nieuwe roemeense paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:57

daar wordt voor gezorgd hoor :D

rockwitch

Re: nieuwe roemeense paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 21:58

Daar twijfel ik ook niet aan, die staat prima bij jou.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:26

Ach jee wat een stumpertje die bruine, wat is dat arme dier mager zeg...
Ik blijf het zeggen: wat een fantastisch werk wordt hier gedaan! :j

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:57

Prachtig werk mensen, echt respect! :)

Ik houd dit topic in de gaten, prachtig om te lezen dat de paardjes nu eindelijk een goed leven tegemoet mogen gaan. :+:

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:14

diepe respect! ik blijf volgen :j

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:51

Hier is die dan, Romanov... het bruin/grijze hengstje. Het valt me nog erg mee hoe hij er uit ziet in tegenstelling tot die bruine merrie met dat oog, en die vos.
Hij was bij aankomst hier nog erg onrustig, wat begrijpelijk is, arme beestje weet niet wat m overkomt.
De ochtend daarna was ie erg rustig en vriendelijk. Hij heeft een plukje hooi gegeten, en wat slobber. We bouwen het rustig op naar elke keer ietsje meer.
Vandaag hebben we hem even geborsteld en wat gefatsoeneerd, dat vond hij erg lekker bij zn hals en buikje. Maar bij zijn achterbenen toch niet zo, daar had hij echt opgedroogde klonten haar en stront aanzitten en hij stonk ook echt een uur in de wind haha. Hij deed zijn achterbenen echt zo opzij zo van niet aankomen. Hij sloeg niet maar dreigde meer zo in slow motion zeg maar. Bij zijn hoofd bovenaan bij zn manen en oren poetsen vind ie ook maar niks, hij wordt dan haast boos en komt omhoog! Dus dat heb ik maar even gelaten, dat komt later wel. Later op de middag heb ik hem helemaal gewassen met shampoo, dat vond ie in het begin wat raar maar later toch ook weer lekker dat gefriemel aan zn lichaam, en toen dat plakaat haar/stront op zn benen wat losgeweekt was mocht ik er ook gewoon aankomen en inzepen met shampoo. Hij is er al erg van opgeknapt.
De DA heeft even naar zijn oogje gekeken, en dit is een aangeboren afwijking. Het wordt niet erger met zijn oog, en er hoeft ook niets aan te gebeuren. Castratie van hem zal op korte termijn wel gaan gebeuren, hij heeft toch aardig wat hengstenpraatjes, en ontzettende jongens heeft ie eronder hangen dus het moet wel haast dat hij ze ook vaker dan eens gebruikt heeft haha.
Ik wilde vanavond een stukje met m wandelen en wat hapje gras laten eten, maar was nog niet halverwege de parkeerplaats en ben maar weer teruggelopen want meneer voelde zich wel erg goed, en meende dat die de wilde hengst moest uithangen en kon m niet houden, dus ben maar teruggegaan naar stal, morgen weer een poging haha. Hij lijkt op deze foto's zo van voren genomen niet zo mager als dat die in werkelijkheid nog is... Ik zal morgen wat foto's maken van zn gehele lichaam, want na de wasbeurt lijkt ie wel magerder, heel wat haren eraf ook... Nou goed, hier wat foto's van Romanov voor de wasbeurt( dus al na de poets en fatsoeneer beurt):

Afbeelding
Hij is nieuwschierig!

Afbeelding
Zijn linker oogje...

Afbeelding
Hij houdt je aan alle kanten in de gaten haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 06:41

fijn dat het met het hengstje "goed" gaat ! wat een leuk beestje zeg !

