Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:33

En is dat 'erin getrokken worden' dan geen naar gezicht?

Ik begrijp dat zo'n happer geen fijn gezicht is maar volgens mij is dat ook niet een bepaald prettig gezicht.

Kan hier niet over oordelen omdat ik dit nog nooit gezien heb.. denk dat het wel een 'prettigere' manier is van ophalen..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:36

Ik heb het wel eens gezien, een paard ophalen met zo'n grijper.
Het is idd een akelig gezicht. Maar ik vind het niet erger als dat je paard neervalt nadat ie een spuit verdoving krijgt en vervolgens de dodelijke injectie. Of een paard dood in de stal vinden.
Het blijven nare dingen die helaas bij het leven horen.
En ik blijf erbij, de keuze die je maakt is gewoon heel persoonlijk.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:39

Ik heb nog geen idee hoe ik het ga doen als mijn paard komt te overlijden.
Wat me wel heel erg lijkt is als je je paard naar de slager toe brengt en dat hij door heeft wat hem staat te gebeuren.

Aan de andere kant kleven er ook nadelen aan het laten ophalen door de rendac. Als je je paard bijv. in z'n stal laat inslapen moet je zelf zorgen dat je hem op één of andere manier naar de weg toe sleept (geen leuk gezicht). Ze halen je paard ook wel op van je erf maar dan moet je er heel veel geld extra voor betalen.

En cremeren kost ook geld, alleen het vervoer naar een crematorium toe al kost handen met geld.

Ik heb mijn paard verzekerd dus ik weet niet eens precies of ik wel kan kiezen wat er met mijn paard gebeurt als hij komt te overlijden.
Ik laat het van het moment afhangen.

Binckydenice

Re: Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:44

Als je paard dood gaat is dat verschrikkelijk, de pijn die je hebt is emotioneel.

Of je het lichaam nou laat ophalen door het rendac of het dier bij de slager is een lastige vraag.

Mijn vorige paard heb ik in de kliniek in Utrecht in laten slapen. Dit kwam zo uit... Houdt er rekening mee dat je niet altijd een keuze hebt om te maken maar je ineens alla minuut moet gaan beslissen wat het beste is voor je paardje. Ik zou mijn paard het liefste dood zien gaan een een vertrouwde omgeving, dus geen reis en geen stress meer voor het dier zelf. Naar de slager brengen vindt ik hierdoor geen optie. Ik zou hem op stal in laten slapen, en dat het rendac het lichaam vervolgens komt ophalen met een grijper kom ik wel overheen. Het dier is dan toch al dood.... Zijn geest leeft verder maar zijn lichaam betekend naar mijn mening weinig meer.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:53

xjudithx schreef:
S__L schreef:
Er lag een heel apparaat voor waarmee ze erin gereden worden.

Zie mijn post. Hij wordt in de trailer getrokken, niet in het busje :+

Oh sorry, verkeerde quote. Ik bedoelde deze:
JoycexLynn12 schreef:
Hmm.. en als je een paard van 1,77 groot heb? Past die in het busje dan?

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:56

JoycexLynn12 schreef:
En is dat 'erin getrokken worden' dan geen naar gezicht?

Ik begrijp dat zo'n happer geen fijn gezicht is maar volgens mij is dat ook niet een bepaald prettig gezicht.

Kan hier niet over oordelen omdat ik dit nog nooit gezien heb.. denk dat het wel een 'prettigere' manier is van ophalen..

Natuurlijk is een dood paard sowieso geen fijn gezicht. Maar dat erin trekken valt reuze mee.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:44

Pebblesther schreef:
Aan de andere kant kleven er ook nadelen aan het laten ophalen door de rendac. Als je je paard bijv. in z'n stal laat inslapen moet je zelf zorgen dat je hem op één of andere manier naar de weg toe sleept (geen leuk gezicht). Ze halen je paard ook wel op van je erf maar dan moet je er heel veel geld extra voor betalen.

Het zal altijd een naar gezicht blijven maar er zit denk ik nog wel een verschil tussen de manier waarop je een paard naar de kant van de weg brengt.

Mijn merrie is sochtends heel vroeg (zodat niemand er was) door 4 man uit haar box gehaald op zo'n soort truck ding.
De hele weg is haar hoofd vastgehouden door een goede kennis en alles is super respectvol gedaan.
Tuurlijk is het een naar gezicht, en het idee dat je paard op zo'n truckje ligt.. Maar toch vind ik het niet naar om eraan te denken, ik weet gewoon zeker dat het met veel liefde gedaan is.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:47

zijn jullie er eigelijk zelf bij geweest het naar de weg brengen en op het moment dat je paard werdt opgehaald?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:50

Beide niet maar weet wel hoe het gegaan is.

