Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HippoLogic schreef:Nou gefeliciteerd (nu voor het 'echie'). Mijn exmoorkruising heeft ook 3 weken "Mijnpaardje" geheten.Toen ik haar in de trailer had op weg naar mijn stal wist ik het opeens: Het is een Kyra. Ik had echt alle Gaelic/Engelse en Spaanse namen bekeken, maar ja... dat was het niet echt. Een naam dient zich vanzelf aan.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst. Ik kan je zeggen dat het heerlijk is om met een onbedorven paard te werken.Binnen een maand zijn ze makker dan alle anderen op stal. Mijn vriendin heeft een 3 jarig paard uit het wild en die ik ook binnen een paar weken helemaal mak geworden. Geweldig!
brennie75 schreef:hoi ben een beetje aan het meelezen geweest en heb een beetje rare vraag, jij verteld dat je hem uit het wild haalt, wat moet ik me daar bij voorstellen?
waarom uit het wild? is het niet zielig om zo de kudde te verstoren? vind het erg leuk voor je dat je een paardje krijgt van harte meid!
vind het alleen een beetje zielig idee.
groetjes van bren
minikatje schreef:@ts, jammer dat het niet gelukt is, volgende keer hopelijk beter.![]()
nog even over wilde paarden vangen:
deze dieren worden zowieso elk jaar gevangen en gewoon verkocht.
dit is om de kudde gezond te houden en het draagvlak van het gebied is stand te houden.
de ts laat dus niet een pony vangen in opdracht, ze heeft er 1 gereserveerd in een groep die toch al gevangen wordt.
en dan heb ik liever dat ze gelijk bij een leuk baasje komen dan bij de handelaar waar die van mij aan een stick stond te wachten totdat iemand haar een keer mee zou nemen(niets tegen haar verkoper, hij was echt heel gek met haar maar er was toen gewoon niet meer ruimte en hij wou haar niet elke dag opsluiten in een stal)
het vangen van pony's is wel noodzakelijk aangezien ze moeten overleven zonder hulp van mensen en met teveel pony's levert het gebied niet genoeg voedsel op.(er lopen wel meer dieren dan pony's en die moeten ook eten) wat dus verhongering oplevert.
en in het profiel van de ts te zien is die pony echt niet zo zielig hoor ,dat ze daar terecht komt
crazy_funky schreef:nee ze houden wel bij wat er elk jaar geboren word.
maarja ze kunne niet van te voren zeggen welke pony's ze kunnen vangen.
meestal vangen ze de veulens en jaarlingen, om zo incest te voorkomen.
t wil nog wel eens voor komen dat ze 2 a 3 jarigen ook vangen voor een opfrissing zeg maar..
eens in de zoveel tijd vervangen ze ook de hengst.
ze zijn nu ook met een beginnend stamboek bezig waarmee ze dus alle exmoors die hier in nederland zijn willen opnemen. zodat er als er buiten de reservaten om gefokt word er wel zo zuiver mogenlijk gefokt word.
van de organisatie van het natuurreservaat zijn er ook een aantal mensen naar engeland gegaan om de pony goed te kunnen beoordelen op eventuele keuringen en/of stamboekopnames.. dat alleen de echte en goede exmoors worden opgenomen zeg maar, net als bij alle andere rassen.
dartmoors zijn er wel in meerdere kleuren, terwijl je de exmoor maar in 1 kleur hebt wat varieert in heel licht naar heel donkerbruin..
crazy_funky schreef:thnx minikatje voor je post, ik las het in de trein maar dan kan ik niet uitgebreid reageren en quoten..