Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:14

KiWiKo schreef:
waarom moet overal een norm voor zijn :)

zijn wij mensen te stom om na te denken?????

:j blijkt steeds weer als je regelmatig de kranten leest iig ;)

Saskia505

Re: Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:54

Ik kom hier eventjes als nieuw binnenvallen, en reageer eerst dus alleen maar even op de beginpost.

Ik denk dat het gewicht wat een paard maximaal mag dragen, erg varieert. Koudbloeden als bijvoorbeeld Belgen, Tinkers, Shire etc. zijn paarden die (veel) meer gewicht kunnen hebben dan het gemiddelde warmbloedpaard. Als je voor je plezier op een Tinker rijdt en je weegt bijvoorbeeld 90 of 100 kilogram, dan vind ik dat geen probleem, koudbloeden kunnen namelijk wel redelijk veel gewicht hebben. Maar rijdt iemand van 90 kilo op een sportpaard, dan vind ik dat wel een probleem. Dan hangt het natuurlijk ook weer af van de grootte en het gewicht van het paard, maar als je een paard van 1 meter 68 van 600 kilogram neemt en daar zit dan een ruiter van 90 of 100 kilogram, dan vind ik dat absoluut niet kunnen.

Ik heb het nu voornamelijk even over de zogenoemde sportpaarden, dus paarden die ongeacht de discipline en het niveau op wedstrijden worden uitgebracht of in ieder geval als wedstrijdpaarden worden getraind. Als ruiter verlang je van een sportpaard dat hij in topconditie is, hij moet atletisch zijn, moet goed aan de hulpen zijn etc. Ik ben van mening dat je als ruiter dan ook in een goede conditie moet verkeren, dat ben je als het ware tegenover je paard verschuldigd. Natuurlijk hoef je niet echt dun of mager te zijn, maar je moet zeker niet te dik zijn.
Ik denk dat de grens voor het maximale gewicht voor een (wedstrijd)paard naar 12% van het gewicht van het paard moet worden gesteld. Dan mag een paard van 600 kilogram een ruiter van 72 kilogram dragen. Dat vind ik een goede verhouding. 15% is teveel, en 20% al helemaal.
Als ruiter van een paard moet je het paard niet storen in de beweging en je moet mee kunnen zijn in de beweging. Als je te zwaar bent voor een paard, dan moet je wel heel getalenteerd en handig zijn wil je het paard niet storen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:22

Saskia505 schreef:
Ik denk dat de grens voor het maximale gewicht voor een (wedstrijd)paard naar 12% van het gewicht van het paard moet worden gesteld. Dan mag een paard van 600 kilogram een ruiter van 72 kilogram dragen. Dat vind ik een goede verhouding. 15% is teveel, en 20% al helemaal.

Vertel dat maar eens aan de FEI...

Een volbloed Arabier zal zo'n 425 kg wegen (ik heb wat gegevens n.a.v. wedstrijdpaarden die gewogen zijn door de Paardenweegschaal). Het minimale verplichte gewicht (ruiter + zadel) op een 160 km CEI3*/4* is 75 kg. Dan zit je al op 17.6% van het door jou toegestane gewicht. Een mannelijke enduranceruiter zal wellicht op 80-85 kg totaal uitkomen, dan zit je op 20%. Ze doen het, die dieren. Ze lopen een 160 km 'fit to continue' met 20% van hun eigen gewicht. Maar nogmaals, dan hebben we het wél over uitstekend getrainde Arabische volbloeden, anders komen ze never nooit op dat allerhoogste niveau.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:13

superwoman schreef:
Adil18 : als je het artikel had gelezen, had je geweten dat zij ook vinden dat het voor elk paard verschillend is.

Wat je schrijft over dat Rano (dus de fries in je profiel?!) 140 kilo zou mogen dragen is dus ook een bevestiging dat je het niet hebt gelezen. Dan ga je wsl uit van de 20 % als je fries 700 kilo zou wegen..

Ja ik ging uit van de 20%-regel. Rano is geen zuivere Fries, maar een Fries x Koudbloed

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:40

Saskia505 schreef:

12%??
Een paard van 600 kg is een forse sjonnie. Zadel + kleding + laarzen is bij elkaar gauw 10 kg. Er mag dus een ruiter die maximaal schoon aan de haak 62 kg weegt. Dan zit je voor een man al op jockey-niveau!
Dus...sorry heren...sorry Edward Gal, Albert Zoer enz enz enz. Stop met paardrijden, jullie zijn te zwaar voor een wedstrijdpaard!

