Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickydo

Re: Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:09

ach ja er vannuit gaande dat nog steeds heel veel mensen hun paard 23 uur per dag in een box hebben en dan een uur heel hard met hem aan het werk gaan....
Schandalig .. vind ik het. 2 tot 4 uur per dag naar buiten is echt veel te kort.. Een paard is een van orgine een trekdier . die trekt van plek naar plek. Dar ontnemen wij deze dieren al maar probeer een paard dan zo goed mogelijk te huisvesten.
Bij ons gaan ze van 9 tot 4 naar buiten , in groepen op ruime paddocks. Hebben zo goed als onbeperkt hooi en in de avond uren zorg ik ervoor dat mijn paard en nog lekker gereden wordt en daarna nog zeker een uur tot 2 uur buiten staat.
Goddank lopen ze van mei tot oktober lekker 24/7 buiten.

Ik zou er lekker iemand bij zoeken die WEL je paard de aandacht en verzorging kan geven die je paard verdient.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:54

Momenteel niet, ze staat 24/7 buiten, dus vermaakt prima. Binnenkort weer 's nachts binnen, dus dan zal het wel weer wezen. :j

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:23

cijsalover schreef:
2 tot 4 uur per dag buiten? :\
Nee dat had ik zelf anders geregeld. Of dan maar geen paard. Maar misschien is een bijrijdster inderdaad een oplossing, of een meisje die er gewoon lekker mee wil poetsen/wandelen oid. Dat ie toch z'n box uitkomt!

Daar gaan we weer... dus die van mij komt gemiddeld 4 uur buiten van half okt tot april met 6 vriendjes in het paddock, van april tot okt lekker op het land en werkt 6 dagen per week en is 1 dag per week vrij... mawb ... ik moet dus maar mijn paard weg doen....want dit is zielig...

The_Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:42

Nee het is niet zielig, Als je paard in goede conditie is en geen artrose of iets dergelijks heeft waardoor die veel beweging nodig heeft dan is er niks aan de hand, Overigens zal ik dan wel zorgen voor speelgoed voor in de stal dan heeft ie nog wat te doen.

Even mijn paard, mijn paard op pensionstalling, Die gaat om 08:00 naar buiten en om 17:30 in de winter na binnen en dan rij ik hem 's avonds of longeer hem.
Overigens doe ik ook wel eens een dagje niks met hem gewoon rust,
en zomers staat de mijne vanaf 08:00 tot 22:00 ofzo buiten, Zolang het licht is.
Lucky heeft volgens mij niks te klagen en verveeld zich ook bijna nooit als je het mij vraagt.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:53

Ik ben elke dag bij mijn beesten, in ieder geval 4 uur door de weeks en in het weekend ben ik er toch wel 8 uur per dag.
Ze rijden/longeren/bewegen beide ook elke dag met soms een rustdag en soms ook niet. Als ik bezig ben met hun is dat ook toch echt wel een uurtje (soms langer).

Ze worden door de pensionstal waar ze staan woensdag ochtend en zaterdag ochtend in de wei gezet en daar staan ze dan 2 tot 3 uur in. Tevens worden dan de stallen uit gemest.
Naast deze tijden komen ze maandags, donderdags, vrijdags en zondags ook nog in de wei. Niet altijd heel lang, maar toch.
Ze zijn in prima conditie.
De pony krijgt 2 1/2 brok per dag en het paard 3 brok per dag. Daarnaast krijgen ze 2 tot 3x per dag een hele grote lading hooi. Ook krijgen ze iedere dag een fruit salade die bestaat uit:
rode bieten, appels, mandarijn, sinasappel, wortel, peer en kiwi.

Volgens mij hebben ze het dus prima!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:42

Mando schreef:
cijsalover schreef:
Nee dat had ik zelf anders geregeld. Of dan maar geen paard. Maar misschien is een bijrijdster inderdaad een oplossing, of een meisje die er gewoon lekker mee wil poetsen/wandelen oid. Dat ie toch z'n box uitkomt!

Daar gaan we weer... dus die van mij komt gemiddeld 4 uur buiten van half okt tot april met 6 vriendjes in het paddock, van april tot okt lekker op het land en werkt 6 dagen per week en is 1 dag per week vrij... mawb ... ik moet dus maar mijn paard weg doen....want dit is zielig...

