Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:39

xKatleentjex schreef:
Sterre schreef:
meer met het gevoel van "weten dat het dier waar je dol op was, niet als een stuk vuil bij een destructiebedrijf terecht is gekomen" ...

Maar is dat niet net je geweten sussen? Tenzij je werkelijk denkt dat je paard niet naar de eeuwige groene weiden kan als hij door iemand word opgegeten ofzo..maar anders doe je het toch alleen maar omdat jij je zelf slecht voelt bij het idee dat zijn lichaam op een bepaalde manier verwerkt word? Een schuldgevoel omdat je je trouwe maatje zo'n lot geeft? Is trouwens helemaal niets mis mee hoor, zolang je natuurlijk het paard niet bewust laat lijden. Als jij bv een dier met een panische angst voor de trailer of een gebroken been per se wilt vervoeren omdat je gelooft dat elk stuk vlees nuttig is, daar ben ik geen fan van.

Hmmm, zoals jij het stelt is dat idd "je geweten sussen" :+ .
Maar goed, ik ben me er wel van bewust dat het dier (paard, hond, poes, konijntje, goudvissen...) er niks van merkt wat er na z´n dood met hem gebeurd en dat hij er vóór zijn dood ook geen gedachtes over heeft ;) .
Wat ik al eerder schreef: eigenlijk zou ik het gewoon een mooi idee vinden als mijn paarden na hun dood bij de leeuwen en tijgers in de kooi komen ;) .

Edit:
breezy302 schreef:
Op de stal waar mijn bijrijdpaard staat lag een dood schaap op weg naar de bak nou ik mij daar toch een moeite gehad om te zorgen dat ze erlangs ging, terwijl ze er normaal zo langsloopt.

Ik denk dat dit minder met het feit te maken heeft dat het schaap dood was, als wel dat er "opeens iets lag waar daar normaal gesproken niet ligt" ;) .
Voor hetzelfde geld staat er opeens een vuilniszak oid en wil ze d´r ook niet langs. (Paarden zijn soms vreeeemde wezens :+ ;) !)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:50

11 jaar geleden had ik mijn paard hier met koliek (100% slag in de darmen) Na een paar uur met de DA van alles te hebben geprobeerd (wisten toen niet van de 100% slag) om de koliek te verhelpen, moest ik ook besluiten om het paard weg te laten gaan. Op zo'n moment, zaterdagmiddag rond 3 uur, moet je snel beslissen en uiteindelijk is ze hier weggehaald door de slager. Afscheid nemen op wat voor manier is altijd moeilijk. Op zo'n moment leef je in een soort van roes en beslis je, in dit geval samen met de DA, wat je moet doen. Het is snel gegaan, naderhand ben ik door de slager gebeld met "het verhaal" dat het allemaal voorspoedig en snel is verlopen.
Wat ik een evt. volgende keer zal beslissen zou ik op dit moment niet weten en wil ik eerlijk gezegd ook (nog) niet over nadenken.

mick75

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 01:46

Ik hoop van harte dat mijn paardje na haar dood ook nog "van nut" kan zijn. Net zoals ik dat voor mezelf hoop al weet ik dat dat niet kan/ mag. Ik kies dus indien mogelijk voor slacht. Niet voor het geld trouwens, dat kan me op dat moment werkelijk gestolen worden.

Zij heeft haar hele leven hard voor me gewerkt, is er voor me als ik het moeilijk heb, geeft me steun en kracht. Haar einde is hopelijk, logischerwijs, natuurlijk en in haar slaap zoals je voor iedereen wenst maar anders zolang ze redelijkerwijs vervoerd kan worden de slager. Ik vind het een geruststellende gedachte dat ze niet opgevreten wordt door de maden, maar dat in principe haar hele lichaam als het ware hergebruikt wordt en ze dus ook dood nog mensen plezier kan geven zoals ze mij plezier geeft zolang ze leeft. Ik heb dan altijd nog mijn foto's en wat plukken manen en staart en boven alles de herinneringen aan haar. En dat is het mooiste wat er is! In je gedachten zijn ze altijd bij je en zolang je aan ze blijft denken zijn ze niet helemaal dood.

