Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:41

Anya schreef:
Kunnen jullie werkelijk geen onderscheid maken tussen volkomen in elkaar meppen of een gerichte noodzakelijke correctie toepassen die het dier zelf ook snapt. Sterker nog: die ze onderling in de wei ook toepassen.

Want daar gaat het hetzelfde:
eerst vragen
dan dreigen met de oren of een hoofdschud
dan de kont bijdragen
voet je optillen of tanden tonen
en dan wordt gemept: gericht op de weke delen. Omdat een kudde ook geen belang heeft bij een reeks kreupele kuddeleden.
En luistert een paard dan nog niet naar de dominante merrie, dan wordt hij/zij de hele wei doorgejaagd. Tot het wel luistert. En onderdanig vraag of het weer mag aansluiten bij de kudde.
Kortom: paarden begrijpen dit gedrag. Ze voelen zich er zelfs goed en zeker bij.

Natuurlijk kan ik dat onderscheid wel maken. Jij zegt hele verstandige dingen en zoals je hier zelf al aangeeft is die noodzakelijke correctie een zeldzaamheid. Ik wilde alleen maar aangeven dat het zo vaak over net dat ene moment gaat in dit soort topics, en dat dat moment met een goede opvoeding meestal al te voorkomen is (zonder daarbij ook maar iemand te veroordelen als flink ingrijpen echt noodzakelijk is). Zoals je zelf al heel goed aangeeft doen paarden dat onderling ook anders, er wordt namelijk niet altijd gelijk gemept. En juist in al die boeken en die dvd's waar sommige mensen zo smalend over doen zou je dit soort dingen die jij hier zegt kunnen leren. Je kunt toch nooit teveel kennis hebben van paarden? Of over opvoeden in zijn algemeenheid? Ik zou willen dat wij vroeger die Nanny Jo op tv hadden gehad of het internet om vragen te stellen, dat had heel wat opvoedkundige ellende gescheeld. Het is toch geweldig dat bokt er is. Als mensen met van die standaardproblemen aan komen zetten is het toch vast omdat ze het willen oplossen en helaas in hun omgeving niet gezien hebben hoe dat moet. Ik heb echt grote bewondering voor een aantal bokkers die steeds maar weer met geduld blijven uitleggen hoe je problemen aanpakt (ook al gaat het dan vaak om steeds dezelfde standaardproblemen).

Ik wil echt niemand hier aanvallen maar slechts aangeven dat als het over opvoeden gaat dat het te kort door de bocht is om steeds alleen dat straffen eruit te lichten. Straffen wordt helaas erg overschat als middel bij opvoeding zowel bij mens als dier. Bovendien is mij langzamerhand wel duidelijk dat ongeacht welk etiketje mensen erop plakken goed omgaan met paarden altijd op dezelfde principes berust.

Anoniem

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:14

Ik kan me helemaal vinden in wat je zegt Hermelientje.

Er wordt veel te vaak geschermd met "als het paard door me heen loopt", "als het paard me bijt of trapt" etcetera. Het gaat er imo om dat je dusdanig met je paard omgaat (opvoedt) dat dit soort dingen dus niet voorkomen. Dàt is een basis leggen.
Wanneer je iedere keer maar discussieert 'wat te doen als het paard je bijt of trapt' en adviseert 'geef 'm een dreun', dan loop je achter de feiten aan en ben je "probleemoplossend" bezig (waarin de vraag dus maar net is of je dan met een schop of klap inderdaad wel een probleem oplost).
Daarom blijft "terug naar de basis" altijd een terugkomend advies. En ja, vaak is dat dan grondwerk. Dat hoef je geen NH te noemen, dat kun je gewoon grondwerk noemen of desnoods een andere naam geven.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:16

Wat een onzin zeg :)

ELK veulen zet zijn tanden wel eens in en mens. Met een enkele correctie is dat over. (hoeft niet meteen een mep te zijn). Dat heeft niets met basis leggen te maken. Dat heeft te maken met speelsheid. Waarom denk je dat paarden elkaar in de natuur wel eens een rotschop verkopen? Omdat ze ook daar over de grenzen heengaan, uitproberen en op hun plaats worden gezet.

