GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Re: GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:01

Andersom werkt het volgens mij fysio niet.
Ze kan losmasseren wat ze wil, als ik in de verkeerde houding blijf lopen (door stress, ongeval is een ander verhaal). Gaan mijn spieren toch weer vastzitten. Volgens haar is het juist belangrijk om de houding te verbeteren.

Ik weet niet of je dit 1 op 1 naar paarden om kunt zetten. Maar vind het wel een vreemd verhaal dat je bij paarden alleen kunt verbeteren door te masseren.

Wil niet zeggen dat ik niet kan geloven dan massage een paard kan helpen, uiteraard wel. Mijn paard wordt ook ooit door een kundig iemand 'geholpen'. Maar dat dat het enige is, dat geloof ik niet zo zeer. Klinkt me een beetje in de oren als een reclame-praatje. :o

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:07

Een fysio masseerd op een totaal andere manier dan iemand van die de jack meagher methode beheerst
Jack magher gaat nl veel en veel dieper op de spieren in, en zorgt ervoor dan spieren meteen beter kunnen verlengen
Daarom veranderen paarden ook van "model" na de massage
Daarna ga je de losgemaakte spieren trainen
Deze volgorde is voor mijn veel logischer en ook eerlijker voor je paard

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:41

Unamie: volgens jou zou mijn paard dus redelijk wat spierproblemen hebben. Waar zou ik dat in de omgang aan kunnen merken (rijden en evt. grondwerk/vrijheidsdressuur)?

Om even in te gaan op de huidige discussie - hoeveel spierproblemen worden 100% veroorzaakt door slecht rijden/slecht tuig? Want het lijkt mij dat in zo'n geval een massage inderdaad weinig op zou lossen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:41

ho! stop, voordat hier allerlei lelijke discussies gaan ontstaan!

Een paard faked niet, kan hij niet!!! Een paard reageert 100 % puut op hoe zijn lijf aanvoelt. En het blijft een prooidier!!

Dus marloes schei daar alsjeblieft over uit!

Ik heb hier nu een hele discussie over HA en losse spieren al dan niet. Mijn vraag is een foto van een paard welk volledig los in de spieren is waarop je goed kunt zien waar dan welke spieren in welke vulling liggen!!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:42

slecht passen duitg eneen scheve ruiter kunnen heel wat ongemak en compensatie bij een paard teweeg brengen!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:21

Unamie, is het een uitdaging voor jou om wat filmpjes en fotomateriaal van paarden die los zijn en bewegen en paarden die duidelijke spierproblemen hebben te plaatsen in een nieuw topic, ik merk dat daar namelijk wel wat honger naar is en dan kan iedereen er van leren en zijn eigen conclussies daaruit trekken, als bokkers hier vragen om jouw blik te werpen op hun paard kan dat vervelende reacties geven en dat is jammer omdat er aan de andere kant ook genoeg bokkers zijn die wel graag meer willen weten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:25

Ik denk dat een discussie met vraag-antwoord zoals deze grotendeels is gevoerd nu, juist heel nuttig is - want dáár leer je van, nog veel meer dan van een foto zonder enige uitleg. (al zou het fijn zijn als ook mensen met een minder uitgesproken voorkeur voor H.A. massages zich zouden melden; niet dat ik unamie per sé niet geloof maar ik denk dat het interessant kan zijn om te zien hoe andere 'professionals' er over denken, en of ze het met elkaar eens zijn of juist totaal niet.)

Ik ben ook nog steeds zeer benieuwd naar de voor- en na-foto's waar unamie het over had, als het goed is zou daar dus duidelijk verschil op te zien moeten zijn en zou je dus ook de foto moeten krijgen waar jij op zoek naar bent - een paard wat mooi bespierd is en los in zijn lijf zit.

Ik zou idd ook nog steeds graag foto's zien van paarden die voor hun tak van sport 'perfect' bespierd zijn, ben namelijk ook wel benieuwd naar de verschillen in bespiering bij verschillende sportvormen. Kan me voorstellen dat een dressuurpaard zich heel anders ontwikkelt dan een topniveau endurance paard, bijvoorbeeld.

Maar een discussie over of paarden al dan niet kunnen faken, en wie zijn paard het beste kent en zo, lijkt me hier niet nodig, idd..

Tot zover mijn input :+

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:37

Hier een foto van mijn paard een paar maanden terug.
Op deze foto stond hij al een paar weken stil op longeren en rechtrichten middels grondwerk na (elke dag zo'n 15 minuten). Je ziet nu al: geen onderhals, ruime schouderpartij en ronde kont. Ook spant hij zijn buikspieren aan.