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:45

Nou je mag best iets rustiger reageren, ik heb je toch niet beledigd?
Misschien heb je gelijk dat 12% aan de lage kant is, maar ik ben van mening dat 15% te hoog is. De grens op 14%. Mag een paard van 600 kilogram een ruiter van 84 kilogram dragen, een paard van 550 kilogram een ruiter van 77 kilogram.
En dan hebben we het over het gewicht van de ruiter, niet van de toebehoren als kleding en zadel wat daar bij komt. Het gaat hier puur om het gewicht van de ruiter.
Denk overigens echt niet dat meneer Gal meer dan 70 kilogram weegt hoor!

Waar ik het over heb zijn de wedstrijdpaarden. Je verlangt toch van een wedstrijdpaard dat hij op en top in conditie is? Ben je dan niet op z'n minst verschuldigd om zelf op een mooi gewicht te zijn?

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:48

Heb het overigens eventjes opgezocht.
Hans Peter Minderhoud: 70 kilogram
Adelinde Cornelissen: 56 kilogram
Anky van Grunsven: 56 kilogram
Isabell Werth: 64 kilogram
Nadine Capellmann: 51 kilogram
Heike Kemmer: 63 kilogram
Monica Theodorescu: 53 kilogram
Jan Brink: 73 kilogram
Steffen Peters: 68 kilogram
Rodrigo Pessoa: 67 kilogram
Marco K utscher: 75 kilogram
Kyra Kyrklund: 70 kilogram
Vincent Voorn: 69 kilogram

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:41

Saskia505 schreef:

Ja en al deze mensen doen er ook van alles aan om in vorm te blijven. Zij vinden het belangrijk zelf fit, soepel en lenig te zijn, want dat is immers ook wat zij van hun paard verwachten. Ik vind het alleen maar goed. :j

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:43

als je de grens op 12% zou stellen dan mogen dus alleen maar kleine mensen of anorexia patienten nog paardrijden.
de meeste topruiters komen niet boven de 1.70m dus dan kan je dat gewicht nog wel halen, maar weet je hoe dun iemand moet zijn als diegene 1.90m is en niet meer dan 70kg mag wegen voor zijn hobby? dan weegt diegene wel 10kg te weinig.

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:52

Ik snap het niet want we zitten wel eens met zn 2en op een pony en die kan dat makkelijk houden. b.v. een man van ongeveer 90 kg op een D pony van 1.40 kan ook makkelijk. ;) Dan moet je wel heel vaak een ander paard kopen. Ik rijd nog wel eens op een pony van 1.08m en ik weeg 40 kg kan dat dan nog wel. Ik kan het niet aan de pony merken of het te zwaar is... :9

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:09

Ik vind het altijd weer zo jammer dat het zo persoonlijk gemaakt moet worden.
Om een richtlijn of norm te kunnen vaststellen moet je toch vooral kijken naar wat het paard kan dragen en niet wat de (gemiddelde) mens weegt. Dan heeft namelijk imo heel dit topic geen nut.(Heeft het imo toch al niet omdat het al is onderzocht)
Waar het van af hangt is al meerdere keren in dit topic naar voren gekomen.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:28

Barbar, heb bij deze (top)ruiters ook de lengte geplaatst. Zijn er slechts drie kleiner dan 1 meter 70.

Ben het helemaal met Jessix eens. Deze ruiters doen er alles aan om in topvorm te zijn, zodat hun paard ook topprestaties kan leveren.

Hans Peter Minderhoud: 70 kilogram - 1,88 m.
Adelinde Cornelissen: 56 kilogram - 1,70 m.
Anky van Grunsven: 56 kilogram - 1,72 m.
Isabell Werth: 64 kilogram - 1,68 m.
Nadine Capellmann: 51 kilogram - 1,66 m.
Heike Kemmer: 63 kilogram - 1,72 m.
Monica Theodorescu: 53 kilogram - 1,65 m.
Jan Brink: 73 kilogram - 1,86 m.
Steffen Peters: 68 kilogram - 1,73 m.
Rodrigo Pessoa: 67 kilogram - 1,77 m.
Marco K utscher: 75 kilogram - 1,87 m.
Kyra Kyrklund: 70 kilogram - 1,71 m.
Vincent Voorn: 69 kilogram - 1,78 m.