Ik neem toch aan dat je niet wil beweren dat wij een paard duidelijker kunnen opvoeden dan de paarden an sich?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:40

Paarden in de natuur verkopen elkaar alleen een 'rotklap' als ze de ander ermee willen uitschakelen, alle andere klapjes zijn vaak niet ernstig genoeg om de reden die al genoemd is: een kudde heeft niks aan kreupele leden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:40

Bubsj schreef:
Wat een onzin zeg :)

ELK veulen zet zijn tanden wel eens in en mens. Met een enkele correctie is dat over. (hoeft niet meteen een mep te zijn). Dat heeft niets met basis leggen te maken. Dat heeft te maken met speelsheid. Waarom denk je dat paarden elkaar in de natuur wel eens een rotschop verkopen? Omdat ze ook daar over de grenzen heengaan, uitproberen en op hun plaats worden gezet.

Wat vind je nu precies onzin? Of gaan we het nu over veulens hebben? Volgens mij hebben we het over onopgevoede paarden?
Niet iedereen heeft een paard van veulen af aan, dus het heeft niet zoveel zin om dat als uitgangspunt te nemen.

Verder moet ik je teleurstellen Bubsj, want mijn veulen (inmiddels 3 jaar) heeft haar tanden nog nooit in een mens gezet.
En ik heb ook nog nooit in een stabiele kudde gezien dat ze elkaar onderling rotschoppen verkopen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:45

Verplaatst van OPG naar PP.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:58

Je loopt inderdaad achter de feiten aan als je een dreun moet verkopen bij een volwassen paard wat al lang hoort te weten hoe het zit.
Maar soms komt er wel dergelijk paard op je pad. Zij het dat het je werk is, je op een pensionstal staat waar je helpt met de paarden verzorgen, noem maar op.
Ik durf toe te geven dat de paarden die mijn eigen zijn of zijn geweest niet veel problemen heb of heb gehad, het zijn de onopgevoede dieren van een ander. Die geleerd hebben dat alles kan en mag. En die zijn niet onder de indruk van een Nee, want dat betekende toch al een jaar lang ja? :D

En mensen die er maar op los slaan, dat is uiteraard ook fout. Dat is net zoveel onkunde en onmacht als niets doen.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:11

Veel is al gezegd zo onderhand natuurlijk.., mijn toevoeging is dat mensen beter naar zichzelf moeten kijken voordat ze een paard aanschaffen en zokunnen ze van te voren bepalen wat voor soort paard voor hen geschikt zou zijn. Dan bedoel ik qua karakter, leeftijd, gebruiksdoel(en) en dat soort zaken, ik denk dat dan een groot gedeelte van de problematiek dan al vooraf duidelijk is en gedeeltelijk opgevangen wordt door de juiste keuze.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:25

Eversdijk, ik denk dat daar een probleem zit. Men is namelijk vaak wat weinig zelfkritisch en het het is natuurlijk veel spannender om een bloedmooie zwarte hengst te hebben dan een saaie ouwe vos.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:23

Lovely schreef:
Paarden in de natuur verkopen elkaar alleen een 'rotklap' als ze de ander ermee willen uitschakelen, alle andere klapjes zijn vaak niet ernstig genoeg om de reden die al genoemd is: een kudde heeft niks aan kreupele leden.

Dat ben ik niet met je eens!! Paarden kunnen wel degelijk elkaar een trap geven en dan niet om elkaar uit te schakelen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:32

JoviBan schreef:
Verder moet ik je teleurstellen Bubsj, want mijn veulen (inmiddels 3 jaar) heeft haar tanden nog nooit in een mens gezet.
En ik heb ook nog nooit in een stabiele kudde gezien dat ze elkaar onderling rotschoppen verkopen.

Ik ook niet Joviban, en hier zetten de veulens ook geen tanden in mensen, ook niet om te spelen. Ik verbaas me ook over de kortzichtigheid en de non-opvoedkundige tips die ik hier zie verschijnen. Als je actief moet straffen ban je al dik te laat. Dan heb je de opvoeding dus overgeslagen, en ga je in de verdediging.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:46

JoviBan schreef:
Wat vind je nu precies onzin? Of gaan we het nu over veulens hebben? Volgens mij hebben we het over onopgevoede paarden?
Niet iedereen heeft een paard van veulen af aan, dus het heeft niet zoveel zin om dat als uitgangspunt te nemen.

