Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janna_M

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:28

Ik zeg cap op! :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:22

Ik draag zelf wel altijd mijn cap. Wat een ander doet moet diegene maar zelf weten :D

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:48

En wie betaald het, als iemand zonder cap valt en zijn verdere leven invalide is? De verzekering betalen we allemaal! En anders mag de overheid bijspringen en dat betalen we ook allemaal, als belasting..... Hoezo dus "eigen keuze".
Je hebt niet alleen de verantwoording over je eigen hoofd maar ook ten opzichte van de mensen die de kosten van de ongevallen mogen betalen.

festerbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:27

Ik rijd altijd met cap, moet ik van mijn ouders.. maar ik denk dat ik ook niet zo snel zonder cap erop ga:P

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:28

Met cap rijden moet ieder voor zich weten. Maar ookal ken je je paard al jaren en doet hij nooit iets, kan er toch iets gebeuren waardoor je eraf valt, of iets tegen je hoofd krijgt ( denk aan een tak ofzo).
Ik ben er 2 weken geleden afgevallen, met me kop op het asfalt. En ik was toch wel erg blij met mijn cap die ik ophad, ondankt de cap heb ik er toch een lichte hersenschudding aan overgehouden.. Waarschijnlijk had ik dit zonder cap toch anders ervaren.

Meerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:44

Ik voel me zelf veiliger met cap, dus zet deze altijd op. Ik zou ook mn omgeving niet aan willen doen dat ik van mn paard knikker en ernstige schade (of dodelijk!) oploop die ik met het dragen van een cap had kunnen voorkomen. Natuurlijk is paardrijden altijd een risico, maar je kunt de risico's wel proberen te minimaliseren. Zeker met iets eenvoudigs als een cap.

Al is dat onding wel warm iin de zomer ;-)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:12

Verplaatst van RUI naar PP

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:08

Als ik ga rijden op een ander paard dan de mijne heb ik altijd een cap op!
Op mijn eigen paard (23 jaar, ik ken haar door en door..) wil ik dat nog wel eens vergeten tijdens een stapritje of in de bak.. Ook al weet ik dat zij net zo goed onderuit kan gaan en mijn hoofd kan raken. Dat is gewoon dom en laks en vaak gebeurt dat wanneer ik er spontaan even op stap.. Als ik echt ga rijden doe ik hem altijd op.

Eigenlijk vind ik dat ik het niet kan maken om zonder cap te rijden tegenover mezelf en tegenover de patientjes op mijn werk. Ik werk in de revalidatie met kinderen met o.a. NAH (niet aangeboren hersenletsel). Vaak als gevolg van een schedelbasisbreuk/harde klap op het hoofd. Bij de jongerenpoli lopen ook daadwerkelijk meisjes rond met hersenletsel als gevolg van een val van een paard. Geloof me.. dat wil je niet zelf meemaken.. Die gevolgen draag je (en je familie) de rest van je leven mee.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:57

ik ben een voorstander van een cap.
een vriendin waar ik vroeger altijd mee reed droeg nooit een cap
dat zat niet lekker en was al helemaal niet stoer.
en daarbij haar paard was toch zooooo braaf die zou nooit raar doen.

a fijn met buitenrijden schrok hij dus toch mooi van een kat die uit de bosjes kwam.
paard sloeg op hol.
vriendin viel van het paard maar bleef hangen met haar voet in de beugel.
geen cap op en vol met haar hoofd tegen een lantaarnpaal.
gevolgen???
bewusteloos met flinke hoofdwond naar het ziekenhuis.
uiteindelijk in coma geraakt en nooit meer wakker geworden.
ze was pas 17 en is nu dus dood.
dit is nu 8 jaar geleden en ik denk er soms nog aan.
ik droeg soms ook geen cap.
maar volgend jaar word mijn paard 3 en dus tijd om te berijden
en ik doe echt wel mijn cap op.
ik heb 2 kids en een man thuis en wil graag de risico's zo laag mogelijk houden.
ik zeg niet dat je er niks aan over kan houden
maar je doet er dan wel alles aan om heel thuis te komen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:50

Bij mij is het ook 50/50. Ik vertrouw mijn paardje, en war de TS al zegt, de schok die je krijgt als je valt op je hoofd, gaat altijd ergens naartoe.
Met buitenrijden doe ik overigens wel altijd een cap op, daar is de grond toch ietsje harder dan in de bak en zijn er ook meer obstakels.