Van het inslapen van een paard zal ik nooit het beeld van mijn vroegere lespony vergeten. Zij mocht tot haar dood op de manege blijven waar ze het overgrote deel van haar leven heeft gewoond, ook toen ze niet meer mee kon in de lessen werd ze een (lastige) grasmaaier en handpony en die is uiteindelijk ingeslapen. Dat ging al lastig, mevrouw was een vechter en ging moeizaam ondanks de pijn omdat ze tijdens een wandeling was gevallen en haar been had gebroken. De Rendac daarna sloeg werkelijk alles. Ze was op maandag overleden, en op woensdagmiddag toen de manege krioelde van de kinderen (waarvan zij er velen had leren rijden) kwamen die aan met hun grijper om haar lichaam, ten overstaan van al die kinderen, de stal uit te sleuren en in de laadbak te smijten. Dat wil ik dus nooit meer meemaken! Zo grof als dat ging. Ik geloof meteen dat er kinderen (en volwassenen) zijn die daar een trauma van hebben overgehouden want dat ging zo lomp, tot een scheldende chauffeur van de Rendac aan toe. En dat terwijl de manege specifiek had gevraagd om vooral niet op woensdagmiddag te komen maar desnoods een dagje langer te wachten.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 06:09

Dat is wel heel asociaal, mick75. Hebben ze de Rendac daar nog op aangesproken?

JOTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:51

ik verkies echter een spuitje.
dit gewoon uit respect voor het paard
dat misschien jaren bij u thuis heeft gestaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:56

Mijn paarden zijn niet gechipt en daardoor niet geschikt voor menselijke consumptie. Ik verkies een spuitje boven de slager, op eigen terrein.

Maar nu kun je wel alle scenario's van tevoren bedenken, maar als nood aan de man is, moet je toch op dat moment gaan beslissen wat je gaat doen. Je kunt nog zo hard roepen dat je de voorkeur geeft aan de slager, op het moment dat je paard met ernstige koliek staat en je of naar een dierenkliniek af moet reizen, of ter plekke moet beslissen om hem in te laten slapen, zul je ook voor die spuit gaan.

.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:59

Cassidy schreef:
Mijn paarden zijn niet gechipt en daardoor niet geschikt voor menselijke consumptie. Ik verkies een spuitje boven de slager, op eigen terrein.

Maar nu kun je wel alle scenario's van tevoren bedenken, maar als nood aan de man is, moet je toch op dat moment gaan beslissen wat je gaat doen. Je kunt nog zo hard roepen dat je de voorkeur geeft aan de slager, op het moment dat je paard met ernstige koliek staat en je of naar een dierenkliniek af moet reizen, of ter plekke moet beslissen om hem in te laten slapen, zul je ook voor die spuit gaan.

.

klopt.

ik heb al mijn paarden naar de slager gebracht en de laatste stond in de kliniek en kon geen stap verzetten
zij is daar ingeslapen,ik ben er bij gebleven en het is erg netjes gegaan
alleen het neervallen na de 2 spuit was wat onstuimig,maar goed... zo was ze ook.

en ik vond het erg netjes gegaan ,heb het helaas wel anders meegemaakt waardoor de slager mijn voorkeur had.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:20

mick75 schreef:
De Rendac daarna sloeg werkelijk alles. Ze was op maandag overleden, en op woensdagmiddag toen de manege krioelde van de kinderen (waarvan zij er velen had leren rijden) kwamen die aan met hun grijper om haar lichaam, ten overstaan van al die kinderen, de stal uit te sleuren en in de laadbak te smijten. Dat wil ik dus nooit meer meemaken! Zo grof als dat ging. Ik geloof meteen dat er kinderen (en volwassenen) zijn die daar een trauma van hebben overgehouden want dat ging zo lomp, tot een scheldende chauffeur van de Rendac aan toe. En dat terwijl de manege specifiek had gevraagd om vooral niet op woensdagmiddag te komen maar desnoods een dagje langer te wachten.