Oke, dan heb jij het aller eerste veulen wat ik ooit ken dat nooit eens te hard op een mens zijnde heeft geknabbelt, of eens een schopje heeft uitgedeelt, of eens op zijn achterbeentjes heeft gestaan. Want natuurlijk gezien proberen ze het allemaal. Of ze nu 1 maand of 2 jaar zijn. En niet bij mij. Maar er loopt altijd wel iemand rond die wel even het paardje aan haar laat knabbelen, met alle gevolgen vandien.

´Er wordt veel te vaak geschermd met "als het paard door me heen loopt", "als het paard me bijt of trapt" etcetera. Het gaat er imo om dat je dusdanig met je paard omgaat (opvoedt) dat dit soort dingen dus niet voorkomen. Dàt is een basis leggen.´

Je hebt het over de basis leggen. Maar hoe leg jij die basis? Hoe voed jij ze dan op? Ik vind het onzin om te zeggen dat je op het moment dat jij je paard terecht moet zetten en een tik uitdeelt je dus maar geen basis hebt aangelegt. Jij zegt basis = geen correctie nodig. Imo heb je het dan al om veulen-tot-3jarigen omdat die dan de basis der opvoeding leren. Een onderdeel van de basis is het optreden in geval van correctie. En in paardentaal is dat vaak een duw, een tik.

Rotschop was niet helemaal de juiste benaming. Ik zat bij mijn hoofd bij een menselijk rotschop. Maar paarden laten elkaar wel elke dagen voelen hoe ze over bepaalde grenzen denken. En daar komen zeker beten/bokken/schoppen ed aan te pas. En als een mens een tik uitdeelt zal dat toch veel meer in de buurt komen van zoiets, dan van een gerichte paarden trap. Paarden kunnen imo met gemak een mens doodschoppen, dat zie ik andersom niet zo snel gebeuren.

Verder. Wat mij uiteindelijk tegen de borst stoot: als een paard dusdanig is 'opgevoed' dat deze in geen enkele situatie, hoe goed hij zich ook voelt. Hoe groot hij ook groeit (dominantie groeit met de jaren) nooit meer een poging tot iets doet. Nooit iets aanvecht. Nooit van de regels afwijkt. Dan heb je niet meer met een paard, maar met een robot te maken. En ook daarin moet ik de eerste nog tegen komen. Imo zal een paard wat met de jaren groeit, sterkter wordt en ook in de kudde een hoge rang bereikt dit zelfde bij de baas proberen. En dat heeft niets met basis te maken. Ja, met de basis van de baas.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:11

Ben het helemaal eens met hermelientje.

Ben benieuwd wat andere mensen verstaan onder opvoeden? Is dat alleen ongewenst gedrag straffen of bestaat dat ook uit andere dingen?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:16

(*) respect (*) goed geschreven Anya!!!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:18

Oke heb alle acht bladzijdes gelezen en ben het met het meeste van 'de oude rotten' wel eens :j
Heb ik een vraag: ik heb recent een pony gekocht, wat op het eerste oog geen beste combi is. Ik ben zelf een angstige, onzekere ruiter en ook in de omgang geen held. Deze pony heeft vroeger duidelijk klappen gehad, dus is onzeker, maar tegelijkertijd soms ook dominant of zit me gewoon giga uit te proberen. Juist met haar omdat ik weet dat het zo belangrijk is let ik goed op consequent zijn, en probeer ik haar meer zelfvertrouwen te geven maar wél met respect voor mij als leider.