Even goed lezen wat er staat! Dat had ik zelf anders gergeled, of anders maar geen paard gekocht, want ik vind 4 uur te weinig. En ik heb het niet over zielig en ook niet over jouw paard. :)

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:17

Onze 2 pony's en 1 paard lopen 24/7 buiten, ze hebben 2 inloopstallen (binnenkort 3) met een afmeting van 5 bij 6.

Op sobere dagen zoals nu krijgen ze minimaal 3 keer per dag hooi. Mijn pony wordt 3 tot 4 keer per week gereden omdat ik het druk heb met mijn opleiding heb ik op dinsdag iemand die haar rijd en op donderdag rijd mijn zusje. Ik rij haar zelf vaak op vrijdag of zondag en als het uitkomt elke maandag.
's morgens en 's avonds krijgen ze brokken. Er komt minimaal dus 2 keer per dag iemand kijken of het goed met ze gaat.

Ze beschikken op dit moment over anderhalf hectare waar ze kunnen lopen, zomers verdelen we dit zodat het gras beter kan groeien.

Volgens mij komen ze niets te kort, ze hebben altijd voldoende water, kunnen kiezen tussen gras en hooi (gras nu wat minder) hebben genoeg zand om lekker in te rollen en kunnen schuilen als ze dat willen.

Naar mijn mening is 4 uur ook te weinig, mijn pony stond eerder op de manege en kwam alleen buiten als ik haar buiten zette. Ik ging gewoon naar school en kon dit overdag dus niet doen. Verder reed ik haar wel elke dag en daarna ging ze een half uur tot een uur naar buiten.
Dit is veel prettiger, niet alleen voor het dier, maar ik heb nu een pony die een stuk rustiger is doordat ze haar energie niet alleen kwijt kan tijdens het rijden. Ze is niet meer de heethoofd die ze vroeger was.

LoveMette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:27

xxxkatyxxx schreef:
Mensen, met opleiding bedoel ik geen studie :P
Ik doe gewoon school. Maar moeilijk niveau ;)

En ik rijd dan 4x per week met hem.
En mn vader ieder weekend mennen.

Dat is 5 keer, met 2 dagen rust per week.
Volgends mij is dat zo een beetje het gemiddelde wat jullie hieper week rijden??

Verder zijn de eigenarenvan pensionstalling wel bezig met uitbreiding van hun weiland.

Persoonlijk vind ik het wel kunnen.
5x per week intensief bezig zijn, en 2 daagjes niksen (behalve paar uur weiland met andere paarden dan)

:)

Nou ik vind dit wel kunnen hoor !!
ik ga 5 dagen per week naar me paardje, en meestal rij ik haar wel ,, maar over een poosje als ze nog maar 2 weken moet (ze is drachtig) dan haal ik haar naar stal, of ze is al op stal, dan loop ik met haar of poets ik haar.
Meestal doe ik dat toch wel , ik ben er 5 dagen in de week mee bezig,,en zeg maar 4 x per week rij ik wel .
1 x per week doe ik longeren en 2 dagen heeft ze lekker rust .
ik vind dit best wel kunnen !!
als het maar niet twee dagen achter elkaar is ,,
Ik vind het onzin eigenlijk was sommige mensen er nee hebben zegt van dat het zielig is of tegenover het paard niet goed ofzo .
want dat paard wilt ook niet alleen maar volop rijden..
paarden hebben ook behoefte om lekker te rusten !! ;)
Maar ik denk alleen wel dat het beter is als hij/zij meer op de wei kan staan dan :o .

xChicox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:36

je ryd wel genoeg alleen hy staat zo weinig in de wei ;)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:40

Wat een stomme opmerkingen zie ik voorbij komen zeg
Bah, daar gaan mijn haren echt van overeind staan

Nou meid,ik vind het al heel netjes dat je paard iedere dag 2-4 uur buiten gezet word hoor
Dat is in deze omgeving niet te vinden in de wintermaanden ( westen)
Mijn paard staat van april/ mei tot Okt bijna 24 uur per dag op de wei
Maar nu is het afgelopen en is er geen weidegang
Dan kan je losgooien, maar dat moet je zelf doen en is beperkt, want er zijn er meer die dat willen
( en naast mijn paard werk ik ook 24 uur in de zorg en heb ik een dochter van negen maanden)

