laten mensen zich gek maken????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:07

Zo werd ik pas, voor de zoveelste keer, weer eens gruwelijk in de zeik genomen door 1 van de paarden op wedstrijd. Met losrijden goed voorwaarts, zodra de proef begint, met de rem er op lopen en niet naar voren te krijgen!!! terwijl die normaal al naar voren gaat als je denkt aan naar voren gaan.

Dit was elke keer zo, elke keer weer anders losgereden, korter, actiever, rustiger, het maakte geen bal uit :) en nu was ik het zat.

In de proef bij een overgang moest ik 3x schoppen om hem in draf te krijgen (leuk int M2) , en daar opvolgende heb ik hem 3 goeie klappen gegeven en een " NU LOPEN!!" en over was het geintje :) hij schrok er fiks van.

En de jury ook, ik moest bij de jury komen en er werd een heel drama om gemaakt. Woorden mishandeling zijn gevallen, en dat ik gewoon gefrustreerd was :) mens je kan toch ZIEN dat ie niet luistert :) Nee dan moest ik maar met wielen gaan rijden. Terwijl ik juist met losrijden de wielen had verruild, omdat ie zo extreem voorwaarts was.

Helaas, ik moet ook gewoon elke dag aan t werk, het paard ook (niet eens elke dag) dus jammer dan.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:09

heerlijk zo'n discussie.... alleeen je komt er nooit uit....

Ben zelf ook meer traditioneel gericht, al vraag ik me af of dat echt zo is, soms hoor ik mooie termen uit NH wereld en denk ik hee zo doe ik dat al jaren maar ik noem het traditioneel....

maar hoe je het ook doet, volgens NH, traditioneel, western en weet ik wat meer... als je goed voor je dieren zorgt is het toch prima. Zoals Caira al zegt: er leiden meer wegen naar Rome!

Arabesk

Re: laten mensen zich gek maken????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:09

Ik kwijnde ook weg 8 uur per dag op mijn bureaustoeltje, dus heb ik een andere baan gezocht :)*

Voor mensen is het niet goed en voor paarden ook niet.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:14

Ik wil hier wel even op inhaken..
Ik ben "traditioneel" opgeleid wat paarden betreft..

Toen ik een paar jaar paardloos was heb ik me heel erg ingelezen in het hele "natural" gebeuren.. nou, ik dacht dat ik het licht gezien had.. echt waar..
Dus weer een poown gekocht.. hele dagen het land op.. ben hem bitloos in gaan rijden.. je kent het wel..

Nu heb ik door omstandigheden (paard is door een of andere gek te grazen genomen in de wei s'nachts, met als gevolg een halve staart, en een flinke snee erin) mijn paard nu weer in een "traditionele" stalling staan.. dwz 8 uur weidegang en voor de rest op stal.. Ik was bang dat mijn poown doodongelukkig zou worden, maar ik merk nu dat hij helemaal opbloeit..

Ook hoef ik me geen zorgen te maken over een veel te dik paard, want dat krijg ik wel met 24.7 weidegang..

En ook mijn side pull heb ik in de bomen gehangen.. na 2 x rijden met een bitje zit het stuur er nu heel aardig op, terwijl ik na 2 maanden met side pull rijden nog niet fatsoenlijk kon afwenden..

Ik ben dus een beetje (eigenlijk nogal flink) van mijn natural geloof afgevallen.. Mijn paardje geeft aan hoe het het beste gaat, en wie ben ik dan om te roepen dat het anders moet.

Ik denk dat iedereen samen met zijn dier moet uitzoeken wat het beste past..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:16

Het mooiste compliment kreeg ik vandaag van iemand die kwam kijken voor pension, ze had al veel stallen gezien maar hier op stal waren de paarden zo 'vrolijk' ze hadden aandacht voor de mensen die kwamen. En dat is ook zo, ze zijn zo ontspannen in hun kleine kudde en zo tevreden met de manier waarop mensen met ze omgaan dat ze heel open op iedereen afstappen.
Of het nu de hoefsmid, dierenarts of zelfs een wild vreemde is.
Ik heb op veel stallen gestaan, maar er zijn er maar weinig waar de paarden zo op hun gemak zijn dat ze zo reageren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:16

Caira schreef:
Of omdat mensen zien dat je zoveel meer lol met je paard kunt hebben als je zijn of haar basis behoeften bewaakt en respecteert.

Ook ik heb met sporen, stang en slof gereden want zo had ik het allemaal geleerd. Maar ik heb nooit de voldoening gehad die ik nu wel heb met mijn touwhalstertje, leadrope en 'wichelroede' . Nu heb ik een paard die zonder touwen, hoofdstellen etc. los met me mee loopt en die komt als ik haar roep. Noem het 'penny' maar ik geniet ervan.