Door gebrek aan ervaring vind ik dit lastig. De combi is misschien niet ideaal maar ik ben gek op deze dame en wil haar een welverdiende kans geven. Alleen vind ik het soms moeilijk te zien wat haar lichaamstaal nou precies zegt, wanneer is ze onzeker, wanneer is ze juist dominant etc.
En ook: hoe straf ik haar behalve op stem? Een goedgerichte tik die ik normaal best uit deel is bij haar niet echt een optie, het gebeurde me gisteren en ik had mijn pony in paniek 5 meter verderop staan :o

Wáár kan ik nou écht kloppende info vinden over die lichaamstaal en dergelijke? Ik heb niet echt iemand in mijn omgeving die me hier goed mee kan helpen, en aan de prachtige penny info "Oren in de nek dan is ie boos" heb ik natuurlijk geen bal. Dus iemand nog goede tips voor me waar ik wél leerzaam leesvoer kan vinden? :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 17:23

@Sanne: poeh heb je even..
De korte versie: het geheel van gedrag (lichaamstaal, stem, corrigerende en belonende maatregelen) dat erop is gericht een paard (hond/kind/goudfiets/fiets/kat) het gewenste gedrag te laten tonen. Dit met in acht neming van het karakter van het paard (zowel van de soort) als van de indivudu. Altijd vanuit de optiek dat het paard dat wordt opgevoed moet begrijpen waar het over gaat. Zo zacht als maar mogelijk is, zo hard als (heel soms) nodig is, met het (toekomstige) veiligheid van opvoeder en opgevoede vooropstaand en altijd vanuit liefde/respect voor het individu.

(en voor de duidelijkheid: dat betekent dat rotschoppen, om de grond liggende schuimende dieren e.d. bij mij niet tot 'goede opvoeding behoren). Maar bij een aanval van een (doorgaans door een ander verkloot gevaarlijk paard is mijn eerste doel: veiligheid. Dus dan wel die tik/schop (op de borst) gecombineerd met heel stevig dominante lichaamstaal. Dat geldt ook voor bijten, bewust door je heen lopen, de kont toedraaien als je een paard uit de stal wilt halen en andere gevaarlijke acties. Want ik wil liever geen 700 kilo in de aanval op mij gericht. En zulke paarden ben ik helaas net even te vaak tegengekomen. Die waren niet zo vanuit zichzelf. Die zijn zo geworden.

Belonen kan zijn: stem, aai, ophouden met het gevraagde, iets leuks gaan doen, ophouden met druk geven. En zeer zelden voedsel (want daar geloof ik niet zo in).
Laatst bijgewerkt door Anya op 27-04-09 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 17:26

Alwiene: terugzetten is ook een correctie.
Bijvoorbeeld een paard dat constant loopt bij het opstappen. Dan kan 100x terugzetten zeker helpen. In essentie is een correctie hetgeen je een paard laat doen als het het gevraagde gedrag niet vertoont. Je moet er dan wel voor zorgen dat de correctie irritanter is dan het gevraagde gedrag.

Verder heb je voor wat betreft lichaamstaal best wat aan de dvd's van sommige goeroes (zoals parelli), maar persoonlijk zou ik je aan willen raden om er iemand in jouw omgeving bij te halen die een paar keer de moeite wil nemen te vertalen wat jouw paard doet en wat je lichaamstaal zelf vertelt.

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:30

doordat mensen niet coneqeunt genoeg zijn, belanden veel onschuldige paarden bij de slager =(

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:30

Anya, achteruitzetten is helder, maak ik ook vaak genoeg gebruik van :j Maar in dit geval ging het om een poging van madame om mij te bijten (of iig daar leek het wel op) waardoor ik dus een tik richting hals uit deelde en een flippend paard had. Ze is helaas nogal verpest met teveel snoepjes voor 'niks' en meent ze dus af en toe op te kunnen eisen :o Ik hoop dat ze in haar schrik ook genoeg geschrokken is om het geen tweede keer te proberen, maar zo wel: hoe kan ik daarop reageren? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:34

Alwiene, het is daarbij ook belangrijk dat je oplet wat voor gevoel een paard je geeft, het ene paard komt beleefd bij je staan en bij een andere voel je al gelijk dat er te weinig afstand overgebleven is ookal raak je elkaar niet aan. Ook bij werk met voetjes voel je vanzelf aan of een paard wegtrekt uit onwennigheid of juist uit eigenwijsheid. Dat soort gevoeletjes moeten jou de weg wijzen in de regels tussen je paard en jou.