Ik ga zelf 5-6 dagen in de week naar mijn paard
Ik doe op maandag het paard van een stalgenootje en dan doen zij op dinsdag mijn paard

Als jouw paard er iedere dag uitkomt, is het goed
Als je wilt dat hij extra aandacht krijgt, zou je aan een verzorger of bijrijder kunnen deken
En je kan natuurlijk wisselen in je trainingschema
Bijv een dag fanatiek trainen en een dag dat je wat minder tijd hebt: losgooien en een lekkere wandeling

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:42

Als ik de reacties zo terug lees, dan kan ik mijn paard ook wel weg doen....
Want ik ben dus ook een enorme dierenbeul :o

Zucht....

VIPJE89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:32

Hai,

Die 5 x id week rijden/mennen en 2 dagen rust lijkt mij prima. Maar 20 uur id stal... ookal rij je op die dag gaan er 2 uur ofzo vanaf 18 uur op stal...
Kan je paard niet in de ochtend een uur in de molen?? Of lekker los kan in een paddock ??

Het lijkt mij het beste als je paard in de ochtend gevoerd word, dan een uur in de molen lekker kan stappen/of paddock en daarna op stal met wat kuil/hooi.
En dan s middags lekker een paar uur de wei in kan en dan rond 18:00 ze voer en s avonds rijden.
Zo is het paard lekker de hele dag een beetje bezig ipv dat hij niks staat te doen op stal.... is mijn mening hoor...

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:39

Mijn pony wordt 's ochtends een uur buiten gezet, in de zomer 3 uur op het land. Daarbij 's avonds aandacht van mij, rijden ong. een uur en soms nog buiten zetten, dus veel meer komt ze ook niet buiten. Voor mijn paardje geld hetzelfde, ze krijgen genoeg hooi en kunnen met hun hoofd naar buiten, ze zien er niet bepaald ongelukkig uit ofzo. Maar ik ben er wel élke dag, niet 4 keer in de week, dus misschien een bijrijder zoeken voor de dagen dat je zelf niet kan is wel goed denk ik. ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:36

Ik zit me wel eens af te vragen als ik dit allemaal lees.

De hele zomer zie ik alle paardjes lekker buiten staan, veel op het land, veel in een paddock.. het is nu november en ze zijn op 1 hand te tellen die ik momenteel tegen kom.

Hoeveel paarden hebben we in Nederland... laten we zeggen 300.000... hiervan zal misschien als mensen hun paard aan huis hebben 25% in de winter ook buiten op het land staan.
En die andere 75% dan....

Daarvan zal misschien.... 45% hele dagen op stal staan en er alleen uitkomen als de eigenaar komt.
Hoeveel van deze eigenaren komen iedere dag....

De overige komen misschien 2-6 uur per dag buiten en worden daarbij in de avonden nog gereden en.of getraint...

Hoeveel mensen zouden er genoeg geld hebben om hun paarden aan huis te hebben.... als je een rijke pappie of mammie heb... anders zal je toch hard moeten werken om je hypotheek te kunnen blijven betalen.
Dus dan staan je paarden buiten maar is het donker als je weg gaat en thuis komt.
Misschien een klein stukje land maar dat wil je in de winter niet kapot laten lopen anders heb je er in de zomer weer niets aan.
De overige die bv bij een boer staan die alleen een buitenbak heeft die moeten dan nu in de winter korter gaan werken, daardoor kunnen ze hun paard weer trainen terwijl het nog licht is of je heb mazzel en je heb een goede all-weather buitenbak met verlichting.

Dus al met al.. zullen de meeste paarden het slecht hebben.... en die andere 25% de hemel op aarde...