Ik weet uit ervaring dat de Rendac een bepaalde route heeft en heel lastig op een specifieke tijd te plannen is. Zij kunnen niet speciaal een extra ritje maken om een paard op een specifieke tijd op te halen. Moet dit wel persé gebeuren, dan kost het meer geld. Wel is het erg sneu dat nu een grote groep kinderen getuige heeft moeten zijn van het ophalen van het paard..

Het paard van een stalgenootje is begin dit jaar ingeslapen. Dit hebben we op een grasveldje achter de boerderij gedaan (waar ze ook gemakkelijk weggehaald kon worden). We hebben hiervoor gekozen omdat ze zo in haar eigen omgeving kon sterven en niet in de stress zou zitten vanwege een vreemde omgeving (beetje stressvol paardje). Daarbij was ze kreupel en wilden we haar de rit naar het slachthuis besparen. Het inslapen is vrij rustig gebeurd. De eigenares was er bij en ze was in haar eigen omgeving. Ik kreeg de indruk dat ze zich niet echt heeft verzet, het ging vrij geleidelijk allemaal.
De eigenares heeft geprobeerd om haar zo snel mogelijk op te laten halen door Rendac, maar zij gaven aan dat zij geen specifieke tijd kunnen geven vanwege hun vaste route.
Ik twijfelde vooraf wat de beste manier zou zijn om een paard te laten inslapen, het heeft beide zijn voor en nadelen. Maar nu ik gezien heb hoe het met het paard van mijn stalgenoot ging, dan denk ik toch dat ik het ook op deze manier zou doen.

m_ajingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:36

aan de ene kant is in laten slapen mischien net iets liever maar als je hem naar de slager brengt baspaar je mischien het leven van een paard dat nog gewoon gezond is

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:41

m_ajingo schreef:
aan de ene kant is in laten slapen mischien net iets liever maar als je hem naar de slager brengt baspaar je mischien het leven van een paard dat nog gewoon gezond is

dit snap ik niet helemaal.....leg uit....een paard dat nog gewoon gezond is naar de slager brengen?

edit:
heb net ff jouw profiel bekeken en zie dat je 10 jaar bent, waarschijnlijk bedoel je het heel anders als dat je hebt getypt? :?

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:48

Ik denk dat ze bedoelt dat als je een ziek paard naar de slager brengt, dit in de plaats komt voor een mogelijk gezond paard wat anders naar de slager zou gaan (als je begrijpt wat ik bedoel ;) ). Klopt dat m_ajingo?
Helaas ben ik bang dat dat niet opgaat, een gezond paard wat op de nominatie staat voor de slacht laten ze niet staan als er iemand komt met een paard wat toch al afgemaakt moet worden..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:54

Maar dan is het wel de vraag welk vlees je het liefste zou eten: Dat van een paard dat zijn leven lang in een wei heeft rondgedarteld en tot de laatse seconde liefdevol is geaaid door een rouwend baasje, of dat van eentje die op een markt door winstjagende handelaar is verwaarloosd en nooit een paardenleven gekent heeft. Als niemand die zijn paard met respect behandelt heeft hem voor consumptie laat gebruiken, blijven er alleen maar de pechvogels over op je bord. Ik denk dat ze het zo een beetje bedoelt :) .

