard geen basisvoorwaarde. Een zádel is inderdaad zelfs geen voorwaarde om te kunnen rijden.

Hier ben ik het dus totaal niet mee eens.

Waarom kopen we een paard?? Juist ja om mee te rijden, niet om hem op de dure stal te zetten en er naar te kijken. En als we willen rijden moet er een goed passend zadel op.

Ik vind een zadel dus wel een voorwaarde om mee te rijden. EEn zadel geeft steun bijverwachte en onverwachte beweging, dat is toch een stuk veiliger als zonder zadel.
En dit geld zowel voor buiten als binnen de hekken van een rijbak.

Dat jij daar in spanje alle ruimte hebt om zonder zadel door de bergen te crossen kan ik niks aan doen, maar hier in nederland is het gewoon onverantwoordt om je zonder zadel in het verkeer te begeven.
Je bent een gevaar voor jezelf maar ook zeker voor een ander.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:32

Terug naar af CowGirl!
Een paard hoort buíten,met soortgenoten in de wei, níet in een stal.
Voor het welzijn van het paard is rijden van geen enkel belang.
Voor de ruíter wel en dat stond al in mijn tekst. Wederom LEZEN!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:42

Huertecilla: als dat de criteria zouden zijn om een paard te mogen houden zouden er heel weinig paarden overblijven.
Mooi meegenomen als het mogelijk is, maar helaas niet voor iedereen haalbaar.
Het paard is als van weidedier geëvolueerd tot gebruiks/gezelschapsdier. Ik ben ook geen voorstander van 23/7 op stal en 1 uur lopen, maar geloof ook niet dat dat alleen maar ongelukkige paarden opleverd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:45

Dat bedoel ik SM.

mijn paarden leven buiten 24 uur per dag het hele jaar door in een kudde.
Momenteel kan ik niet rijden, dus voldoe ik wel aan jou criteria. }>
Misschien moet ik het zo maar laten voor de rest van hun leven. }>

Daarnaast moeten we onze paarden juist WEL beweging geven.
We hebben in nederland geen prairies waar ze KM kunnen lopen. Hier lopen onze paarden op vette grasweides. Om ze te beschermen tegen dik worden(wat ernstige gevolgen kan hebben voor de gezondheid), halen we ze ervan af, zetten ze eventueel s'nachts op stal en rijden we ze om ze slank en in conditie te houden.

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:57

Mijn arme voetjes die ook zonder commentaar het maar moeten pikken zitten heel vaak opgesloten in scorpino schoenen..
Maar ja wel lekker goedkoop voor mijn portomonee.

tja soms gaan ze vaak kapot en of ik krijg zweet voeten.........
Maar ja het is toch de prijs die lonkt vaak vooral met kindervoetjes..
Kinderen groeien zo vaak uit hun schoentjes, en dan is het wel fijn dat je om de zoveel tijd nieuwe schoenen kan kopen.

Maar ja echt gezond en van goed kwaliteit zijn ze dus niet dat weet iedereen, wat wil je voordat geld...

En zo kunnen we nog wel even doorgaan natuurlijk..

Natuurlijk is het belangrijk dat een zadel heel goed past op de rug van het paard! dat is het belangrijkste van alles..
De kwaliteits leer is dan niet van belang..
Er zijn zoveel verschiellende paarden zoveel verschillende maten..
En je kunt geluk hebben of niet..

ik heb een Kwpner gehad en heb er western zadels op laten leggen tot wel 5000 euro..geen van alle paste van alle beroemde merken..
dus ik gaf het maar op..
Komt arthur ineens meet een loei lelijk zadel met ongelooid leer overal er op, we leggen het op mijn kwpner en het ligt als een huis.
het zadel kraakte aan alle kanten was van stug leer zat heerlijk..

en de prijs wil je die weten???????????
nou hij koste 750,00 GULDEN..........................
en ik kreeg van arthur er nog een mooie gratis pad bij ook..
had hij speciaal mee genomen uit amerika, want normaal verkoopt hij ze niet, het was geen divoza kwaliteit het was toch weer net beter..
zat echt gewoon geen poes pas aan dat zadel.

eenmaal over gestapt naar de tinker paste dat zadel voor geen meter uiteraard dus nu heb ik een billy cook en doe bevalt ook uitstekend, maar ja wel een ander prijs kaartje..uiteraard, maar ligt als een huis op de rug van Riccardo ik heb hem laten na meten door evenlien hekkenberg met een rugmal die dus gemaakt werd op de rug van ric en dan in het zadel gelegt paste tot op de milimeter percies.
Dat is nog eens geluk hebben..

Ik ben nog niet bij zadel markt geweest, het ontbreekt me aan tijd maar ik ga het nog wel doen, ookal koop ik niks toch ben ik te eigenwijs.
ik wil het zelf zien voelen en ondergaan en mijn eigenmening er op na houden neem niks klakkeloos aan van iemand die ik niet ken en waarvan ik niet zeker weet of die gene er wel meer verstand van heeft dat de verkopers zelf..
en bovendien heeft iedereen een andere mening en ik heb de mijne en daar hecht ik meer waarde aan dan die van een ander het gaat tenslotte om mijn eigen geld en mijn eigen paard..

en wie weet sluit ik me wel aan de mening van een ander, maar voor het zelfde geld ondek ik toch dingen die de moeite waart zijn.

mischien wel niet mischien wel dat weet niemand dat weet ik pas als ik geweest ben..Dan pas kan ik mijn mening vormen..

Sorry ik ben te eigenwijs..eigen-wijsheid..

Monique

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 11:19

Er is niks mis met eigen-wijs-heid Haha! Die komt met de jaren en wordt gevormd door omstandigheden, ervaring en 'horen van'. Plus dat je hem aanvult met je eigen ogen, oren, gevoel etc.
Wij (oudjes Haha! ) hebben wat dat betreft een voordeel op de jeugd, vandaar dat wij onze ervaringen graag delen, zodat zij de misstappen van onze voetsporen kunnen overslaan Schijnheilig