Wat betreft dat happerige omdat ze snoep verwacht: daar geldt en wat jij wilt, ik zou me niet schikken naar wat zij ervan vindt, de boodschap moet helder zijn voor je paard: niet bijten!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:37

Bij de opvoeding van mijn jonkie heb ik altijd geprobeerd om consequent het goede makkelijk te maken, en het foute moeilijk..

verder zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig is.. (dat is gelukkig bijna nooit nodig)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 17:38

ah oke... om de beginnen al de komende tijd nooit uit de hand voeren. Appels en dat soort dingen dan altijd alleen via de voerbak. Je paard moet ophouden mensen te zien als wandelende voertonnen. Een paard dat zich zo de takke schrikt van een tik, heeft tikken geen zin. Maar bijten mag niet. Nooit. Dus ik zou er hoe dan ook wel voor zorgen dat ze weet dat dat geen goede keus is.

Wellicht is ze vroeger op die manier 'aangepakt' in combi met omkopen met snoepjes. Zo'n paard ging ik dus wel veel mee grondwerken zodat de verhouding bevestigd wordt. En daarvoor heb je wel hulp nodig. Zodat je weet wat je paard uitstraalt en wat jij uitstraalt. Ik ken jouw paard niet, ik heb geen idee of hoe onbeleefd ze is in haar gedrag en hoeveel van dat gedrag zwaar gestressed is. Zwolle is mij op het moment een beetje te ver om een keer te komen kijken. Maar je bent van harte welkom om je lichaamstaal een keer op mijn paarden te testen. Die zijn er heel duidelijk is en zijn ook nog eens heel betrouwbaar. Mijn paarden staan in de Lutte.

Alternatief is dat je hulp in je eigen regio zoekt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:40

Natuurlijk zijn het de mensen die zomaar een paard kopen met het idee...dat doe ik wel even, maar ook heel veel handelsstallen en africhtingsstallen werken er heerlijk aan mee dat veel mensen een onopgevoed paard in handen krijgen, waar ze de ervaring niet voor hebben!
Net sinds een paar dagen weer iemand die een 4 jarige heeft gekocht, paard stond de hele dag op stal, werd vervolgens voor het rijden/ longeren eerst even in een roundpen losgegooid en door de baan gejaagd met zweep, om als de meeste energie eruit was te worden "gelongeerd"
Paard weet nog niet wat links of rechts is, laat staan dat hij de stemhulpen kent!
Foute keus van de eigenaar, die dat inmiddels ook al door heeft, maar zit nu dus met een onopgevoed paard in de maag!
Gaat goed komen hoor, dat weet ik wel zeker, maar wel met heel veel hulp!
Waarom kijken fokkers/handelaren niet een beetje meer hoe iemand om kan gaan met een paard, dat zou een hele boel ellende schelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:42

Bubsj schreef:
Je hebt het over de basis leggen. Maar hoe leg jij die basis? Hoe voed jij ze dan op?

Wat is nu je uitgangspunt? Een veulen of een volwassen paard?
Ik kan uitgebreid gaan vertellen hoe ik met mijn volwassen paard een basis heb gelegd en hoe ik met mijn jonge paard van veulen af aan een basis heb gelegd, maar dat zou veel te uitgebreid en tegelijkertijd ook nooit volledig zijn. Hou het maar op grondwerk, dagelijkse omgang en zelfbewustzijn (zie straks ook mijn laatste alinea).

Bubsj schreef:
Ik vind het onzin om te zeggen dat je op het moment dat jij je paard terecht moet zetten en een tik uitdeelt je dus maar geen basis hebt aangelegt. Jij zegt basis = geen correctie nodig. Imo heb je het dan al om veulen-tot-3jarigen omdat die dan de basis der opvoeding leren. Een onderdeel van de basis is het optreden in geval van correctie. En in paardentaal is dat vaak een duw, een tik.

Je hebt niet helemaal begrepen wat ik bedoelde of ik ben niet helemaal duidelijk geweest. ;)
Het is niet zo zwart-wit als "paard terecht moeten wijzen = geen basis" en ook niet "basis = geen correctie".
Wat ik aangaf, is dat wanneer je paard dergelijk gedrag vertoont zoals in dit topic bedoeld is (zie openingspost: "bijtende, schoppende, omdraaiende, door mensen heen rennende, bokkende, steigerende, niet stilstaande paarden"), dat je dàn geen basis hebt gelegd met je paard, dat je dàn achter de feiten aanloopt en dat je met je paard keer op keer een dreun verkopen er echt niet komt.