En tuurlijk, als de nood aan de man is en je moet plots een beslissing maken dan zal je vaak voor een spuitje kiezen, ookal roep je nu slacht. Maar ik heb ook nog niemand hier horen zeggen 'ik kies voor slacht al kan ze niet meer op haar benen staan van de koliek'. Slacht is uiteraard alleen een optie als een paard nog paardwaardig vervoerd kan worden.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:12

Cassidy schreef:

Ik vind het juist goed om daar nu al over na te denken.
Als het moment is aangebroken dat je je daar mee bezig moet gaan houden, hoef je niet in een emotionele bui een beslissing te nemen. Je hebt dat immers van te voren al de voors en tegens in alle rust kunnen afwegen.
Natuurlijk heb je niet veel keuze meer als je je paard (bijv.) met een gebroken been op de wei ziet liggen; dan is in de regel een spuitje de enigste oplosssing. Aan de andere kant heb je (juist doordat je je er van te voren al mee bezig hebt gehouden) misschien wel een DA gevonden die ook een schietmasker gebruikt, zodat je op dat moment je paard dan toch kan laten doden dmv schieten.

chanjelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:14

ook al denk je er van te voren over na je weet niet hoe je op het moment zelf gaat beslissen. Vaak heb je van te voren een andere beslissing genomen en dan toch in een emotionel moment denk je er toch weer anders over! Dus je kan het nooit helemaal van te voren bedenken wat je zal doen

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:25

Als ik aan het woord 'slager' of 'slachthuis' denk krijg ik best kriebels.. het klinkt gewoon zo raar.. Opzich heb ik er geen problemen mee, als mensen hun paard naar de slager brengen moet dat kunnen.. ik zal dit persoonlijk niet doen.. Het idee dat je paard aan stukken word gesneden en dan ook nog misschien word opgegeten vind ik erg bizar. Nou moet ik wel zeggen dat het alles erg snel gaat en dit vind ik ook goed, paard krijgt dat ding op ze hoofd en boem het is dood, geen pijn meer.
Stel, je hebt een enorme vechter, dan is de slager wel een goede keus want om je paard nou zo te zien vechten is ook niks. Bij de slager kunnen ze geen kant op.
Mijn merrie is vorig jaar ingeslapen, wij hadden ook niet eens meer de keus voor het slachthuis want ze kon niet meer lopen(koliek).
Als ik wel de keus had had ik haar ook niet naar het slachthuis gebracht, nunique was geen vechter en verdiende een 'mooie' en 'rustige' dood.
Nunique was zo weg bij die spuit.. ze was volledig op en was dus echt meteen weg.
Ik heb ooit eens een filmpje gezien, op youtube ofzo van een paard slachten.. Durfde eerst niet te kijken maar uiteindelijk wel.. vond het helemaal niet eng ofzo!
Dus mijn conclusie is dus, mijn paarden zullen daar nooit belanden maar ik respecteer de keuzes van mensen die het wel doen!!

Ik ga het topic zeker volgen want ik ben erg benieuwd naar nog meer reacties!

Oja, om terug te komen op dat van rendac..
Ik heb ergens gelezen dat ze door zo'n maalmachine gaan zeg maar.. Daarna kunnen ze nog door voor hondenvoer..
Mijn merrie had allerlei medicijnen in zich zitten, zij was totaal niet geschikt voor de consumptie, nou is mijn vraag.. wat word er dan mee gedaan? weet iemand dat?

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:30

Inslapen. De pony zal niet vechten tegen de dood, het zal zich alleen slaperig gaan voelen en dan gaan "slapen".
Alleen word de pony dan niet meer wakker... De slager zou ik vreselijk vinden.
Die beesten voelen gewoon dat er iets niet goed is en zullen er wild om worden! Ik heb het zelfs een keer gezien een een film over slachten.
Die koe die ik zag rende helemaal weg enzo, en die ogen.. Bah.. Vol angst voor de dood.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:33