Het is dat het nu verplicht is een cap te dragen op de stalling waar mn VP nu staat.. ik maak er geen probleem van heur!

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:57

In de zomer rijd ik wel veel met een pet , cap rijden doe ik alleen als ik op straat kom of spring, dan moet het ongeveer van m'n moeder, in de weide enzo niet. Heb ook veel twijfels rond die bodyvest, vind persoonlijk dat dat ook niet zo 'goed' is ( ook ivm bewegingsvrijheid) , want als je tijdens het springen valt, maar eens op die balken verkeerd kan je ook nog altijd je nek of iets anders breken ik vind dat het soms allemaal overdreven wordt. Het is en blijft een eigen verantwoordlijkheid en het is NIET DE PLICHT EN TAAK van mensen om andere erop te wijzen wat zij doen ( tenzij natuurljik verwanten enzo )

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 01:10

Volgens mij snappen veel mensen niet hoe een cap werkt. Een groot deel van de schok wordt door de cap opgevangen, het is dus niet zo dat je het daardoor juist met je nek opvangt o.i.d.

Ik rijd altijd met cap, ook al is het hier in de zomer vaak ruim 30 graden. I :+: my brain!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 01:50

Sinds een goede vriendin zonder cap head first van een paard van 1.80 op het beton landde (bijna vanuit stilstand), heb ik niet meer zonder cap gereden. Bij haar had die cap écht het verschil gemaakt. Nu, jaren later, is ze nog altijd aan het revalideren van de zware hersenkneuzing die ze opliep.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:01

In de bak rij ik zonder, dat is een beschermde omgeving. Buiten doe ik er wel altijd eentje op. Ze kan altijd schrikken, opzij springen richting een tak of erger, in een galop een tak over het hoofd zien of eraf vallen. Heb weinig behoefte aan met mijn knar op het asfalt te belanden of zo.

Op paarden die ik niet regelmatig rij doe ik ook altijd een cap op, net zoals op drukke of gevoelige paarden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:07

Niet aanvallend bedoeld, maar heb je je bak met kussens afgezet? ;) Volgens mij kan je namelijk nog altijd heel gruwelijk op een paal of hek van de bakrand landen...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:52

Sientje, helemaal gelijk.
In de bak rijden geeft een schijnveiligheid.
Ook daar kan je paard schrikken, ploffen of gek doen.
De grond is wel minder hard, maar paaltjes, lichtmasten, schotten en muren zijn ook keihard.
Wie bij mij op een paard wil, blijft zonder hoofdbescherming mooi met 2 voetjes op de grond.
Ik zit hier nog dankzij mijn cap (een in de weg staande boom spleet mijn cap, maar mijn schedel bleef heel) en in de meer dan 40 jaar dat ik met paarden bezig ben, heb ik teveel ellende gezien om begrip te hebben voor het NIET dragen van zo'n ding.(Net zo goed als al onze zadels veiligheidbeugels hebben. 1 keer op mijn kop naast een gallopperend paard hangen, was MEER dan genoeg.)

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:00

Ach, mij maakt het niet uit of iemand met of zonder rijdt.
Dat moet iedereen maar voor zichzelf weten.
Ik rijd wel met, omdat het verplicht is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:04

Ik rijd altijd met cap... Mijn hoofd is heel belangrijk voor mij. Zonder dat ding op ben ik ook een beetje onzeker. Het maakt mij niet uit hoe het eruit ziet o.i.d. Tegenwoordig kn je kiezen uit veel verschillende soorten zodat er altijd wel 1 is die goed past en niet te warm is enzo.

Daarbij vind ik het gewoon bij de paardensport horen, net als een valhelm op een motor/scooter etc...

Een vriendin van mij is een aantal jaren geleden trouwens op een buitenrit gevallen van een paard. Ze was met een groepje gaan rijden en het paard schrok en galopeerde er vandoor, door een plotselinge beweging viel ze eraf met haar hoofd op het asfalt...
De rest van haar lichaam lag in het gras van de berm waar ze in reden...