Mijn vriendin zat toevallig op haar paard en heeft alles zien gebeuren, tis inderdaad géén fijn gezicht.
Het naar de weg brengen kon je net al lezen in paar berichten hierboven..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:51

Oke nouja hopelijk duurt het voor mij nog heel lang (ze is pas 9 maanden)
Maar als het zo ver is zou ik niet weten wat ik moet doen ik denk niet dat ik het aan kan zien om erbij te blijven maar ik ben ook bang dat ze niet voorzichtig genoeg zijn met naar de weg brengen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:53

Tja dat is je eigen keus inderdaad.. Ik zou er persoonlijk niet bij willen zijn, dat beeld zat altijd op je netvlies blijven staan.

Ik hoop ook dat het nog heel lang gaat duren en dat ik nog lang van haar mag genieten!

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:01

Mijn vorig paard is overleden aan koliek, naast mij is ze dood neergevallen. We hebben haar dan ook naar de kant moeten laten slepen dmv tractor en koord. Ik heb dan ook heel de tijd haar hoofd vastgehouden.
Ze is ook opgehaald door rendac.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:06

wooow !!
hmm..
ik heb geen eigen paard maar iemand die in ken gaat zijn paard deze week naar de slacht brengen vanwegen artrose.
ik zou zelf nooit voor de slacht kiezen, ik zou hem/haar laten inslapen als het echt nodig mocht zijn.
ik denk dat ik het dan ook zou laten cremeren of anders begrafen.. !!
anders eet je misschien wel later kroketten van je eigen paard, nou nee bedankt.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:08

nijntjuh94 schreef:
wooow !!
hmm..
ik heb geen eigen paard maar iemand die in ken gaat zijn paard deze week naar de slacht brengen vanwegen artrose.
ik zou zelf nooit voor de slacht kiezen, ik zou hem/haar laten inslapen als het echt nodig mocht zijn.
ik denk dat ik het dan ook zou laten cremeren of anders begrafen.. !!
anders eet je misschien wel later kroketten van je eigen paard, nou nee bedankt.

Niet ieder paard is geschikt voor consumptie voor mensenvlees. ;)

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:10

nee dat weet ik maar alleen het idee al

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:12

Oplaten halen door rendac. Ons veulen is verdronken en opgehaalt door rendac, en lag nog in de sloot,
m'n vader heeft hem er met de trekker uitgetrokken, en dat heb ik wel gezien.
Maar dat hij opgehaalt werd door rendac niet, als ik de schapen zie maakt het me niet uit. Maar dat veulen, nee die hoefde ik niet te zien.

Dus alle paarden die bij ons overlijden zullen opgehaalt worden door rendac, dood is dood.

lor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:15

In de afgelopen jaren heb 3 keer een beslissing moeten nemen om pony's en paard uit het lijden te verlossen. Ik heb ze alle drie laten inslapen, dit ging overigens bij 2 heel rustig en bij een pony ging het helemaal fout. Deze pony werd na het "slaapspuitje" heel erg wild. We konden haar met 3 personen amper de baas. Het was alle zeilen bij zetten ander zou ze wegrennen. Daarna heb ik rendac de pony's/paard laten ophalen. Omdat ik het ophalen geen fijn gezicht vind heb ik ervoor gezorgd, dat de beestjes zo lagen dat niemand dit hoefde te zien, ook ben ik er zelf niet bij geweest.
Wel ben ik bij alle drie geweest toen de veearts ze heeft laten inslapen, dit was het minst wat ik kon doen vond ik.

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:24

Ik had besloten om mijn pony te laten ophalen door Rendac. Maar ik vond het niet fijn om mijn pony daar zo aan de weg te zien liggen en ik heb toch wel even goed gejankt toen ze die vrachtwagen werd in gehesen met zo'n grote grijper het was geen fijn gezicht.
Mijn huidige pony zou ik het liefste laten cremeren maarja,.... het geld moet er wel wezen en anders wordt het weer Rendac.
Het is meer dat ik dit voor me zelf zou doen het paard heeft er niets meer aan.
Of ie nu verwerkt wordt tot kattebrokken of kroket of gecremeerd wordt het dier merkt er toch niets meer van.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:25

Moontje1991 schreef:
Voor veel mensen is het paard geen vriend maar gewoon een machine een voorwerp wat je even omruilt.
Een swasmachine die stuk gaat en je naar grofvuil brengt om even snel een nieuwe te gaan haalen.
Ik snap ook niet waarom veel mensen zo denken maar ze bestaan en hellaas in groote aantallen

gatverdamme wat vind ik dit een respectloos bericht!! :r
Ik zie hier niemand veroordeeld worden omdat ie duizenden euro's wil uitgeven aan een dood paard, de mensen die beseffen dat ze verder moeten en dat geld niet betalen en het paard laten ophalen door rendac en evt een nieuw paard kopen zien hun paard dus maar als een machine?
Je wil niet weten hoeveel ik om mijn paarden geef maar als ze dood zijn zijn ze dood en ga ik ze niet laten cremeren, dat doe ik niet omdat het machines zijn voor me, integendeel, maar omdat ik van hen hou en door moet met mijn leven.
Dat moet je namelijk als je iemand verliest die je dierbaar is, mens of dier.

Damiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:29

Ik laat mijn paardje cremeren.
Het kost om en nabij de €1400 en dan wordt alles voor je geregeld.
De as resten passen in een urn, dus komt ie lekker in een urn bij mij thuis.
Het idee dat hij een kroket in gaat of dat Rendac komt, moet er niet aan denken brrrrr.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:30

ik zou denk ik mijn paardje ook gewoon laten ophalen, hij/zij voelt er op zo'n moment toch niets meer van.
maar een vriendin van mij heeft haar paard laten cremeren en het as, in een soort van flesje aan een ketinkje om haar nek, vind dit wel heel lief van haar maar dat gaat mij toch net iets te ver

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:35

Polly schreef:
Moontje1991 schreef:
Voor veel mensen is het paard geen vriend maar gewoon een machine een voorwerp wat je even omruilt.
Een swasmachine die stuk gaat en je naar grofvuil brengt om even snel een nieuwe te gaan haalen.
Ik snap ook niet waarom veel mensen zo denken maar ze bestaan en hellaas in groote aantallen

gatverdamme wat vind ik dit een respectloos bericht!! :r
Ik zie hier niemand veroordeeld worden omdat ie duizenden euro's wil uitgeven aan een dood paard, de mensen die beseffen dat ze verder moeten en dat geld niet betalen en het paard laten ophalen door rendac en evt een nieuw paard kopen zien hun paard dus maar als een machine?
Je wil niet weten hoeveel ik om mijn paarden geef maar als ze dood zijn zijn ze dood en ga ik ze niet laten cremeren, dat doe ik niet omdat het machines zijn voor me, integendeel, maar omdat ik van hen hou en door moet met mijn leven.
Dat moet je namelijk als je iemand verliest die je dierbaar is, mens of dier.

Waarom voel je je zo aangevallen?
Het is wel voor een groot deel de waarheid (jammer genoeg).

maensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:36

ik zou het ook laten ophalen.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:41

Polly schreef:
en ga ik ze niet laten cremeren, dat doe ik niet omdat het machines zijn voor me, integendeel, maar omdat ik van hen hou en door moet met mijn leven. Dat moet je namelijk als je iemand verliest die je dierbaar is, mens of dier.

Natuurlijk is het ieder z'n eigen keuze. Het maakt mij dan ook echt niet uit wat een ander doet, ieder moet doen waar hij/zij zich fijn bij voelt. Maar met je opmerking hierboven insinueer je dat iemand die zijn paard laat cremeren niet verder moet/gaat met zijn of haar leven. Dat doen mensen die hun paarden laten cremeren toch net zo goed? Daar heeft het mijns inziens dan ook niets mee te maken. Je doet gewoon wat jij op dat moment het beste vindt. Punt.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:45

xjudithx schreef:
Polly schreef:
en ga ik ze niet laten cremeren, dat doe ik niet omdat het machines zijn voor me, integendeel, maar omdat ik van hen hou en door moet met mijn leven. Dat moet je namelijk als je iemand verliest die je dierbaar is, mens of dier.

Natuurlijk is het ieder z'n eigen keuze. Het maakt mij dan ook echt niet uit wat een ander doet, ieder moet doen waar hij/zij zich fijn bij voelt. Maar met je opmerking hierboven insinueer je dat iemand die zijn paard laat cremeren niet verder moet/gaat met zijn of haar leven. Dat doen mensen die hun paarden laten cremeren toch net zo goed? Daar heeft het mijns inziens dan ook niets mee te maken. Je doet gewoon wat jij op dat moment het beste vindt. Punt.

Sluit me hier volledig bij aan..
Mijn paard is voor mij dus absoluut GEEN machine, NEE het is mijn maatje..
Ik ben degene die beslist heeft om hem te nemen en dan wil ik totdat hij zijn laatste adem uitblaast alles voor hem doen wat IK denk dat goed is..
En ik voel me eigen beter door hem te laten cremeren, koste wat het kost..
Dat is hij meer dan waard!!!!