Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:20

Die rijbroek. :') geweldig.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:35

Ik loop meestal op klompen, niets ouderwets aan :D

Jodphur broeken zijn ook een tijdje in geweest vroegah.

Idd wat iemand ook al zei die navajodekjes gevouwen onder de zadels, dit werd door veel springruiters gedaan, konden langer mee zonder te wassen, want als ze vies waren draaide je ze om, en dan kon je nog de binnenkant gebruiken,als alle 4 de stukken vies waren hoefden ze pas in de was :')

Die hangertjes aan de hoofdstellen word idd op veel manege's nog gewoon gedaan.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:18

Zo'n dekje rijd een ruiter bij ons op de club nog steeds mee. :Y)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:19

Vind die rijbroeken met pofpijpen geweldig, maar gelukkig hebben we tegenwoordig wel strech.

Mijn eerste ponietje (ook ongeveer in 1862) had geen gewoon dek, maar een koeiendek omdat dekken voor ponies nog niet gemaakt werden. Zo'n koeiendek had geen sluiting voor, die moest je over zijn hoofd doen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:20

1862, dat is wel erg lang geleden. :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:24

Een vier dubbel gevouwen deken is ook handig op trektocht!
Multi functioneel:voor een bezweet paard,voor een siesta...etc

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:27

Lisa91 schreef:
En trouwens, deze handschoentjes zie je ook bijna niet meer:
http://www.mjruitersport.nl/shop/images/T/IMG_1635.JPG

Ik heb nog een paar of 4 van die handschoenen hoor, ik koop ze elke winter := Ze zijn echt super gemakkelijk en warm :D, draag ze trouwens ook op de fiets :+ .

Die ijzeren roskam voor je borstels heb ik ook in m'n kast liggen en ook nog z'on ronde om mijn paard te borstelen, lekker gemakkelijk, alle loszittend haar en modder komt er direct af :D

Die "hoofdpijn" cap heb ik ook nog gehad mét het elastiekje op m'n cap ipv m'n kin, die kr*ngen sneden altijd _-:(

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:29

Natje_Spirit, heb jij met die handschoentjes ook dat de topjes van de duim, wijs- en middelvinger openslijten? Bij mij kun je daar iig donder op zeggen :=

Ja, die kinriempjes sneden als de ziekte. En je kreeg zo'n zweterig hoofd van die caps. Ik weet nog wel dat ik op ponykamp (toen ik zelf nog ging als kindje) tijdens buitenritten echt hele stukken met mijn cap in mijn hand reed omdat ik zo'n koppijn kreeg van die ondingen :=

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:36

Zwartwitje schreef:
Natje_Spirit, heb jij met die handschoentjes ook dat de topjes van de duim, wijs- en middelvinger openslijten? Bij mij kun je daar iig donder op zeggen :=

Ja, maar dat vind ik niet zo erg aangezien ik er maar 3€ voor betaal en als die topjes eraf zijn gebruik ik ze gewoon zo :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:38

hihi, geweldig topic

die handschoentjes van hierboven, maar dan in zwart en alle vingers een andere kleur

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:39

toen ik een jaar of 12 was had iedereen (waaronder ik want stoer dat het was :+ ) bij ons een stoere chapbroek! en dan het liefst met franjes :Y)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:46

crossmonster schreef:
Ik loop meestal op klompen, niets ouderwets aan :D

Jodphur broeken zijn ook een tijdje in geweest vroegah.

Ik loop ook altijd op klompen (zweeds) en rij het liefst in een Jodphurbroek en dan wel zonder leren zitvlak.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:53

Mijn moeder had ook nog zo'n superouderwetse pof-rijbroek, maar dan lichter van kleur. :D

Wedstrijden werden met licht beige-grijze rijbroeken gereden, en die waren wel degelijker dan tegenwoordig, moet ik zeggen. Met 1 zo'n rijbroek kon ik jaren vooruit, ook met doordeweeks rijden, en ik reed mezelf nooit open ermee.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:01

Geweldig, vooral de foto's!

Zo'n pofrijbroek (en dan in een nieuw jasje) heeft nog wel iets. Gecombineerd met een tweedjasje..best sjiek!

Die frontriempjes met die driehoekjes in wit-groen of wit-rood etc.. die vind je echt nergens meer maar volgens mij zijn die zo weer in.