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 07:36

de pony's hebben nu ook namen (na veel zwoegen en zoeken)

Het merrie'tje heet:

Soare dit betekend zonneschijn

en Murg is omgedoopt tot:

Liber dit betekend vrij

het zijn allebei roemeense namen. dit wouden we toch een beetje zo houden, we wouden ze niet helemaal verlogenen van hun afkomst.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 07:43

Mooi, en de fase van naam geven betekent dat ze echt thuis zijn :j

Silverbrumby veel succes

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 07:46

Wat gaaf om de nieuwe namen te horen, echt goeie uitgezocht hoor pashon en silverbrumby. Ik denk dat het idd handig is om niet te lang te wachten met zijn ballen eraf te halen, zeker als hij al hengstenpraatjes heeft.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:01

wauw ik vind het fijn dat ze bij goeie mensen terrecht zijn gekomen!!! en dat ze nu maar veel knuffels en liefde krijgen!
als er weer zo'n actie is, ik hoop het niet natuurlijk.
dan denk ik toch dat ik ook een paardje adopteer.
het geeft je denk ik zoveel voldoening als zon beestje opknapt!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 08:14

Aan de ene kant hoop ik ook niet dat het nog een keer nodig is, maar ik ben zowiezo bang dat het dus echt wel nog nodig is.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:14

Cool dat alles goed gekomen is. Had echt gedacht dat er weer iets tussen zou komen. Maar gelukkig is dat niet het geval. Fijn dat er al mensen zijn die foto´s hebben geplaatst. Vind het leuk om jullie te volgen hoe het verder gaat. Ik blijf de bruin/gruize hengst erg mooi vinden.

Hoe is het met het ruin schimmeltje?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:24

Ik vind de nieuwe namen erg mooi!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:46

Wat goed wat jullie doen! +:)+ En wat zijn die paarden eruit zeg, vreselijk gewoon! Maar ze zijn allemaal ook weer erg mooi, ik ben echt benieuwd hoe ze er over een tijdje uitzien!
Als er weer ooit zoiets is wil ik ook wel 1 of 2 paardjes adopteren!
Blijf dit zeker volgen. :)

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:05

Ik ga nu weer richting de paardjes, de dierenarts komt zometeen.
Straks weer een update!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:48

Update:
Dierenarts is geweest, als eerste: ze is geen 4 maar minimaal 8 jaar oud... ;)
Haar scheef-staan is waarschijnlijk niet echt scheef: de heup die rond is, dus niet uitsteekt(aan de rechterkant dus) daaronder voelde hij verdikking en bloed. Hij denkt dat ze ooit heel hard gevallen is, er zit ook op de punt een dikke korst, in eerste instantie dacht hij dat de heup gebroken was geweest en weer aan elkaar gegroeid, maar hij vermoedt dat er een groot abces heeft gezeten die nu dus wel weg is, maar er zit nog steeds een verdikking en bloed, vandaar de niet-uitstekende heup! En links dus wel...hij zegt dat ze er veel pijn aan heeft gehad omdat haar hoeven rechts niet afgesleten zijn en links wel, ze moet zich dus aan de rechterkant continu ontlast hebben. Links is wat meer bespierd dan rechts.
Hij weet niet of het helemaal goed zal komen en of ze ooit normaal als (rij)paardje kan functioneren maar voor mij is dat niet belangrijk, dus geen issue hier.
Het oog is naar alle waarschijnlijkheid een aangeboren afwijking, het is onderontwikkeld. Dus geen trauma (gelukkig). We moeten nog even bedenken wat we gaan doen omdat er wel vuil e.d. in kan komen, het zal dus waarschijnlijk wel weggehaald en dichtgezet worden als ze aangesterkt is, het zicht daarmee is voor haar miniem.
Verder viel de conditie hem erg mee, een positief vooruitzicht dus.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 12:49

oooh ok dat valt mee, alleen wel een paar jaar ouder als verwacht dus.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:57

Gelukkig gaat alles goed met de paardjes!!
Fijn om zulke betrokken adoptanten te hebben.
Was wel weer spannend hoor of alles goed zou verlopen.

Ik weet dat het hier eigenlijk niet hoort (sorry Rockwitch :o )
Heb voor de (mee)lezers nog een vraagje...
Heeft iemand nog een plekje over?
Graag pb (gaat om een groot! nog recreatief te berijden paard). Zit echt spoed achter!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:14

Ik ga jullie vanmiddag even weer updaten over Romanov...
Ik ga nu eerst van Subli zo'n zak Seniores Priores halen, dat is een soort slobber wat met kokend heet water aangemaakt moet worden en dat moet je enkele uren laten staan, daarna kan je het geven. Ze vinden het lekker, en het wordt vaak gegeven aan paarden die mager zijn.
Hebben we hier goede resultaten mee, dus mischien een tip voor de andere paardjes ook?