Ook las ik ergens dat je kunt kiezen of het paard voor de consumptie gaat of niet..
Stel, je paard gaat naar de slacht.. word aan stukken gesneden maar vervolgens niet opgegeten.. jij spreekt met de slager af dat je hem niet voor consumptie wil hebben.. Hoe weet je dan zeker dat het paard niet word opgegeten? Straks beloofd de slager van niet en word ie ondertussen gewoon opgegeten!!!!
Of leg je hiervoor een verklaring af op papier ofzo? maargoed, dan kan de slager alsnog een foutje maken en het verkeerde stuk vlees wegbrengen ofzo..
Ik heb geen ervaringen met de slager dus misschien is dit wel bullshit.. maar ben erg benieuwd naar of het wel echt allemaal zo gaat.. dat het dier niet wordt opgegeten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:34

IrisBikkel schreef:
Inslapen. De pony zal niet vechten tegen de dood, het zal zich alleen slaperig gaan voelen en dan gaan "slapen".Alleen word de pony dan niet meer wakker... De slager zou ik vreselijk vinden.
Die beesten voelen gewoon dat er iets niet goed is en zullen er wild om worden! Ik heb het zelfs een keer gezien een een film over slachten.
Die koe die ik zag rende helemaal weg enzo, en die ogen.. Bah.. Vol angst voor de dood.

dat hoop ik van harte voor je, ik kan je alleen uit ervaring vertellen dat dat niet altijd het geval is. Mss toch iets om even over na te denken. Bij de slager daarentegen (uiteraard een ander paard) was er niets aan de hand, paard liep vol vertrouwen achter me aan en niets wild worden en angst in de ogen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:38

mijn pony is afgemaakt in de kliniek en de man van de Rendac had ik een paar dager ervoor nog gesproken
ik wilde wel eens weten wat er met de kadavers gedaan werd
ze worden bij een kliniek vandaan verbrand, omdat de ze dan Cat 1 zijn ,dat houd in dat er veel medicijnen inzitten en nergens meer voor gebruikt kunnen worden.

wat ik best zonde vind ,zelfs de huid word verbrand!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:39

IrisBikkel schreef:
Inslapen. De pony zal niet vechten tegen de dood, het zal zich alleen slaperig gaan voelen en dan gaan "slapen".
Alleen word de pony dan niet meer wakker... De slager zou ik vreselijk vinden.

Dit is gewoon niet waar.

Ja, kan zijn dat die koe bang wegliep (was het trouwens in Nederland?), maar nu zeg jij dat alle paarden automatisch zoveel schrik hebben en de dood aanvoelen. In plaats van je mening te baseren op een filmpje, dat niet eens over een paard gaat, had je het beter kunnen vragen aan verschillende mensen die hun paard hebben weggebracht of het met hun eigen ogen gezien hebben. Ik kan me zinnen herinneren als 'ik voelde me zo'n verrader, hij liep zo braaf achter me zijn dood tegemoet', 'hij is gestorven met een snoepje tussen zijn tanden' en 'hij stond daar rustig te gapen, keek nieuwsgierig rond naar al die meiden en voordat hij zich kon bedenken wat er tegen zijn hoofd gehouden werd was hij weg'.

Dus dat paarden automatisch wild en bang zijn als ze een slachthuis zien gaat echt niet op.

En je kan nooit met 100% zekerheid zeggen dat je paard niet gaat panikeren voor een slachthuis, maar je kan ook nooit met zekerheid zeggen dat je pony zeker niet gaat vechten tegen de spuit en vredig wordt ingeslapen, ook getuige de mensen die middelen hebben gekregen om olifanten neer te halen en waar paarden nog vochten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:08

Bovendien is de koeienslachterij lopende bandwerk, en de particuliere paardenslachterij niet. Dat gebeurt in keurige ruimten, in een nette en schone omgeving en ze zorgen er meestal goed voor dat er geen spoortje geur van de dood te bekennen is. Veel paarden zien het als een uitje en lopen doodbraaf mee. Als ze toch gaan panieken is het meestal doordat het baasje zo raar doet (huilen, afscheid nemen en zo).