toevoeging
Imke Schellekens-Bartels: 61 kilogram - 1,78 m.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:14

Jessix schreef:
Saskia505 schreef:

Ja en al deze mensen doen er ook van alles aan om in vorm te blijven. Zij vinden het belangrijk zelf fit, soepel en lenig te zijn, want dat is immers ook wat zij van hun paard verwachten. Ik vind het alleen maar goed. :j

Jeroen Dubbeldam: 84 kg....Zoek dan niet alleen de lichte voorbeeldjes, wees fair....Jeroen zou dus volgens het schame niet meer mogen rijden, 10 kilo te zwaar!!!!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:16

Saskia505 schreef:
Barbar, heb bij deze (top)ruiters ook de lengte geplaatst. Zijn er slechts drie kleiner dan 1 meter 70.

Ben het helemaal met Jessix eens. Deze ruiters doen er alles aan om in topvorm te zijn, zodat hun paard ook topprestaties kan leveren.

Hans Peter Minderhoud: 70 kilogram - 1,88 m.
Adelinde Cornelissen: 56 kilogram - 1,70 m.
Anky van Grunsven: 56 kilogram - 1,72 m.
Isabell Werth: 64 kilogram - 1,68 m.
Nadine Capellmann: 51 kilogram - 1,66 m.
Heike Kemmer: 63 kilogram - 1,72 m.
Monica Theodorescu: 53 kilogram - 1,65 m.
Jan Brink: 73 kilogram - 1,86 m.
Steffen Peters: 68 kilogram - 1,73 m.
Rodrigo Pessoa: 67 kilogram - 1,77 m.
Marco K utscher: 75 kilogram - 1,87 m.
Kyra Kyrklund: 70 kilogram - 1,71 m.
Vincent Voorn: 69 kilogram - 1,78 m.

toevoeging
Imke Schellekens-Bartels: 61 kilogram - 1,78 m.

Mag ik trouwens weten waar dit hele rijtje vandaan komt? Ik heb bijv. Marco K utscher persoonlijk "leren kennen" en ik geloof echt niet dat die gast 75 kilo weegt...Als ik als vrouw met 1.84 m. 75 kilo weegt, ja sorry, dan weegt hij wel meer....Hij zag er echt niet uit als een iel gevalletje

Edit: heb zelf even gezocht en vind een keer 78 kilo en een keer 80 kilo...Dus....ook hij mag niet meer rijden ;)
Laatst bijgewerkt door Adil op 08-11-09 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 22:26

goudlokjes22 schreef:
Ik snap het niet want we zitten wel eens met zn 2en op een pony en die kan dat makkelijk houden. b.v. een man van ongeveer 90 kg op een D pony van 1.40 kan ook makkelijk. ;) Dan moet je wel heel vaak een ander paard kopen. Ik rijd nog wel eens op een pony van 1.08m en ik weeg 40 kg kan dat dan nog wel. Ik kan het niet aan de pony merken of het te zwaar is... :9

als je met zijn tweeën op een paard zit, zit de 2e persoon op de lendenen van je paard dit is het zwakste deel van de rug. Dit is heel slecht voor je paard, ongeacht hoe zwaar iemand ook is. Sowieso met twee mensen op een pony zitten, dan kun je lijkt mij niet optimaal mee bewegen met de gangen. Je pony kan het misschien wel dragen, maar ik denk wel dat dit meer slijtage opleverd dan normaal dit komt ook meer op de gewrichten aan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:41

Christian Ahlmann: 83 kilo - 1.90 m
Leon Thijssen: 80 kilo - 1.76 m.
Ludger Beerbaum: 81 kilo - 1.90 m.

Goh, alweer een paar gevonden die niet mogen rijden :n

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:47

Ik snap niet waarom er hier mensen zijn die hier zo negatief tegen over staan. Is dit in eigen belang of het belang van het paard?? Vinden jullie het nou echt normaal dat iemand met veel te veel (over)gewicht op een paard zit?

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:51

Nee precies Jessix. Blijkbaar vinden mensen het heel gewoon om met overgewicht op een paard te gaan zitten.
Ik vind dat je het tegenover een paard niet kunt maken om veel te zwaar te zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:53

Jessix schreef:
Ik snap niet waarom er hier mensen zijn die hier zo negatief tegen over staan. Is dit in eigen belang of het belang van het paard?? Vinden jullie het nou echt normaal dat iemand met veel te veel (over)gewicht op een paard zit?

