VivaLaVida schreef:
Ja die rijdt zeker heel net! Met bit vind ik hem er net iets lekkerder doorheen lopen lijkt wel en het bit wordt zeer net gebruikt zonder druk/getrek/gerammel o.i.d, maar heel erg mooi om te zien. Toch vraag ik me af of er geen enorme druk op de neus komt, ik zie namelijk veel bitloze hoofdstellen met bontjes bij de neusriem en of gehele nageeflijkheid met zulke druk te verkrijgen is?
Of zeg ik nu domme dingen? 
Mijn paardje schuimt altijd lekker als we een lekkere training hebben met veel ontspannenheid bij beiden en nageeflijkheid bij haar. Zo niet dan schuimt ze niet. Ik zet niet graag druk op de neus van een paard, gebruik liever een bit op de manier zoals dit moet..er staat dus geen druk op en het paard heeft er zeker geen pijn van. Pas als je een flink ruk geeft komt het bit tegen het gevoeligste deel van de mond aan en zal het paard dit nog wel een tijd navoelen. Als je gewoon rijdt met een zachte hand en nageeflijkheid verkrijgt heeft het paard geen pijn. Je moet dus zorgen dat je bit goed past en je een goed bit gebruikt. De ruiters taak is om de handen stil te houden en het bit ook stil in de mond te laten liggen. Geen enkele druk, spanning, geruk en gekneed.
ja zo kan je het ook bekijken... Oh gut het is echt niet gemakkelijk op een forum!

het is een compliment hoor