De manege waarover ik het had was trouwens graag bereid geweest extra te betalen voor het apart ophalen, was ook specifiek aangegeven dat het om een manege ging en dat woensdagmiddag dan niet bepaald een ideaal moment is om een kadaver op te komen halen. Pony was al een paar jaar met volledig pensioen dus bracht al jaren niets meer op voor ze en die paar extra centen hadden ze graag overgehad voor het op een nette manier ophalen zonder huilende kinderen eromheen.

santajuJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:33

Welke methode je ook kiest om je paard naar de euwige weiden te sturen, het blijft vervelend. Als ik voor de keuze zou staan zou mijn besluit afhangen van het feit of het dier pijn zou hebben bij vervoer. Indien het dier pijnloos vervoert kan worden krijgt hij een enkele reis slachthuis van mij. Reden: het is de snelste en meest doeltreffende methode. Het idee dat jouw dier door andere mensen op gegeten gaat worden, moet je dan maar voor lief hebben: dat is dan maar een laatste offer... Daarnaast: wat is het verschil tussen een paard of een lief schattig koetje? Helemaal als je bedenkt dat een paard een ´luizenleventje´heeft gehad, maar dat het blanke biefstukje op je bord van een kalfje komt dat nooit zonlicht heeft gezien (behalve dan tentijde van het transport naar het slachthuis) en dat speciaal dieet heeft gehad om bloedarmoede te creeeren zodat het vlees mooi blank is. Neen als ik dan moet kiezen tussen een doodziek kalfje of een paard wat een heerlijk leven gehad heeft dan is de keuze snel gemaakt. Denk verder ook aan het volgende: dieren die medicamenten hebben gekregen mogen niet in de voedselketen belanden en worden dus met het slachtafval naar rendac gestuurd om verbrand te worden...

QuartusjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:38

ja maar tog ik vind dat je een paard niet met een koe kunt vergelijken het heeft zijn hele leven voor mensen gewerkt en dan het idee op iemand anders bord NEE DANKU!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:01

Waarom zou het ene dierenleven meer waard zijn dan het andere? Het paard heeft er zelf ook niet voor gekozen om zoveel meer te betekenen dan een koe, dat is louter door puur toeval zo gekomen. Was er nooit iemand op het idee gekomen om een paard tam te maken, dan waren ze nu net zoals koeien. En het paard gaat er niets van voelen als hij op iemand anders zijn bord ligt, het is alleen je eigen geweten die je voelt. Dus je mag gerust vinden dat een paard niet op een bord mag liggen omdat hij een hele leven voor je heeft gewerkt, ik vind dat mijn paard wel op een bord mag eindigen ookal heeft ze een heel leven voor mensen gewerkt (doen koeien dat trouwens ook niet, door zoveel melk te produceren waar je zoveel dingen mee kunt doen?).

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:16

Lielle schreef:
IrisBikkel schreef:
Inslapen. De pony zal niet vechten tegen de dood, het zal zich alleen slaperig gaan voelen en dan gaan "slapen".Alleen word de pony dan niet meer wakker... De slager zou ik vreselijk vinden.

dat hoop ik van harte voor je, ik kan je alleen uit ervaring vertellen dat dat niet altijd het geval is. Mss toch iets om even over na te denken. Bij de slager daarentegen (uiteraard een ander paard) was er niets aan de hand, paard liep vol vertrouwen achter me aan en niets wild worden en angst in de ogen.

Hier dezelfde ervaring.

Inslapen een beetje verkeerd/niet zo soepel zien gaan(1x bij paard en 2x bij hond...)
Slacht was zó gebeurd, alleen het geld wilde ik niet, dat kon ik niet.
Mn ouders(moeder was mee naar slager, haar paard ging nml tegelijk) hebben dat dus maar verrekend met mn kostgeld/stalgeld.

De volgende gaan weer naar de slacht, en wel naar dezelfse slager! Supernetjes geregeld daar! (Ton Beerens in Best) maargoed hoop dat dat nog lang niet zo ver is!