Die handschoentjes zijn overigens nog wel te krijgen en ik ken iemand die er nog mee rijdt (op de wedstrijden). Ik zag van 't zomer ook nog iemand met een rib witte rijbroek rondlopen. Nu veroordeel ik niet zo snel maar ik heb dit keer nog een keer gekeken of ik het echt goed zag.. :=

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:25

Of wat dachten jullie van die speldjes die je op je cap kon prikken? Of de ribrijbroeken, of de viltsjabrakken? :D

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:28

Die handschoentjes met nopjes gebruik ik ook nog steeds. En ze splijten altijd open.
Chaps met franjes zie je volgens mij ook niet meer zo vaak. Of uberhaupt chaps zie ik nooit meer. Iedereen heeft altijd leren Anky laarzen.
Vroeger had ik ook zo'n gouden speldje op mijn cap met vreselijk dikke rand. Je kreeg er altijd zo'n zweethoofd van.
Ook ben ik bijna de enige die de Ankypads vreselijk vinden. Ik gebruik altijd simpele dunne dekjes. Zadelvormig daar houd ik dan weer niet van, dan lijkt me paard zo dik :+
En een ijzeren zweetmes met aan de ene kant kartels zie je ook nooit meer

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:36

inderdaad die lange chaps voor over je rijbroek, de hele stal liep ermee :D

of de ribrijbroek in de meest opvallende kleuren bijv. paars of knal rose.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:38

Aah, nostalgie. Heb op de wc nog een mooie foto van mezelf op een pony met daarbij een dubbelgevouwen deken en viltschabrakje onder het zadel. En chaps met franje, ik heb ze jaren gehad, stonden toen mooi bij mijn knalrode rijbroek maar zijn nu definitief uit de mode.

En natuurlijk had ik ook een speldje op mijn cap. Geen ribrijbroek, maar heb wel een rijbroek van eurostar uit 1996, die ik nog steeds regelmatig draag. Is donkerblauw en raakt daarmee nooit uit de mode. Alleen de rek is er wel een beetje uit en hij wordt inmiddels ook wat pluizig. Die handschoentjes met noppen heb ik ook nog steeds, zitten lekker warm en zijn spotgoedkoop.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:41

Chaps, nee, die zie ik ook steeds minder. Ik heb ze zelf nog wel, hele stevige degelijke van lichtbruin leer/suède. Ik rij er nog wel redelijk prettig mee maar vind ze wel erg lomp, dus rij net zo lief zonder, gewoon met mijn rijschoenen, geen punt.

@ Emilia: die zijn allemaal al voorbij gekomen :D :j

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:42

crossmonster schreef:
Lage neusriem, idd vooral een modeverschijnsel, eerlijk is eerlijk een engelse neusriem staat gewoon veel mooier.

Mee eens, maar de engelse (hoge) neusriem is ook amper nog te vinden in NL. Alles is gecombineerd of mexicaans...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:43

Ik weet trouwens ook nog wel dat het heel stoer was vroeger als je pony geen neusriem had. Die was er dan afgevallen, of weet ik het. Wat voelde je je dan stoer, maar waarom :? :')

PatvRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:44

De magic gloves (handschoenen met nopjes)en de jodphurbroeken zie je hier nu juist heel veel, net als de lage neusriemen en ik heb toevallig vorige week nog 18 carrouselhoofstellen voorzien van gekleurde driehoekjes met tape op de frontriem, uiteraard in de kleuren van de manege. Ook hier hangen nog naamkaartjes aan de hoofdstellen, labels aan de zadels, hebben sommige paarden een deken onder het zadel en in mijn poetskist zit ook zo'n ouderwetse stalen roskam, zowel voor het poetsen van mijn paard met wintervacht als het schoonmaken van mijn borstels. Ook ribrijbroeken heb ik nog en het liefst heb ik dunne sjabrakken onder mijn zadel zonder wrongen, overdreven keilkussens en koordsingel. (hier krijgt mijn paard echt geen singelwonden van, van andere singels juist wel)

Strowis staat mij ook iets van bij, maar wij maakte ze van strotouwtjes maar dan niet de gekleurde (oranje, blauw, zwart oid) maar van de strokleurigtouwtjes, die waren ruwer.

Zo'n lampje voor aan je been heb ik nog steeds, alleen niet wit, maar zwart, ook de peesbeschermers met gespjes heb ik nog.

Mijn pony werd met een wedstrijd altijd uitgedost met vlechten en daarin weer van die strikjes (die aan het elastiekje zaten) en toen de manen langer waren, geen hengstenvlecht, maar een matje. Pony ging ook mee in de open(koeien)trailer achter opa's tractor en (schimmeltje) maakte ik mijn pony schoon door middel van houtskool.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:45

Die handschoentjes heb ik net weggegooid. Ze waren na bijna 4 jaar toch wel een beetje op :P Nu heb ik handschoenen van Pro Rider. Die zitten ook heeeel lekker :) Maar die handschoentjes met nopjes zitten idd heel lekker, ze rekken mee en je hebt goede grip.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:48

PatvRe schreef:
Pony ging ook mee in de open(koeien)trailer achter opa's tractor en (schimmeltje) maakte ik mijn pony schoon door middel van houtskool.

Je maakte je pony schoon door middel van houtskool? Hoe doe je dan nou weer? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:51

Zwartwitje schreef:
Ik weet trouwens ook nog wel dat het heel stoer was vroeger als je pony geen neusriem had. Die was er dan afgevallen, of weet ik het. Wat voelde je je dan stoer, maar waarom :? :')

Hahaha, inderdaad. Ik vond 't ook altijd heel stoer staan zonder neusriem :+