Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:38

VivaLaVida schreef:

Ja die rijdt zeker heel net! Met bit vind ik hem er net iets lekkerder doorheen lopen lijkt wel en het bit wordt zeer net gebruikt zonder druk/getrek/gerammel o.i.d, maar heel erg mooi om te zien. Toch vraag ik me af of er geen enorme druk op de neus komt, ik zie namelijk veel bitloze hoofdstellen met bontjes bij de neusriem en of gehele nageeflijkheid met zulke druk te verkrijgen is?

Ayasha
Blogger

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:41

Ik zie ook veel hoofdstellen met bit met bontjes. Overbezorgde eigenaars die het waarschijnlijk voornamelijk "mooi" vinden.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:47

pharagirlke schreef:
Ik zie ook veel hoofdstellen met bit met bontjes. Overbezorgde eigenaars die het waarschijnlijk voornamelijk "mooi" vinden.

Ja dat is waar! Het lijkt mij dat die bontjes de ruimte die er tussen de neusriem en de neus moet zijn, juist wordt opgevuld en daardoor de neusriem strak trekt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:49

bontjes geven vrij goed mee, kan ook zijn dat het is om wrijving te voorkomen (harde leer op paardenneus kan zorgen dat haartjes weg gaan en zelfs schuurplekken veroorzaken)
Zeker bij een hoofdstel waar er wisselende druk op de neus komt te staan (wat je dan bij een bithoofdstel weer niet hebt)

Dus waarschijnlijk zijn de bontjes vnl om de druk beter te verdelen en schuurplekken te voorkomen.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:54

Dan zou ik een nieuw hoofdstel kopen. :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:56

Paulientjee schreef:

Ik denk dat je met bitloos rijden wisselende druk op de neus niet echt kan vermijden? :? Of zeg ik nu domme dingen? :?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:18

Sodeletuut schreef:
Mijn paard was met bit ook braaf, maar ik ben me eens gaan verdiepen over wat een bit allemaal kan
aanrichten in een paardenmond. En ik voelde mijzelf niet 'bevoegd' om een bit te gebruiken. Dat is
gewoon niet eerlijk vind ik. En dat terwijl ze gewoon ontzettend braaf was met bit :j

Dan kun je je ook eens gaan verdiepen in hoe sterk bitloos kan inwerken. Neusrug is nl ook enorm gevoelig. Nog eens het is niet wat het is, maar hoe je ermee omgaat. Ik ken bitloze hoofdstellen die onwijs hard kunnen inwerken. Zie ze ook vaak verkeerd gebruikt worden. Wat bedoel je dat je jezelf niet bevoegd vind om met bit te rijden? meen je dan dit wel te zijn bitloos? Met welke optoming rijd je dan en op welke manier?

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:39

pharagirlke schreef:
Paulientjee schreef:

Ik denk dat je met bitloos rijden wisselende druk op de neus niet echt kan vermijden? :? Of zeg ik nu domme dingen? :?

ik snap je even niet? :o ik bedoelde gewoon dat ik dan een bitloos hoofdstel zou moeten kopen, als bitloosrijden verplicht zou worden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:47

[qoute]interessant stukje!
Verbaast mij niet, had dit namelijk als argument in een topic over schuimen en over het niet kunnen ademhalen tijdens het rijden met bit ;) Mijn paardje schuimt altijd lekker als we een lekkere training hebben met veel ontspannenheid bij beiden en nageeflijkheid bij haar. Zo niet dan schuimt ze niet. Ik zet niet graag druk op de neus van een paard, gebruik liever een bit op de manier zoals dit moet..er staat dus geen druk op en het paard heeft er zeker geen pijn van. Pas als je een flink ruk geeft komt het bit tegen het gevoeligste deel van de mond aan en zal het paard dit nog wel een tijd navoelen. Als je gewoon rijdt met een zachte hand en nageeflijkheid verkrijgt heeft het paard geen pijn. Je moet dus zorgen dat je bit goed past en je een goed bit gebruikt. De ruiters taak is om de handen stil te houden en het bit ook stil in de mond te laten liggen. Geen enkele druk, spanning, geruk en gekneed.
Ik heb best wel interesse voor foto's van iemand die bitloos rijdt en dan het paardje over de rug laat lopen en lekker nageeflijk rijdt, dat is namelijk ook belangrijk. Of iemand die al hogerop zo rijdt zijn daar foto's van misschien? Ik ken een paar ruiters die bitloos rijden maar die streven niet naar nageeflijkheid. Ben benieuwd dus![/quote]