Laat mensen toch eens in hun waarde, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

OOOOOOOO Absoluut............... maar dat heeft niet zoveel te maken met wat ik zeg :) bit/boom of wat mij betreft zadelloos is niet wat ik bedoel :)

wat ik bedoel is het getrut :) het "het is koud dus ik doe een deken om" het "hij is stout dus de hele santekraam word open getrokken..... de "het regent dus hij moet naar binnen" het "mijn paard vind mij niet lief, moet ik NOG meer worteltjes kopen"

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:22

Ja maar ik vind dat hiermee ook de mensen verdedigd die het ok vinden om een paard 24/7 in een box neer te zetten. Of zoals de ruiter hierboven om een paard tijdens een wedstrijd slaat omdat het paard zogenaamd : niet luistert. Terwijl het enige wat er gebeurd is is dat de ruiter stopte met duidelijk communiceren naar het paard. En dan ook nog de jury de schuld geven.

Zoals Kim al zei: we dichten onze paarden veel te veel menselijke gevoelens toe. Dus ook de gevoelens van het ' expres niet luisteren naar de baas' .

Kom op zeg, als je zo met je paard moet "communiceren" moet je slager worden en geen ruiter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:22

Thaliaatjuh schreef:
Zo werd ik pas, voor de zoveelste keer, weer eens gruwelijk in de zeik genomen door 1 van de paarden op wedstrijd. Met losrijden goed voorwaarts, zodra de proef begint, met de rem er op lopen en niet naar voren te krijgen!!! terwijl die normaal al naar voren gaat als je denkt aan naar voren gaan.

Dit was elke keer zo, elke keer weer anders losgereden, korter, actiever, rustiger, het maakte geen bal uit :) en nu was ik het zat.

In de proef bij een overgang moest ik 3x schoppen om hem in draf te krijgen (leuk int M2) , en daar opvolgende heb ik hem 3 goeie klappen gegeven en een " NU LOPEN!!" en over was het geintje :) hij schrok er fiks van.

En de jury ook, ik moest bij de jury komen en er werd een heel drama om gemaakt. Woorden mishandeling zijn gevallen, en dat ik gewoon gefrustreerd was :) mens je kan toch ZIEN dat ie niet luistert :) Nee dan moest ik maar met wielen gaan rijden. Terwijl ik juist met losrijden de wielen had verruild, omdat ie zo extreem voorwaarts was.

Helaas, ik moet ook gewoon elke dag aan t werk, het paard ook (niet eens elke dag) dus jammer dan.

Ik heb er ook wel eens een zo voor de handel gehad................ mannnn sterren van de hemel thuis, en op wedstrijd liet ie je gewoon zitten........

hele wedstrijd nagebootst, de hele santekraam......... met toeschouwers alles :)

heb hem er "even" doorheen gewerkt, en eerlijk is braaf als het echt een wedstrijd was geweest dan had je me in dat blad van de KNHS zien staan........... want het was niet leuk, niet voor paard, niet voor mij, niet voor instructeur.......... voor helemaal niemand niet...........

maar het kwartje viel wel, ding heeft nog zzlicht gelopen........... en ik had mijn problemen in de B met hem :D :D

was een superfijn peerd, goed ook in alles........... maar hemellief er zat nog een grotere kop op dan bij mij zeg!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:25

Caira schreef:
Ja maar ik vind dat hiermee ook de mensen verdedigd die het ok vinden om een paard 24/7 in een box neer te zetten. Of zoals de ruiter hierboven om een paard tijdens een wedstrijd slaat omdat het paard zogenaamd : niet luistert. Terwijl het enige wat er gebeurd is is dat de ruiter stopte met duidelijk communiceren naar het paard. En dan ook nog de jury de schuld geven.

Zoals Kim al zei: we dichten onze paarden veel te veel menselijke gevoelens toe. Dus ook de gevoelens van het ' expres niet luisteren naar de baas' .

Kom op zeg, als je zo met je paard moet "communiceren" moet je slager worden en geen ruiter.

maar waarom zou het niet goed zijn......... ik heb er nooit nadelige gevolgen van ondervonden in de laatste 30 jaar............... echter ben ik gevoelsmatig (en dat maakt mij dus net zo erg als de mensen die ik hier omschrijf) van mening dat een paard zoveel mogelijk buiten moet kunnen zijn :)

expres niet luisteren is niet aan de orde........... wel gebruik maken van de mogelijkheden die een ruiter bied.........

op het wedstrijdterrein corrigeer je moeilijker omdat je weet dat het niet gewaardeerd word........... een beetje een slim paard heeft dat zo in de gaten :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:30

Ja ik heb wel van dichtbij de gevolgen van een 'traditionele' stalling meegemaakt en het heeft me bijna mijn maatje gekost.