Ravellie,,... hou jij je paard maar lekker hoor... (dierenbeul)... :D Of verhuis naar een boederij... zoals een ieder wenst voor een ander....

i18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:11

ik ga 5x per week naar mijn pony.
zo veel mogelijk probeer ik.

ik zou een verzorgerster zoeken :Y)
verkopen zou ik doen als het echt niet gaat want ik moet er niet aan denken dat ik mijn pony zou moeten verkopen

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:54

Ik ga 7 dagen in de week naar mijn pony.
Zoiezo om haar stal uit te mesten. Verder word ze buiten gezet, dus ik hoef niet iedere dag te gaan om haar buiten te laten.
Als ik minder tijd heb ga ik alleen voor haar stal, en een knuffel.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:03

ik ben het ook wel een beetje met ravellie eens, maar dan alleen het laatste deel. Natuurlijk is het super en veel beter als je paard elke dag langer eruit is, maar zeg nou eerlijk bij hoeveel procent van de paarden gebeurt dat in Nederland? Bij menig stal komen de paarden in de winter helemaal NIET op de wei en staan dus de hele dag op stal. Mogen er een uurtje of anderhalf uit als de eigenaar ermee wil trainen en mogen dan nog niet eens doen wat ze zelf willen. Als de eigenaar niet komt mogen ze een uur doelloos rondjes lopen in een stapmolen. (ben ik t dus absoluut niet mee eens!! Een paard hoort te kunnen bewegen en niet het grootste deel van de dag op stal te staan, ookal oogt hij misschien "vredig". Dan zie ik liever een paard wat 4 uur per dag zelf op de wei mag beslissen wat hij doet. Dat jij die dag niet komt zal je paard niets uitmaken, mits hij op de wei andere paarden als gezelschap heeft! ??

Natuurlijk is het het beste om je paard in een kudde te hebben staan 24/7 buiten met schuilgelegenheid. Jammergenoeg is dat nog niet helemaal in onze paardenwereld doorgedrongen en wordt de verzorging van een paard nog steeds gemeten aan de mooi ogende stal, luxe dekens, training etc. Geestelijk welzijn is belangrijk!

Ik denk dat al je paard dus echt elke dag minimaal 4 uur de wei in kan met maatjes hij al een stuk gelukkiger is dan menig ander paard!!!
Laatst bijgewerkt door orsini op 06-11-09 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:06

Mando schreef:
Ik zit me wel eens af te vragen als ik dit allemaal lees.

De hele zomer zie ik alle paardjes lekker buiten staan, veel op het land, veel in een paddock.. het is nu november en ze zijn op 1 hand te tellen die ik momenteel tegen kom.

Hoeveel paarden hebben we in Nederland... laten we zeggen 300.000... hiervan zal misschien als mensen hun paard aan huis hebben 25% in de winter ook buiten op het land staan.
En die andere 75% dan....

Daarvan zal misschien.... 45% hele dagen op stal staan en er alleen uitkomen als de eigenaar komt.
Hoeveel van deze eigenaren komen iedere dag....

De overige komen misschien 2-6 uur per dag buiten en worden daarbij in de avonden nog gereden en.of getraint...

Hoeveel mensen zouden er genoeg geld hebben om hun paarden aan huis te hebben.... als je een rijke pappie of mammie heb... anders zal je toch hard moeten werken om je hypotheek te kunnen blijven betalen.
Dus dan staan je paarden buiten maar is het donker als je weg gaat en thuis komt.
Misschien een klein stukje land maar dat wil je in de winter niet kapot laten lopen anders heb je er in de zomer weer niets aan.
De overige die bv bij een boer staan die alleen een buitenbak heeft die moeten dan nu in de winter korter gaan werken, daardoor kunnen ze hun paard weer trainen terwijl het nog licht is of je heb mazzel en je heb een goede all-weather buitenbak met verlichting.

Dus al met al.. zullen de meeste paarden het slecht hebben.... en die andere 25% de hemel op aarde...

Ravellie,,... hou jij je paard maar lekker hoor... (dierenbeul)... :D Of verhuis naar een boederij... zoals een ieder wenst voor een ander....

Ja helemaal mee eens!. T is jammer dat veel land in Nl niet goed genoeg is om er het hele jaar de paarden op te hebben staan.... gelukkig hebben wij grote paddocks waar ze wel in de winter in de kudde buiten kunnen staan.

O enne als toevoeging: dan heb je een boerderij en zet je je paard lekker 24/7 in zn uppie buiten ;) dan is ie blij........ahum......

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:07

xxxkatyxxx schreef:
Hee,,

Ik vroeg me af wat jullie mening hierover was.
Ik heb namelijk sinds kort een eigen paard. Maar omdat ik best wel veeleisende opleiding doe, heb ik gen tijd om elke dag
naar mn paardlief te gaan...