We zijn nog met nagevelijkheid bezig! We hebben pas sinds een maandje weer goed les, maar denk dat dit ook al wel een goed voorbeeld kan geven?
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:48

Paulientjee schreef:
ik snap je even niet? :o ik bedoelde gewoon dat ik dan een bitloos hoofdstel zou moeten kopen, als bitloosrijden verplicht zou worden. :D

aaaaaaaaaaaaaaah ik dacht dat het een reactie op mijn bericht was :') ja zo kan je het ook bekijken... Oh gut het is echt niet gemakkelijk op een forum!
Sorry!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:50

leuk beestje het lijkt alleen of ze een beetje hangt. succes met lessen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:01

dank je wel :)
ze hangt echter helemaal niet :) maar t lijkt er idd wel iets op :)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:47

haha oke das wel fijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:49

ja handers zou ik er wel flink last van krijgen, zo'n koppie isniet zo licht hahaha

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:59

en ik weet hoe fjorden kunnen zijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:03

hahahha ok dan :P

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:36

Cinnepin schreef:
hahahha ok dan :P

Ziet er heel fijn uit, leek mij ook of ze hing..ook dat ze een flinke ondernek heeft of ligt dat aan het fjordenras? Met ondernek bedoel ik dat de ondernek erg dik is (de spieren daar) waarmee een paard heel sterk is. Bij een paard wat nageeflijk loopt en zo is getraind groeit de bovenste spier in de nek, net onder de manenkam, deze is dan in de nageeflijke houding mooi te zien (bolt mooi op). Ik zie op de foto deze belangrijke spier alleen niet en met de 'onjuiste' ondernekspieren lijkt het me dat het paardje er niet helemaal doorkomt. Zoals je dus al zei want je bent er nog mee aan het werk. Correct me if i'm wrong hoor! ;) Het ziet er wel lekker ontspannen uit zeg al voor een maandje les pas, goed werk! :D

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:51

fjordjes hebben wel vaker een flinke nek, bij de een is het meer dan bij de ander

Jollybal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:54

Ik zou bitloos gaan rijden dan als bitten verboden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 06:41

klopt die van mij heeft echt een flinke nek! Ze gebruikt de mooie boven spier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:58

ik heb pas ook een keer "bitloos" gereden, nouja gewoon op een stalhalster. ze was makkelijk nageeflijk te krijgen (maar heb bij haar sowieso niks in mijn handen) maar ik had wel iets moeite met haar echt bij elkaar te krijgen, mede omdat de bak keihard bevroren was.... en ik echt alleen kon stappen. wil binnenkort wel nog een keer ook kunnenn draven en galloperen bitloos met haar ben heel benieuwd wat ze daarvan vind! :)

Afbeelding

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:26

Omdat dit topic toch al mijlenver van het oorspronkelijke onderwerp is afgedwaald, wat ziet dat er maf uit met een deken op rijden, waarom doe je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:29

haha ja we zijn best offtopic :P maargoed
Doe ik omdat mijn paard geschoren is, als ik dan begin met rijden hou ik de deken even op tot ze warm is gedraaid, dan gaat ie af, en met uitstappen gaat ie weer op :)
maarja ik kon alleen stappen vanwege de bevroren bak dus heb m opgehouden en dus ook geen draf fotos...
wil binnenkort wel een keer een bitloos hoofdstel lenen en haar daar ook eens mee proberen...... je moet alles een keer geprobeerd hebben he :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:06

Ik lees dat ik besproken wordt dus zal me maar even melden :+

Ik heb een onderlegger (badstof) onder de neusriem voor een betere drukverdeling. Dan doe ik natuurlijk de neusriem minder strak dan zonder onderlegger dus komt de neusriem niet te strak te zitten ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:00

Daan_Ordeal schreef:
Ik lees dat ik besproken wordt dus zal me maar even melden :+

Ik heb een onderlegger (badstof) onder de neusriem voor een betere drukverdeling. Dan doe ik natuurlijk de neusriem minder strak dan zonder onderlegger dus komt de neusriem niet te strak te zitten ofzo.

haha sorry O:) het is een compliment hoor :) ziet er ontspannen uit!