Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DarkShines schreef:Ik vertikte het altijd om mee te doen met gym op de middelbare omdat ik elke middag bij de paarden zat. Mijn gymleraar vond dus ook dat paardrijden geen sport is. Wij zijn dus met de hele klas gaan paardrijden en hij heeft toen toch zijn ongelijk moeten toegeven. Ik heb eerst een uur naast een paard gerent bij de beginners, die problemen hadden met blijven zitten laat staan met sturen en lichtrijden, en daarna nog een half uur zelf gereden. Hij zag hoe goed het paard bij liep terwijl hij bij anderen maar wat liep te sukkelen. Denk dat toen het lampje wel ging branden dat dat paard het niet vanzelf deed.
Maar paardrijden met de klas is echt een aanrader, kreeg meteen een stuk meer respect voor m'n hobby en zelfs de jongens vonden het leuk.
Fryaa schreef:haha ja maar hij heeft zelf al eens op een paard gezeten, dat is het probleem
secricible schreef:Fryaa schreef:haha ja maar hij heeft zelf al eens op een paard gezeten, dat is het probleem
Op een paard zitten is ook geen sport. Mijn advies? Op een paard zetten aan de longe, direct aandraven. En rechtop zitten, goede been lichtrijden, been geveb, stelling, nageeflijk. Hoppatee, meteen ook aan het werk. Wedden dat hij het heelw arm krijg en de dag erna spierpijn vor het leven heeft?
ikke schreef:Vjestagirl schreef:Grit schreef: Op wiki staan deze kenmerken van wat een sport is;
* Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren.
Vastgelegde regels? Verkaar je nader. Ik ken geen sporten waarbij het zo onduidelijk is hoe het moet.
Je moet binnen een bepaalde tijd over een aantal balken heen springen die tussen 2 vastgestelde hoogtes liggen. Als je ze eraf gooit krijg je strafpunten, zo niet, dan niet.
Weleens dressuur gereden? Als ik van elke combinatie die onvoldoende en/of slecht gejureerd wordt 10 eurocent krijg, hoef ik in ieder geval nooit meer te werken......
Zo helder zijn de regels dat de meesten niet eens het onderscheid tussen "nageefelijk" en "in de krul" hebben leren maken!Vjestagirl schreef:* Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
Ook hier: welke basisset regels? Als we al niet eens zijn over hoe we erop moeten zitten.....
Zie boven
Ook dan: Dressuur? Als ik ze zelfs internationaal alleen maar met voorpoten zie zwaaien, zonder achterhandgebruik en daar wereldkampioen mee worden? Geaccepteerd misschien wel, maar helder in ieder geval niet en vast al helemaal niet.Vjestagirl schreef:* Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
Competitie? In het bos? Waar dan?
Zoals iedere sport kun je paardrijden ook alleen de recreatief doen. Net zo als dat je kun hardlopen alleen in het bos, kunt schaken voor de fun, kunt balletje trappen of slaan. Maar je kúnt het in competie verband doen.
Maar een balletje slaan doe je met/tegen iemand, schaken doe je zelden alleen En een rondje door het bos hollen is volgens deze defenitie ook geen sport, ook van A naar A rennen is even doelloos als van A naar A rijden.Vjestagirl schreef:* Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers.
Dooddoener.
Wat nou dooddoener? Waarom?
Ik vraag me af hoeveel paarden "plezier" beleven aan die "sport" of zijn paarden geen deelnemrs?
Feitelijk niet, het is hen opgelegd en niet zelden is het nog onaangenaam voor ze en bovendien slecht voor hun lijf en leden en dus gezondheid.Vjestagirl schreef:* Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijv. voetbal), of om een doel te bereiken (bijv. bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijv. zwemmen).
Tegenspelers heb ik niet in het bos. Een doel? Van A naar A rijden blijft uiteindelijk redelijk doelloos. En gezondheid? Weleens van je paard gestort? Gezond joh (not!).
Maar tegenspelers heb je wel een een concour. Een doel kan bijvoorbeeld zijn om z2 te gaan rijden, om te zorgen dat je paard beter in zijn spieren komt te zitten, dat je een langere buitenrit kunt maken, dat je paard over een jaar niet meer bang is van plastic zakjes.
Dressuur is bij uitstek een sport zònder tegenspelers. Jij rijdt je proef en krijgt daarvoor een beoordeling. DAT is dressuur, de rest is zinloze franje.
Enne, het gros van de "drssuurpaarden" kan niet veilig mee op buitenrit, laat staan dat die groep paddenstoelen in het bos niet eng is.
Ik rijdt vrij fanatiek dressuur, elke twee weken les, oefenen, maar omdat mijn enige doel is het behoud van het paard, zodat ik voor het paard verantwoordt buiten kan hobbelen, waar zijn dan die tegenstanders?Vjestagirl schreef:* Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.
O? Om te beginnen, wat valt er winnen in het bos?
Over die financiën zullen we het verder niet hebben, maar als ons ons niet kent bereik je bar weinig in de paarden"sport", dus dat argument blijft ook niet bijster overeind.
In een bos niet, op een concours wel. En voor sommige mensen leven er wel van. Net als dat er mensen van schaatsen, hardlopen, zwemmen etc leven. Maar het gros niet. Dat kan.
Sommige mensen leven van paardensport?? Correctie, die leven van sponsors.........
Dus rijden in het bos is geen sport, rijden van wedstrijden wel? Hoe rijm je dat met het voorgaande? En vooral, waarom dan?Vjestagirl schreef:Even bij elk punt een koppeling naar de paardensport maken, uitprinten en inleveren![]()
Kortom Paardenrijden is in ieder geval in het bos geen sport, maar wat is dan het verschil tussen bos en bak?
Heb dan dus ook het lef om op deze laatste regel commentaar te hebben........zap schreef:@ikke, we zijn hier bezig om een leraar te overtuigen van dat het een sport is, niet andersom.
Ik overtuig niks, ik geef feiten weer. Trek je eigen conclusies. Een ander overtuigen van iets dat blijkbaar toch niet waar is, grenst aan hersenspoelen, daar doe ik dus NIET aan mee.
ikke schreef:secricible schreef:
Op een paard zitten is ook geen sport. Mijn advies? Op een paard zetten aan de longe, direct aandraven. En rechtop zitten, goede been lichtrijden, been geveb, stelling, nageeflijk. Hoppatee, meteen ook aan het werk. Wedden dat hij het heelw arm krijg en de dag erna spierpijn vor het leven heeft?
Wanneer je een hele dag 40x60 gindtegels moet sjouwen, ben je aan het eind van de dag doodmoe en barst je van de spierpijn. Is grindtegels leggen daarmee dan ook een sport?
Schoentje schreef:In de Dikke van Dale staat: ‘Sport: Allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden’.
Deze aspecten komen in grote of kleine mate voor in bijna elke tak van de paardensport, dus aan de hand van de correcte Nederlandse definitie is paardrijden inderdaad een sport.
Natuurlijk op een hele andere manier als andere sporten en misschien lichamelijk minder acties, maar zeker niet makkelijker dan andere sporten, denk ik.
ik heb er onlangs toevallig nog een stukje over geschreven.
http://www.bitmagazine.nl/blog/paardrij ... hte-sport/
Team_Sublime schreef:[ Video ]