Afbeelding

http://94.100.113.12/603350001-60340000 ... _oxLj.jpeg

Perfect is het nog lang niet, maar inmiddels is hij wel wat bespierder geworden. Zolang ik hem correct blijf rijden, zal er geen verkeerde bespiering ontstaan (lees: onderhals etc.).
Ik rijd mijn paard volgens de principes van de academische rijkunst. Al moet ik zeggen dat dat niet mijn bijbel is en ik meer luister naar wat mijn paard voor behoefte heeft.

De discussie ben ik nog aan het lezen overigens.
Laatst bijgewerkt door Lins_Vetra op 29-09-09 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:41

Interessant topic!

Ik heb alles mee zitten lezen, reageer nu ff.

Marlous: ik vind het jammer dat je Unamie zo 'uit zit te testen'. Ze komt als heel vakkundig over, nu ga jij een paard (apart geval) neerzetten om haar kundigheid te testen, zo komt het op mij over althans. Dit lijkt me niet leuk voor haar. Terwijl veel mensen het fijn vinden dat ze iets zegt adhv een foto, dus houd het ff gezellig please! Ik kan me voorstellen dat ze zegt: graag of helemaal niet hoor.

Unamie: ben je het paardjes bekijken al zat? Anders heb ik er ook nog wel 1 ;)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:08

@ lins_ vetra: Een ronde kont wil niks zeggen over lossigheid. Er zijn paarden met ronde konten die echt super strak zijn. (zoals mijn eigen paard;-) Vind je wel een heel mooi paard hebben trouwens.

@ Danibanani
Ik persoonlijk was ook niet zo HA minded en ondertussen pas ik het zelf ook toe.
Ik wist en weet zeker dat ik met wervels manipuleren spieren los kon krijgen en keek dus vanuit een ander oogpunt, maar mijn variant van los was anders dan wat ik nu als los zie. Een HA masseuse was het ermee eens dat ik spieren los kreeg die zij niet los kreeg, maar na de manipulatie kon de HA masseuse diezelfde spier nog losser krijgen. Dus wat ik als los zag, was wel enigzins los maar nog lang niet zo los als wat HA daarna voor elkaar kreeg. Zo komt het dus zeker voor dat hier mensen zullen roepen: mijn fysio heeft gezegt dat mijn paard los is en dat de fysio hier ook echt van overtuigd is, maar het in de diepe spierlagen dus nog veeeel beter kan.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:14

pasdedeux schreef:
@ lins_ vetra: Een ronde kont wil niks zeggen over lossigheid. Er zijn paarden met ronde konten die echt super strak zijn. (zoals mijn eigen paard;-) Vind je wel een heel mooi paard hebben trouwens.

.

Daar heb je gelijk in . Echter, bespiering op de juiste plekken wel. En ik vind dat hij dat wel heeft. Maar ik heb er niet zoveel verstand, vandaar dat ik de foto geplaatst hebt.
Ik vind het een goed topic. Bewustwording van de spiervlakken is zo belangrijk. Ik merk zo vaak dat zo weinig mensen correct paardrijden in verband brengen met juiste bespiering. Het 1 is het gevolg van de ander. Ook zie ik vaak (ook op bokt) dat men kwijlt bij paarden met een enorme hals. Enorm, ja, juist bespierd, nee. Vaak betreft het een onderhals oid. Dat wordt niet herkend.

Ennuh, dank je :o :D

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:14

Hoi,
Ik heb een groot gedeelte van dit topic gelezen en ik bedacht me dat ik misschien nog iets kon laten zien van een paard dat verkeerd bespierd is en arm bespierd. Misschien is dat wel interessant voor het topic. Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn, omdat ik het verschil weet, maar mogelijk vertekent dat mijn beeld wat.

Bijna een jaar geleden kocht ik mijn paard. Ik vond het een leuk paard, echt mijn type. wat te dik, maar wel bespierd in mijn ogen. Hij liep M2 (1 winstpunt gehaald). Jasper (zo heet ie ;) ) kreeg al snel problemen. Hij werd kreupel (we weten eigenlijk nog steeds niet hoe dat precies kwam), maar ook kropte hij nogal op van voor, was weinig voorwaarts en kon eigenlijk helemaal niet buigen. De ostheopaat, die ik erbij gehaald heb, kon gelijk zien wat er mis was; Dit paard is altijd te strak en rigide gereden. Hij heeft een zadel gehad wat niet paste en hij is zijn hele lenden partij helemaal vast gezet. daar was zelfs een soort karperrug ontstaan. de wervel zelf was nog niet zo gewelfd, maar de spieren daar waren zo hard als een plank.
Afbeelding
Afbeelding
Hier had ik hem net. Je ziet de enorme achterhand, maar boven de lendenen is het ook bol.
De achterhand plaatst hij redelijk onder, dat komt doordat hij dus zo strak is in de lendenen. (de ostheopaat zei: hij loopt alsof hij moet poepen ;) ) De achterbenen gingen niet ver genoeg naar achter.
De ostheopaat heeft Jasper kunnen helpen door ostheopatische behandelingen en sportmassages. Dit heeft goed geholpen en Jasper begon echt te veranderen. de spieren werden meer ontspannen.