Als jij duidelijke signalen geeft, geen last hebt van 'wedstrijdstres' en net zo rijdt als thuis maak je mij niet wijs dat je paard 'je in de steek laat'. Overigens maak je mij niet wijs dat je als ruiter vrij bent van wedstrijdstres.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:36

lief ik reed in mijn handelstijd per weekeinde 10 paarden op wedstrijd........... dus nee last van wedstrijd stress was ongeveer niet aanwezig :) :)

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:42

KiWiKo schreef:
Ik heb er ook wel eens een zo voor de handel gehad................ mannnn sterren van de hemel thuis, en op wedstrijd liet ie je gewoon zitten........

hele wedstrijd nagebootst, de hele santekraam......... met toeschouwers alles :)

heb hem er "even" doorheen gewerkt, en eerlijk is braaf als het echt een wedstrijd was geweest dan had je me in dat blad van de KNHS zien staan........... want het was niet leuk, niet voor paard, niet voor mij, niet voor instructeur.......... voor helemaal niemand niet...........

maar het kwartje viel wel, ding heeft nog zzlicht gelopen........... en ik had mijn problemen in de B met hem :D :D

was een superfijn peerd, goed ook in alles........... maar hemellief er zat nog een grotere kop op dan bij mij zeg!!!

inderdaad. ik had die mogelijkheid niet dus heb mn proef gewoon goed verprutst (166 had ik, geen verlies hehe)
Tja jammer dan. Hij was zoooo snel en goed met losrijden! en dan ga je buiten de ring in........ en dan kan je 3x schoppen, alle zijgangen scheef en traag, benen niet optillen enz.

Dan maar een keer er doorheen...... maarja de jury was er minder blij mee. Ik heb gezegd dat ik wel een verliespunt verwachtte en dat ik dat niet erg vond, maar dat dit gewoon een keer moest gebeuren :) snapte ze nog niet :) toen ben ik na die proef maar naar huis gegaan, mn paard snapte het tenminste wel toen :)

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:43

Last van wedstrijd stress heb ik allang niet meer hoor.. dit is niet de enige die mee moet, de rest gaat toppie en dit is gewoon een slimme bok :D

paarden zijn slimmer dan je denkt! Volgende keer leer ik de proef uit mijn hoofd.... kijken wat er dan gebeurt :D

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:46

@Kiwiko, helemaal met je gedachtengang eens! Amen.

En voor iederen die vindt dat het allemaal beter kan via de NH methodes (waar ik overigens als traditional ook gretig gebruik van maak) : laat iederen in hun waarde. De meesten van ons hebben het beste met ons dier voor, of het nu linksom gaat of rechtsom.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 08-06-09 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:47

KiWiKo schreef:
Caira schreef:

maar waarom zou het niet goed zijn......... ik heb er nooit nadelige gevolgen van ondervonden in de laatste 30 jaar............... echter ben ik gevoelsmatig (en dat maakt mij dus net zo erg als de mensen die ik hier omschrijf) van mening dat een paard zoveel mogelijk buiten moet kunnen zijn :)

expres niet luisteren is niet aan de orde........... wel gebruik maken van de mogelijkheden die een ruiter bied.........

op het wedstrijdterrein corrigeer je moeilijker omdat je weet dat het niet gewaardeerd word........... een beetje een slim paard heeft dat zo in de gaten :)

Je slaat de spijker op zn kop :)

Ik gaf m ook niet op zn mieter de vorige keren, thuis heeft hij heeeel soms zijn dag niet, en dan moet hij er ook even doorheen. Maar in de ring had ie gelijk door dat "er doorheen' niet aan de orde was. Ik gedraag me altijd prima voor de jury (daar buiten ook, ben heel correct en duidelijk verder) En nu moest het toch maar eens gebeuren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:53

Thaliaatje, ik vind het aan een kant wel jammer dat je niet op zoek bent gegaan naar de oorzaak, waarom je paard dus ineens afslaat op wedstrijd. Dat je hem er door slaat, zal mij verder worst wezen, maar de oorzaak ligt misschien niet helemaal alleen bij hem?