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:15

Ook hier even een update nav het dierenarts bezoek:

Maar eerst even: het schimmeltje heeft een naam! toen ik hem van het weekend voor het eerst zag schoot de naam Sylvester door mijn hoofd, na een paar dagen aankijken is het hem toch echt geworden het past helemaal bij hem! :D

Het dierenarts bezoek:
Eerst heeft hij Syl nagekeken, hij schatte hem op 9 a 10 jaar dus ietsjes ouder dan verwacht maar ach ;)
Hij is nog wel te mager natuurlijk maar verder is hij helemaal gezond, gelukkig!

Toen Roiba.. 't arme ding ;(
Haar leeftijd klopte wel ongeveer, DA zegt dat ze dit jaar 4 word.
De kale plekken was moeilijk te zeggen wat het was omdat haar vacht zo vies is en vol zit met klitten maar haar oren zitten vol met schurft, daar moet ik haar nu voor behandelen en gelijk met dat middeltje haar hele lijf wassen, heel voorzichtig omdat ze zo erg ondervoed is..
En zoals ik zelf al dacht, ze is blind aan haar linker oog ze zal alleen nog wat donker-licht zien maar meer dan dat ook niet ;(
Ik dacht het zelf al omdat ze veel schrikachtiger is als je aan haar linker kant staat, ze heeft daar ook een vlekje in haar oog en reageerde er bij mij ook niet op als ik met mijn hand in de buurt kwam..

Ik heb ook nog een goeie wormenkuur gekregen voor ze, die krijgen ze vanavond.
En over 4 tot 6 weken komt hij nog eens kijken hoe het met ze gaat en krijgen ze nog even een inenting.

Ze zijn al een stuk rustiger dan gisteren, als ik aankom begint Sylvester gelijk te hinniken en hij komt ook al uit zichzelf naar me toe.
Roiba komt ook al wel wat meer richting mij maar die blijft toch op een veilige afstand staan, vandaag heeft ze haar slobber al wel uit de emmer gegeten! :D

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:24

voorzichtig met equest promax bij ondervoede paarden ;)
ik ben niet zo voorstander ervan ook al ontwormt alles in een keer bij ondervoeding en ziekte toe te passen
de boel kan nml in een keer zo los gaan komen aan allerei wormen dat je of diarree krijgt
wel als paarden normaal op gewicht zijn ;) dan kunnen ze een dagje diarree wel aan

blind aan een oog is niet zo erg :(:)
dalia mijn oudste is al jaren blind aan een oog en kan er prima mee omgaan,heeft er ook veulentjes mee gehad
zo af en toe maakt ze wel eens een inschattingsfoutje als ze in volle galop langs mijn palen gaat :+
schrikachtigheid kan ook van slaan wegkomen ;)

de subli seniorenslobber is +:)+

"scheef" heupje :(:)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:29

silverbrumby schreef:
Ik ga jullie vanmiddag even weer updaten over Romanov...
Ik ga nu eerst van Subli zo'n zak Seniores Priores halen, dat is een soort slobber wat met kokend heet water aangemaakt moet worden en dat moet je enkele uren laten staan, daarna kan je het geven. Ze vinden het lekker, en het wordt vaak gegeven aan paarden die mager zijn.
Hebben we hier goede resultaten mee, dus mischien een tip voor de andere paardjes ook?

Geweldig spul!

Je moest eens weten hoe hard mijn "Oudje" daar van aangekomen is. (En er zitten niet teveel eiwitten in, dus het is niet zo dat ze er bevangen van kunnen raken! ) Ik ben er in iedergeval zeer over te spreken!

suddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:31

ben blij dat ze zijn aangekomen en allemaal hartelijk zijn ontvangen en dat ze alle lief en vriendelijk zijn
hoop dat ze snel aansterken en veel liefde gaan geven

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:20