4x per week wel minimaal.

(Hij staat op pensionstalling dus de stal word elke dag uitgemest en 3x per dag krijgt hij zijn voer.)

Alleen kwa weidegang is de pensionstalling niet zo super.
Paard gaat iedere dag zo'n 2 - 4 uur naar de wei.

Wat vinden jullie hiervan?
Ishet zielig dat hij niet iedere dag beweging krijgt?

Mag ik een kleine vraag stellen? Ik wil niet aanvallen of dat jij het verkeerd opvat....
Waarom heb je een eigen paard gekocht als je weet dat jouw opleiding veel tijd in gestoken moet worden?
Ik had dan de keuze gemaakt om gedurende opleiding paard te verzorgen, eindverantwoordelijk ligt bij eigenaar....

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:25

ik vind het niet zielig ken trouwens veel stallen met mensen die ook maar 4 dagen komen waar zelfs sommige paarden niet buiten mogen van de eigenaars
das veel erger dus
trouwens 4x rijden en dan nog 1x mennen
paard werkt dubbel zo hardt als mijn 2vz paarden
maar die staan wel 24/7 buiten.Denk je dat je dat echt niet kan regelen met de mensen van die stalling om hem/haar vaker buiten te laten

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:36

Ik kan ook niet elke dag naar mijn paard.
Ik ga drie a vier ker per week en daarnaast heb ike en bijrijdertje die niet alleen van rijden houd maar ook van poetsen en knuffelen.
Mijn paard komt in de winter gemiddeld 6 uren per dag naar buiten en word dan zes keer in de week gereden door mij en mij bijrijdertje.
Toen ik haar kocht had ik alle tijd voor haar maar hebnu een baan huishouden en een kindje van twee en een half end at neemt erg veel energie.
Mijn paard daarom weg doen nee nooit van mijn leven dus heb ik een bijrijdertje gevonden die net zo gek is op haar als mij en waarvan ik weet dat serieus is ondanks dat ze nog maar 12 jaar is.
Als ik op vakantie ga of ik kan niet om welke reden dan ook dan rijd zij haar zes keer in de week.
In de zomer komt ze 24/7 buiten op het land en heeft ze beweging genoeg maar word dan nog steeds vijf tot zes kerg ereden.
Hier in nederland zie je niet vaak dat paarden in de winter lang naar buten komen en denk niet dat je dat de paardeneigenaren kwalijk kunt nemen.
Zij hebben ook het beste voor met hun paarden maar hebben soms geen andere keuze.
Ik denk dat hoe de ts het heeft opgelost netjes is en dat haar paard toch wel genoeg beweging krijgt ondanks dat hij niet lang buiten kan zijn.
ZOals ik al zei niet iedereen heeft die keuze of de luxe om het paard bij huis te hebben.

Nog even een opmerking over iemand die iets zei over rijke ouders en paard aan huis.
Ik heb ook zeer rijke schoonouders en die hebben heel veel voorm ij over maar ook ik hebmijn paard niet aan huis staan dus dat heeft niet altijd iets te maken met rijke ouders.
Ze kunnen het zichmakkelijk veroorloven en wij ook maar we zijn daar nog niet aan toe.
Misschien in de toekomst maar dan wel op ons eigen houtje en niet met de hulp vanmijn schoonouders ook al zouden ze alles wel willen betalen.
Ik wil dit zelf niet en daar zit ook verschil in.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:38

Mijn vraag is waarom je een eigen paard neemt als je begint met zo'n heftige opleiding?
Ook ik vind het zielig. :)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:18

Qua hoeveelheid rijden vind ik 5 keer per week prima. Maar ja ik vind 2 a 4 uur per dag de wei op heel erg weinig!! Ik vind 8u wel het minimum eigenlijk (dus de gehele dag!) Dus persoonlijk zou ik een andere stal zoeken waar dit wel kan. Ik vind dit het belangrijkste punt als ik stalling zoek voor m'n paard!
Het mooiste is natuurlijk 24/7 op de wei ;)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:19

Ik ga elke dag naar me paard toe.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:21

Mando schreef:
cijsalover schreef:

Jij hebt een andere situatie dan de TS imo, die van jou komt meer buiten, nog te weinig, maar wel meer .