Waarom wordt dit nu ineens weer een discussie over traditioneel (belachelijke term trouwens) en natural? Het gaat hier toch gewoon om de gektes die overal maar de kop opsteken en of dat nou een WoWzadel of een touwhalster is, zal mij verder worst wezen, maar het zijn allemaal lapmiddeltjes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:57

dat is lovely dat is............

Ik ben er nooit achter gekomen wat de oorzaak was van dat paard........ twee wedstrijden later werd dat dier op de parkeerplaats verkocht........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:02

Van mijn paard ben ik er wel achter gekomen en toen mocht ik hard met mezelf aan het werk. Langzaam maar zeker ging het beter, ik ben namelijk geen wondermens :). Maar.... helemaal suplementen en titatovenaar vrij :j.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:05

nou Lovely als je de beginpost goed leest gaat het over mensen die stalling, ijzers en zweepgebruik afzweren en dan kom je toch al snel bij de 'naturals' uit. Of ben ik gek geworden?

Daarnaast heb ik vroeger ook mijn merrie wel eens 'erdoorheen' geschopt of geslagen, heeft ze ook 24/7 binnen gestaan en heeft ze ook ijzers en peesbeschermers (en ik sporen) omgehad. Maar nu is ze al 10 jaar mijn maatje en heb ik mijn zienswijze veranderd. Ze staat nu 24/7 buiten, loopt blootsvoet, boomloos en bitloos. En hebben die vreselijke 'wichelroede' en 'zweverige suplementen' haar leven gered toen de reguliere dierenartsen het niet meer wisten. Ben ik dan over de top? een natural? een penny? Welnee, ik heb een balans gevonden die voor mij en mijn paarden werkt. Ik heb leren luisteren naar mijn paarden en zie dat ze er gelukkig mee zijn, dat ze vertrouwen in me hebben en ook zonder tuig/halster voor me willen werken en daar geniet ik van. Dat wil niet zeggen dat ik soft geworden ben, ze moeten nog steeds naar me luisteren, en door enge hekjes. En als mijn hengst besluit dat me tot krabpaal te bombarderen heeft hij ook nog een elleboog tussen zijn ribben.

Het gaat er mij om dat ieder zo met zijn paarden om moet gaan als ze willen, maar dat ze ook de welzijn in het oog houden. Want een paard is nu eenmaal geen gebruiksvoorwerp zonder gevoel.

Enne Kim, wanneer kom je nou eens gezellig langs? Boomloos, bitloos en ijzerloos op mijn paard hobbelen?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:13

Caira schreef:
Enne Kim, wanneer kom je nou eens gezellig langs? Boomloos, bitloos en ijzerloos op mijn paard hobbelen?

zeg dat niet te hard, dat doet ze gelijk..haha.. :D ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:15

Ze is van harte welkom hoor!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:15

Ik denk dat het woord 'traditioneel' weinig betekenis heeft..want wat is traditioneel? Alles wat afwijkt van NH? Hardvochtig, zoals de boeren vroeger? Sporen, sterk bit, paard in de krul trekken, zoals (te) veel dressuurruiters? Traditioneel lijkt voor iedereen nét iets anders te betekenen..

Ik ben wel benieuwd eigenlijk, is er hier iemand met ervaring met een reading van een nog levend paard? En klopte daar iets van? Ben namelijk benieuwd of die readers gewoon goed zijn in het lezen van paardenlichaamstaal, of dat ze écht iets kunnen, of dat ze gewoon onzin roepen of algemene, voor bijna elk paard geldende opmerkingen.

En daaruit voortvloeiend de vraag: zijn dat soort praktijken schadelijk voor het paard? Of alleen voor de portemonnee van de eigenaar? Het is zeker niet noodzakelijk, het is te veel zorgzaamheid; maar lijdt het paard daaronder, of niet?

Met iets als paard binnenhalen bij drie spetters regen, of 300gram deken erop zodra het kwik twee graden daalt - dan is het wel duidelijk dat je het paard geen plezier doet. Maar met dit soort vagere praktijken..?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:16

judithh schreef:
Caira schreef:

you name the place and time :D :D

ik reed 20 jaar geleden al bit en ijzerloos :D:D kennut wel :D :D

boomloos vind ik wat lastig omdat ik dan NOG beter voel wat er in de rug gebeurd, en ik wat als ruiter kan reageren op spanning

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:17

Gaan we regelen, paard is wel wat roestig, maar daar kun je wel mee omgaan denk ik. Maar ergens moeten alle knopjes er nog wel opzitten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:19

hihi gewoon fijn een stukkie rijden............. de knoppen komen wel als ze komen......... ben een goed verstaander :D :D