Bubsj schreef:
Maar paarden laten elkaar wel elke dagen voelen hoe ze over bepaalde grenzen denken. En daar komen zeker beten/bokken/schoppen ed aan te pas. En als een mens een tik uitdeelt zal dat toch veel meer in de buurt komen van zoiets, dan van een gerichte paarden trap.

Welnee. Zoals ik al aangaf, in stabiele kuddes heb ik dat nog nooit gezien, en ik heb toch heel wat uren bij diverse kuddes in de wei doorgebracht. Daar is de rangorde duidelijk, ieder paard weet z'n plek en de leider van de kudde wordt als betrouwbaar en veilig bevonden en wordt niet bevochten.
Dus als je dan toch naar natuurlijk kuddegedrag wilt verwijzen, doe het dan ook goed. Want dat paarden vaak - laat staan dagelijks - de strijd aangaan met elkaar, laat staan met de leider, is gewoonweg niet zo.
En als paarden elkaar iets duidelijk willen maken zoals 'blijf uit mijn ruimte' of 'ga 'es aan de kant', dan doen ze dat niet door onmiddelijk te bijten of te schoppen; dat gebeurt met een heel subtiel signaal die jij en ik vaak niet eens zo snel zullen zien.

Bubsj schreef:
Wat mij uiteindelijk tegen de borst stoot: als een paard dusdanig is 'opgevoed' dat deze in geen enkele situatie, hoe goed hij zich ook voelt. Hoe groot hij ook groeit (dominantie groeit met de jaren) nooit meer een poging tot iets doet. Nooit iets aanvecht. Nooit van de regels afwijkt. Dan heb je niet meer met een paard, maar met een robot te maken. En ook daarin moet ik de eerste nog tegen komen. Imo zal een paard wat met de jaren groeit, sterkter wordt en ook in de kudde een hoge rang bereikt dit zelfde bij de baas proberen. En dat heeft niets met basis te maken. Ja, met de basis van de baas.

Tuurlijk, mee eens, je moet van je paard geen robot willen maken. Ik vind het juist enorm belangrijk dat mijn paarden hun persoonlijkheid hebben en dat ze zich ook uiten. Ik vind het geweldig dat ze mij laten weten hoe ze zich voelen en wat ze van iets vinden. En natuurlijk 'wijken ze ook weleens van de regels af', maar dan nog steeds niet in de vorm van bijten, schoppen, door me heen denderen, bokken of steigeren. Daarnaast kijk ik dan ook altijd naar mezelf welke signalen ik heb afgegeven, al is dat maar een onbewust gevoel of beeld waar ze op reageren. En dààr ontbreekt het bij veel mensen aan; zelfkritisch zijn en bewust zijn van wat er bij jòu als mens speelt op dat moment. Paarden zijn onze spiegels, maar veel mensen kijken daar liever niet in.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:35

Cassidy schreef:
Een correctie in de vorm van een mep of schop hoort te worden gegeven in een intensiteit waar het paard van onder de indruk is, al het andere stompt een dier alleen maar af en maakt het ongevoelig daarvoor. Dus hebben die paarden opvoeding genoten? Jawel, maar de verkeerde opvoeding. Ze leren dat ze de mens de baas kunnen....

Juist ja, maar hoeveel 'gewone' (want ik krijg de indruk dat de meesten zichzelf wel hoger inschatten dan de gemiddelde paardenhouder) mensen kunnen dat correct inschatten? Op het juiste momment en met de juiste intensiteit de juiste mep geven? Ik vrees bitter weinig eerlijk gezegd.
Ik denk zelf niet dat ik dat altijd correct zou kunnen doen, moet ik dan ook maar laten van ooit aan een paard te beginnen?

En wat als het paard bij de vorige eigenaar inderdaad geleerd heeft dat hij boven de mens staat, wat doe je dan? Want een simpele mep lost je probleem dan niet meer op denk ik.