Het noodlot wilde dat Japs getrapt werd door een ander paard.... op een achterbeen. Daardoor heeft hij een peesblessure opgelopen, waarvoor hij 5 maanden op stal heeft gestaan. dit was een foto na 5 maanden:
Afbeelding
(hij staat er heel stom op, maar het is voor het idee)
Het paard is in het geheel smaller geworden. de spieren op de rug zijn erg gaan slinken, daardoor komt de ruggenwervel meer omhoog, die kun je zo erg goed zien (mijn zadel past ook niet meer goed). halsspieren en bilspieren zijn nauwelijks te bekennen...

Overigens staat dit paard nu al weer een maand in de wei. Ik mag stappen en hij knapt zienderogen op. de rugspieren worden sterker, billen weer wat breder en de hals is weer wat voller. De ostheopaat, die onlangs weer is geweest, liet weten dat de spieren nu erg slap zijn, maar nog wel steeds goed ontspannen. De rust die hij heeft gehad, is voor zijn spieren mogelijk best goed geweest.
Eigenlijk zou ik nu nog eens een foto van hem moeten maken....

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:49

Mag ik die foto's gebruiken om erop te tekenen en wat dingen aan te geven? en ze dan weer terug te plaatsen in het topic?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:03

Ooh er zitten hier nog meer experts! Leuk!

Wie wil hier wat over zeggen:
Afbeelding
Heb evt nog meer foto's. Je mag ermee doen wat je wilt!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:05

Hoe zit het dan precies met niet-soepele spieren? Net zoals een turnster alleen door jaren training het lichaam zo soepel kan krijgen, kan ik me voorstellen dat een paard ook simpelweg training nodig heeft om de spieren te versoepelen. Ik ben geen paard natuurlijk :+ maar als ik nooit een oefening doe word ik ook stijf; ga ik dan weer sporten, moeten mijn spieren daar ook aan wennen, sterker worden, en soepeler.

Dus niet een paard wat al problemen heeft en gaat compenseren waarbij de verkeerde spiergroepen belast kunnen worden, maar een paard wat puur stijfig is, zonder 'echte' problemen - lijkt me dat je dát met correcte training wel kunt verbeteren, toch? En zo ja, hoe merk je als eigenaar/ruiter het verschil tussen stijfheid en een daadwerkelijk probleem waarvoor het beste iemand ingeschakeld kan worden?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:11

pasdedeux schreef:
Mag ik die foto's gebruiken om erop te tekenen en wat dingen aan te geven? en ze dan weer terug te plaatsen in het topic?

die van mij?
Ja, interessant!!!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:15

Mijn 19 jarige hengst Condo.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb helaas geen standfoto...

Is zo soepel als een elastiekje, voelt aan als een 5 jarige.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 29-09-09 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:15

Ben wel erg benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Afbeelding

Afbeelding

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:16

pasdedeux schreef:

:j Graag! Ben erg benieuwd!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:24

Afbeelding

Goh dat tekenen was niet zo'n goed idee dat kan ik niet hoor met de muis van mijn computer maar goed. Ik vind dit een heel mooi voorbeeld van spierproblemen die niet over zijn door rust. Je kunt op beide gebieden de problemen nogsteeds zien.

Afbeelding

Dit paard heeft absoluut spierproblemen en veel ook. Beginnend met de hals. Dit paard kan waarschijnlijk heel moeilijk nageeflijk en rond lopen. In de hals bij het groene vlekje zie je dat het paard een knik heeft in de bespiering. Veel paarden krijgen deze knik doordat ze niet op het juiste punt inbuigen (de zogenoemde valse knik). De bedoeling is dat het paard nageeft in de nek zoals bij de foto van mindfields. Sommige paarden die moeilijk nageven worden doormiddel van slof of te veel kracht gedwongen en ook dan ontstaat deze verkeerde bespiering.
Ook kunnen sommige paarden doordat ze te weinig ruimte hebben tussen de kaak en atlas (eerste halswervel) niet met hun neus achter de loodlijn. Wordt dit toch gevraagd dan gaan ze in hun derde en 4e nekwervel buigen dus in de hals inplaats van in de nek, waardoor zulke verkeerde bespiering kan ontstaan. De hele hals van het paard is in beide foto's nog steeds even strak. op de tweede foto staat het paard wel in een iets gunstigere halshouding maar je ziet dat de brachiocephalicus nog veel te strak is. Eigenlijk kan dit paard niet zakken Ook de multifidus vind ik erg verdikt en dat zie je dus in het driehoekje in de hals ook op beide foto's. Juist op de tweede vermagerde foto's kun je duidelijk zien dat de problemen er nogsteeds zitten.