Als je alles had doorgelezen, had je geweten dat ik niet negatief sta tegenover het kritisch bekijken van of een combinatie verantwoord is, integendeel.
Maar het stellen van een absolute norm is absurd.
Saskia505 schreef:
Misschien heb je gelijk dat 12% aan de lage kant is, maar ik ben van mening dat 15% te hoog is. De grens op 14%.

En dat heb ik hierboven toch genoeg onderbouwd, lijkt me.
vooruit, voor wie de rest niet gelezen heeft;
Factoren die meewegen (!)
Citaat:
- grootte van het paard
- paardenras (nog afgezien van de maat, heeft het ene ras sterkere beenderen dan het andere ras)
- conditie van het paard (gewicht en fitheid)
- bouw van het paard (lange/korte en sterke/weke rug)
- mate van africhting; rechtgerichtheid/scheefheid van het paard
- mate waarin het paard gebruikt wordt (1x pw of dagelijks; steeds een half uurtje of anderhalf uur)
- discipline (dressuur, eventing, springen, voltige)
- gewicht van de ruiter
- lengte van de ruiter (daardoor komt het zwaartepunt anders te liggen)
- rijvaardigheid van de ruiter
- conditie van de ruiter (een vermoeide ruiter gaat hangen)
- hoe goed past het zadel (het belang van een goed zadel voor de paardenrug behoeft denk ik geen toelichting)
- hoe wordt opgestegen (krukje ja/nee)
Laatst bijgewerkt door beantsje op 08-11-09 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:54

Jessix schreef:

wat is nou heel veel overgewicht?
volgens deze berekening mag ik ook niet op mijn rijden en ik ben toch echt niet te dik.
ik ben van middelbare leeftijd,moeder en sport verder niet.
ik zit heerlijk in mijn vel.
heb een heerlijk paard,maar daar zou ik te zwaar voor zijn.

ik denk daar anders over.
ik heb echt niet het idee dat te zwaar ben voor mijn paard.

en idd waren de eerste voorbeelden alleen van mensen met een licht gewicht,en echte sport mensen
maar als ik ruiters op tv ziet springen zijn deze toch echt geen 60/70 kg maar ietsjes meer :+

ik vraag me af waarom dit topic gestart is.......om mensen voor gek te zetten?
zoals over die vrouw van 120kg??
lekker respectloos.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:57

Het gaat over teveel gewicht, niet over overgewicht.
Sterker nog,bij gelijk gewicht een lange ruiter zal het zwaartepunt hoger boven het paard komen en dan is het paard dus sneller uit balans gebracht, als de ruiter wat scheef zit. met andere woorden; dat is belastender voor hem (uiteraard bij gelijke rijvaardigheid enz, want we moeten geen appels en peren vergelijken). Vergelijk maar eens met hele lange kinderen op kleine pony's.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:58

Met alle respect, deze heren zijn ook niet supervedergewicht (ok Gerco Schroder misschien);
Afbeelding

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 23:02

mirgino schreef:
Jessix schreef:

wat is nou heel veel overgewicht?
volgens deze berekening mag ik ook niet op mijn rijden en ik ben toch echt niet te dik.
ik ben van middelbare leeftijd,moeder en sport verder niet.
ik zit heerlijk in mijn vel.
heb een heerlijk paard,maar daar zou ik te zwaar voor zijn.

ik denk daar anders over.
ik heb echt niet het idee dat te zwaar ben voor mijn paard.

en idd waren de eerste voorbeelden alleen van mensen met een licht gewicht,en echte sport mensen
maar als ik ruiters op tv ziet springen zijn deze toch echt geen 60/70 kg maar ietsjes meer :+

ik vraag me af waarom dit topic gestart is.......om mensen voor gek te zetten?
zoals over die vrouw van 120kg??
lekker respectloos.