Gevolg: Schedelbasisfractuur... Op het nippertje overleefde ze het. De dokters hadden al gezegd dat ze er rekening mee moesten houden dat ze afscheid moesten gaan nemen...
Ze kan nu niet meer proeven en ruiken...

Ze rijd weer nu, na heel veel tegenstand van haar vriend en ouders... maar altijd mét een cap op.

Zelf ben ik wel is gevallen (met cap op) van een pony van een vriendin en met mijn hoofd tegen de bakrand gekomen. Paar minuten bewusteloos geweest en met de ambulance naar het ziekenhuis gereden. Personeel van de ambulance zei nog dat ze het in elk geval heel goed vonden dat ik met cap gereden had. Ze zagen veel ongelukken (in elk geval het gevolg ervan) van ruiters zonder cap en dan zijn de verwondingen een stuk erger.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:43

Je hoofd is idd niet te vervangen :P
Ik rijd meestal met cap, bijna altijd eigenlijk. Soms voor foto's & filmpjes niet. Of als ik even in de wei op ze ga zitten.
Maar het maakt mij helemaal niks uit of andere wel of geen cap hebben.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:46

Ik en mijn dochter rijden altijd met cap op. Wij hebben wat te beschermen :j Bodyprotector trouwens ook :j

Rakkergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:17

Hoi,

Mij maakt het niet uit of het nou zonder of met is! :P
Ik rijd ook de ene keer zonder en de andere keer weer met.. :D
Vooral in de zomer zet ik hem niet vaak op. :o
Maar als ik val ik het mijn eigen schuld. ;)
En zou ik het ook zelf moeten begrijpen.
Maar ik ga niet moeilijk doen ofzo. ;)

Groetjes Rakkergek

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:18

Het ligt er bij mij net aan welk paard het is, als het een jong druk dier is die ik niet zo goed ken of een manegepaard o.i.d zet ik mijn cap op. Als ik rijd op een wat rustiger (meestal wat ouder) paard die ik goed ken rijd ik meestal zonder cap. (En ja ik weeeet dat ook dat paard een keer iets geks kan doen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:23

In het bos heb ik altijd een cap op. Heb ongeluk gehad vd zomer waarbij mijn paard op me viel, en ik met mn kop tussen de keien/bosgrond.
Als ik geen cap op had gehad was ik er nu denk ik niet meer. Mijn cap was beschadigd en ik had alsnog een hersenschudding waar ik maanden last van heb gehad. Hoofdpijn, dingen vergeten enz.
Verder gekneusde ribben.

Met springen heb ik ook altijd een cap op en met het beleren van mijn 3 jarige ook. Alleen in de bak op mijn 8jarige rijd ik zonder cap.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:30

Ik heb altijd een cap op, ik heb namelijk al 3 hersenschuddingen gehad, en als ik er nog een krijg, kan dat zorgen voor grote problemen.
Dus die cap gaat lekker op, en tegenwoordig hebben ze toch wel erg fijne caps en dan is het dus ook niet erg.. :)

RiannevD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:31

Een paar pagina's terug las ik een reactie waarin stond dat ze verstandiger was geworden door het gebruiken van een cap. Maar wie bepaalt dat mét rijden van een cap verstandiger is? Net als het gebruik van een gordel tijdens het autorijden, heeft ook het gebruik van een cap tijdens paardrijden voor én nadelen! Val je via een bepaalde hoek, dan kan een cap meer kwaad dan goed doen. Krijg je een auto ongeluk en worden je verwondingen juist door je gordel erger, dan ben je ook niet blij. Over het algemeen zorgt het gebruik van een cap wel voor meer veiligheid, maar voel je je veiliger zonder cap...LEKKER DOEN! Ik kan me voorstellen dat je bij een jonger paard nog met cap rijdt..maar zoals bijvoorbeeld VivaLaVida doet met haar 8-jarige, zonder cap rijden, daar kan ik ook goed inkomen...

Ik zou zeggen: laat iedereen zelf bepalen wat ze willen! Zolang er niemand anders door in gevaar wordt gebracht... wat is dan het probleem?