Wel lijkt het of de rug er iets op vooruit gegaan is na de rustperiode, waarschijnlijk doordat je zadel niet past en hij die nu een tijd niet op zijn rug heeft gehad.

Op de achterhand zie je de gluteus duidelijk aanwezig maar de biceps weer een stuk minder. Unamie ik hoop dat jij er verder op in kunt gaan want jouw oog is absoluut meer ontwikkeld op dit gebied dan de mijne. Maar dat dit paard problemen heeft daar twijfel ik niet aan.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:30

Dank je Pasdedeux, interessant om er zo naar te kijken.
Toen ik dit paard kocht, heb ik dit allemaal niet geweten. Na het bezoek van de ostheopaat had ik pas door dat ik een redelijk probleempaard had gekocht...

Je hebt een hoop dingen gevonden waar ik me niet van bewust was. Jasper heeft inderdaad moeite met nageven, hij gaat in zijn houdinkje lopen, daarmee kan ik de valse knik kan verklaren.
Zakken vind hij inderdaad moeilijk.
Gelukkig pas mijn zadel wel, dus die rug moet goed blijven... ;) .

Ik voel dat de spieren boven de lendenen nu niet meer strak zijn, ze bewegen als ik erop druk. achter de schoft zat een harde plek die veroorzaakt was door het slecht passende zadel van de vorige eigenaar. Nu zijn ook deze plekken weg.
Dat is wat ik (als redelijke leek) zelf kan voelen.
Ik vermoed dat de ostheopaat bedoelde dat de ergste probleemplekken nu meer ontspannen zijn.

zijn de dingen die je allemaal vindt ook te verbeteren door het rijden? kunnen strakke spieren weer gaan ontspannen na een andere belasting?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:38

garny95 schreef:
Unamie, is het een uitdaging voor jou om wat filmpjes en fotomateriaal van paarden die los zijn en bewegen en paarden die duidelijke spierproblemen hebben te plaatsen in een nieuw topic, ik merk dat daar namelijk wel wat honger naar is en dan kan iedereen er van leren en zijn eigen conclussies daaruit trekken, als bokkers hier vragen om jouw blik te werpen op hun paard kan dat vervelende reacties geven en dat is jammer omdat er aan de andere kant ook genoeg bokkers zijn die wel graag meer willen weten.

Ik zou het fijn vinden als er een nieuw topic komt, kan ik veel van leren. :)
Dus ik stem voor. :j

Daarbij ben ik ook wel benieuwd naar een paard die goed gespierd is, dus waar dit topic over gaat, maar ik weet niet of die te vinden is.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:57

@ driebergen.
Training is alleen effectief (edit: het meest effectief!)als je paard inorde is op de spieren en in zijn lijf. Dat is deze nog niet, al zal de osteopaath ook al een gedeelte van de blokkades weg hebben genomen, de spierproblemen zijn nog zichtbaar. Persoonlijk zou ik dit paard zeker laten masseren op de jack meagher methode en dan gaan trainen. Dat scheelt je zoveel werk en wordt het voor je paard zoveel leuker. Je zult zien dat het paard zijn hoofd veel meer zal laten zakken als de hals niet meer zo strak is. Hij blijft nu niets voor niks in zijn houdinkje. Hoe kun je hem nu uit zijn houdinkje halen?... door te dwingen?? en dat dan trainen te noemen? Ik zeg niet dat jij dit doet maar bedenk dat dat is wat veel mensen doen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:04

Ik ken de Jack meagher methode niet. Daar zal ik eens op googlen.
de ostheopaat doet ook sportmassages, maar zij vond het niet binnen korte tijd nodig.

Ik doe veel met rechtrichten. Daarmee kan je niet alles oplossen, maar je laat het paard in ieder geval in evenwicht op eigen benen lopen. In ieder geval moet hij heel veel anders bewegen dan hij met zijn oude eigenaar deed en eigenlijk ben ik in de hoop dat dat voor Jasper al een stuk beter moet zijn.
Ik mag nu net gaan stappen en probeer het rustig aan weer op te pakken. Ik weet niet hoe het precies gaat lopen, maar ik hoop er het beste van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:11

unamie schreef:
_Marloes
Foto's kun je hier vrijblijvend plaatsen en je hebt zelf om mijn mening gevraagd
Ik heb niet je hele post gelezen want bij de 1e regels had ik al zo iets "die weet het veel beter dan mij" 8-)
Ik vind hem iig helemaal niet los
Meer kan ik er niet van maken discussie hierover heeft daarom ook weinig zin

Nee klopt, ze toont helaas ook helemaal niet los maar dat is der houding/bouw. ;) een hele lange rug, dalend kruis, iele hals toont nooit los. Ik denk als je iets over spieren wilt zeggen dat je zowiezo altijd het paard in het echt moet zien.