Nee hoor niet om mensen in negatief daglicht te zetten of wat dan ook. Het is ook niet bedoelt om mensen aan te vallen maar mening uit te wisselen over wat een goed tot maximaal gewicht zou zijn voor een paard dat namelijk zelf niet kan kiezen. Ik wil hier niemand mee aanvallen, maar persoonlijk vind ik 120 kilo zwaar voor een ruiter om op een paard te rijden. Maar iedereen beslist dit voor zichzelf, persoonlijk vind ik 120 kilo te zwaar voor mijn paard (fries) MAAR dat is mijn mening. Iemand kan het respectloos vinden dat ik bijv. iemand van 120 kilo te zwaar acht voor mijn paard. Maar ik vind het respectloos om met fors overgewicht op een paard te stappen die geen keus heeft! Ongeacht alle factoren die meespelen. Bijna alle paarden kunnen een persoon van 120 kilo wel dragen, maar hoe is het voor de gewrichten? Wat doet het met de rug? Versneld dit de slijtage van de wervelens? Hoe zit het met de knieën van een paard?

Hoe zwaar iemand is moet iedereen zelf weten! Maar vanaf wanneer is de belasting voor je paard "groot" ?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:05

@ beantsje: Ik heb het hele topic doorgelezen en post vanaf het begin al mee. Als jij niet bij die "jullie" hoort waar ik het nu tegen heb dan hoefde je uiteraard niet te reageren ;)

@ mirgino: Jezelf dan buiten beschouwing gelaten.. Wat vind jij veel overgewicht? Of bestaat dat helemaal niet? Vind jij dat iedereen maar gewoon op elk paard kan gaan zitten? Jij leent jouw paard ook wel uit aan een 120 kilo wegende vrouw van 1.65m met een hele dikke buik, kont, benen, etc. Heel veel lichaamsvet dus, want dat is in mijn ogen overgewicht. En in mijn ogen zit je daarmee wel degelijk een paard in de weg. Misschien vind jij het respectloos tegenover de zware mevrouw, maar ik vind het respectloos tegenover het paard.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:08

Om mensen voor gek te zetten?

Nee, om aan het welzijn van paarden te werken. Want weet je wat er gebeurd? Zal het eventjes voor je beschrijven.

Een vrouw met een gewicht van 100 kilogram koopt een KWPN-er van 1 meter 66 (gewicht zal wel tussen de 500 - 550 kilogram liggen). De vrouw is zelf niet al te groot, dus wil zelf ook geen groot paard. Dit paard lijkt haar super.
Na een tijdje rijden besluit de vrouw dat ze toch ook wel wedstrijdjes wil gaan rijden met het paard. Na een paar weken tijd begint het paard echter wat moeilijk te doen. Hij wil niet meer in draf, gooit z'n hoofd als het ware omhoog en begint wat kreupel te lopen. De vrouw besluit de dierenarts te vragen of hij misschien weet wat er aan de hand is. De dierenarts onderzoekt het paard, maar kan niets vinden. Dus de vrouw neemt aan dat het gewoon 'geklier' is en besluit door te rijden. Echter wordt het gedrag van het paard steeds erger. Hij gaat staken, wil niet meer lopen. Kán niet meer lopen. Wordt gemeen, niemand kan nog iets met het paard.
Na weer een dierenarts-onderzoek blijkt dat het paard ernstige pijn heeft waardoor hij niet meer kan herstellen. De vrouw moet de moeilijkste beslissing van haar hele leven maken: ze gaat het paard verkopen als weilandpaard.
Een man en zijn vrouw kopen het paard als leuk verzorgpaard voor hun zestienjarige dochter. De dochter zorgt ervoor dat het paard weer een beetje opleeft en hij wordt beetje bij beetje steeds weer wat vrolijker. Op een dag besluit het meisje op het paard te gaan rijden, maar direct vertoont hij weer zijn oude gedrag. Staken, kreupel lopen, niet willen lopen...
De ouders en hun dochter laten een fysiotherapeut naar het paard kijken. Deze ontdekt dat de rug van het paard als het ware helemaal kapot is gereden. De wervels zijn scheef gereden, zenuwen zitten klem. Maar de fysiotherapeut doet wat ze kan. Er gaat wat tijd overheen, maar uiteindelijk hersteld het paard. Het meisje begint rustig aan met rijden, en wonderbaarlijk genoeg veranderd het paard van een dramapaard naar een leuk rijpaard. Het meisje neemt er alle tijd voor. Een jaar later gaat het meisje met het paard op wedstrijd, en ze doen het super. Drie jaar later rijden ze Z1 dressuur.

En nu de hele grap: dit verhaal is écht gebeurd.

Eén van de vele paarden die dit overkwam.