KiWiKo schreef:waarom moet overal een norm voor zijn
zijn wij mensen te stom om na te denken?????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Saskia505 schreef:Ik denk dat de grens voor het maximale gewicht voor een (wedstrijd)paard naar 12% van het gewicht van het paard moet worden gesteld. Dan mag een paard van 600 kilogram een ruiter van 72 kilogram dragen. Dat vind ik een goede verhouding. 15% is teveel, en 20% al helemaal.
superwoman schreef:Adil18 : als je het artikel had gelezen, had je geweten dat zij ook vinden dat het voor elk paard verschillend is.
Wat je schrijft over dat Rano (dus de fries in je profiel?!) 140 kilo zou mogen dragen is dus ook een bevestiging dat je het niet hebt gelezen. Dan ga je wsl uit van de 20 % als je fries 700 kilo zou wegen..
Saskia505 schreef:Ik denk dat de grens voor het maximale gewicht voor een (wedstrijd)paard naar 12% van het gewicht van het paard moet worden gesteld. Dan mag een paard van 600 kilogram een ruiter van 72 kilogram dragen. Dat vind ik een goede verhouding. 15% is teveel, en 20% al helemaal.
Saskia505 schreef:Heb het overigens eventjes opgezocht.
Hans Peter Minderhoud: 70 kilogram
Adelinde Cornelissen: 56 kilogram
Anky van Grunsven: 56 kilogram
Isabell Werth: 64 kilogram
Nadine Capellmann: 51 kilogram
Heike Kemmer: 63 kilogram
Monica Theodorescu: 53 kilogram
Jan Brink: 73 kilogram
Steffen Peters: 68 kilogram
Rodrigo Pessoa: 67 kilogram
Marco K utscher: 75 kilogram
Kyra Kyrklund: 70 kilogram
Vincent Voorn: 69 kilogram
Jessix schreef:Saskia505 schreef:Heb het overigens eventjes opgezocht.
Hans Peter Minderhoud: 70 kilogram
Adelinde Cornelissen: 56 kilogram
Anky van Grunsven: 56 kilogram
Isabell Werth: 64 kilogram
Nadine Capellmann: 51 kilogram
Heike Kemmer: 63 kilogram
Monica Theodorescu: 53 kilogram
Jan Brink: 73 kilogram
Steffen Peters: 68 kilogram
Rodrigo Pessoa: 67 kilogram
Marco K utscher: 75 kilogram
Kyra Kyrklund: 70 kilogram
Vincent Voorn: 69 kilogram
Ja en al deze mensen doen er ook van alles aan om in vorm te blijven. Zij vinden het belangrijk zelf fit, soepel en lenig te zijn, want dat is immers ook wat zij van hun paard verwachten. Ik vind het alleen maar goed.
Saskia505 schreef:Barbar, heb bij deze (top)ruiters ook de lengte geplaatst. Zijn er slechts drie kleiner dan 1 meter 70.
Ben het helemaal met Jessix eens. Deze ruiters doen er alles aan om in topvorm te zijn, zodat hun paard ook topprestaties kan leveren.
Hans Peter Minderhoud: 70 kilogram - 1,88 m.
Adelinde Cornelissen: 56 kilogram - 1,70 m.
Anky van Grunsven: 56 kilogram - 1,72 m.
Isabell Werth: 64 kilogram - 1,68 m.
Nadine Capellmann: 51 kilogram - 1,66 m.
Heike Kemmer: 63 kilogram - 1,72 m.
Monica Theodorescu: 53 kilogram - 1,65 m.
Jan Brink: 73 kilogram - 1,86 m.
Steffen Peters: 68 kilogram - 1,73 m.
Rodrigo Pessoa: 67 kilogram - 1,77 m.
Marco K utscher: 75 kilogram - 1,87 m.
Kyra Kyrklund: 70 kilogram - 1,71 m.
Vincent Voorn: 69 kilogram - 1,78 m.
toevoeging
Imke Schellekens-Bartels: 61 kilogram - 1,78 m.
goudlokjes22 schreef:Ik snap het niet want we zitten wel eens met zn 2en op een pony en die kan dat makkelijk houden. b.v. een man van ongeveer 90 kg op een D pony van 1.40 kan ook makkelijk.Dan moet je wel heel vaak een ander paard kopen. Ik rijd nog wel eens op een pony van 1.08m en ik weeg 40 kg kan dat dan nog wel. Ik kan het niet aan de pony merken of het te zwaar is...
Jessix schreef:Ik snap niet waarom er hier mensen zijn die hier zo negatief tegen over staan. Is dit in eigen belang of het belang van het paard?? Vinden jullie het nou echt normaal dat iemand met veel te veel (over)gewicht op een paard zit?
Saskia505 schreef:Misschien heb je gelijk dat 12% aan de lage kant is, maar ik ben van mening dat 15% te hoog is. De grens op 14%.
Citaat:- grootte van het paard
- paardenras (nog afgezien van de maat, heeft het ene ras sterkere beenderen dan het andere ras)
- conditie van het paard (gewicht en fitheid)
- bouw van het paard (lange/korte en sterke/weke rug)
- mate van africhting; rechtgerichtheid/scheefheid van het paard
- mate waarin het paard gebruikt wordt (1x pw of dagelijks; steeds een half uurtje of anderhalf uur)
- discipline (dressuur, eventing, springen, voltige)
- gewicht van de ruiter
- lengte van de ruiter (daardoor komt het zwaartepunt anders te liggen)
- rijvaardigheid van de ruiter
- conditie van de ruiter (een vermoeide ruiter gaat hangen)
- hoe goed past het zadel (het belang van een goed zadel voor de paardenrug behoeft denk ik geen toelichting)
- hoe wordt opgestegen (krukje ja/nee)
Jessix schreef:Ik snap niet waarom er hier mensen zijn die hier zo negatief tegen over staan. Is dit in eigen belang of het belang van het paard?? Vinden jullie het nou echt normaal dat iemand met veel te veel (over)gewicht op een paard zit?
mirgino schreef:Jessix schreef:Ik snap niet waarom er hier mensen zijn die hier zo negatief tegen over staan. Is dit in eigen belang of het belang van het paard?? Vinden jullie het nou echt normaal dat iemand met veel te veel (over)gewicht op een paard zit?
wat is nou heel veel overgewicht?
volgens deze berekening mag ik ook niet op mijn rijden en ik ben toch echt niet te dik.
ik ben van middelbare leeftijd,moeder en sport verder niet.
ik zit heerlijk in mijn vel.
heb een heerlijk paard,maar daar zou ik te zwaar voor zijn.
ik denk daar anders over.
ik heb echt niet het idee dat te zwaar ben voor mijn paard.
en idd waren de eerste voorbeelden alleen van mensen met een licht gewicht,en echte sport mensen
maar als ik ruiters op tv ziet springen zijn deze toch echt geen 60/70 kg maar ietsjes meer![]()
ik vraag me af waarom dit topic gestart is.......om mensen voor gek te zetten?
zoals over die vrouw van 120kg??
lekker respectloos.